KTM Super Duke 1290 GT : The Beast onder de GT's

Inderdaad heel mooi en het overwegen waard aangezien het aardig scheelt met de KTM PowerParts variant!
Ja, dat is helemaal bezopen. Gewoon hetzelfde slot, maar dan oranje (boeie!) en nota bene zonder ART-goedkeuring, daar vraagt KTM dan 155 euro meer voor… |(
 
Ik gebruik gewoon een ART4 beugelslotje van 50 euro. Doet het ook en, wellicht belangrijker, maakt geen deel uit van het onafgeveerde gewicht als het onder m'n zadel ligt. Wel vieze handjes af en toe van de schijf, dat dan weer wel.
 
Ik gebruik gewoon een ART4 beugelslotje van 50 euro. Doet het ook en, wellicht belangrijker, maakt geen deel uit van het onafgeveerde gewicht als het onder m'n zadel ligt. Wel vieze handjes af en toe van de schijf, dat dan weer wel.
Ja, die 4% verhoging van het onafgeveerde gewicht ga je echt wel merken hoor....... :+
Maar het belangrijkste voordeel van de Roadlok is dat je nooit meer een kromme remschijf krijgt als je hem vergeten bent bij het wegrijden. En je gaat ook vrijwel nooit op je muil doordat het voorwiel ineens vastslaat.....
Maar goed, dat vergeten doet niemand (totdat het toch gebeurd....).
 
Ja, die 4% verhoging van het onafgeveerde gewicht ga je echt wel merken hoor....... :+
Maar het belangrijkste voordeel van de Roadlok is dat je nooit meer een kromme remschijf krijgt als je hem vergeten bent bij het wegrijden. En je gaat ook vrijwel nooit op je muil doordat het voorwiel ineens vastslaat.....
Maar goed, dat vergeten doet niemand (totdat het toch gebeurd....).
Ooit een keer mijn nieuwe (tweedehands) motor aan m’n moeder laten zien. Binnen even wat drinken, in de stad, dus schijfremslot erop. Even later: rijden met dat ding. Moeders stond achter het raam te kijken. De buren ook. Dus extra gas. Schijfremslot uiteraard vergeten. Achterwiel kwam een meter de lucht in en bij het terugvallen lag hij al zo schuin, dat ik hem op de stoep moest neerleggen… 8)7

Is meer dan een kwart eeuw geleden, maar het staat nog in mijn geheugen gegrift 😆

Roadlok weegt trouwens minder dan 300 gram, al snel een halve kilo minder dan een gemiddeld los schijfremslot.
 
Ooit een keer mijn nieuwe (tweedehands) motor aan m’n moeder laten zien. Binnen even wat drinken, in de stad, dus schijfremslot erop. Even later: rijden met dat ding. Moeders stond achter het raam te kijken. De buren ook. Dus extra gas. Schijfremslot uiteraard vergeten. Achterwiel kwam een meter de lucht in en bij het terugvallen lag hij al zo schuin, dat ik hem op de stoep moest neerleggen… 8)7

Is meer dan een kwart eeuw geleden, maar het staat nog in mijn geheugen gegrift 😆

Roadlok weegt trouwens minder dan 300 gram, al snel een halve kilo minder dan een gemiddeld los schijfremslot.
En je had zeker geen herinneringskoordje tussen je slot en je gashendel? ;)
 
Ja, die 4% verhoging van het onafgeveerde gewicht ga je echt wel merken hoor....... :+
Maar het belangrijkste voordeel van de Roadlok is dat je nooit meer een kromme remschijf krijgt als je hem vergeten bent bij het wegrijden. En je gaat ook vrijwel nooit op je muil doordat het voorwiel ineens vastslaat.....
Maar goed, dat vergeten doet niemand (totdat het toch gebeurd....).
De wielen van de 2022 uitvoering zijn al wat lichter dan de vorige jaargangen dus om deze meteen weer te verzwaren is niet zinvol. En, ik heb een mooi geel krulkoortje.
 
Roterend gewicht is weer nog heel wat anders dan onafgeveerd gewicht.
Onafgeveerd gewicht beïnvloedt de veerwerking, roterend gewicht zorgt voor vliegwielwerking (motor wil in dezelfde richting doorgaan).
Dit slot ga je misschien voelen als je als hele goede wedstrijdrijder op de limiet komt. Een significant lichter wiel voelt iedereen bij elke koerswijziging.
 
En het Powerparts model is NIET ART-4 goedgekeurd.
Om het juister te zeggen NOG niet ART-4 goedgekeurd.
Ik begrijp van de importeur (dat is een vriend van mij, en ik verkoop ze ook in mijn shop) dat dit wel gaat gebeuren. Wat de prijs dan gaat doen is nog niet bekend, maar goedkoper gaan ze vast niet worden.
 
En je had zeker geen herinneringskoordje tussen je slot en je gashendel? ;)
Ik had verleden week een Italiaans stel in mijn zaak. Ze waren net 1 dag in Nederland, en waren aan het rondkijken in Monnickendam. Hun eerste motorvakantie met hun hagelnieuwe Africa Twin. En inderdaad het gele koordje vergeten mee te nemen.
En dus na het bezoek vergeten het slot er af te halen. Resultaat: kromme remschijf, schade aan motor en ego, en vakantiestress.
Ik heb met veel bellen een motorzaak gevonden die nog zo'n motor op voorraad had en bereid was om 1 enkele remschijf daarvan los te halen, en aan de klant mee te geven. Ik had zijn remklauw al losgehaald en opgebonden zodat hij met slechts 1 werkende voorrem naar Zoetermeer kon rijden en de schijf op te halen. Bedankt Hans van Wijk motoren! En niet bedankt aan die andere motorzaak die daar gewoon geen zin in had om een toerist te helpen. Hun argument was dat ze niet konden weten of er niet een klant binnen zou komen lopen die de motor meteen mee wilde nemen (een originele vervangingsschijf leveren zou 2 dagen duren).
Met een beetje pech had dit geintje dit Italiaanse stel hun zaterdag, zondag, maandag en dinsdag gekost. De helft van hun vakantie....
 
Ik heb in het verleden wel met een koordje gewerkt, uiteraard pas aangeschaft, nadat ik een keer weg wou rijden met mijn slot er nog op.
Tegenwoordig een Abus Detecto en gaat het ding vanzelf piepen als ik er op wil zitten. Geen gekloot meer met een koordje en past makkelijk onder het zitje.
 
Roterend gewicht is weer nog heel wat anders dan onafgeveerd gewicht.
Onafgeveerd gewicht beïnvloedt de veerwerking, roterend gewicht zorgt voor vliegwielwerking (motor wil in dezelfde richting doorgaan).
Dit slot ga je misschien voelen als je als hele goede wedstrijdrijder op de limiet komt. Een significant lichter wiel voelt iedereen bij elke koerswijziging.
Als je theorie wil delen, doe het dan wel goed ;) Roterend gewicht zorgt alleen voor vliegwielwerking wanneer het ook draait (zoals het wiel zelf). Dit slot draait niet mee met de velg (hoop ik tenminste, anders gaat er iets goed mis), dus zorgt niet voor vliegwielwerking (beter gezegd: middelpuntvliedende kracht).
 
Als je theorie wil delen, doe het dan wel goed ;) Roterend gewicht zorgt alleen voor vliegwielwerking wanneer het ook draait (zoals het wiel zelf). Dit slot draait niet mee met de velg (hoop ik tenminste, anders gaat er iets goed mis), dus zorgt niet voor vliegwielwerking (beter gezegd: middelpuntvliedende kracht).
Dat is toch precies wat hij bedoelde te zeggen met deze posting?
Dus ofwel jij, ofwel ik leest het verkeerd.....
 
Ik had verleden week een Italiaans stel in mijn zaak. Ze waren net 1 dag in Nederland, en waren aan het rondkijken in Monnickendam. Hun eerste motorvakantie met hun hagelnieuwe Africa Twin. En inderdaad het gele koordje vergeten mee te nemen.
En dus na het bezoek vergeten het slot er af te halen. Resultaat: kromme remschijf, schade aan motor en ego, en vakantiestress.
Ik heb met veel bellen een motorzaak gevonden die nog zo'n motor op voorraad had en bereid was om 1 enkele remschijf daarvan los te halen, en aan de klant mee te geven. Ik had zijn remklauw al losgehaald en opgebonden zodat hij met slechts 1 werkende voorrem naar Zoetermeer kon rijden en de schijf op te halen. Bedankt Hans van Wijk motoren! En niet bedankt aan die andere motorzaak die daar gewoon geen zin in had om een toerist te helpen. Hun argument was dat ze niet konden weten of er niet een klant binnen zou komen lopen die de motor meteen mee wilde nemen (een originele vervangingsschijf leveren zou 2 dagen duren).
Met een beetje pech had dit geintje dit Italiaanse stel hun zaterdag, zondag, maandag en dinsdag gekost. De helft van hun vakantie....
Goed dat jullie die mensen geholpen hebben :)
En die andere zaak, wat een stel janksmoelen zeg. Gevalletje "is niet mijn probleem". Nee maar als ze zelf met zoiets in 't buitenland staan wel een grote bek als ze niet geholpen worden natuurlijk.

Maar goed, dit is dus wel een mooi voorbeeld waarom ik altijd m'n koordje eraan doe. Geen zin in dit soort fratsen.
 
Ik heb standaard een stukje siliconenslang om de baard, die ik wissel tussen de sleutels.

Rij ik dan zit die op de baard van de schijfremslotsleutel, parkeer ik dan zit die op de baard van de contactsleutel.

Vergeet je je slot dan krijg je de contactsleutel er niet in, simpeler kan niet mits geen keyless natuurlijk....
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan