KTM SuperDuke 990 Deel 14

Nampus en ikzelf hebben hier al vaker over gepost, helaas is het lage resolutie plaatje van de 2 bochten naast elkaar niet meer te vinden (was van superduke.net volgens mij...).
De akra bochten zijn beide even lang tot aan de einddemper itt de originele headers, ook de diameter is groter, er staat in het zicht Akrapovic in ge-etst.
 
En het evolution systeem was als optie te koop, in rvs of titanium geloof ik. Dat had dan weer dezelfde lay-out als de gewone bochten, dus korte bocht aan de achterste cilinder, maar wel grotere diameter, en dus in elkaar geschoven delen met veren ipv klemmen.
 
En het evolution systeem was als optie te koop, in rvs of titanium geloof ik. Dat had dan weer dezelfde lay-out als de gewone bochten, dus korte bocht aan de achterste cilinder, maar wel grotere diameter, en dus in elkaar geschoven delen met veren ipv klemmen.
Donderdag stelde Thafool de vraag of het mogelijk was een " gewone " SD om te toveren naar een SDR.... door het vervangen van de kappen.
 
Ervan uitgaande dat het vooral om de monoseat gaat: dat kan, je hebt alleen wel redelijk wat onderdelen nodig.
Het subframe is wel hetzelfde, die undertray waar die relais op zitten gemonteerd en dergelijke is anders, en dan nog een hoop boutjes en bengeltjes.

Het kan, maar het is een kostbare operatie, en ik weet niet of alles nog leverbaar is bij KTM, laatste SDR met monoseat is alweer meer dan 10 jaar uit productie.
 
Ervan uitgaande dat het vooral om de monoseat gaat: dat kan, je hebt alleen wel redelijk wat onderdelen nodig.
Het subframe is wel hetzelfde, die undertray waar die relais op zitten gemonteerd en dergelijke is anders, en dan nog een hoop boutjes en bengeltjes.

Het kan, maar het is een kostbare operatie, en ik weet niet of alles nog leverbaar is bij KTM, laatste SDR met monoseat is alweer meer dan 10 jaar uit productie.
ben je niet beter uit door gewoon een SDR te kopen en de SD te verkopen? Sowieso is een zelfomgebouwde nooit zoveel waard als een af-fabriek SDR natuurlijk.

Ik heb zin in het seizoen!
 
Hallo,

Weet iemand het aanhaalmoment van de bouten van het achter tandwiel waarmee deze op het achterwiel vast zit?

Alvast bedankt! Groet

Jens
 
Hallo,

Weet iemand het aanhaalmoment van de bouten van het achter tandwiel waarmee deze op het achterwiel vast zit?

Alvast bedankt! Groet

Jens
50Nm en loctite 243, en controleer ze ook even na de eerste rit. Die moeren die in het tandwielen vallen lopen wel eens los en gaan dan in je swingarm vreten.
 
Als die R waar je het over hebt de R is uit je avatar heb je geen akra bochten en geen gesmede marchesini wielen.
Je hebt zo te zien een R van na 2013 of jonger, dat was eigenlijk een gewone SD met R vering, en de zwart geverfde remklauwen. Maar verder niks van de mooie spullen die 2008-2012 R had, zoals die akra bochten en andere cilinderkoppen etc.
En gesmede marchesini wielen hebben nooit standaard in een Superduke gezeten. Die zaten alleen in bepaalde jaren SMR 990 en de eerste generatie RC8R ( de single spark uitvoering)
Staat letterlijk op de aankoopfactuur. V.w.b vering heb ik zowel voor als achter WP vering inclusief de stuur demper. Daarnaast is het uitlaatsysteem voor begin tot eind akra daar ik zelfs plug en play losse kats erbij heb met Akrapovic E-certificaat en staat er letterlijk *Marchesini* in mn velgranden gespoten. Maar zal ongetwijfeld een standaard 990 zijn 😂🤡
 

Bijlagen

  • IMG_9736.png
    IMG_9736.png
    769,5 KB · Weergaven: 0
  • d23dbf28-851f-412d-a3e6-9cb5a1acca57.jpeg
    d23dbf28-851f-412d-a3e6-9cb5a1acca57.jpeg
    248,8 KB · Weergaven: 0
  • IMG_9738.png
    IMG_9738.png
    722,1 KB · Weergaven: 0
Laatst bewerkt:
Heeft niks met afgunst te maken, ik vind het gewoon jammer dat je verkeerd bent geïnformeerd door ws een verkoper die zelf ook geen idee had. Ik houd het graag bij feiten.

Je hebt weldegelijk een R model, alleen verschilt hij niet bijster veel van een gewone Superduke. KTM heeft helaas de 990 voor dat laatste jaar flink uitgekleed, wat ik persoonlijk erg jammer vond.


Kijk nog even goed naar die onderste foto van akra bochten die denuff hierboven gepost heeft:
Had nog een in de map staan origineel sdr en EVO dacht ik ....



En kijk dan even onder je eigen motor. Je zult zien dat er de bochten onder zitten die er zo uitzien:
37_524aa00c-853b-4332-a11c-fd2b9add9390_1024x1024@2x.jpg

Een kort lusje naar voren vanaf de achterste cilinder en aan de rechterkant onder het blok staat er geen Akrapovic in de buis vanaf de voorste cilinder geëtst.

Die onderste foto is het Akrapovic spruitstuk van de 2008-2012R. De enige versie die ooit af fabriek met volledig Akrapovic geleverd is.
Op de R vanaf 2013 zaten de gewone uitlaatbochten die op de standaard Superduke vanaf 2005 zaten.
Want de R van 2013 had niet de fancy cilinderkoppen met grotere (titanium) kleppen, andere nokkenassen etc.
Dus hadden die andere bochten ook geen zin.

Hier alsnog die foto met de beide sets naast elkaar (helaas wel lage resolutie en een watermerk er doorheen, maar het verschil is duidelijk te zien):
IMG00057-20110714-1416.jpg

Boven de Akrapovic bochten, onder standaard.

Die losse katalysatoren die je hebt, zaten bij al die Akrapovic einddempers, anders mocht er geen ekeur op. Die gaan tussen het y-stuk en de demper zelf. Heeft niks met wel of niet volledig systeem te maken.

Wat betreft vering en stuurdemper: dat was naast de kleuren het enige onderscheid tussen de 2013R en een gewone 2007-2012 Superduke.
De 2013R heeft idd WP vering (standaard op alle KTM's want KTM is eigenaar van WP)
Maar die was op de R iets anders qua afstelling en je hebt mooie zwart gecoate binnenpoten in de voorvork.

Wat betreft wielen, er staat idd Marchesini in de velgrand, maar ik heb een heel sterk vermoeden dat er in het achterwiel op een van de spaken ook BREMBO in gegoten staat.
Marchesini viel (en doet dat misschien nog steeds wel, geen zin om dat nu uit te zoeken) onder hetzelfde moederbedrijf als Brembo.
Dat de wielen niet gesmeed maar gegoten zijn is vanaf de foto's al te zien.
Gesmede wielen hebben veel scherpere randen aan de spaken enz.
 
Laatst bewerkt:
@Freak , Raar dat je dat afgunst noemt ,slaat nerges op !

Het velglintje was gespoten ,ut merkje een sticker destijds .opgeleukt voor de r ... en exact dezelfde velg als sd ! Zonder de streep. Net zo zwaar .
 
Laatst bewerkt:
Ik heb zelf een R gehad die wel echt meer vermogen had, en die gun ik jou ook van harte, jammer dat je zo moet reageren, ik wens je een fijne avond.
Meer vermogen ?
Hadden toch 132 pk ?
Met een vol Akrapovic evolution systeem en wat gevogel aan de mapping, kwam er nog wat peekaas bij
 
Heeft niks met afgunst te maken, ik vind het gewoon jammer dat je verkeerd bent geïnformeerd door ws een verkoper die zelf ook geen idee had. Ik houd het graag bij feiten.

Je hebt weldegelijk een R model, alleen verschilt hij niet bijster veel van een gewone Superduke. KTM heeft helaas de 990 voor dat laatste jaar flink uitgekleed, wat ik persoonlijk erg jammer vond.


Kijk nog even goed naar die onderste foto van akra bochten die denuff hierboven gepost heeft:

En kijk dan even onder je eigen motor. Je zult zien dat er de bochten onder zitten die er zo uitzien:
Bekijk bijlage 1987340
Een kort lusje naar voren vanaf de achterste cilinder en aan de rechterkant onder het blok staat er geen Akrapovic in de buis vanaf de voorste cilinder geëtst.

Die onderste foto is het Akrapovic spruitstuk van de 2008-2012R. De enige versie die ooit af fabriek met volledig Akrapovic geleverd is.
Op de R vanaf 2013 zaten de gewone uitlaatbochten die op de standaard Superduke vanaf 2005 zaten.
Want de R van 2013 had niet de fancy cilinderkoppen met grotere (titanium) kleppen, andere nokkenassen etc.
Dus hadden die andere bochten ook geen zin.

Hier alsnog die foto met de beide sets naast elkaar (helaas wel lage resolutie en een watermerk er doorheen, maar het verschil is duidelijk te zien):
Bekijk bijlage 1987343
Boven de Akrapovic bochten, onder standaard.

Die losse katalysatoren die je hebt, zaten bij al die Akrapovic einddempers, anders mocht er geen ekeur op. Die gaan tussen het y-stuk en de demper zelf. Heeft niks met wel of niet volledig systeem te maken.

Wat betreft vering en stuurdemper: dat was naast de kleuren het enige onderscheid tussen de 2013R en een gewone 2007-2012 Superduke.
De 2013R heeft idd WP vering (standaard op alle KTM's want KTM is eigenaar van WP)
Maar die was op de R iets anders qua afstelling en je hebt mooie zwart gecoate binnenpoten in de voorvork.

Wat betreft wielen, er staat idd Marchesini in de velgrand, maar ik heb een heel sterk vermoeden dat er in het achterwiel op een van de spaken ook BREMBO in gegoten staat.
Marchesini viel (en doet dat misschien nog steeds wel, geen zin om dat nu uit te zoeken) onder hetzelfde moederbedrijf als Brembo.
Dat de wielen niet gesmeed maar gegoten zijn is vanaf de foto's al te zien.
Gesmede wielen hebben veel scherpere randen aan de spaken enz.
Fantastisch, doen we helemaal geen moer mee net zoals je eerdere berichtgeving. Succes met je “echte” R, moet vast fantastisch zijn om die te hebben, bahbah misselijk ventje
 
En dit vind ik dus jammer. Jij bent waarschijnlijk verkeerd geïnformeerd door de verkoper die jou een fiets verkocht heeft met volgens hem gesmede wielen en volledig Akrapovic uitlaatsysteem, en je vindt mij nu een misselijk ventje omdat ik je erop wijs dat die verkoper z'n zaakjes niet op orde had en tegen je heeft gelogen.
Je zou boos moeten zijn op die verkoper.
 
En dit vind ik dus jammer. Jij bent waarschijnlijk verkeerd geïnformeerd door de verkoper die jou een fiets verkocht heeft met volgens hem gesmede wielen en volledig Akrapovic uitlaatsysteem, en je vindt mij nu een misselijk ventje omdat ik je erop wijs dat die verkoper z'n zaakjes niet op orde had en tegen je heeft gelogen.
Je zou boos moeten zijn op die verkoper.
Ik heb die motor zelf gekocht man ras autist. Heb helemaal geen behoefte aan heel jouw anecdote over wel of geen “echte” R.l, gefrustreerd ventje

Modbreak:

Gescheld en persoonlijke aanvallen zijn niet toegestaan. Weekban !!

 
Laatst bewerkt door een moderator:
Word er niet gezelliger op hier :]

Blijft wel verwarrend waarom KTM die hele -R versie zo raar heeft aangepakt
 
Mijn zwarte echte :P SDR (132PK) gaat dit weekend op marktplaats. Sinds 2014 in bezit en sindsdien geen klap verkeerd gegeven.

* Plusminus 35000KM gelopen
* S22 banden 1000KM
* Nieuwe brandstoffilter
* Nieuwe luchtfilter
* Alle vloeistoffen nieuw

Opstappen en rijden!

Mocht iemand interesse hebben kun je contact opnemen.
 
Mijn zwarte echte :P SDR (132PK) gaat dit weekend op marktplaats. Sinds 2014 in bezit en sindsdien geen klap verkeerd gegeven.

* Plusminus 35000KM gelopen
* S22 banden 1000KM
* Nieuwe brandstoffilter
* Nieuwe luchtfilter
* Alle vloeistoffen nieuw

Opstappen en rijden!

Mocht iemand interesse hebben kun je contact opnemen.
Komt er iets anders voor in de plaats?
 
Terug
Bovenaan Onderaan