KTM Super Duke 1290 GT : The Beast onder de GT's

Dus.. Het is gewoon 'normaal' dat een 20 000 € motor van een recent topmodel slechter start dan al wat de laatste 40 jaar gemaakt is. Fabrikant heeft geen idee wat er moet aan gedaan worden en rekent dan maar voor iedere klant met een probleem een nieuwe batterij aan?


Wanneer had jij dit voor en hoe is het dan opgelost?
 
Olie sensor word normaal niet gebruikt voor de temperatuur mbt het starten. Meestal is dit de koelvloeistof temperatuur waar aan de motor bepaald of het een koude/warme start is, en hoeveel er moet worden ingespoten.
Ik ga eens kijken of ik ergens meetwaardes kan opsnorkelen, met een multi meter kan iedereen wel uit de voeten lijkt me?
 
Olie sensor word normaal niet gebruikt voor de temperatuur mbt het starten. Meestal is dit de koelvloeistof temperatuur waar aan de motor bepaald of het een koude/warme start is, en hoeveel er moet worden ingespoten.
Ik ga eens kijken of ik ergens meetwaardes kan opsnorkelen, met een multi meter kan iedereen wel uit de voeten lijkt me?

Mijn dealer (Andre motors in ermelo) heeft zelfs na vraag gedaan bij KTM support, beide gaven aan dat de olie temp sensor inderdaad niet wordt gebruikt door de ECU voor regeling.
 
Ik heb een klein beetje ervaring met het mappen van auto's, dus bij een motor zal het niet veel anders zijn... soms word ook nog IAT gebruikt. Maar weet niet of de KTM dit uberhaupt meet (denk t niet).

Mijn gok is dat de KVS temperatuur sensor stuk is, of slechte massa heeft bijvoorbeeld door vuil of oxidatie. Door de hogere weerstand kan dan de motor denken dat het kouder is dan het daadwerkelijk is. En daardoor meer inspuiten, ook omdat hij wel aansprong met een beetje gas (meer zuurstof).

Stonk het bij het niet starten toevallig ook naar benzine uit de uitlaat?

Edit:

Even gegoogled, in je luchtfilter behuizing zit een temperatuur sensor voor de intake temperatuur. Dit is niet de sensor die gebruikt word om de buitentemperatuur weer te geven.

Op je cilinderkop zit de temperatuursensor voor de koelvloeistof temperatuur.

Meetwaardes om ze te controleren kan ik niet vinden. Verder heb je ook nog 2 druk sensoren (ik gok 1 om het vacuum te meten en 1 om de druk van de buitenlucht te meten). Omdat je zegt dat het een temperatuur dingetje is, zou ik het daar niet snel in zoeken.
 
Laatst bewerkt:
Ik heb een klein beetje ervaring met het mappen van auto's, dus bij een motor zal het niet veel anders zijn... soms word ook nog IAT gebruikt. Maar weet niet of de KTM dit uberhaupt meet (denk t niet).

Mijn gok is dat de KVS temperatuur sensor stuk is, of slechte massa heeft bijvoorbeeld door vuil of oxidatie. Door de hogere weerstand kan dan de motor denken dat het kouder is dan het daadwerkelijk is. En daardoor meer inspuiten, ook omdat hij wel aansprong met een beetje gas (meer zuurstof).

Stonk het bij het niet starten toevallig ook naar benzine uit de uitlaat?

Edit:

Even gegoogled, in je luchtfilter behuizing zit een temperatuur sensor voor de intake temperatuur. Dit is niet de sensor die gebruikt word om de buitentemperatuur weer te geven.

Op je cilinderkop zit de temperatuursensor voor de koelvloeistof temperatuur.

Meetwaardes om ze te controleren kan ik niet vinden. Verder heb je ook nog 2 druk sensoren (ik gok 1 om het vacuum te meten en 1 om de druk van de buitenlucht te meten). Omdat je zegt dat het een temperatuur dingetje is, zou ik het daar niet snel in zoeken.

Klopt IAT sensor heeft ie, bij uitlezen dealer vond ie niets vreemds. Ik ben er speciaal heen geweest toen het onder de 8 graden was anders vertoond hij het bij mij niet namelijk.
En in mijn geval zeker idee dat ie teveel kreeg, benz lucht, ploppen en voelt als verzopen.

61041080000 = IAT sensor
 
Laatst bewerkt:
Uitlezen ... ik zeg altijd, meten is weten. Dealer moet vast en zeker wel de meetwaardes kunnen opvragen ergens. En was je motor niet al warm toen je bij de dealer was?
Nog even een vraagje voor de zekerheid; ooit heeft je motor het wel goed gedaan in de kou? Of is dit probleem vanaf de eerste koude dag al aanwezig geweest?

Waarom ik zo tegen het uitlezen ben als het om dit soort problemen gaat. Je ziet alleen, wat de ECU je verteld. Daar kunnen al correcties, of aanpassingen overheen gegaan zijn.
 
Uitlezen ... ik zeg altijd, meten is weten. Dealer moet vast en zeker wel de meetwaardes kunnen opvragen ergens. En was je motor niet al warm toen je bij de dealer was?
Nog even een vraagje voor de zekerheid; ooit heeft je motor het wel goed gedaan in de kou? Of is dit probleem vanaf de eerste koude dag al aanwezig geweest?

Waarom ik zo tegen het uitlezen ben als het om dit soort problemen gaat. Je ziet alleen, wat de ECU je verteld. Daar kunnen al correcties, of aanpassingen overheen gegaan zijn.

Ja klopt was uiteraard warm maar hij is een nachtje gebleven.

60011252000

Ik leef er nu maar mee want heb geen garantie meer en dit zijn onderdelen die niet goedkoop zijn. Olie temp sensor was 120,- al is die water temp sensor nog wel te doen met 26 euro 60011252000 TEMPERAT.-SENSOR WATER LC8 02 Part KTM - MSP
 
Laatst bewerkt:
Mijne heeft het altijd gehad bij koude temperaturen, enkel recent 1x echt niet gestart.
 
Als hij het echt altijd gehad heeft, kan het wel eens een probleem in de mapping zijn. Dus niet op te lossen behalve door een retune of misschien dat er een update voor is maar waarschijnlijk niet. Maar dan zouden meer mensen het probleem moeten hebben.
 
Wel, ik blijk niet alleen, zie hierboven. Mijne is een 2017, misschien is het bouwjaar afhankelijk?
Ik heb in ieder geval ook elders op het internet gefrustreerde 1290 starters gevonden, eentje heeft op m'n filmpje gereageerd.
 
Bij de 1190 adventure hadden ze ook veel startproblemen, dit werd soms verholpen door een zwaardere startmotor, ook al was dit volgens mij niet altijd het probleem. Ktm en vlot starten is helaas geen probleemloze combo.
 
Mijn 2019 heeft tot nu toe 0 problemen met starten in de kou hoor, zelfs niet bij temperaturen onder 0 waarbij een dikke laag ijs op de motor lag.

Op Facebook kwam ik ook een eigenaar tegen met hetzelfde probleem als @Hubertje. Als het zo veel voor komt, gok ik dat het een probleem is met de mapping. Dat is ook een 2017 en zijn 2016 Super Adventure had hetzelfde probleem
 
Laatst bewerkt:
In principe zou de mapping moeten gelijk zijn aan de 2019, sinds de software update..
 
Was die update niet alleen voor de vering? Dit heb ik namelijk bewust laten doen omdat comfort gewoon weg gevaarlijk was zo slap (Model 2016)
Overigens overweeg ik deze kit https://www.ecustudio.com/bikes/KTM/SuperDuke1290GT.html mogelijk dat daarmee wat valt te tunen
Nee, ook motormanagement.
Ik betwijfel echter of de software van het 2016-2018 model exact gelijk is aan het 2019 model, omdat ook de opgegeven aantal PK niet helemaal gelijk is.
 
Nee, ook motormanagement.
Ik betwijfel echter of de software van het 2016-2018 model exact gelijk is aan het 2019 model, omdat ook de opgegeven aantal PK niet helemaal gelijk is.

Ach zo, in iedergaval vond ik persoonlijk de vering zo beter. Maar eens denk dat er toch verschillen zijn. Sommige part nummers verschillen ook met de 2019 (waaronder sensoren).

Early adopters moeten er vrees ik mee leren leven, de GT is goed genoeg om zijn nukken voor lief te nemen
 
@Hubertje , gelet op het filmpje gaat jouw startmotor een stuk sneller rond dan die van mij, dus ik verdenk idd één of meerdere sensoren. Geen accu-probleem in elk geval, want dat klinkt anders... Bij mijn 2016 (maandagochtend-)exemplaar zijn alle temperatuursensoren meerdere keren vervangen, en is uiteindelijk de ECU opnieuw herschreven (die code heeft vast z'n weg gevonden naar alle exemplaren erna, want dit was op initiatief van de fabriek).

Ik zit inmiddels tegen m'n derde accu aan te hikken: hoewel vers opgeladen meet het ding na 1 ritje 11.9 Volt met contact aan, spanningsval bij starten tot circa 9.4-9.6 Volt. Laadspanning onderweg is 13.9-14 Volt. Wat opvalt - ik heb zo'n laadsnoertje met spanningsindicator erop - is dat-ie van groen (contact uit) naar rood (contact aan) springt. Tot dusver start-ie nog, niet van harte, maar het werkt. Komende weken maar eens een nieuwe accu opsnorren.

Volstrekt mee eens dat dit soort problemen - alhoewel allemaal oplosbaar, vroeg of laat - gewoon niet mag voor komen bij een recente motorfiets in deze prijsklasse (of eigenlijk: ongeacht de prijsklasse).
 
Ach zo, in iedergaval vond ik persoonlijk de vering zo beter. Maar eens denk dat er toch verschillen zijn. Sommige part nummers verschillen ook met de 2019 (waaronder sensoren).

Early adopters moeten er vrees ik mee leren leven, de GT is goed genoeg om zijn nukken voor lief te nemen
Vering idd veeeel beter :Y

En dankzij motorupdate ook minder bokkig onderin.
 
Het was vandaag toch eigenlijk een beetje voorjaar? Afgezien van de modderige wegen her en der ...

4vprdw80i9.35.20.jpeg


Moet ook zeggen, vandaag deed hij met anti-wheelie gewoon aan voor het eerst eens een debiel hoge wheelie. Zo hoog dat ik t gas maar dicht deed want snapte er niet veel van dan het gebeurde.
 
@Hubertje, hier ook iemand met soortgelijke problemen

 
Terug
Bovenaan Onderaan