Lassen TIG / MIG / Boog / Autogeen (Tips & Truuks) DEEL 2

Joep

Uilskuiken !
22 jun 2008
13.186
8.017
Druten
Aangezien het vorige topic al even over de houdbaarheidsdatum is ben ik maar even zo vrij geweest om deeltje 2 aan te maken *D

Ik ben op het moment druk aan het kijken om een leuk tig lasapparaatje aan te schaffen, ik kan inmiddels goed lassen met een eenvoudig (elektrode) lasapparaat maar vindt het jammer dat ik daar geen dun materiaal kan lassen omdat je er anders meteen doorheen gaat.

Ook ben ik even aan het uitzoeken hoe het nu zit met de gasfles, ik zie dat er diverse bedrijven/webshops zijn die een ruilsysteem hebben en dan kan je je lege fles opsturen.
Daar heb ik echter geen zin in, het liefste heb ik gewoon een fles welke ik hier in de buurt gewoon om kan ruilen zodra deze leeg is.

Het is me alleen een beetje onduidelijk hoe het zit met de eigendomsflessen zit, kan je deze nou bij elke willekeurige "gasboer" omruilen of zitten daar weer allerlei verschillen eisen en regeltjes aan?

Iemand hier die hier wat meer van weet?

EDIT 24-07-2021: Het gebeurt nogal eens dat mensen op dit bericht reageren omdat deze steeds bovenaan de pagina blijft staan, maar inmiddels ben ik al geruime tijd voorzien van cilinder van supergas :t
 
Laatst bewerkt:
Al een paar dagen ben ik aan het werk met een ouwe maat van me. We schelen 10 jaar (hij 40 ik 50) en eigenlijk was onze laatste samenwerking 20 jaar geleden. Wat een vakman is dat geworden! Echt waanzinnig om mee samen te werken. Ik ben zijn helper. Ik wist dat hij goed was/is en kreeg een klus aangeboden “met wat haken en ogen”. Mijn voorwaarde naar de klant was dat ik het wilde maken mits hij “ja” zou zeggen. Vroegâh was hij ook altijd de eerste die ik belde als een achterlijk werk had. Toen maakte we dingen echt samen. Nu ook, maar ben ik duidelijk de ondergeschikte en ik geniet er nog van ook. Hij is een echte ijzervreter. Veel te veel diploma’s om nog met die lamp te zwaaien, maar het gewoon te leuk vinden. We mogen nog een paar dagen en ik heb er zin in. Ook m’n opdrachtgever is onder de indruk en dat maakt het extra leuk. Mocht je twijfelen. We spelen open kaart en er is geen achterdocht. Ere wie ere toe komt.
 
Ik ben weer een beetje aan het klooien en schoonmaken aan mijn lasapparaat geweest.
Het leek mij wel prettig om ook de mogelijkheid te hebben om met fluxdraad te lassen, dit omdat ik alleen de mogelijkheid heb om buiten te lassen.
Ik heb me daarom ook een beetje ingelezen in Flux lassen en kwam erachter dat je hiervoor de polen van je lasapparaat moet kunnen omdraaien.
Het lijkt erop dat dit op mijn apparaat niet kan.
20200826 03.jpg

Aan de kant van de draadspoel zitten sowieso geen polen die ik kan omzetten.
Onder de kap zit alleen deze kroonsteen die de voeding voor het hele apparaat bepaald (en daarom ook niet echt logisch om te schakelen is).
De voeding naar de toorts zit op een heatsink in de rode cirkel en gaat bij het pijltje door het middenschot richting de toorts.
De min pool gaat vanaf de spoel in het groene rondje naar de aansluiting voor de aardeklem door de voorkant ter hoogte van het groene pijltje.
Klopt het dat ik deze in theorie zou kunnen omwisselen om zo mijn polen te kunnen omdraaien?
Dus toorts aangesloten op de spoel ter hoogte van het groene rondje en aardeklem aangesloten op de heatsink in het rode rondje?

Naar mijn toorts gaan overigens maar 2 draden. Een dunne draad die daarna naar de POD meter van de motor gaat en een dikkere draad die dus naar de heatsink gaat.
Ik vermoed dat met de trigger in de toorts de positieve toorts geschakeld wordt via de POD meter naar het motortje van mijn aandrijving. Als ik in dit geval mijn toorts dus negatief pool zou het kunnen dat mijn motortje niet meer draait?
Of ik moet een aparte positieve draad naar mijn toorts trigger trekken?
 
Laatst bewerkt:
Bij dit lasapparaat blijft het lasdraad altijd onder spanning staan.
Fluxdraad is ook dikker en kan volgens mij niet door het wieltje aangedreven worden en niet door de liner. Je moet ook een ander lasneusje hebben
 
Ik heb onlangs wat TIG spullen besteld voor op de HBM machine, omdat MIG veel te veel spettert in mijn te kleine schuur.

Maar ik heb dus meng gas, 10L ruilfles van Supergas.

Zit nog met 190bar (van 200) erg vol.

Is er misschien iemand die een fles wil ruilen? Hoeft geen hele volle te zijn, argon is iets duurder, maar moet er wel wat aan hebben.

Of zouden ze het bij supergas nog ruilen? Iemand ervaring toevallig? Ging er van uit dat ze een aangebroken fles wel innemen maar niet 1:1 ruilen en dat is geld weggooien.
 
Ik heb onlangs wat TIG spullen besteld voor op de HBM machine, omdat MIG veel te veel spettert in mijn te kleine schuur.

Maar ik heb dus meng gas, 10L ruilfles van Supergas.

Zit nog met 190bar (van 200) erg vol.

Is er misschien iemand die een fles wil ruilen? Hoeft geen hele volle te zijn, argon is iets duurder, maar moet er wel wat aan hebben.

Of zouden ze het bij supergas nog ruilen? Iemand ervaring toevallig? Ging er van uit dat ze een aangebroken fles wel innemen maar niet 1:1 ruilen en dat is geld weggooien.

Met de 10 liter fles menggas kan ik niks.
Maar heb wel een 10 liter argon fles ( eigendom, en nog helemaal vol ) die ik eventueel wel wil verkopen.
Heb die destijds gekocht om mee op karwei te nemen, maar 10 liter is voor mij te weinig.

Mocht je daarin geinteresseerd zijn kun je me een bericht sturen.
Wat je vervolgens met je eigen fles moet doen weet ik niet, ken het koop/ruil systeem van hun niet.

Groeten en succes ermee.
 
Ik ga eerst maar even contact opnemen dan. Heb geen ruimte voor 2 flessen, maar dan kan ik niet meer miggen als het zou moeten, misschien eens een wegwerp flesje nemen en proberen, maar dat zal ook wel aan de prijs zijn.
 
Altijd slim om contact daarover op te nemen, daar word je alleen maar wijzer van.
En over de de ruimte, tja, als je flexibel wilt zijn moet je soms keuzes maken, jij hebt zelf al een 10 liter fles, dus je weet zelf ook wel hoe groot die flessen zijn.
Hoogte van 100 cm en diameter van 14 cm, als je daar geen plek voor kunt maken?

Die wegwerp flesjes kan ik geen uitspraak over doen trouwens, nooit gebruikt.
Het enigste wat ik daar zo vlug over gevonden krijg is dit.

30 euro voor 2,2 liter op 100 bar.
Als je omrekent naar een 10 liter fles, met 200 bar.
10 delen door 2,2 = 4,5, x 2 = 9, dus er zit 9x zoveel gas in een 10 liter fles als in zon wegwerp fles.

9x 30 euro = 270 euro.

Ik heb even opgezocht wat ik betaald heb voor mijn 10 liter fles destijds, dat was 160 euro inclusief vulling.
Als je met enige regelmaat wat last is een 10 liter fles een stuk voordeliger.

Ik wil je mijn gasfles niet aansmeren hoor, maar ik hoef er niet de volle mep voor, en als je niet veel last kun je daar misschien wel jaren mee vooruit.
En zon flesje houd best goed zijn waarde, die brengt leeg ook vlot nog 50-60 euro op denk ik zo.

In elk geval succes ermee :)
 
Helaas kan ik de huidige fles al niet eens lekker kwijt. Koopfles is voor mij niet heel gunstig, las daar te weinig voor en moet gekeurd worden voordat ik het weet :)

Ruilfles was nu 190 euro incl vulling en 100 euro borg die ik terug krijg bij definitief inleveren.

Ik laat het nog weten binnenkort :)
Wil wel eens weten of TIG überhaupt wel voor mij is weg gelegd.
 
Bij dit lasapparaat blijft het lasdraad altijd onder spanning staan.
Fluxdraad is ook dikker en kan volgens mij niet door het wieltje aangedreven worden en niet door de liner. Je moet ook een ander lasneusje hebben

Klopt de lasdraad blijft onder spanning, maar het moet volgens mij dan niet uitmaken of de toorts of de klem positief of negatief is.
mbt de dikte van de fluxdraad, het aandrijfwieltje kan ik wisselen voor een met een bredere groef. Ik heb tips met de juiste diameter doorlaat. De liner zou inderdaad nog een probleem kunnen zijn maar aangezien het apparaat geschikt is voor .6 en .8 gewone draad vermoed ik dat 1.0 flux ook nog wel door de liner moet passen.

Maar niemand hier tips hoe ik mijn apparaat om zou kunnen bouwen naar toorts negatief?
En dan met name het probleem van de aansturing van de motor die dus getriggerd wordt op de positieve kant van de toorts.
 
Klopt de lasdraad blijft onder spanning, maar het moet volgens mij dan niet uitmaken of de toorts of de klem positief of negatief is.
mbt de dikte van de fluxdraad, het aandrijfwieltje kan ik wisselen voor een met een bredere groef. Ik heb tips met de juiste diameter doorlaat. De liner zou inderdaad nog een probleem kunnen zijn maar aangezien het apparaat geschikt is voor .6 en .8 gewone draad vermoed ik dat 1.0 flux ook nog wel door de liner moet passen.

Maar niemand hier tips hoe ik mijn apparaat om zou kunnen bouwen naar toorts negatief?
En dan met name het probleem van de aansturing van de motor die dus getriggerd wordt op de positieve kant van de toorts.

maak eens een foto van de andere kant, waar de slang en het loopwiel zit, DAAR moet je hem ompolen, gewoon de massa en de voedingskabel wisselen
 
Aan de andere kant is niet veel te zien.
Het lasapparaat is oorspronkelijk niet gemaakt om om te polen en er zit dus ook geen makkelijke mogelijkheid om de + en - hier om te draaien.
Omdat het een wat cheaper apparaat is gaan er dus maar 2 draden richting de toorts. 1 is de 'heen' draad die de toorts voorziet van een positieve lading, de andere is de 'terug' draad. Deze wordt 'afgetapt' van de 'heen' draad en loopt via de trigger terug naar de POD meter van de motor voor het loopwiel.

Dit maakt het ompolen ook meteen lastig omdat, zelfs al wissel ik de + en - tussen de klem en de toorts, het probleem met name zit in de voeding voor de motor.
Misschien dat ik voor de motor ook de plus en min kan omdraaien, dan stuurt de trigger dus een negatief signaal naar de negatieve kant van de motor.
Zie hieronder wat ik ongeveer bedoel:
ompolen lasapparaat.jpg

Nadeel is dat het negatieve signaal voor de motor dan ineens na deze trafo komt (dit is niet de grote trafo die zover ik weet de echte lasstroom levert, ik weet niet wat deze kleinere trafo doet).
Daarnaast wordt de motor dan aan/uit geschakeld op de min, geen idee of dit nog nadelige effecten heeft.
Wellicht dat het beter is om het dan via een relais te doen? Waarbij de - vanuit de trigger een relais dicht trekt dat wel voor de trafo is geschakeld?
 
zoals je het getekend hebt , heb je geen plus en min, alleen maar fase en nul, maar dit kan nooit jouw schema zijn, zo kun je 220v op je toorts hebben staan
Het is ook niet het hele schema maar het deel naar de toorts en klem toe, er zit dus nog een stuk met een grote trafo, heatsink en de instellingsknoppen e.d. voor.
Ik heb het hele schema van mijn lasapparaat niet, sterker nog ik kan online niet eens een handleiding vinden.

Bedoel je trouwens niet gewoon potmeters?
Jup excuus :D
 
hou het toestel uit de buurt van slijpslel & ander stof.
ik dek mijn lasapparaat toe als 't buiten gebruik is. (maar spijtig genoeg durft mijn zoon dat wel eens vergeten '( )

Een lasapparaat is toch typisch een apparaat dat in een ruimte staat waar ook veel geslepen wordt? Ik zou het gek vinden als het daar niet tegen zou kunnen.
Ik doe aan onderhoud aan mijn CO2 apparaat niks. Behalve dan de toorts vooraan schoon houden en af en toe de pit en de huls vervangen.
Op mijn werk staan de apparaten ook gewoon naast de werkbank waar ook geslepen wordt. Er zijn er verschillende die er al 20 jaar staan en dagelijks worden gebruikt. Niks aan de hand.
 
Een lasapparaat is toch typisch een apparaat dat in een ruimte staat waar ook veel geslepen wordt? Ik zou het gek vinden als het daar niet tegen zou kunnen.
Ik doe aan onderhoud aan mijn CO2 apparaat niks. Behalve dan de toorts vooraan schoon houden en af en toe de pit en de huls vervangen.
Op mijn werk staan de apparaten ook gewoon naast de werkbank waar ook geslepen wordt. Er zijn er verschillende die er al 20 jaar staan en dagelijks worden gebruikt. Niks aan de hand.

Heeft mij toch al een trafo gekost. Isolatie van het draad beschadigd waardoor de aardlek er steeds uit gaat. Trafo staat nu op een houten plankje :X
 
Als je een goede afzuiging hebt die slijpstof afzuigt heb je gelijk, iets wat een professionele werkomgeving waarschijnlijk wel heeft, echter de meeste lasapparaten hebben een ventilator voor geforceerde koeling. Die kan dus kleine deeltjes metaal naar binnen zuigen. Als die zich op de verkeerde plek ophopen krijg je een kortsluiting.

Ik heb niet veel met profi lasapparaten gewerkt, maar ik kan mij prima voorstellen dat een profi lasapparaat een filter heeft en een ventilator die hier nog voldoende lucht doorheen krijgt, goedkopere apparaten zullen een ventilator hebben die het bij normaal gebruik net aan kan.

Dat gezegd hebbende, ik las en slijp in een klein schuurtje waarbij het lasapparaat boven op een kastje staat boven de werkbank, zonder afdekking of wat dan ook. Heb hem dan ook al eens gehad dat die de aardlek er uit drukte. Ik kon niks vinden maar nadat ik de aardlek er in drukte met het apparaat ingeplugd en ingeschakeld kwam er een grote VLAP uit het lasapparaat.......

En daarna deed die het weer prima.

Misschien toch een vlieg gebraden?

Nu is het mijn streven om het lasapparaat niet meer op te slaan in de schuur maar als die langere tijd buiten gebruik is op zolder op te slaan.

db
 
even voor de duidelijkheid, je hoeft de polen voor gevulde draad niet om te polen hoor, flux draad wordt voornamelijk buiten gebruikt ( of veer heel speciale laseigenschappen) , en daar maakt het in principe weinig of minder uit dat het wat spettert..
Ik ben ook ooit begonnen met een telwin , daarna een Lincoln , en bij beide nooit omgepoold, en het verschil tussen de twee was goed te zien in het voordeel van de Lincoln, maar ook bij flux is het schoon zijn van de te lassen delen hoe het spettert...
Ook industrieel lassen deden wij niet omgepoold, wij moesten slijtvaste lagen op brekertanden lassen, en dat ging gewoon prima
 
Terug
Bovenaan Onderaan