Lassen TIG / MIG / Boog / Autogeen (Tips & Truuks) DEEL 2

Joep

Uilskuiken !
22 jun 2008
13.190
8.025
Druten
Aangezien het vorige topic al even over de houdbaarheidsdatum is ben ik maar even zo vrij geweest om deeltje 2 aan te maken *D

Ik ben op het moment druk aan het kijken om een leuk tig lasapparaatje aan te schaffen, ik kan inmiddels goed lassen met een eenvoudig (elektrode) lasapparaat maar vindt het jammer dat ik daar geen dun materiaal kan lassen omdat je er anders meteen doorheen gaat.

Ook ben ik even aan het uitzoeken hoe het nu zit met de gasfles, ik zie dat er diverse bedrijven/webshops zijn die een ruilsysteem hebben en dan kan je je lege fles opsturen.
Daar heb ik echter geen zin in, het liefste heb ik gewoon een fles welke ik hier in de buurt gewoon om kan ruilen zodra deze leeg is.

Het is me alleen een beetje onduidelijk hoe het zit met de eigendomsflessen zit, kan je deze nou bij elke willekeurige "gasboer" omruilen of zitten daar weer allerlei verschillen eisen en regeltjes aan?

Iemand hier die hier wat meer van weet?

EDIT 24-07-2021: Het gebeurt nogal eens dat mensen op dit bericht reageren omdat deze steeds bovenaan de pagina blijft staan, maar inmiddels ben ik al geruime tijd voorzien van cilinder van supergas :t
 
Laatst bewerkt:
Hi guys, ik ben met een kastje bezig en het wil niet helemaal lukken. En voordat m'n laatste materiaal verpest wilde ik hier even peilen.
Anyways, ik heb twee framepjes gelast en de lange kokertjes (20x20mm) zijn krom geworden. Zie foto met rode lijnen.

XPh5TDq.png


Mijn werkwijze is zo:

Ik tack alle kokers vast in zo'n klem:
hbm-493.jpg-1920x1080-2f51337c8d.jpg


Vervolgens las ik alles af gewoon los op de lastafel. Ik heb alles wel vrij vlot achter elkaar gelast. Het staal kon maar weinig afkoelen. Dus wellicht heeft dat ook zijn gevolgen gehad.

Zou het helpen om de volgende keer de boel zo vast te klemmen tijdens het aflassen (even negeren dat 'ie hier al helemaal gelast is)? Of heeft er iemand een beter idee?

lW2FCjZ.jpg


Het lassen gaat erg goed maar alles recht houden pffff dat is weer een kunst apart.

Thanks!
 
Met zulke klemmetjes ga je dat niet vast houden. Gewoon schroefklemmen gebruiken, klemmen, strategisch lassen en dan af laten koelen voordat je de klemmen los haalt.

Of aan onderzijde poten even strategisch een strip lassen die je er later weer af slijpt.
 
Je weet nu hoeveel het krom trekt.
Je moet de pootjes de andere kant op "voorbuigen".
Dat doe je door ze op je tafel te klemmen met iets ertussen.
Een plaatje of wat oude voelermaatjes
Hoeveel moet je uitproberen maar dat is ongeveer net zoveel als het nu krom is
Dan zul je zien dat het daarna zo goed als recht is

En inderdaad, je moet wel stijvere klemmen gebruiken want deze veren gewoon mee
 
Je had hem inderdaad voor moeten spannen. Ik zie een mooie lastafel op de foto, die kun je beter gebruiken om de delen vast te zetten dan de klemmen die je laat zien. Of heb je daar geen opspangereedschap bij?

Je kunt dit frame ook weer richten. Duw de benen uit elkaar met een draadeind of hydraulische cilinder. Of heet stoken halverwege de koker aan de achterkant dan waar je nu gelast hebt.
 
Ik zag ooit van een beroepslasser die voor ons bedrijf een collector moest lassen op de achterzijde van de verbinding spiraalvormige lasbewegingen maken met de TIG-toorts, om het "trekken" van het materiaal de juiste kant op te laten gaan, kwestie is natuurlijk hoeveel je moet "tegen-Tiggen" om weer recht uit te komen.
 
[DISCLAIMER-ik ben geen expert], ...maar: Wat is je volgorde van hoeken lassen? Je kan misschien proberen om tegengestelde hoeken af te wisselen. Bijvoorbeeld eerst de binnenhoek linksboven, dan de binnenhoek rechtsonder, dan binnen rechtsboven, dan binnen linksonder, enz...
 
Wat ik wel eens doe is onder de verbinding reeds een stukje plat steken en dan opspannen, dan zet je al voordien iets rek in de andere richting en komt het na loslaten recht, kwestie is wel uit te zoeken hoeveel je moet "compenseren/voorspannen".
Edit: maar ik zie dat je dat reeds deed.
 
Wat ik meestal doe bij een vierkant is eerst alle delen aan elkaar puntlassen zodat het haaks aan elkaar zit, daarna wat dikkert ook al zei, bijvoorbeeld eerst de ene binnenhoek daarna de andere kant binnenhoek lassen, ik gebruik bijna nooit klemmen en, het blijft dan redelijk recht.
Als het dan nog steeds krom trekt dan las ik korter kleinere stukjes, bijvoorbeeld een halve binnenhoek.
 
Wat ik meestal doe bij een vierkant is eerst alle delen aan elkaar puntlassen zodat het haaks aan elkaar zit, daarna wat dikkert ook al zei, bijvoorbeeld eerst de ene binnenhoek daarna de andere kant binnenhoek lassen, ik gebruik bijna nooit klemmen en, het blijft dan redelijk recht.
Als het dan nog steeds krom trekt dan las ik korter kleinere stukjes, bijvoorbeeld een halve binnenhoek.
Als je last krimpt het dus tegenwarmen dan krimpt het daar ook,probeer het maar
De krimpsnelheid is groter
 
Ik denk dat er een verschil is tussen een vierkant met verstekhoeken lassen en een constructie waar een eind verder uitsteekt,
Dat uitstekend deel wordt slechts aan één kant gelast/verwarmd en dus onvermijdelijk "trekt".
 
Terug
Bovenaan Onderaan