Lassen TIG / MIG / Boog / Autogeen (Tips & Truuks) DEEL 2

Joep

Uilskuiken !
22 jun 2008
13.187
8.018
Druten
Aangezien het vorige topic al even over de houdbaarheidsdatum is ben ik maar even zo vrij geweest om deeltje 2 aan te maken *D

Ik ben op het moment druk aan het kijken om een leuk tig lasapparaatje aan te schaffen, ik kan inmiddels goed lassen met een eenvoudig (elektrode) lasapparaat maar vindt het jammer dat ik daar geen dun materiaal kan lassen omdat je er anders meteen doorheen gaat.

Ook ben ik even aan het uitzoeken hoe het nu zit met de gasfles, ik zie dat er diverse bedrijven/webshops zijn die een ruilsysteem hebben en dan kan je je lege fles opsturen.
Daar heb ik echter geen zin in, het liefste heb ik gewoon een fles welke ik hier in de buurt gewoon om kan ruilen zodra deze leeg is.

Het is me alleen een beetje onduidelijk hoe het zit met de eigendomsflessen zit, kan je deze nou bij elke willekeurige "gasboer" omruilen of zitten daar weer allerlei verschillen eisen en regeltjes aan?

Iemand hier die hier wat meer van weet?

EDIT 24-07-2021: Het gebeurt nogal eens dat mensen op dit bericht reageren omdat deze steeds bovenaan de pagina blijft staan, maar inmiddels ben ik al geruime tijd voorzien van cilinder van supergas :t
 
Laatst bewerkt:
"Appiers,
de buigbare
Deze is inwendig
een min of meer buigbare
verder starre koperen buis.
Metaalmoeiheid van het koperen buisje ligt op de loer.

ik heb de ''flexhead'' ook , de kop kun je alle kanten ombuigen zonder dat er iets kapot gaat maar is ook van CK
 

Bijlagen

  • 20200326_120212.jpg
    20200326_120212.jpg
    512,8 KB · Weergaven: 10
  • 20200326_120226.jpg
    20200326_120226.jpg
    544,6 KB · Weergaven: 11
Van de week eens geprobeerd elektrode te lassen ipv TIG. Dit omdat ik binnenkort een aantal kozijnen wil maken en dit met TIG een stuk langzamer gaat. 2 pakjes 6013 elektrodes gehaald om te oefenen
2 U-profielen met de wangen tegen elkaar gelegd en een stukje gelast. Daarna uit elkaar geslagen om te kijken hoe vast het zat. Later een zelfde stuk met TIG, deze kreeg ik niet meer met goed fatsoen uit elkaar. Het viel me op dat de elektrodes zeer weinig inbranding hadden. Dit terwijl ik voor mijn gevoel niet meer stroom had kunnen gebruiken ivm wegsmelten van het materiaal.

Weet iemand welke elektrodes wellicht beter geschikt zijn? Laswerk zal voornamelijk horizontaal onderhands zijn met heel af en toe een stukje verticaal.

En anders ga ik er wat langer over doen en de boel gewoon met TIG aan elkaar zetten.
 
Laatst bewerkt:
Ik las niet zo heel veel maar soms heb ik van die projectjes. Ik heb mijn zijspan een paar jaar terug zelf gelast, dat is erg goed gelukt en daar rij ik veel mee zonder enig probleem.
Nu heb ik 2 kleine framepjes gebogen en gelast voor extra lampjes op m'n nieuwe fiets. Was lekker puzzelen maar het past spanningsloos op de motor zonder gaten boren of zagen.
Altijd leuk dit soort kleine pruldingetjes.

1585481370235.png


1585481425044.png


Ik las of met een ouderwets pinnen apparaat of met een doodsimpel minimig apparaatje dat eigenlijk met die kleine wegwerpflesjes hoort te werken maar die zijn altijd leeg als je iets wil doen. Daar heb ik dus een oude CO2 blusser aan gehangen. Werkt perfect.
 
Heeft er iemand ervaring met een GYS 208??

Eigenlijk had ik de knoop al doorgehakt en besloten voor een LCD te gaan:LCD

Maar een meneer van wie ik een fles overneem heeft een GYS 208 AC/DC HF staan die al 10 jaar amper gebruikt is.
Op de fotoos ziet hij er zeer netjes uit, het is de oude versie (geel-blauw).
1585483615415.png

Op de site van GYS lijkt hij nu te zijn vervangen door de GYS 200L (grijs-antraciet).

Dus als iemand deze machine heeft (gehad) of ermee gelast heeft: alle info is zeker welkom!!
(Of natuurlijk als je ervaring hebt met het merk, ook welkom!)
 
Net weer wat geknutseld..

Had nog één en ander liggen, RVS plaat, gasfles, stukje 4"pijp. Ik heb geen goede stevige werkbank voor mijn bankschroef dus 1+1 = 2, we gaan bakken.
Lassen tussen pijp en gasfles zijn 2 rupsen over elkaar met 2,4mm (mijn machientje gaat maar tot 90A) 6012. Vervolgens A309 elektroden gebruikt voor de staal/rvs verbinding.

Voor het eerst lassen gestapeld, voor het eerst RVS gelast.

Het is nu in ieder geval stevig. Sommige stukjes las zijn beter dan nadere stukjes maar vast zit het wel.

Oja, nog een zakje beton in de fles gestort, lekker zwaar dus :)


DSC_1542.JPG
 
Net weer wat geknutseld..

Had nog één en ander liggen, RVS plaat, gasfles, stukje 4"pijp. Ik heb geen goede stevige werkbank voor mijn bankschroef dus 1+1 = 2, we gaan bakken.
Lassen tussen pijp en gasfles zijn 2 rupsen over elkaar met 2,4mm (mijn machientje gaat maar tot 90A) 6012. Vervolgens A309 elektroden gebruikt voor de staal/rvs verbinding.

Voor het eerst lassen gestapeld, voor het eerst RVS gelast.

Het is nu in ieder geval stevig. Sommige stukjes las zijn beter dan nadere stukjes maar vast zit het wel.

Oja, nog een zakje beton in de fles gestort, lekker zwaar dus :)


Bekijk bijlage 1480800
Zelfs met beton in de fles vrees ik dat je niet echt stabiel staat, basis is gewoon te klein.
 
Zo, vandaag even zitten tiggen (en mijn fles was op, dus snel ingeruild :))
Ik begin het thuis tiggen onder de knie te krijgen. Ook een kleine "grounding plate" gemaakt voor mijn (erg goedkope) lastafel

20200401_171331.jpg


Voor de hevige stukjes las ik direct op de "ground plate" omdat die meer hitte opneemt dan het milimetrisch dun stuk plaatmateriaal
Met houten ondergrond en daaronder karton.
Nog geen brand tegengekomen :)
 
Hallo allemaal.

Omdat ik hoogst waarschijnlijk over een week of 2 een ander tig apparaat aan ga schaffen wil ik hierbij iedereen hier de kans geven een mooi tig apparaat op de kop te tikken, inruilen kan altijd nog ;)

Het betreft een Fronius Magicwave 2000 FUZZY.
200 Ampere, AC/DC ( geschikt voor staal rvs, en aluminium. )
Compleet met 2, 8 meters toortsen, eventueel ook met voetpedaal.
Natuurlijk met upslope, downslope, balansregeling, HF start.
Degelijke kwaliteit uit Oostenrijk.

Apparaat werkt natuurlijk volledig, laatst voor 500 euro aan reparaties en onderhoud laten uitvoeren.

Een klein lesje in tig lassen en wat benodigdheden om je op weg te helpen is geen probleem.

Mocht je interesse hebben, stuur dan een PB.



IMG_20200415_191529.jpg
 

Bijlagen

  • IMG_20200415_191534.jpg
    IMG_20200415_191534.jpg
    1,3 MB · Weergaven: 15
  • IMG_20200415_191541.jpg
    IMG_20200415_191541.jpg
    1,6 MB · Weergaven: 14
  • IMG_20200415_191548.jpg
    IMG_20200415_191548.jpg
    1,2 MB · Weergaven: 10
Hallo allemaal.

Omdat ik hoogst waarschijnlijk over een week of 2 een ander tig apparaat aan ga schaffen wil ik hierbij iedereen hier de kans geven een mooi tig apparaat op de kop te tikken, inruilen kan altijd nog ;)

Het betreft een Fronius Magicwave 2000 FUZZY.
200 Ampere, AC/DC ( geschikt voor staal rvs, en aluminium. )
Compleet met 2, 8 meters toortsen, eventueel ook met voetpedaal.
Natuurlijk met upslope, downslope, balansregeling, HF start.
Degelijke kwaliteit uit Oostenrijk.

Apparaat werkt natuurlijk volledig, laatst voor 500 euro aan reparaties en onderhoud laten uitvoeren.

Een klein lesje in tig lassen en wat benodigdheden om je op weg te helpen is geen probleem.

Mocht je interesse hebben, stuur dan een PB.



Bekijk bijlage 1487115
Kan je hier een prijs noemen?
 
Terug
Bovenaan Onderaan