KTM Super Duke 1290 GT : The Beast onder de GT's

Hallo allen,

Inmiddels is mijn 990superduke r verkocht. Ik heb een zwarte 1290GT op op het oog uit 2021 met net geen 5000km gelopen. De motor moet uit het buitenland komen. Heb een paar vragen doe ik zo 1,2,3 niet beantwoord krijg via zoeken op internet. Hopelijk kunnen jullie helpen:

- Ik lees veel over elektrische problemen/meldingen. Ook in YouTube reviews hoor je het regelmatig terugkomen. Wat zijn jullie ervaringen?

- Hoe zit het met garantie? Ik neem aan dat KTM de garantie wereldwijd toepast en dit wordt overgenomen?

- Heeft een GT automatisch de optie tot alle rijmodussen? Track comfort etc? Maw het is er altijd op te zetten (tegen betaling)

- Het 2021 model heeft een 15.000km onderhoudsinterval, correct? Dus als deze de 1000km beurt heeft gehad zou ik voorlopig goed moeten zitten.

Bedankt voor de hulp

Groet Jens
 
Laatst bewerkt:
Helaas, hier dus ook. Heb mail en foto naar motomate gestuurd. Benieuwd naar hun reactie.
Had wel netjes van hun de btw terug gekregen nadat ik ze gemaild had dat ik hier nog eens invoerrechten en btw moest betalen.

Ik heb onderstaande 3D geprinte steun besteld bij een Zwitser via het Duitse KTM forum voor die maat met z'n 2024 GT, hij moet hem nog monteren maar de steun ziet er erg netjes uit.
 

Bijlagen

  • 3D print navigatiesteun.jpg
    3D print navigatiesteun.jpg
    231 KB · Weergaven: 0
Laatst bewerkt:
Hallo allen,
....

- Hoe zit het met garantie? Ik neem aan dat KTM de garantie wereldwijd toepast en dit wordt overgenomen?

- Het 2021 model heeft een 15.000km onderhoudsinterval, correct? Dus als deze de 1000km beurt heeft gehad zou ik voorlopig goed moeten zitten.

Bedankt voor de hulp

Groet Jens
ik kan er 2 beantwoorden:
Garantie: standaard zit er 2 jaar Fabrieksgarantie op vanaf 1ste tenaamstelling, deze is europees-wijd geldig en zit gekoppeld aan de motor en is dus overdraagbaar. Deze garantie kun je jaarlijks verlengen tegen betaling. Grote kans dat de vorige eigenaar dit echter niet gedaan heeft (want = prijzig), en dan heb je dus geen garantie meer. Hier vind je de voorwaarden voor de extended warranty: Warranty. Een van de belangrijkste en vaak verkeerd begrepen voorwaarden is dat de motor KTM Dealer onderhouden wordt volgens het onderhoudsschema, dat betekend dus dat hij jaarlijks naar de dealer moet voor onderhoud/controle, ook al rijdt je er maar 1000km mee. O.b.v het chassisnummer kan je KTM dealer zo de onderhoudshistorie en garantiestatus ophalen.

Onderhouds interval: alle 1290 blokken hebben hetzelfde onderhouds interval, 1000-15000-30000 etc.. Volgens het boekje en zoals hierboven reeds gezegt zou hij jaarlijks binnen moeten komen ongeacht kilometerstand. Als er geen fabrieksgarantie meer op zit zou ik me hier niet perse meer aan houden. Zelf zou ik even een oliewissel doen en alles even nalopen (banden/ketting/remmen/luchtfilter/vloeistoffen) en dan kun je een hele tijd vooruit.
 
Ik heb een goed onderhouden KTM uit Duitsland ,waar nog garantie op zat,maar klop er hier maar eens voor aan ,dat kan je vergeten,ik wilde namelijk het contract verlengen maar dat doen ze niet
 
Ik heb een goed onderhouden KTM uit Duitsland ,waar nog garantie op zat,maar klop er hier maar eens voor aan ,dat kan je vergeten,ik wilde namelijk het contract verlengen maar dat doen ze niet
Ik had mijn 2018 gekocht in Belgie, nadat de dealer er mee stopte ging ik ermee naar een Nederlandse dealer. Nooit problemen gehad, ook niet met garantie.
 
Ik had 'n mail gestuurd naar motomate met foto's van kapotte item.
Kreeg vandaag deze reactie :
Hi Rud,
What on earth did they do to it?

The package is insured so I will get a new one out to you asap, I am really sorry that this happened.
Regards

Phil Nichols
Nieuwe ontwikkelingen tbv de motomate bestelling.
Hi Rud,

A replacement unit is leaving tomorrow to the same address as per the original order, I hope this is ok.

I have set up some calls with the guy running the tools producing these for us and also a material supplier to see if there is anything we can do to improve this. Yes, there have been a couple of broken parts but only on Netherlands deliveries! We are shipping these to the USA, Australia and other EU countries but by far 99% of any issues are in the Netherlands.
We are working to improve this but hopefully this time it will survice.

Regards
 
Ik heb een goed onderhouden KTM uit Duitsland ,waar nog garantie op zat,maar klop er hier maar eens voor aan ,dat kan je vergeten,ik wilde namelijk het contract verlengen maar dat doen ze niet
Vreemde zaak. Had je je verhaal ff bij de KTM importeur in Malden verteld, dan hadden ze je verteld dat je de garantieverlenging gewoon kan afsluiten, ben ik van overtuigd.

Ik heb het onlangs nog met m'n uit Duitsland geïmporteerde Ford gedaan, was ook geen probleem.

Vaak ligt het probleem gewoon bij onwetende lokale dealers die ook geen zin hebben om er moeite voor te doen, omdat zij er (vrijwel) niks aan verdienen.
 
Vreemde zaak. Had je je verhaal ff bij de KTM importeur in Malden verteld, dan hadden ze je verteld dat je de garantieverlenging gewoon kan afsluiten, ben ik van overtuigd.

Ik heb het onlangs nog met m'n uit Duitsland geïmporteerde Ford gedaan, was ook geen probleem.

Vaak ligt het probleem gewoon bij onwetende lokale dealers die ook geen zin hebben om er moeite voor te doen, omdat zij er (vrijwel) niks aan verdienen.
Bij Goedhart wilden ze het niet overnemen
 
Ik ben van plan om m'n KTM bij van Gerven in onderhoud te doen. Ik heb hem in België bij de dealer gekocht maar van Gerven zit op ca. 20km bij me vandaan. Ik ga er vanuit dat ik dan ook bij hem terecht kan voor de garantie en de verlenging (over 3 jaar)
Ik ben benieuwd, het zou dus zomaar anders kunnen zijn.
Nou ja, als het niet kan met de garantie, dan ook geen onderhoud en zal ik naar de dealer gaan waar hij is gekocht.
 
Ik ben van plan om m'n KTM bij van Gerven in onderhoud te doen. Ik heb hem in België bij de dealer gekocht maar van Gerven zit op ca. 20km bij me vandaan. Ik ga er vanuit dat ik dan ook bij hem terecht kan voor de garantie en de verlenging (over 3 jaar)
Ik ben benieuwd, het zou dus zomaar anders kunnen zijn.
Nou ja, als het niet kan met de garantie, dan ook geen onderhoud en zal ik naar de dealer gaan waar hij is gekocht.
Of je sluit desnoods de garantieverlenging af via een Belgische dealer, dan kun je nog steeds voor onderhoud en garantie bij Van Gerven terecht. Garantie is nml. gewoon een EU ding.
 
Of je sluit desnoods de garantieverlenging af via een Belgische dealer, dan kun je nog steeds voor onderhoud en garantie bij Van Gerven terecht. Garantie is nml. gewoon een EU ding.
Ze zijn er gewoon niet happig op als je de motor bij een ander gekocht hebt.
en je doe gewoon maar aanamens want geprobeerd heb je het niet en ik wel
 
Ze zijn er gewoon niet happig op als je de motor bij een ander gekocht hebt.
en je doe gewoon maar aanamens want geprobeerd heb je het niet en ik wel
Tuurlijk is een andere dealer er niet happig op.
Er is immers de grootste hoop geld bij een andere dealer achter gelaten waar de motor gekocht is….
Daarbij komt dat als er een garantiegeval af te wikkelen is,
dan is het aantal uren meestal vooraf bepaald en dan verdient die motorzaak in kwestie er weer niets aan.
Of nòg erger; ze moeten er zowat geld bijleggen.
 
Tuurlijk is een andere dealer er niet happig op.
Er is immers de grootste hoop geld bij een andere dealer achter gelaten waar de motor gekocht is….
Daarbij komt dat als er een garantiegeval af te wikkelen is,
dan is het aantal uren meestal vooraf bepaald en dan verdient die motorzaak in kwestie er weer niets aan.
Of nòg erger; ze moeten er zowat geld bijleggen.
Daarom zei ik al, belletje naar de importeur in Malden :)

Het enige wat ik mij wel voor kan stellen waar ze wat moeilijk over doen, is wanneer je bijv. op Belgisch kenteken rijdt en dan de garantie probeert te verlengen in Nederland, omdat die garantieverlenging een soort van verzekering is bij een 3e partij via KTM en niet bij KTM zelf.
Maar als de motor in Nederland is geregistreerd, dan mag het geen probleem zijn.

Als een dealer daar moeilijk over doet (wat niet zou mogen) dan ga je of naar een ander of je belt de importeur.
 
Tuurlijk is een andere dealer er niet happig op.
Er is immers de grootste hoop geld bij een andere dealer achter gelaten waar de motor gekocht is….
Daarbij komt dat als er een garantiegeval af te wikkelen is,
dan is het aantal uren meestal vooraf bepaald en dan verdient die motorzaak in kwestie er weer niets aan.
Of nòg erger; ze moeten er zowat geld bijleggen.
Jij snapt het
 
Per 1 januari 2023 zit KTM niet meer in Malden.
Het is per die datum geworden;
KTM Sportmotorcycle Benelux gevestigd in Gembloux ( belgië )
Ook de merken Husqvarna en GasGas horen daarbij.

Er zit schijnbaar nog een bescheiden kantoortje in NL.
Dat is in Milsbeek: Achterbroek 11 6596 MP unit 8
Het tel.nr. aldaar zou zijn: 024-3287788
Maar als je dat nummer belt krijg je te horen dat het niet bestaat…
Wellicht heeft iemand info met het juiste tel.nummer om de importeur te bereiken ??
 
Laatst bewerkt:
En jij blijft maar drammen terwijl ik het bij verschillende heb geprobeerd,ik wilde de garantie verlengen en dat den ze niet
Ik dacht dat je schreef dat je het alleen bij Goedhart had geprobeerd.

Wel echt heel schraal dat meerdere je daar niet bij helpen hoor. Vind ik een slechte zaak.
 
Ik dacht dat je schreef dat je het alleen bij Goedhart had geprobeerd.

Wel echt heel schraal dat meerdere je daar niet bij helpen hoor. Vind ik een slechte zaak.
Ik vind het ook een slechte zaak,maar gelukkig nog nooit pech gehad met de machine.
Bij vakgarage akersloot kon het ook niet,maar die werkt wel met een dealer samen
Hier werkte indertijd een René en dat was in mijn ogen de beste KTM monteur,maar die is brandweerman geworden
Nu kom ik bij Hunnik motoren is geen dealer maar wel goeie monteur
 
Gefeliciteerd, ik ben benieuwd hoe jij het gebrek aan motorrem ervaart.
Vriend van mij heeft de 'oude SDGT' gekocht. Afgelopen zaterdag samen kort ritje gedaan. De nieuwe heeft echt wel veel minder motorrem, zodanig zelfs dat waar ik met de oude gewoon om beetje snelheid te verminderen even mijn gas dichtdraaide, ik nu met de nieuwe moet bij remmen. Zal mijn rijstijl moeten aanpassen, rekende vroeger nogal hard op de motorrem bij sportieve gevechtjes met Scorp's GS1250 in de bergen.
 

Bijlagen

  • mini_20240414_144046.2.jpg
    mini_20240414_144046.2.jpg
    237,3 KB · Weergaven: 0
  • 20240414_150745.11.jpg
    20240414_150745.11.jpg
    1.001,2 KB · Weergaven: 0
Exact de ervaring van die maat van mij na zijn overstap van 2017 model, hij baalt ervan, hij heeft last van zijn rechter pols en moet deze nu veel meer gebruiken om bij te remmen....
 
Zonde, de motorrem is juist wat ik heel erg fijn vind van een 2 cilinder.

Tune guru in Oostenrijk MCE Performance kan hem wel aanpassen in de ECU op het niveau wat je wilt (zelfs verschillend per powermode)

ECU kan opgestuurd worden.
 
Terug
Bovenaan Onderaan