DucBMW
MF veteraan
Leuk verslag, wederom V.w.b. dat slippertje en de uitleg/vragen toch een paar kanttekeningen... mogelijk heb je er wat aan.Over mijn slippertje heb ik nog even nagedacht en er een blogje aan geweid. Zie de link. Wat vinden jullie?
Jouw technische uitleg m.b.t. wielsensoren klopt op zich: m.b.v. rotortjes en sensoren wordt de draaisnelheid van voor- en achterwiel gemeten en vergeleken. Het Bosch-systeem op de KTM meet daarnaast nog "een paar dingetjes", maar dat is in dit voorbeeld niet zo relevant. Er zijn idd geen sensoren die nattigheid of gladheid meten, maar dat is ook niet belangrijk: computer reageert gewoon op gedrag dat-ie registreert, en dat is voldoende. TCS (of ABS) zijn er immers niet om gripverlies te voorkomen, ze zijn er om grip te helpen hervinden voor zover de combinatie banden, snelheid en tal van andere factoren dat toelaten. Om het te activeren is gripverlies noodzakelijk: het systeem heet Bosch, niet Jomanda...
TCS is dus niet zaligmakend: als de banden geen grip hebben, dan hebben ze geen grip. Je verwees naar koude banden: ga er maar van uit dat - tenzij je je steevast d.m.v. een ononderbroken rolling-burnout verplaatst - bij de huidige buitentemperatuur jouw banden per definitie koud zijn en blijven (als in: ver buiten het bedoelde werkdebiet qua temperatuur). Ik denk dat dat erg meespeelde in de ervaring die je had, al dan niet i.c.m. viezigheid op de weg. M.b.t. jouw eerdere ervaring op het circuit: zou kunnen dat de achterband tegen oververhitting aanzat (door bandenspanning en/of gebruik) en/of viezigheid op de baan en/of te grote hellingshoek voor de snelheid (etc.).
Over TCS (en ABS)... Gelet op de situatie die je beschreef reed je aannemelijk niet supersnel. Bij geringe snelheid geldt dat de wielen onvoldoende snel ronddraaien om systemen als ABS en TCS optimaal te laten functioneren. Dat heeft met de regelintervallen te maken. In principe geldt: des te sneller je rijdt, des te beter werken ABS en TCS. Natuurlijk speelt ook een rol dat de motor zichzelf beter stabiliseert naarmate de snelheid hoger is.
Het ene merk doet het beter dan het andere. Bijvoorbeeld, bij het simpele TCS van Yamaha (b.v. Super Ténéré, FJR en de oude R1) lig je subiet op je bek als je in reactie op het ingrijpen van TCS het gas dichtdraait: veel te grove regelintervallen, zelfs als je er flink de sokken in hebt.
Bij aandrijving is het achterwiel altijd aan het slippen: als je de wielrotatie omrekent naar theoretische snelheid en afzet tegen de grondsnelheid (snelheid t.o.v. de grond), dan zul je zien dat daar een verschil tussen zit. Dat verschil neemt toe met het toenemen van de grondsnelheid (want o.a. luchtweerstand). Dat is leuk, want grip = puntbelasting i.c.m. frictie. Dus het genereert grip, althans, totdat het snelheidsverschil te groot wordt. Als je goed in hoofdrekenen bent: daar zijn formules voor, zie o.a. klik
Stuurdemper doet verder niets v.w.b. stabilisatie bij de beschreven capriolen. Die voorkomt alleen het slaan van het stuur, bijvoorbeeld onder hevige acceleratie, maar voert geen correcties uit. Op dat punt kun je dus jezelf feliciteren, namelijk dat je op de motor bent blijven zitten en kennelijk de hellingshoek binnen de bij de situatie passende toleranties hebt gehouden.
Bij verlies van grip achter (en vóór ook trouwens) is het idd zaak om je gas idealiter constant te houden (en daarnaast wil je wss nog iets doen met hellingshoek en/of gewichtsverplaatsing). Enerzijds om al te abrupt hervinden van grip te vermijden (de high-sider), maar ook om al te abrupte veranderingen in aslastverdeling te voorkomen (overbelasting voorband, in dit voorbeeld). Het onderdrukken van de (menselijke) reflex om het gas dicht te draaien vereist idd wel de nodige oefening. Aldus: vaker slippen/driften dus...
Persoonlijk ben ik bijna zover dat ik de rijassistentie van KTM bijna "blind" vertrouw: ik heb veel van die systemen uit mogen proberen, en zo geraffineerd als bij onze SDGT was ik het tot dusver nog niet tegengekomen. Hooguit dat de BMW S1000RR, en sommige Ducati's, een beetje in de buurt komen. Maarja, dan zijn er nog banden en tal van externe factoren die maken dat TCS soms geen uitkomst biedt, helaas.
Laatst bewerkt: