Lang rijden is best link

MofkaP

Banned User
13 nov 2002
5.393
3
Het volgende plaatje vond ik in een Duits motortijdschrift:

36776


Toch weer eens wat om over na te denken. Overmoed komt letterlijk ten val.
 
Klopt ja, ik hoor van meer mensen deze verhalen. Je zou eigenlijk om het half uur/drie kwartier een pauze moeten nemen (ff bakkie koffie fixen bij benzinepomp ofzo), dat schijnt echt goed te helpen, en het is blijkbaar inderdaad zo dat dit bij motorrijders nog sneller het geval is dan bij koekblikkers. Heeft natuurlijk ook te maken met het feit dat je vrij open op je motor zit, je vangt dus veel wind.

Het is wel goed om regelmatig te pauzeren op lange ritten dus. Maar dat kun je waasrchijnlijk zelf vaak nog wel het beste inschatten (hangt natuurlijk van je conditie af, van het weer en het overige verkeer, je route etc. etc.)

* KawaNinja600 gaat waarschijnlijk ook regelmatig pauze nemen zodra hij zijn rijbewijs gehaald heeft O-)

</moraalriddermodus> :P
 
Dat onderzoek is gebaseerd op 427 ongevallen...

Ik denk dat ze het dus zo gedaan hebben:
10 ongevallen van mensen die </= 1 uur achter het stuur zitten
15 ongevallen ... 2 u
...
...
128 ongevallen van mensen die meer dan 9 u aan het stuur zitten




In dat geval zegt dat onderzoek NIETS!!

Als het grootste aandeel van de chauffeurs meer dan 9 uur onderweg is kan het goed zijn dat die juist MINDER ongelukken hebben. Met cijfers kan je veel beweren.


Niet dat ik zal tegenspreken dat lang rijden slecht is voor de concentratie
 
Tijdje terug stond er in de kampioen ook een stukje: te lang rijden was net zo erg als met alcohol op rijden...
 
Dat onderzoek is gebaseerd op 427 ongevallen...

Ik denk dat ze het dus zo gedaan hebben:
10 ongevallen van mensen die </= 1 uur achter het stuur zitten
15 ongevallen ... 2 u
...
...
128 ongevallen van mensen die meer dan 9 u aan het stuur zitten

Ik kan je 1 ding vertellen, ik weet wel zeker dat het zo niet gegaan is. Dat zou wel volslagen belachelijk zijn, dan is het geen onderzoeken meer maar goochelen met cijfers.
Wat ze waarschijnlijk gewoon gedaan hebben is een x aantal willekeurige ongevallen nemen en kijken hoelang de bestuurder die erbij betrokken was al reed.
 
Het leuke van gemiddelden is dat je er zo mooi omheen kunt gaan. Cholesterol te hoog ? Ten opzichte van wat ?? Gemiddelde ?? misschien is mijn cholesterol net als bij meerdere mensen wel hoger dan het gemiddelde ?? Prachtige discussies krijg je dan. }) })

Maar ik stop na 1 uurtje of 5 kwartier rijdn graag 10 minuten/kwartier, beter voor je concentratie (dat wist ik zelf al) en voor je billen :) als je nog ver moet.
 
Opzich vind ik het de eerst zes uur wel meevallen.

Als je linear rekent dan zou je na 2 uur 20 ongevallen moeten hebben, na 3 uur 30 etc... Blijkbaar gaat het tot een uur of zes best wel redelijk met de concentratie en risico's. Je rijdt tot slot langer en meer km's dus is het risico ook groter. De echte trendbreuk komt bij 7 uur.
Duidelijk is dat alle figuren die in één ruk naar zuid-Frankrijk en verder rijden buitensporig meer risico nemen dan degenen die in een paar etappes die kant opgaan. Eigenlijk zijn die langdoorrijdende figuren knap |( |(
 
Daar ontbreekt nogal wat toelichting: 9 uur non-stop (alleen tanken en doorkachelen) rijden, toch tussenpauzes? hoe lang tussenpauze? risicoberekening? zoals al gezegd: hoe meer je rijdt, hoe meer kans dat je bij een ongeval betrokken raakt en dan vallen de cijfers wel mee: hoewel er toch toename is van het relatieve risico: bij 9 uur zou de voorspelde waarde bij gelijk risico 90 bedragen, maar die is 128, 5 en 6 uur zouden per uur veiliger zijn dan 1 uur. Het kost blijkbaar ook tijd om er ff lekker in te komen of sommigen pleuren meteen bij het opstappen al van hun fiets :? Verder is de vraag of het na 9 uur rijden nog niet donker wordt: dat zou dan iets zeggen over het ongevalsrisico in het donker. Of je gaat om 8 uur weg (filetijd: hoog risico: vndaar de hoge aanvangswaarde: na 9 uur is het 17 uur: weer file tijd: hoger ongevalsrisico. En zo kun je nog wel ff doorfantaseren 8-)
 
Negen uur lang, achter elkaar over Deutsche autobahn is onmogelijk, of je moet een compleet rondje Duitsland gaan doen.
 
Negen uur lang non-stop (op de benzinestops na dan) op de motor???


[me]chielmi krijgt alleen bij de gedachte eraan al zadelpijn :o [/me]
 
Negen uur lang non-stop (op de benzinestops na dan) op de motor???


[me]chielmi krijgt alleen bij de gedachte eraan al zadelpijn :o [/me]
Als je in een goede conditie bent is dat geen enkel probleem hoor, laatst op een Varadero vanaf de Hongaarse grens non-stop (dus echt alleen maar tanken en rijden en geen enkele pauze ook niet voor eten/drinken) in 10 uur naar Leiden gereden (1300 km) en ben daarna nog lekker gaan harlopen en fitnessen en had nergens last van. Rij dan ook wel een dikke 60.000 km per jaar dus ik woon bijna op de motor.
 
en nou asjeblieft niet gaan zeiken dat ik een moraalridder ben
Voor deze keer dan :+

Maar ik vraag me inderdaad af of het 9 uur non-stop is of niet. Bovendien mis ik gegevens over het bestuurde voertuig etc.
In het algemeen is 9 uur of meer rijden goed en veilig te doen, als je maar voldoende rustpauzes neemt en voldoende naar je eigen lichaam luistert.

[edit]
Kon me een eerder topic hierover herinneren Hoe het best lange afstanden afleggen
[/edit]
 
Laatst bewerkt:
Kan me geen reet schelen wat de rest zegt, ik was er zelf wel achter dat, na 6 uur non-stop nachtrijden, ik redelijk scheel wordt. Lijkt idd wel of ik gezopen heb. Dan moet ik stoppen, uurtje liggen en verder gaan. Wordt ik dan weer scheel, blijf ik liggen tot ik wakker wordt.

Overdag rijden is anders. Heb ik (bijna)nooit ergens last van.
 
Terug
Bovenaan Onderaan