Lassen TIG / MIG / Boog / Autogeen (Tips & Truuks) DEEL 2

Joep

Uilskuiken !
22 jun 2008
13.190
8.025
Druten
Aangezien het vorige topic al even over de houdbaarheidsdatum is ben ik maar even zo vrij geweest om deeltje 2 aan te maken *D

Ik ben op het moment druk aan het kijken om een leuk tig lasapparaatje aan te schaffen, ik kan inmiddels goed lassen met een eenvoudig (elektrode) lasapparaat maar vindt het jammer dat ik daar geen dun materiaal kan lassen omdat je er anders meteen doorheen gaat.

Ook ben ik even aan het uitzoeken hoe het nu zit met de gasfles, ik zie dat er diverse bedrijven/webshops zijn die een ruilsysteem hebben en dan kan je je lege fles opsturen.
Daar heb ik echter geen zin in, het liefste heb ik gewoon een fles welke ik hier in de buurt gewoon om kan ruilen zodra deze leeg is.

Het is me alleen een beetje onduidelijk hoe het zit met de eigendomsflessen zit, kan je deze nou bij elke willekeurige "gasboer" omruilen of zitten daar weer allerlei verschillen eisen en regeltjes aan?

Iemand hier die hier wat meer van weet?

EDIT 24-07-2021: Het gebeurt nogal eens dat mensen op dit bericht reageren omdat deze steeds bovenaan de pagina blijft staan, maar inmiddels ben ik al geruime tijd voorzien van cilinder van supergas :t
 
Laatst bewerkt:
Hallo,

Ik heb een vraagje ivm een mogelijke bevestiging van mijn bankschroef (Heuer 120) & slijpmolen. Enerzijds wens ik deze te bevestigen op mijn lastafel (gaten dia 20, hoh 100) en anderzijds ook nog op een aparte standaard (nog te maken).
Mijn bedoeling is de volgende:
- Ik neem een restplaat van 5mm dik en boor daar gaten in van 8mm overeenkomend met het gatenpatroon van de bankschroef en gaten van 20 mm met een hoh van 100mm, overeenkomend met mijn patroon van de lasttafel. Deze vergroot ik dan dmv een soevereinboor.
- Daarin las ik dan draadeinden van 8 mm vast voor de bevestiging van de bankschroef, deze steken uit aan de bovenkant van de plaat en de onderkant van de plaat maak ik vlak. en draadeinden van 20mm voor vast te maken aan de lastafel, deze steken op hun beurt uit aan de onderkant van de plaat en de bovenkant maak ik vlak.
- Zo vormt deze plaat een soort tussenstuk dat dan gebout wordt op de lastafel of op een andere plaat van 5mm dik met gaten van 20mm, bv. van een losse standaard.

Voordeel: ik kan mijn bankschroef/slijpmolen overal plaatsen/roteren waar er een patroon van gaten 20mm/hoh 100mm aanwezig is.
Nadeel: shoot (stevigheid?)

Zie foto voor mijn huidige opstelling dmv 18mm multiplex.

Enige bedenkingen?

thx

Wim

IMG_20211102_132926.jpg
 
Laatst bewerkt:
Klinkt goed, wat je precies me die soeverein boor wilt doen begrijp ik niet helemaal.
Want met een soeverein boor kan je natuurlijk geen gaten vergroten, bedoel je soms een trappenboor?

Ik heb een zelfde soort verloopplaten om gereedschappen aan mijn lastafel te bouten.
Ik gebruik alleen geen draadeindes, die kunnen wel eens beschadigen, maar getapte gaten met bouten.
 
Ik heb deze week weer een autogeen lassetje aangeschaft wat ik ook wil gaan gebruiken voor hardsolderen met brons. Heeft iemand advies welk merk flux poeder ik het beste kan gebruiken en waar dit eventueel te koop is? Het gaat me dus om poeder wat ik kan verwerken zonder fluxpot dus gewoon met het brons staafje toevoegen.

Alvast bedankt voor de tips.
 
Ik heb deze week weer een autogeen lassetje aangeschaft wat ik ook wil gaan gebruiken voor hardsolderen met brons. Heeft iemand advies welk merk flux poeder ik het beste kan gebruiken en waar dit eventueel te koop is? Het gaat me dus om poeder wat ik kan verwerken zonder fluxpot dus gewoon met het brons staafje toevoegen.

Alvast bedankt voor de tips.
gewoon hardsoldeer poeder op google zoeken , dat is toch niet zo moeilijk ? had net een hele lijst van dat spul in beeld
 
Ik heb deze week weer een autogeen lassetje aangeschaft wat ik ook wil gaan gebruiken voor hardsolderen met brons. Heeft iemand advies welk merk flux poeder ik het beste kan gebruiken en waar dit eventueel te koop is? Het gaat me dus om poeder wat ik kan verwerken zonder fluxpot dus gewoon met het brons staafje toevoegen.

Alvast bedankt voor de tips.

 
Dit is er ook zo een,
mij welbekend,

HATEK HARDSOLDEERPOEDER UNIVERSAL 250 GRAM
Artikelnummer: 52-0312
Volgens normen, EN ISO 1045: FH21 DIN 8511: F-SH2
UniFlux poeder - Vloeimiddelen hardsoldeer, zilversoldeer en ...
https://www.hatek.nl › solderen-en-soldeerlassen › unifl...
Universeel poedervormig vloeimiddel te gebruiken met
Tinbrons, Fosferbrons, Koper, Messing. Nikkelbrons
Werktemperatuur: 750-1100 ºC.
Dit is het vloeimiddel van de importeur Certilas.
Het product zou van Felder kunnen komen.

Te gebruiken bij het hardsolderen van Brons, messing, staal, rvs

Puur BORAX kan natuurlijk ook nog.
BORAX is na het solderen vaak slecht te verwijderen.
Het verharst en blijft plakkerig achter op je werkstuk.

Succes met hardsolderen.
Let op!
Pas op met de vrijkomende dampen.
Deze dampen zijn zeer schadelijk voor jou gezondheid.

Gasbrander
 
Hardsoldeervloeimiddelen.

Veel zijn in poedervorm.
Poedervormige vloeimiddelen zijn soms een beetje lastig in het werk.
Je moet deze aan maken tot een smeerbaar papje met bijvoorbeeld water, methanol, spiritus.
Vaak bij het verhitten springt het opdrogende papje weg.
Dan heb je dus niks.

Beter zijn pastavormige vloeimiddelen.
Goed smeerbaar en blijven staan waar je deze neerkwast.
Tijdens het verhitten springt deze flux niet weg.

Dan zijn er nog de gasvormige vloeimiddelen.
Dan zijn er de stay clean vloeimiddelen.

Voor beide geldt,
Pas op met de vrijkomende dampen.
Deze dampen zijn zeer schadelijk voor jou gezondheid.
 

Bellu

Ik heb deze week weer een autogeen lassetje aangeschaft
wat ik ook wil gaan gebruiken voor hardsolderen met brons.


Je maakt mij nieuwsgierig,
Wat ga je maken?

Gasbrander
Bedankt voor je reactie en advies. Ik ga het setje vooral gebruiken voor dun plaatwerk voor 2 takt uitlaten en de mondjes waar de uitlaat op de cilinders gaat zijn vaak hard gesoldeerd. Ik heb ook wel een TIG apparaat waar ik het mee kan doen maar ik vind dat uitlaten voor een oude motor ook ouderwets gelast moeten worden.

Mocht de hardsoldeer workshop nog een keer doorgaan ben ik graag vd partij.
 
Bellu
Poeh dat is een aardige toepassing.
Heb je nu twee mogelijkheden,
Tiglassen met bronsdraad.
Hardsolderen met bronsdraad.
Als je dat onder de knie hebt kun je veel dingen hardsolderen.


Hardsoldeer cursus,
Er staat een hardsoldeerworkshop gepland voor modelbouwers.
De cursuslocatie is gereserveerd.
Maar het zijn vreemde tijden.
Nog geen aanmeldingen.
Had je kunnen aanschuiven voor jou ding.

We wachten nog even af.

Als ik nog twee keer de cursuslocatie reserveer zonder resultaat ga ik alle hardsoldeer sets verkopen.
Einde verhaal.

Veel plezier en succes met solderen
Gasbrander
 
Niet zo zeer het juiste topic maar op MP krijg ik geen reactie.

Is er iemand die interesse heeft in een flexibele WP26 TIG toorts / slangenpakket met euro koppeling? 3,7M slang en kale toorts. Slangenpakket heeft mij 60 euro gekost en de losse euro koppeling nog eens 30.
Deze past niet op mijn huidige machine en mag weg voor 30 euro. Is ongebruikt.
Bij voorkeur graag ophalen in Almere omdat ik geen geschikte doos heb
 

Bijlagen

  • IMG_20211110_172312.jpg
    IMG_20211110_172312.jpg
    143,6 KB · Weergaven: 34
Terug
Bovenaan Onderaan