Lassen TIG / MIG / Boog / Autogeen (Tips & Truuks) DEEL 2

Joep

Uilskuiken !
22 jun 2008
13.190
8.025
Druten
Aangezien het vorige topic al even over de houdbaarheidsdatum is ben ik maar even zo vrij geweest om deeltje 2 aan te maken *D

Ik ben op het moment druk aan het kijken om een leuk tig lasapparaatje aan te schaffen, ik kan inmiddels goed lassen met een eenvoudig (elektrode) lasapparaat maar vindt het jammer dat ik daar geen dun materiaal kan lassen omdat je er anders meteen doorheen gaat.

Ook ben ik even aan het uitzoeken hoe het nu zit met de gasfles, ik zie dat er diverse bedrijven/webshops zijn die een ruilsysteem hebben en dan kan je je lege fles opsturen.
Daar heb ik echter geen zin in, het liefste heb ik gewoon een fles welke ik hier in de buurt gewoon om kan ruilen zodra deze leeg is.

Het is me alleen een beetje onduidelijk hoe het zit met de eigendomsflessen zit, kan je deze nou bij elke willekeurige "gasboer" omruilen of zitten daar weer allerlei verschillen eisen en regeltjes aan?

Iemand hier die hier wat meer van weet?

EDIT 24-07-2021: Het gebeurt nogal eens dat mensen op dit bericht reageren omdat deze steeds bovenaan de pagina blijft staan, maar inmiddels ben ik al geruime tijd voorzien van cilinder van supergas :t
 
Laatst bewerkt:
1740 euro, dat is misschien leuk voor iemand die het beroepsmatig gaat doen en zijn certificering moet halen, maar voor een simpele hobbyist als ik niet eens op te hoesten.

Dat is ruim 3x mijn lasapparaat.
Een NIL lasopleiding zal bij benadering overal evenveel kosten.
Genoemde locatie heeft ook instap laslessen, leren lassen, meer niet.
Kunt afspreken, 1 lesdeel of later nog een, verzin maar wat.
Dat zijn andere prijzen.
Zo zijn er meer lasopleidingen die dit ook op deze manier doen.

Zo heb ik bijvoorbeeld nog eens twee avonden aluminium tig-lassen gedaan.
Betaalbaar en leerzaam.
Veel is in Nederland mogelijk.
 
Iemand ervaring met zo'n cursus in omgeving van almere?? Of iemand die kan lassen en het wel ziet zitten om tegen betaling mij de basis te leren?

Zelf geen ervaring mee, maar schijnt wel goed te zijn.
En ook niet duur.


Zitten in Amsterdam.
 
Zelf ook gedaan bij bovenstaande, heeft ontzettend veel kennis en passie voor het vak. Maar de beginnerscursus is ook echt voor mensen die nog nooit een lasapparaat hebben vastgehouden. Een erg goed begin, maar als je al wat van de basics weet kan het ook veel herhaling zijn. Was voor mij erg leerzaam.
 
Hoi.

Een slordige 40 jaar terug als MTS-WTB als lasser-machinebankwerker aan de gang in de landbouw machines.
Na een paar jaar overtollig geraakt door een reorganisatie, terecht gekomen in een heel andere tak van techniek.

Jaaaaaren later toch weer dat ouwe vak als beun opgepakt, toch een beetje stoffig.
Paar uurtjes een beginners opleiding in las werk, en het muntje viel weer.
Zelfde voor draai/freeswerk.

Scholing loont.

Groeten, Paul.
 
Bij Rustbuster kun je ook las (en plaatwerk) workshops volgen.

Zitten in Veenendaal en kost 200 euro:


Heb er geen ervaring mee maar denk er al een poosje over om zo'n workshop eens te gaan doen
 
Ik heb daar een paar jaar geleden een workshop gedaan, dacht plaatwerken, stukje theorie in de ochtend en 's middags MIG lassen. Beviel mij prima, net voldoende om thuis te kunnen starten met een beetje basis. Prima geregeld en gezellig gehad.
 
Hoi.

Yep, Vicon.
Als stagiaire binnengekomen en een paar jaar blijven hangen.
Jaren '82-'84, geloof ik.
Afdeling test en ontwikkeling.

Waar en wanneer zat jij daar?

Groeten, Paul.
 
Zelfde afdeling, stage vanuit de Landbouw Universiteit, Wageningen. Landbouwtechniek gestudeerd.
Net voor jou, half jaartje in '79. Prototype gebouwd om gras uit te persen. Beetje jouw buurman, de Witte Reus nadoen. Gras 'drogen' (vochtgehalte terugdringen) door roterende pers. Geen succes geworden.

PS: Er is in Wageningen in die tijd nog iemand gepromoveerd omtrent de baan die de kunstmestkorrels afgelegden in de pendelstrooier. Was een goede band tussen Vicon en de LU (LH was het eerst, nu WUR) en helaas is Landbouw techniek maar een heel kleine clubje geworden.
 
Hoi.

Ja mooi, klein wereldje weer.
Wij bouwden toen de 1e proto's van die grote, ronde balenpersen, en uitvogelen hoe we die dingen in hapklare brokken als pre-fab konden maken en uitbesteden, voor later op de productielijn te bouwen, maar dat einde heb ik niet meer meegemaakt.

Die Witte Reus had laatst brand in de toko, heb hem nog niet gesproken, dus weet geen details, museum staat nog.

On topic (anders worden ze boos :+), zat een berg laswerk in die grote machines, van plaatwerk, tot zwaar constructie.

Groeten, Paul.
 
Happy
In nijmegen is het sinds kort mogelijk je eigendomsfles te laten vullen bij Cryo gas op de winkelsteeg..
20 liter 45 euro....argon...10 liter kost 35 euro
Hebben nog geen ruilsysteem, zijn ze wel mee bezig, dus op dit moment alleen fles kopen , of eigen fles laten vullen
 
Misschien al eerder voorbijgekomen maar toch de vraag, zijn er nog grote verschillen tussen de huidige kleine inverters en de oude Tico die ik als 16 jarige kocht qua booglassen? Ik heb niet veel ruimte en de oude Tico is verpatst. Dus een budget oplossing voor een incidentele las?
 
Misschien al eerder voorbijgekomen maar toch de vraag, zijn er nog grote verschillen tussen de huidige kleine inverters en de oude Tico die ik als 16 jarige kocht qua booglassen? Ik heb niet veel ruimte en de oude Tico is verpatst. Dus een budget oplossing voor een incidentele las?
Bij een goede leverancier mag je over het algemeen een proeflas leggen.
Bij een webshop wordt dat natuurlijk lastig.
 
Kogel is hier vrijwel door de kerk, mijn keuze is gevallen op een Jasec Tig 200 digital ac/dc met alles erop en eraan.

Heeft iemand nog een goede reden if ervaring waarom ik niet voor dat ding zou moeten gaan voor hobbymatig maar wel goed aluminium laswerk?
 
Kogel is hier vrijwel door de kerk, mijn keuze is gevallen op een Jasec Tig 200 digital ac/dc met alles erop en eraan.

Heeft iemand nog een goede reden if ervaring waarom ik niet voor dat ding zou moeten gaan voor hobbymatig maar wel goed aluminium laswerk?
kijk even naar zijn kanaal ...dit is ook een amateur die allerlei machines test...misschien heb je er wat aan
 
Kogel is hier vrijwel door de kerk, mijn keuze is gevallen op een Jasec Tig 200 digital ac/dc met alles erop en eraan.

Heeft iemand nog een goede reden if ervaring waarom ik niet voor dat ding zou moeten gaan voor hobbymatig maar wel goed aluminium laswerk?
Ik zou hem niet kopen...
Want ik heb hem al! *O*
Leuk ding.
20210929_170751_HDR.jpg

Ik ben er erg tevreden over.
Heb er aluminum mee gelast en dat ging prima. Was wel mijn eerste keer aluminum lassen dus heb geen vergelijkingsmateriaal.
 
Laatst bewerkt:
Heb ook de tig200p maar dan met draaiknopen, wou niet die digitale.

Doet alles prima.

Ik had alleen 1 probleem, elke keer met aanzetten sloeg de stop om door piek belasting, dit is makkelijk op te lossen door het draad te verlengen met een haspel.
 
Mannen, ik heb hier een Telwin bi-max 4.135 staan ter onderzoek ( door de buurjongen laatst gekocht via mp om te leren lassen als 17jarige (hulde) maar blijkt niet in orde) Dit apparaat begint al te lassen als je met de draad het werktstuk aanraakt zonder de knop in te drukken.
Heeft iemand een idee wat dit kan zijn? en hoe ik het op kan lossen?
 
Terug
Bovenaan Onderaan