KTM Super Duke 1290 GT : The Beast onder de GT's

Mijn eerste rit van het jaar eindigde gisteren bij de dealer met een lekke radiateur.......geen steenslag oid te zien.
Vind dit toch wel erg snel bij een motor van eind 2018 met 13 duizend Km.
Toch blij dat ik de garantie verlengd heb.
Wel erg jammer dat ik niet heb kunnen rijden met dit mooie weer van vandaag.
Indien een 7 tal cm onder de bovenzijde...
Mijn radiator is vervangen wegens "typische" breuk onder bovenste bevestigingspunt. Blijkbaar gekend (ik had 50K km).

Motor wordt de eerste 15K km enkel soepeler.
 
Hallo allemaal!

Ik ben sinds een tijdje aan het kijken naar een SDGT. Ik heb jaren een Yamaha TDM 900 gereden maar die is 2 jaar geleden afgebrand samen met de schuur. Toen de overstap gemaakt naar een 4 cilinder Kawasaki z1000sx. Leuke machine maar na een vakantie Oostenrijk ontbrak me het karakter van een twin.
Gisteren is de z1000sx de deur uit gegaan en ga ik binnenkort kijken naar een SDGT. Nu is de vraag, zijn er nog dingen waar ik op moet letten ( buiten de normale slijtage delen natuurlijk). Gezien het budget zal het een bouwjaar 2016/2017 worden.

Ik hoor graag van jullie!

Greetz, Matthijs
Neem een 2017, die zijn gewoon beter :)
Zou eigenlijk niet weten waar je verder op zou moeten letten. Het enige wat ze soms doen is gek met de software, maar dat gaat na een keertje opnieuw starten ook vaak weer vanzelf weg.
 
Bedankt voor je bericht. Is zo iets makkelijk zelf te monteren? Of kan ik het beter bij de dealer laten doen? Ik neem aan dat zij die dongles ook hebben?

Heb dezelfde op mijn R zitten, ik kon er prima bij. Op een GT is het volgens mij iets lastiger maar dat kan Maegrim je waarschijnlijk wel vertellen. Beste investering tot nu toe op de KTM wat mij betreft.
 
Ik heb 2 weken geleden eindelijk een goede proefrit kunnen maken na groot onderhoud deze winter. 32.500 op de klok. Gedaan:
Klepspeling gecontroleerd: alle kleppen binnen tolerantie.
Kettingset vervangen: oude was nog niet echt op.
Voorvorkkeerringen vervangen door SKF dual compound ringen (klinkt leuk, als ze maar gewoon dicht blijven. Originele ringen had ik een jaar geleden lekkage mee, na snelle fix weer een jaar lekvrij gereden. Deze winter beide poten spontaan lekkkage in de garage.)
Achteraslagers van nieuw vet voorzien.
Olie en filter ververst natuurlijk. Oliezeven gereinigd.
Bougies vervangen.
K&N luchtfilter geplaatst.
Balhoofdspeling gecheckt, alles gesmeerd.
Remvloeistof vorig jaar nog gedaan, nu overgeslagen.

Tussendoor zonder kappen kort warm gereden voor oliewissel, kreeg toen een brandend motormanagementlampje. Met opgebouwde motor was dat weg. Proefrit was puur genieten. Morgen en woensdag vrij genomen: rijden!
 
Ik heb ook de dongles, zelf gemonteerd. Niet zo heel moeilijk.

1 stekker zit aan de rechterkant net onder je tank/kap.
De ander zit onder je tank, thv je kruis... dus alleen de tank iets optillen en een beetje friemelen en je kan er al bij.

Ik heb de sondes in de uitlaat laten zitten zodat ik altijd als ik wil terug kan naar origineel op makkelijke wijze.
 
Neem een 2017, die zijn gewoon beter :)
Zou eigenlijk niet weten waar je verder op zou moeten letten. Het enige wat ze soms doen is gek met de software, maar dat gaat na een keertje opnieuw starten ook vaak weer vanzelf weg.
Wat is er beter aan de 2017 dan aan bijv, de 2016
Ik ben zeer benieuwd
 
Laatst bewerkt:
Wat is er beter aan de 2017 dan aan bijv, de 2016
Ik ben zeer benieuwd
2016 was het eerste jaar, met de nodige kinderziektes.

Zit hier iemand in het topic die gewisseld heeft van een 2016 naar een 2017, tal van details waren anders, zelfs bepaalde afwerkingsdetails aan het frame. DucBMW was dat dacht ik.
 
2016 was het eerste jaar, met de nodige kinderziektes.

Zit hier iemand in het topic die gewisseld heeft van een 2016 naar een 2017, tal van details waren anders, zelfs bepaalde afwerkingsdetails aan het frame. DucBMW was dat dacht ik.
Ik heb een 2016 vandaar dat ik het vroeg,gelukkig heb ik er nog niks mee gehad
Maar ik rijd met een groep met nieuwere ktm,s die hebben niets als problemen
Ik wil die kinderziektes wel weten,dan weet ik wat mij eventueel te wachten staat,en of dat aan mijn motor misschien al verbeterd is
 
Ik heb een 2016 vandaar dat ik het vroeg,gelukkig heb ik er nog niks mee gehad
Maar ik rijd met een groep met nieuwere ktm,s die hebben niets als problemen
Ik wil die kinderziektes wel weten,dan weet ik wat mij eventueel te wachten staat,en of dat aan mijn motor misschien al verbeterd is
Als je dit topic doorleest kom je ze allemaal tegen :-D

Bijna iedereen waar ik veel mee onderweg ben rijdt al sinds jaar en dag met modellen met LC8 in alle varianten. Meestal probleemvrij. Maar de Superdukes van generatie 2 (2018/2019) lijken erg gevoelig te zijn..
 
Ik heb een 2016 vandaar dat ik het vroeg,gelukkig heb ik er nog niks mee gehad
Maar ik rijd met een groep met nieuwere ktm,s die hebben niets als problemen
Ik wil die kinderziektes wel weten,dan weet ik wat mij eventueel te wachten staat,en of dat aan mijn motor misschien al verbeterd is
 
Ik heb een 2016 vandaar dat ik het vroeg,gelukkig heb ik er nog niks mee gehad
Maar ik rijd met een groep met nieuwere ktm,s die hebben niets als problemen
Ik wil die kinderziektes wel weten,dan weet ik wat mij eventueel te wachten staat,en of dat aan mijn motor misschien al verbeterd is
GT modeljaren zijn voor zo ver ik weet anders als een R ;)
 
Als je dit topic doorleest kom je ze allemaal tegen :-D

Bijna iedereen waar ik veel mee onderweg ben rijdt al sinds jaar en dag met modellen met LC8 in alle varianten. Meestal probleemvrij. Maar de Superdukes van generatie 2 (2018/2019) lijken erg gevoelig te zijn..
Ben eraan begonnen maar na 30 pagina's was het wel klaar. Krijg een beetje het idee dat je er gewoon een beetje geluk mee moet hebben. Morgen eens kijken of ik een mooie kan vinden.
 
Afgelopen 2 dagen ook de 1290 GT weer even gestart nadat hij aangesloten was op mijn Optimate 5. Startte zonder problemen.

Ik heb die fuel dongles ook maar eens besteld. Ben benieuwd hoeveel het uit gaat maken.
 
IMG-20210223-WA0008.jpeg
heeft iemand de puig tail tidy al geinstalleerd?
 
Als je dit topic doorleest kom je ze allemaal tegen :-D

Bijna iedereen waar ik veel mee onderweg ben rijdt al sinds jaar en dag met modellen met LC8 in alle varianten. Meestal probleemvrij. Maar de Superdukes van generatie 2 (2018/2019) lijken erg gevoelig te zijn..
Mijn 17 is eigenlijk altijd best betrouwbaar geweest, op enkele kleinigheden die bij alle merken voorkomen en winterse startproblemen (opgelost met oliewissel) na.
Ik hoor van de modellen met tft dash soms electronica / keyless start gerelateerde problemen. De menu structuur en functionaliteit is eigenlijk amper veranderd tussen het lcd/analoge en het tablet dashboard.
 
Het enige dat ik ooit gehad heb met mijn 2019 (ook nog eens ex-demo fiets, gekocht met 400km erop) is dat hij 1 keer nergens op reageerde, startknop niet, etc terwijl ik hem net uit had gezet na een ritje. Heb toen een keer de accupool ontkoppeld en toen was t weer goed.
En een lekke voorvork keerring.
Staat inmiddels bijna op 15.000km

De 2020 790 Duke die we ook hebben had vanaf dag 1 een zoemende brandstofpomp en die is uit voorzorg een keer vervangen. Voor de rest ook nog geen problemen mee gehad. Ik hoorde altijd KTM en electronica zijn samen geen succes maar tot nu toe ben ik niets dan tevreden.
 
Terug
Bovenaan Onderaan