KTM Super Duke 1290 GT : The Beast onder de GT's

Zo, een beetje onderhoud aan de GT gedaan.
Nieuwe bandjes (Dunlop RoadSmart 4)
Nieuwe remblokken rondom (Brembo sintered)
Nieuw luchtfilter en bougies (na 26000 km misschien wel nodig)
De boel weer opbouwen moet nog even wachten, want ik wil nieuwe o-ringen onder het luchtfilterhuis plaatsen (oude waren niet mooi rond meer en ik wil niet het risico lopen dat ie valse lucht gaat zuigen)
Het is een geweldige motor, maar niet makkelijk om aan te sleutelen:N
Echt heel weinig ruimte, overal slangen en kabels.
Gaat nog wat worden om alles weer gemonteerd te krijgen.
 

Bijlagen

  • 20221027_205206.jpg
    20221027_205206.jpg
    227,1 KB · Weergaven: 53
  • 20221027_205155.jpg
    20221027_205155.jpg
    159,4 KB · Weergaven: 49
  • 20221031_205317.jpg
    20221031_205317.jpg
    302,6 KB · Weergaven: 49
  • 20221104_222045.jpg
    20221104_222045.jpg
    159,4 KB · Weergaven: 52
  • 20221104_211035.jpg
    20221104_211035.jpg
    141,7 KB · Weergaven: 53
  • 20221104_222122.jpg
    20221104_222122.jpg
    245,3 KB · Weergaven: 54
Goed bezig zo.

Ik zal daar zelf niet aan beginnen, al was het alleen al omdat ik 2 jaar garantie heb bijgekocht. ik denk dat die RS4 banden wel zullen bevallen. Daar hebben wij een tripje mee gemaakt van zo'n 5.500 km via Ardennen, Elzas, Vogezen, Jura, Alpen en Dolomieten in afwisselende weersomstandigheden. En er zit nog steeds profiel op...
 
Heb ik. Zat erop toen ik 'm twee jaar geleden kocht. Ik zal het je niet aanraden gezien de huidige tijdsgeest "teveel geluid is uit"
Het is onder zo'n 1300 2 cilinderblok vrij heftig.

Ja klopt normaal zou ik het ook niet zo snel doen denk ik .
Maar heb een jekyll hyde uitlaat gekocht .
En daar zit ook al een klep in die het geluid regeld
Dan krijg ik dus nu twee kleppen als ik dicht rij .
Dat lijkt me niks
Vandaar dat ik graag een katvervanger wil
 

Bijlagen

  • 20221105_142138.jpg
    20221105_142138.jpg
    58 KB · Weergaven: 36
Ja klopt normaal zou ik het ook niet zo snel doen denk ik .
Maar heb een jekyll hyde uitlaat gekocht .
En daar zit ook al een klep in die het geluid regeld
Dan krijg ik dus nu twee kleppen als ik dicht rij .
Dat lijkt me niks
Vandaar dat ik graag een katvervanger wil
Waarom probeer je de J&H uitlaat niet eerst ff uit? Kun je daarna altijd nog beslissen.

Ik heb al eens zo'n uitlaat gehoord onder een SDGT, en met kat en de klep volledig open maakt ie echt al een ontzettende bak herrie hoor. Mooi geluid ook :Y

Ik dacht trouwens dat ie zelfs 3 standen heeft, klopt dat?
 
Waarom probeer je de J&H uitlaat niet eerst ff uit? Kun je daarna altijd nog beslissen.

Ik heb al eens zo'n uitlaat gehoord onder een SDGT, en met kat en de klep volledig open maakt ie echt al een ontzettende bak herrie hoor. Mooi geluid ook :Y

Ik dacht trouwens dat ie zelfs 3 standen heeft, klopt dat?
Ja daar zit ook wel wat in .

Ja klopt . Als het goed is 3 standen .
 
Net kreeg ik de nieuwe Moto 73 binnen.
Daar staat iemand in onder de rubriek “ marathonmotor “ :
Een KTM 1290 Superduke GT….( goh, waar ken ik die van …)
98.535 km gedraaid en geen noemenswaardige probleempjes.
Motor is van 2017; eerste model dus.

reparaties:
25.000 km : een achterframe vervangen onder garantie.
60.000 km : een batterijtje van de bandenspanningssensor vervangen….
74.500 km : brandstofniveau sensor vervangen.

Weet je; soms kan ik het gedoe wat er anderen soms mee beleven of meemaken steeds lastiger geloven…
Zelf heb ik nu met de mijne een maagdelijke 11.000 km,s gedraaid en nog niks gehad, nada…
 
Eerste model, tweede lichting. Eerste lichting (kleine sticker op de voorpoot) had volgens mij de meeste kuren.
Dat geloof ik meteen.
Maar dat dan het eerste model van de eerste lichting een hele hoop kuren zou hebben en de tweede lichting van datzelfde eerste model nauwelijks kuren…das toch een beetje opvallend.
En wanneer spreken we dan van “ structurele problemen “?
 
Laatst bewerkt:
Net kreeg ik de nieuwe Moto 73 binnen.
Daar staat iemand in onder de rubriek “ marathonmotor “ :
Een KTM 1290 Superduke GT….( goh, waar ken ik die van …)
98.535 km gedraaid en geen noemenswaardige probleempjes.
Motor is van 2017; eerste model dus.

reparaties:
25.000 km : een achterframe vervangen onder garantie.
60.000 km : een batterijtje van de bandenspanningssensor vervangen….
74.500 km : brandstofniveau sensor vervangen.

Weet je; soms kan ik het gedoe wat er anderen soms mee beleven of meemaken steeds lastiger geloven…
Zelf heb ik nu met de mijne een maagdelijke 11.000 km,s gedraaid en nog niks gehad, nada…
Allereerst is het mooi te lezen dat er mensen zijn (ik hoop de meesten) zonder noemenswaardige problemen.

Mijn eerste GT was een 2016 model en helaas kwam ik wel regelmatig bij de dealer. Sommige waren terug roepacties, dus alleen lastig maar niet echt een probleem. Maar ik heb zeker 3 buitenlandse dealers tijdens mijn vakantie mogen bezoeken omdat er weer eens een storing zat. Meestal in klep met de uitlaat. Heb nieuwe stappenmotor gehad om het probleem te elimineren, was deels de oplossing. Water in dashboard na zeer zware regenbuien in Oostenrijk. Alle foutcodes gezien die er bestonden en dus tijdens vakantie nieuw dashboard laten plaatsen. Nee met het 2016 model was ik wel klaar op een gegeven moment. Toch weer voor de GT gekozen als opvolger model 2022, en helaas op de terugweg de ADAC moeten laten komen omdat de motor niet meer op keyless contact wilde. Reset van systeem door de accu los te halen was de oplossing. Niet wereldschokkend maar wel heel lastig als je bij 30+ graden in kleding en met bepakking je weg wil vervolgen terwijl je vrouw haar motor al heeft gestart.

Zijn dit op zich staande feiten, als ik het internet lees zie ik dat dit redelijk veel voorkomende problemen zijn, bij meerdere modellen. En ook dealers (in Oostenrijk) beamen ze dit in mijn geval, daar was het lekkende dashboard een bekend probleem, op mijn vraag of het nieuwe TFT scherm beter was, vertelde de Meister-Werkstatt dat ook daar vele vochtproblemen voor kwamen.

Voor een motorfiets van dit bedrag mag je verwachten dat je probleem loos kunt rijden en bij mij is dat sleutel in contact, of zoals heden keyless, druk op startmotor en rijden maar. (en lioefst niet in een noodloop maar met het volle vermogen waar ik voor betaald heb) Motor zeikenat geworden dat mag geen probleem zijn, daar hoort een motor tegen te kunnen. En dan zorg ik dat hij jaarlijks of op de km's zijn beurt en onderhoud krijgt van een gerenommeerde dealer. (En daar dan dus ook voor betaal)

Al deze problemen heb ik met de vele japanners en een Italiaanse MV niet gehad. Dus naar mijn idee heeft KTM nog wat leren/verbeteren.

Zeker als ze mij als klant willen blijven behouden.

Alles dan kommer en kwel? Zeker niet, doet de GT wat hij moet doen dan is het een fantastische motorfiets met een schitterend concept. (maar ik sluit mijn ogen nog niet voor het geval er een gelijkwaardige model komt van een concurrent)
 
Allereerst is het mooi te lezen dat er mensen zijn (ik hoop de meesten) zonder noemenswaardige problemen.

Mijn eerste GT was een 2016 model en helaas kwam ik wel regelmatig bij de dealer. Sommige waren terug roepacties, dus alleen lastig maar niet echt een probleem. Maar ik heb zeker 3 buitenlandse dealers tijdens mijn vakantie mogen bezoeken omdat er weer eens een storing zat. Meestal in klep met de uitlaat. Heb nieuwe stappenmotor gehad om het probleem te elimineren, was deels de oplossing. Water in dashboard na zeer zware regenbuien in Oostenrijk. Alle foutcodes gezien die er bestonden en dus tijdens vakantie nieuw dashboard laten plaatsen. Nee met het 2016 model was ik wel klaar op een gegeven moment. Toch weer voor de GT gekozen als opvolger model 2022, en helaas op de terugweg de ADAC moeten laten komen omdat de motor niet meer op keyless contact wilde. Reset van systeem door de accu los te halen was de oplossing. Niet wereldschokkend maar wel heel lastig als je bij 30+ graden in kleding en met bepakking je weg wil vervolgen terwijl je vrouw haar motor al heeft gestart.

Zijn dit op zich staande feiten, als ik het internet lees zie ik dat dit redelijk veel voorkomende problemen zijn, bij meerdere modellen. En ook dealers (in Oostenrijk) beamen ze dit in mijn geval, daar was het lekkende dashboard een bekend probleem, op mijn vraag of het nieuwe TFT scherm beter was, vertelde de Meister-Werkstatt dat ook daar vele vochtproblemen voor kwamen.

Voor een motorfiets van dit bedrag mag je verwachten dat je probleem loos kunt rijden en bij mij is dat sleutel in contact, of zoals heden keyless, druk op startmotor en rijden maar. (en lioefst niet in een noodloop maar met het volle vermogen waar ik voor betaald heb) Motor zeikenat geworden dat mag geen probleem zijn, daar hoort een motor tegen te kunnen. En dan zorg ik dat hij jaarlijks of op de km's zijn beurt en onderhoud krijgt van een gerenommeerde dealer. (En daar dan dus ook voor betaal)

Al deze problemen heb ik met de vele japanners en een Italiaanse MV niet gehad. Dus naar mijn idee heeft KTM nog wat leren/verbeteren.

Zeker als ze mij als klant willen blijven behouden.

Alles dan kommer en kwel? Zeker niet, doet de GT wat hij moet doen dan is het een fantastische motorfiets met een schitterend concept. (maar ik sluit mijn ogen nog niet voor het geval er een gelijkwaardige model komt van een concurrent)
Altijd vervelend als je storing hebt, zeker tijdens vakantie.
Maar geloof maar gerust dat dit soort , relatief kleine, storingen ook met gemak of zelfs veelvuldig voorkomen bij bijvoorbeeld een dikke GS of Multistrada.
En die zijn vaak nog een flinke klap duurder ook !
Maar juist daar zit het m ook wel deels in:
Hoe meer poespas/elektronica erop zit….hoe groter de kans op.
En vwb bijv. Vocht in een dashboard:
Ooit eens door een flinke regenbui van Oostenrijk vandaan gekomen met een club van 14 man:
Bijna iedereen had vocht in zijn dash….welk merk dan ook.
Maar ik denk dat het in het algemeen ook wel is; hoe duurder de motor, hoe groter de ergernis bij storingen.
( als je in de 80er jaren met je oerbetrouwbare jap ergens wat water in had….ach dat was geen ergernis, dat accepteerde men gewoon wat gemakkelijker )
 
Laatst bewerkt:
En daarom denk ik dat vrijwel niet 1 van de motoren die na 2015 zijn geproduceerd 20 jaar later nog op onze Nederlandse wegen rondrijdt. Het is dan gewoon te duur geworden om nog te laten repareren.
 
En daarom denk ik dat vrijwel niet 1 van de motoren die na 2015 zijn geproduceerd 20 jaar later nog op onze Nederlandse wegen rondrijdt. Het is dan gewoon te duur geworden om nog te laten repareren.
Dat zou zomaar eens kunnen inderdaad !
En juist daarom is het ook niet merkgerelateerd.
Want uiteindelijk is de toegepaste techniek hetzelfde. ( afgezien van mechanische verschillen )
Meer sensoren, meer bedrading , uitgebreidere dashboards etc, etc…
Maar de invloed daarop van vocht en corrosie neemt dan ook toe.

Het is “ de kans op “.
 
Vandaag reed deze in iedergeval weer probleemloos rond.:) Ik kan me sinds de aankoop van dit ding geen mooier stuk techniek wensen.
 

Bijlagen

  • 20221113_150333.jpg
    20221113_150333.jpg
    353,2 KB · Weergaven: 22
Weet je; soms kan ik het gedoe wat er anderen soms mee beleven of meemaken steeds lastiger geloven…
Zelf heb ik nu met de mijne een maagdelijke 11.000 km,s gedraaid en nog niks gehad, nada…
Wat jij kan geloven is helaas volstrekt irrelevant voor de praktijkervaring van anderen.
Ik ben in alle geval blij dat ik de drie problemen die jij opnoemt NIET gehad heb.
Was best tevreden met de betrouwbaarheid van de KTM, de basis is super. Maar was heeeeeel blij dat ik 'm mét verlengde garantie kocht, en zal sindsdien ook nooit nog een KTM kopen zonder die 5 jaar garantie.
Aan al zij die probleemloos rondrijden op hun GT: het is je van harte gegund. Als het goed is, is 'probleemloos' de norm en problematisch effectief de uitzondering. Ik help het hopen.
 
Wat jij kan geloven is helaas volstrekt irrelevant voor de praktijkervaring van anderen.
Ik ben in alle geval blij dat ik de drie problemen die jij opnoemt NIET gehad heb.
Was best tevreden met de betrouwbaarheid van de KTM, de basis is super. Maar was heeeeeel blij dat ik 'm mét verlengde garantie kocht, en zal sindsdien ook nooit nog een KTM kopen zonder die 5 jaar garantie.
Aan al zij die probleemloos rondrijden op hun GT: het is je van harte gegund. Als het goed is, is 'probleemloos' de norm en problematisch effectief de uitzondering. Ik help het hopen.
Ik ben zelf ook blij dat ik de 3 genoemde problemen zelf niet heb gehad.
Zelf heb ik er nog helemaal niks mee gehad.
En wat ik wel of niet geloof is zeker irrelevant voor anderen….
Maar klopt de zg. “ praktijkervaring “ van anderen wel , want dat weet immers enkel de persoon in kwestie zelf.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan