Die conische moet je ook stellen, maar dan stel je nog een rollager op een vlakke ondergrond. Wat er standaard inzit zijn iniminie kogeltjes die in een schaal vallen met een holling. Ik bleef stellen, of te strak waardoor je niet goed rechtuit kon rijden zoals je omschrijft, of speling. Uitendelijk heb ik ze met een hele lichte speling afgesteld en inmiddels staat de teller op 34k. Als ik ze helemaal spelingvrij afstel rijdt het niet goed je bent dan continue aan het bijsturen als je rechtuit wilt.Ja, mooie schokkerts he....kan ik van genieten, dat freeswerk.
Bij mijn Pan zaten er ook nog kogellagers in, heb je inderdaad eerder last van zware punten of een extreme rechtuitstand omdat een kogeltje een andere drukverdeling heeft dan een conisch lager.
Zo'n laatste is er daarna ook ingegaan, het nadeel is dat je zo'n ding een zekere voorspanning moet geven en dat hadden ze iets te enthousiast gedaan waardoor er niet prettig mee te rijden viel (wiebel wiebel), zou na een paar 100 km minder moeten worden en dat deed het dus niet waardoor ik weer terug kon.
Kuip neus moet er af, zijn lange doorlopende vorkpoten tot kroonstuk boven balhoofd, dus geen halfjes die je zo onder de kuip door er af schroeft.
En moet een tooltje maken om de kop doppen in te drukken.
Is wel even werk, maar wel een leuk klusje.
Maar zomaar kans dat je balhoofd het zwaarder krijgt te voorduren, door dat de vering stugger is.
Dat gezegd hebbende zal dat mogelijk ook wel eens een stuk beter uit kunnen pakken dan bij 99% van de scooters die halve vorkpoten hebben en eigenlijk meer belasting veroorzaken voor balhoofd lagers.
Mvg. Jan
Kun je zolang rijden met een andere bout of moet je wachten op je nieuwe shock?
Wat moet eraan gebeuren dan?Vroeg het me ineens af.....die poten hebben ook onderhoud nodig en eigenlijk elke 2 jaar, hoe doe je dat dan?
Aan welke weersomstandigheden wordt je scooter blootgesteld? Ik geloof ook zeker in conserveren. Maar bij dagelijks grote hoeveelheden natte pekel houdt dat, rekening houdend met constructie en materiaalkeuze, ook een keer op.Ik heb overigens nooit van die dingetjes die je regelmatig hoort zoals roest en corrosie op remmen etc. door weersinvloeden
De boel wordt hier met regelmaat met perslucht schoon geblazen.
En daarnaast ben ik een meester in het conserveren (iets van mijn beroep)
Geen idee!
Ik heb de banden er vorige week woensdag om laten leggen, gelijk de shocks gedemonteerd en pas gisteren weer gemonteerd, mis nu nog de juiste bout voor de linkershock (door fout van Promax).