Zal wel lekker warm daar zijn geweest in die woestijn, gaaf hoor,
eentje om nooit te vergeten.
Ik had je al eerder eens gezegd dat ik niet merk gebonden ben,
ik heb geen flauw idee of dit een kandidaat voor mij zou zijn.
Het is wel in mijn straatje, dat dan weer wel ha ha
Het vervangen van de V-snaar werkt precies het zelfde als aan de andere kant, met een vario-blokkeer-tool op de vario haal je de vario los met een dop en ratel.
Het koppelingshuis kan met vario-blokkeer-tool en de luchttool, daarna kan je de V-snaar er af halen.
Hieronder ook nog enkele verschillen in service interval tussen een ketting en een aandrijfriem op het achterwiel.
De kenners weten dat alle 2 cilinder scooters met ketting rijden en dat Yamaha tot nu toe hier op de uitzondering is... nou ja straks Kymco ook dan.
Yamaha Aandrijfriem
Secundaire aandrijf riem elke 10.000 voorspanning controleren tot aan 40.000 km. en dan vervangen mits nodig maar vaak ook kan dit type snaar volgens Van der Kuinder nog door tot ± wel 70.000km.
Primaire V-snaar is zoals de meeste scooters vervangen bij 20.000km.
BMW ketting/tandwielen
Ketting elke 20.000 vervangen en de tandwielen komen er ook elke 40.000 bij
V-snaar is zoals de meeste scooters vervangen bij 20.000km.
Aprilia SRV 850 ketting/tandwielen
Ketting + tandwielen elke 20.000Km. vervangen.
V-snaar is zoals de meeste scooters vervangen bij 20.000km.
Final-drive/Secundaire aandrijf riem van een Yamaha TMax scooter
Final-drive ketting aandrijving van een BMW scooter
Voordelen aandrijfriem: minimaal 2x zo duurzaam als ketting zo mogelijk meer.
Voordelen ketting: Meer koppel.
Nadelen aandrijfriem: iets minder koppel.
Nadelen ketting: Moet gesmeerd worden, is duurder in onderhoud omdat hij vaker moet worden vervangen.
Mvg. Jan