Lassen TIG / MIG / Boog / Autogeen (Tips & Truuks) DEEL 2

Joep

Uilskuiken !
22 jun 2008
13.187
8.018
Druten
Aangezien het vorige topic al even over de houdbaarheidsdatum is ben ik maar even zo vrij geweest om deeltje 2 aan te maken *D

Ik ben op het moment druk aan het kijken om een leuk tig lasapparaatje aan te schaffen, ik kan inmiddels goed lassen met een eenvoudig (elektrode) lasapparaat maar vindt het jammer dat ik daar geen dun materiaal kan lassen omdat je er anders meteen doorheen gaat.

Ook ben ik even aan het uitzoeken hoe het nu zit met de gasfles, ik zie dat er diverse bedrijven/webshops zijn die een ruilsysteem hebben en dan kan je je lege fles opsturen.
Daar heb ik echter geen zin in, het liefste heb ik gewoon een fles welke ik hier in de buurt gewoon om kan ruilen zodra deze leeg is.

Het is me alleen een beetje onduidelijk hoe het zit met de eigendomsflessen zit, kan je deze nou bij elke willekeurige "gasboer" omruilen of zitten daar weer allerlei verschillen eisen en regeltjes aan?

Iemand hier die hier wat meer van weet?

EDIT 24-07-2021: Het gebeurt nogal eens dat mensen op dit bericht reageren omdat deze steeds bovenaan de pagina blijft staan, maar inmiddels ben ik al geruime tijd voorzien van cilinder van supergas :t
 
Laatst bewerkt:
HBM 230 heb ik hier staan. Primair gekocht voor MAG maar dat lukt niet in zo'n kleine ruimte. Buiten waait het altijd en plek voor een tent heb ik ook niet.

De glazen cupjes zijn letterlijk alleen een glazen rondje. Er zit een gas diffuser bij die in de toorts schroeft.

Dit setje:

Deze toorts heb ik:

Vervolgens een euro connector gekocht en die op de toorts gemaakt (draden gesoldeerd, gas aangesloten)
 
HBM 230 heb ik hier staan. Primair gekocht voor MAG maar dat lukt niet in zo'n kleine ruimte. Buiten waait het altijd en plek voor een tent heb ik ook niet.

De glazen cupjes zijn letterlijk alleen een glazen rondje. Er zit een gas diffuser bij die in de toorts schroeft.

Dit setje:

Deze toorts heb ik:

Vervolgens een euro connector gekocht en die op de toorts gemaakt (draden gesoldeerd, gas aangesloten)

aan die gascups en gaslenzen ga je niet veel plezier aan beleven, ik heb ze namelijk ook zelf getest en het was voor mij doen echt waardeloos.
er zit veel kwaliteit verschil in dat soort onderdelen.
 
Wat verschilt het dan?
Maar goed, ik heb ook gewoon normale cupjes natuurlijk, zonder diffuser.
veel gasverbruik, gas word niet mooi verdeeld en alsnog een slecht bescherming van het smeltbad.
Het beste als je net begint met lassen is een standaard nummer 7 of 8 gascup met gaslens, als je wat meer ervaring hebt kun je natuurlijk andere gascups uit proberen en het verschil testen.
Ik las alleen maar met Furick gascups #10 en #12 omdat je daar gewoon een stick out van 30 mm kunt hebben zonder er last van te hebben.
 
Thanks.
Ga zo eens rustig kijken.

Ik hoop dat de lift-tig functie ook echt lift tig is, zie nu filmpjes voorbij komen waarbij het in werkelijkheid scratch start is en daar heb ik dat apparaat niet voor gekocht...

We gaan het zien straks
 
Thanks.
Ga zo eens rustig kijken.

Ik hoop dat de lift-tig functie ook echt lift tig is, zie nu filmpjes voorbij komen waarbij het in werkelijkheid scratch start is en daar heb ik dat apparaat niet voor gekocht...

We gaan het zien straks

Begrijp ik het goed, heb je een MIG/MAG apparaat waar je nu TIG mee last?
Daar zit inderdaad geen HF sart op volgens mij, en moet je die aanstrijken op een koperen strip
 
Het apparaat heeft 3 standen, MMA, MIG/MAG en Lift Tig.
Daar heb ik hem op gekocht, dat ik ook kon TIGgen als ik zou willen.

Lift-TIG is niet aanstrijken... als dat wel moet dan gaat er een klacht naar HBM.

Deze heb ik:
 
Lift tig is absoluut aanstrijken.
HF start ( hoog frequent ) is de boog starten zonder de electrode het materiaal aan te laten raken.

Nog een tip voor de beginnende tig lassers nu het toch over het slijpen van wolfraam ging.
Je kunt het beste maar 1 kant van het wolfraam slijpen, sommige mensen slijpen 2 kanten, dan kunnen ze hem omdraaien.
Maar dat is niet aan te raden, alle electrodes hebben aan het uiteinde een kleurcodering, die slijp je dan weg, dan weet je niet meer precies welke soort electrode je hebt.
En zelfs als je maar 1 soort electrode hebt is het niet aan te raden, de vervuiling die soms op de electrode gaat zitten duw je dan de toorts in, door je koperen spanhulsje, deze slijten hierdoor vlugger en je kunt problemen krijgen met de klemming waardoor het wolfraam niet goed vast zit.

Dit zie ik bij mijn werkgever wel eens, dan klemt het wolfraam niet, dan draaien ze het eindkapje steeds strakker aan, en dan draai je vroeg of laat de schroefdraad in je toorts kapot.
 
Shit happens, ik ging er van uit dat het apparaat standaard uit stond totdat je de elektrode aantikt en van het werkstuk af trekt.

Ik oefen eerst wel even met mijn china wolfraam :)

Als het echt bevalt en je kan er verder alles en meer mee t.o.v. MAG dan moet ik maar even doorsparen.
Zou wel weer een HBM machine nemen dan. De prijs kwaliteit is goed.

De huidige heb ik ook van binnen bekeken en de bouwkwaliteit is echt niet slecht.
 
Ik heb alleen geen voetpedaal en weet niet of de stroom pas gaat lopen zodra ik de knop in druk :)

Gok dat het morgen word dat ik een poging ga wagen, nu zou het haastwerk worden.

Ga ik straks in ieder geval de wolfraam slijpen en een stukje metaal zagen. Kan ik morgen na schoonmaken metaal meteen beginnen.
 
Zal er eens naar kijken, ik dacht juist dat ik er al bijna was maar de wensenlijst groeit al weer aardig haha.

Nu nog een winkel in de buurt (Almere) vinden waar ik wat spullen kan halen zonder dat ik een uur enkele reis moet rijden.


Je kan eens bij Lasaulec kijken, die hebben een vestiging in Almere, maar weet niet of ze aan particulieren leveren.
 
Vraagje: ik heb momenteel 2 werkbanken staan met een houten werkblad. Daarop zou ik een stalen plaat leggen om op te kunnen lassen. De kleinste plaat (1200x600) moet ook nog verplaatsbaar zijn voor als ik buiten wil lassen ivm spetters. De grootste is 1750x900. Welke dikte is voldoende? En is gewoon S235 voldoende met af en toe een laagje WD40 tegen het roesten?
 
Vraagje: ik heb momenteel 2 werkbanken staan met een houten werkblad. Daarop zou ik een stalen plaat leggen om op te kunnen lassen. De kleinste plaat (1200x600) moet ook nog verplaatsbaar zijn voor als ik buiten wil lassen ivm spetters. De grootste is 1750x900. Welke dikte is voldoende? En is gewoon S235 voldoende met af en toe een laagje WD40 tegen het roesten?
1200x600 en zeker 1750 x 900 zal niet echt verplaatsbaar zijn in enige dikte.
3mm plaatstaal in afmeting 1750x900 weegt 37kg.
Voor lassen toch minstens 6-8mm en ik zou meerdere panelen gebruiken.
Een paneel van 1750 x900 is nogal lomp om te verplaasten alleen.
Ik zou 3 panelen van 600x 900 8mm dik nemen. Dan wegen je panelen ongeveer 30kg per stuk en zijn ze nog enigszins handzaam.
 
Ik heb hier ook een aluminium plaat op een houten werkbank liggen met daar onder lasdoek.

Je last de tafel zelf niet en word dus nooit zo heet. Idem met de houten muren, gewoon doek en plaatstaal tegenaan gezet. De standaard spetters gaan daar niet doorheen. Ga je het materiaal zelf lassen dan is het sowieso te heet.
 
Puntjes zo OK voor staal?

Slechte foto... Maar lastig met de telefoon
 

Bijlagen

  • IMG_20200919_103953_1.jpg
    IMG_20200919_103953_1.jpg
    664,1 KB · Weergaven: 9
Terug
Bovenaan Onderaan