Lassen TIG / MIG / Boog / Autogeen (Tips & Truuks) DEEL 2

Joep

Uilskuiken !
22 jun 2008
13.190
8.024
Druten
Aangezien het vorige topic al even over de houdbaarheidsdatum is ben ik maar even zo vrij geweest om deeltje 2 aan te maken *D

Ik ben op het moment druk aan het kijken om een leuk tig lasapparaatje aan te schaffen, ik kan inmiddels goed lassen met een eenvoudig (elektrode) lasapparaat maar vindt het jammer dat ik daar geen dun materiaal kan lassen omdat je er anders meteen doorheen gaat.

Ook ben ik even aan het uitzoeken hoe het nu zit met de gasfles, ik zie dat er diverse bedrijven/webshops zijn die een ruilsysteem hebben en dan kan je je lege fles opsturen.
Daar heb ik echter geen zin in, het liefste heb ik gewoon een fles welke ik hier in de buurt gewoon om kan ruilen zodra deze leeg is.

Het is me alleen een beetje onduidelijk hoe het zit met de eigendomsflessen zit, kan je deze nou bij elke willekeurige "gasboer" omruilen of zitten daar weer allerlei verschillen eisen en regeltjes aan?

Iemand hier die hier wat meer van weet?

EDIT 24-07-2021: Het gebeurt nogal eens dat mensen op dit bericht reageren omdat deze steeds bovenaan de pagina blijft staan, maar inmiddels ben ik al geruime tijd voorzien van cilinder van supergas :t
 
Laatst bewerkt:
Ik weet het niet 100% zeker maar volgens mij zijn er ook toestellen waar dit gewoon zi hoort.
Dank je wel voor je antwoord, hoop ik eigenlijk niet, dat maakt leren lassen niet gemakkelijker,
Heb zelf ook een klein stukje geprobeert maar zelfs met ervaring last het zo erg lastig,
Het toestel is in ieder geval geschikt voor flux draad en voor lassen met gas,
de kabels zitten nu aangesloten voor lassen met gas, fles zit ook aangesloten.
 
Zo eentje is het in ieder geval.
94485181.jpg
 
Mannen, ik heb hier een Telwin bi-max 4.135 staan ter onderzoek ( door de buurjongen laatst gekocht via mp om te leren lassen als 17jarige (hulde) maar blijkt niet in orde) Dit apparaat begint al te lassen als je met de draad het werktstuk aanraakt zonder de knop in te drukken.
Heeft iemand een idee wat dit kan zijn? en hoe ik het op kan lossen?
mijn eerste telwin had dat ook
 
Mannen, ik heb hier een Telwin bi-max 4.135 staan ter onderzoek ( door de buurjongen laatst gekocht via mp om te leren lassen als 17jarige (hulde) maar blijkt niet in orde) Dit apparaat begint al te lassen als je met de draad het werktstuk aanraakt zonder de knop in te drukken.
Heeft iemand een idee wat dit kan zijn? en hoe ik het op kan lossen?
Dat is nieuw voor mij dat dat zo hoort.

Dit komt mij wel vaag bekent voor uit het verleden maar waar het precies door komt?
Het lijkt op sluiting, dus ik gok dat de buurjongen het isolerende ringetje (is vaak rood of oranje) verwijderd heeft die onder de houder van de tip zit. (Ik heb me altijd al afgevraagd waar dat ringetje voor dient).

De tip is het uiteinde waar de draad uitkomt, en die moet weleens vervangen worden als deze versleten is.
Soms draai je de houder er mee uit als je de tip wilt vervangen, dus het zou kunnen dat dat de buurjongen ook is gelukt en dat dat ringetje weggevallen, of gebroken was en...
Dus ik gok dat er zonder isolerend ringetje een doorverbinding is waardoor het apparaat crazy gaat.
 
Dat is nieuw voor mij dat dat zo hoort.

Dit komt mij wel vaag bekent voor uit het verleden maar waar het precies door komt?
Het lijkt op sluiting, dus ik gok dat de buurjongen het isolerende ringetje (is vaak rood of oranje) verwijderd heeft die onder de houder van de tip zit. (Ik heb me altijd al afgevraagd waar dat ringetje voor dient).

De tip is het uiteinde waar de draad uitkomt, en die moet weleens vervangen worden als deze versleten is.
Soms draai je de houder er mee uit als je de tip wilt vervangen, dus het zou kunnen dat dat de buurjongen ook is gelukt en dat dat ringetje weggevallen, of gebroken was en...
Dus ik gok dat er zonder isolerend ringetje een doorverbinding is waardoor het apparaat crazy gaat.

De
nee echt niet , bij die telwin apparaten van 99 euro is dat niet geschakeld
 
ziehier op een ander forum
De meeste van die draagbare speelgoed toestellen hebben zelfs geen magneetschakelaar aan boord. De trafo blijft steeds onder spanning. Onder het knopje dat idd rechtstreeks gasdoorlaat verzorgt zal nog een verend stripje zitten die bij het indrukken een verbinding maakt met een blanc liggend deel van de lasstroom geleider. Dat er spanning op de laspit blijft staan zal normaal zijn, maar wat je niet zegt is of de draaddoorvoer motor ook blijft draaien, of enkel maar draait als je op het knopje duwt.
Moeilijk doorstromen van de lasdraad is heel gewoon bij die rommel. Komt omdat de draadgeleider pvc(goedkoop) is en eigenlijk een zelfsmerende teflon legering(duurder) moet zijn.



generator


Gepost woensdag 6 augustus 2014 00:13:37

Beste Jerome,
Bedankt voor je reactie.
De draaddoorvoer motor start en stopt normaal.(draait alleen als ik op het knopje duw)
Je beschrijving van de toorts klopt.
Het is inderdaad een simpele machine maar ik zou het leuk vinden om hem voor de eigenaar in orde te maken. Niet iedereen is in staat om top spul te kopen! Voor iemand met een klein budget en niet veel werk is het een prima ding denk ik.
Dus ik hoop dat jullie mij kunnen/willen helpen!
Groeten, Jarne.



Blitskriek


Gepost woensdag 6 augustus 2014 08:56:47

zelf heb ik de 125 versie van dit apparaat, en daar blijft ook altijd spanning op staan, de schakelaar is alleen voor toevoer van gas en draad
het is idd een heel simpel apparaat ( als hij in de thermische beveiliging gaat dan schakelt alleen de trafo af, de fan blijft draaien, dus je hebt geen idee wat er nu aan de hand is )
maar voor de hobby een heel leuk apparaatje
hier had ik moeite om aan de M5 contactpuntjes te komen, dus even geïnformeerd wat een knap slangenpakket zou kosten.... dat was veel meer als wat ik voor de hele machine betaald heb
 
Dank je wel voor je antwoord, hoop ik eigenlijk niet, dat maakt leren lassen niet gemakkelijker,
Heb zelf ook een klein stukje geprobeert maar zelfs met ervaring last het zo erg lastig,
Het toestel is in ieder geval geschikt voor flux draad en voor lassen met gas,
de kabels zitten nu aangesloten voor lassen met gas, fles zit ook aangesloten.

Mijn eerste lasapparaat was ook zo.
Als je van de elektrodes af komt dan lijkt het mij geen probleem, daar is dat ook bij.
Zo erg is het toch niet?
 
Je heb schakelaars die je los kan kopen speciaal voor de lastoorts, als je een beetje handig ben zet je die tussen het draad, en het drukknopje op je toorts.

voorbeeld:

daar heb je niets aan, de schakelaar op de toorts doet het, want de aandrijving start en stopt wel, maar de hoge amperages die van de trafo komen kun je daar niet mee schakelen, daar moet een magneetschakelaar tussen, die kun je WEL weer aansturen met het knopje in de toorts
 
daar heb je niets aan, de schakelaar op de toorts doet het, want de aandrijving start en stopt wel, maar de hoge amperages die van de trafo komen kun je daar niet mee schakelen, daar moet een magneetschakelaar tussen, die kun je WEL weer aansturen met het knopje in de toorts
Oke dat wist ik niet, wat gebeurd er dan als je vanuit de kast 2 draden trekt voor dat knopje, smelt die dan ?
 
Mannen bedankt voor de input! :) er zit voor me veel bruikbare informatie bij, Het toestel is vorige week zo gekocht via mp.
Ik heb zelf een grotere broer van deze telwing (telmig 160) en daarbij begint het lassen pas als je op de knop drukt, de toorts ziet er verder identiek uit van binnen als van de bimax 135, Ik heb nu wel een idee waar ik op moet letten bij het nameten en of deze altijd spanning behoort te hebben, in ehandleiding word ik helaas niet veel wijzer daar staat wel in dat bij bepaalde types het draad uit einde onde rspanning blijft staan idd,
Ook zal ik de toorts eens nalopen of deze geen ringetjes mist en zodoende sluiting maakt.
Als je eenmaal aan het lassen bent last het apparaat verder wel goed.
Din inliner die er in zit is een stalen zo te zien met een wit dun plastic buisje, geen idee of dit een teflonvariant is, maar die wil ik wel vervangen als dat beter is.
 
Oke dat wist ik niet, wat gebeurd er dan als je vanuit de kast 2 draden trekt voor dat knopje, smelt die dan ?
Zo'n schakelaar is meestal tot 10A, lasapparaat gaat tot 160A ofzo (voor de budget modellen) dus dan blijft er niets over inderdaad.

Een vermogenrelais daarentegen kan die stroom wel aan en die bekrachtig je dan dus met de schakelaar.
 
Laatst bewerkt:
Mannen bedankt voor de input! :) er zit voor me veel bruikbare informatie bij, Het toestel is vorige week zo gekocht via mp.
Ik heb zelf een grotere broer van deze telwing (telmig 160) en daarbij begint het lassen pas als je op de knop drukt, de toorts ziet er verder identiek uit van binnen als van de bimax 135, Ik heb nu wel een idee waar ik op moet letten bij het nameten en of deze altijd spanning behoort te hebben, in ehandleiding word ik helaas niet veel wijzer daar staat wel in dat bij bepaalde types het draad uit einde onde rspanning blijft staan idd,
Ook zal ik de toorts eens nalopen of deze geen ringetjes mist en zodoende sluiting maakt.
Als je eenmaal aan het lassen bent last het apparaat verder wel goed.
Din inliner die er in zit is een stalen zo te zien met een wit dun plastic buisje, geen idee of dit een teflonvariant is, maar die wil ik wel vervangen als dat beter is.
Van dat roodbruine ringetje ben ik niet zo zeker van, het kan ook een andere uitvoering zijn.
Dan moet ik het eerst weer even zien.

Zo te horen heb je een stalen binnenkabel, een veer.
Die word meestal gebruikt bij staal omdat ze veel langer meegaan dan teflon.
Teflon word gebruikt bij rvs draad, zodat je geen slijtsel van de stalen veer in de las krijgt, wat gaat roesten.
En rvs draad is stugger dan staaldraad zodat het moeilijker loopt door de binnenkabel, en teflon smeert.
 
Kogel is hier vrijwel door de kerk, mijn keuze is gevallen op een Jasec Tig 200 digital ac/dc met alles erop en eraan.

Heeft iemand nog een goede reden if ervaring waarom ik niet voor dat ding zou moeten gaan voor hobbymatig maar wel goed aluminium laswerk?
Exacte kloon misschien?
Sherman Digitig 206P AC DC
Zie ook dit topicje:
Korte samenvatting: hij is helemaal hetzelfde, verschil zit in de garantie en ondersteuning van de wederverkoper/importeur.
Maar als hobbyist heb je daar meestal niet zo'n voordeel van.
Ik had hem bijna hier gekocht:
Tot een aardige medeforummer roet in het eten gooide en mij een acdc tig cadeau gaf, een Smitweld/ESS Thyrotig bakbeest waar ik al veel plezier van gehad heb.
Voor aluminium te lassen wil je er wel een pedaal bij.
 
De Jasic heb ik ook, voor alu lassen heb je niet persé een voetpedaal nodig. Zit vaak alleen maar in de weg, tenzij je altijd zittend last. Je kan het amperage tijdens het lassen nog aanpassen door de knop op de toorts nog een keer in te drukken, dat werkt prima als je aluminium op temperatuur is
 
Exacte kloon misschien?
Sherman Digitig 206P AC DC
Zie ook dit topicje:
Korte samenvatting: hij is helemaal hetzelfde, verschil zit in de garantie en ondersteuning van de wederverkoper/importeur.
Maar als hobbyist heb je daar meestal niet zo'n voordeel van.
Ik had hem bijna hier gekocht:
Tot een aardige medeforummer roet in het eten gooide en mij een acdc tig cadeau gaf, een Smitweld/ESS Thyrotig bakbeest waar ik al veel plezier van gehad heb.
Voor aluminium te lassen wil je er wel een pedaal bij.
Ik heb in dit topic al diverse keren de Sherman genoemd. Inclusief een link naar een topic op een engels lasforum hierover. Ik heb zelf begin dit jaar de Sherman aangeschaft via een Poolse verkoper op Ebay. Tot nu toe alleen elektrodes mee gelast maar machine bevalt tot dusver prima.
 
Kogel is hier vrijwel door de kerk, mijn keuze is gevallen op een Jasec Tig 200 digital ac/dc met alles erop en eraan.

Heeft iemand nog een goede reden if ervaring waarom ik niet voor dat ding zou moeten gaan voor hobbymatig maar wel goed aluminium laswerk?
Ik heb de Jasic tig200p ook, dezelde als @Kleurendoof . Ben ook tevreden met het apparaat, zitten meer functies op dan ik gebruiken kan.

Toorts is redelijk, niet super goed, maar ook zeker niet slecht ofzo. Ligt oké in de hand. Bij mij sprong door plasticmoeheid steeds de knop met het printplaatje uit de toorts, maar zonder problemen omgeruild voor een andere bij de winkel waar ik m vandaan had.

Optioneel kan je ook het bijbehorende voetpedaal erbij kopen, maar dat zou ik niet doen. Dat voetpedaal is n beetje n kutding. Veel te hoog, groot en zwaar, klikt niet lekker aan (onvoorspelbaar), en het bereik van je pedaal is niet instelbaar.
 
Valt wel mee, zoals al eerder vermeld kun je wellicht een instelling doen dat als je al aan het lassen bent en nog eens drukt de stroom weer anders wordt.
Bij de bedrijven waar ik kom en wel speciaal laswerk wordt gedaan zie ik nergens voetpedaaltjes bij lasapparatuur....
 
Valt wel mee, zoals al eerder vermeld kun je wellicht een instelling doen dat als je al aan het lassen bent en nog eens drukt de stroom weer anders wordt.
Bij de bedrijven waar ik kom en wel speciaal laswerk wordt gedaan zie ik nergens voetpedaaltjes bij lasapparatuur....
Typisch bij het bedrijf waar ik 20 jaar gewerkt heb en af en toe nog eens inval werken alle lassers (14)met voetpedaal.
ik dus ook.
 
Terug
Bovenaan Onderaan