Lassen TIG / MIG / Boog / Autogeen (Tips & Truuks) DEEL 2

Joep

Uilskuiken !
22 jun 2008
13.186
8.017
Druten
Aangezien het vorige topic al even over de houdbaarheidsdatum is ben ik maar even zo vrij geweest om deeltje 2 aan te maken *D

Ik ben op het moment druk aan het kijken om een leuk tig lasapparaatje aan te schaffen, ik kan inmiddels goed lassen met een eenvoudig (elektrode) lasapparaat maar vindt het jammer dat ik daar geen dun materiaal kan lassen omdat je er anders meteen doorheen gaat.

Ook ben ik even aan het uitzoeken hoe het nu zit met de gasfles, ik zie dat er diverse bedrijven/webshops zijn die een ruilsysteem hebben en dan kan je je lege fles opsturen.
Daar heb ik echter geen zin in, het liefste heb ik gewoon een fles welke ik hier in de buurt gewoon om kan ruilen zodra deze leeg is.

Het is me alleen een beetje onduidelijk hoe het zit met de eigendomsflessen zit, kan je deze nou bij elke willekeurige "gasboer" omruilen of zitten daar weer allerlei verschillen eisen en regeltjes aan?

Iemand hier die hier wat meer van weet?

EDIT 24-07-2021: Het gebeurt nogal eens dat mensen op dit bericht reageren omdat deze steeds bovenaan de pagina blijft staan, maar inmiddels ben ik al geruime tijd voorzien van cilinder van supergas :t
 
Laatst bewerkt:
Tja. Dan kan ik niet achter blijven ....😂😂
 

Bijlagen

  • 9BFAA2F6-1D62-4515-B0DB-B3AD16DC5A0C.jpeg
    9BFAA2F6-1D62-4515-B0DB-B3AD16DC5A0C.jpeg
    58,4 KB · Weergaven: 15
  • 6A07D15D-E64B-4421-80E2-B5026AFEB970.jpeg
    6A07D15D-E64B-4421-80E2-B5026AFEB970.jpeg
    65,8 KB · Weergaven: 14
En ontevreden blijven om jezelf te blijven pushen om het netter en beter te doen.

Ik heb pas deze kozijnen en deuren in het werk staan maken. Elke fout blijf je zien en slijpsporen zijn uit den boze. Enkel de entree krijgt een krukset. De rest (4 vd 6) een rolschoot en enkel de cilinder in het zicht om af te sluiten

Welke doorsneden staal heb je gebruikt?

Ik heb het plan om onder onze overkapping aan 2 zijdes een staal/glas wand te plaatsen met aan 1 kant een deur. Ik zit voor het glasframe te denken aan 40x40x3? Deurkozijn uit 60x40x3? Deur zelf weer uit 40x40x3?

Hoogte is 210 voor het glaswerk, de deur wordt 230.

Mag ik van jouw expertise gebruik maken?
 
Welke doorsneden staal heb je gebruikt?

Ik heb het plan om onder onze overkapping aan 2 zijdes een staal/glas wand te plaatsen met aan 1 kant een deur. Ik zit voor het glasframe te denken aan 40x40x3? Deurkozijn uit 60x40x3? Deur zelf weer uit 40x40x3?

Hoogte is 210 voor het glaswerk, de deur wordt 230.

Mag ik van jouw expertise gebruik maken?

De set op de foto is uit 60-30-3 en 60-60-3. Dit omdat de radius van de hoeken ronder is. Hoe dunner hoe scherper de hoek

Foto’s:
5mm
3mm
15mm gok ik
 

Bijlagen

  • image.jpg
    image.jpg
    72,2 KB · Weergaven: 10
  • image.jpg
    image.jpg
    134,7 KB · Weergaven: 9
  • image.jpg
    image.jpg
    71,8 KB · Weergaven: 9
nou dat we toch bezig zijn met eigen werk te showen en aangezien ik wel eens advies geef hier, kan ik ook maar een paar plaatjes aan mijn naam binden :+
who wat een geduld heb jij.......heb een jaar over mijn opleiding gedaan. Enkel omdat ik wel eens iets wil lassen aan mn bromert. Maar moeten hele kleine lasjes zijn. Heb het geduld van een krekel....
 
Keurig! Gewoon zo door gaan en blijven draaien aan die knoppen
Thanks, ga ik zeker doen😁

Zo slecht ziet het er toch niet uit? Je bent het net weer aan het oppakken.

Ik zit nog in de fase dat ik liever laswerk keur van anderen dan van mijzelf 😂
Het is allemaal willekeurig aan elkaar gemaakt metaal wat lijkt alsof het een funktie zou kunnen hebben, een kunstig geheel. 😄
 
who wat een geduld heb jij.......heb een jaar over mijn opleiding gedaan. Enkel omdat ik wel eens iets wil lassen aan mn bromert. Maar moeten hele kleine lasjes zijn. Heb het geduld van een krekel....

ik las ook 10 jaar aan rvs/aluminium/titaan , dus dan mag ik ook wel geduld hebben.
het rare ervan is dat ik bijna nergens geduld/te veel energie voor heb alleen met tig lassen dan lukt het mij wel :+
 
Er zijn ooit foto's (rx) van mijn lassen genomen.
(Maar ik ben niet gecertificeerd :) )

Een certificaat is ook geen voorwaarde om een goede las te kunnen leggen.

Een keer gehad dat we voor controle kwamen op een locatie en de lassers zich kapot schrokken. Ze wisten niet dat er foto's genomen gingen worden. Bleek op de foto's er prima uit te zien.
 
En hou een aantekeningen boekje of iets bij de hand. Daarmee maak je een soort dagboek met instellingen en las richtingen die je gedaan hebt. Ook de dikte van je materiaal erbij vermelden

Als je met elektrode wil lassen is de Supra van Lincoln een prettige. Dat is een vuilwerk rutiel elektrode waarmee je makkelijk aanpikt en keurige lasjes kan leggen. De Ferrod 165A is een hoogrendement voor onder de hand. Deze is ook van Lincoln. M’n favoriete basische elektrode is Oerlikon Special. De Supra is een mooie om mee te gaan oefenen en spelen.

Nog een tip:
De krimp is sterker de rek. Dus contra hechten voor je iets aflast om verband in je werk te krijgen en de boel niet scheel te trekken.

En als je echt lui bent:
 

Bijlagen

  • image.jpg
    image.jpg
    158,9 KB · Weergaven: 7
Absoluut! En je zal het ook gewoon zien als werk. Neemt niet weg dat het een gave is en ik er dik respect voor heb.
Vandaag heb ik ongeveer het tegenovergestelde staan doen. Op een benzine generator lassen in de regen/drup. Basisch is al geen favoriet en vandaag al helemaal niet. Wat was ik er klaar mee zeg.

Deze kwam ik vorige week tegen:
 

Bijlagen

  • 9CE36847-1308-4D71-8A9E-4FBE302B1ADF.jpeg
    9CE36847-1308-4D71-8A9E-4FBE302B1ADF.jpeg
    111,7 KB · Weergaven: 13
Terug
Bovenaan Onderaan