Lassen TIG / MIG / Boog / Autogeen (Tips & Truuks) DEEL 2

Joep

Uilskuiken !
22 jun 2008
13.214
8.073
Druten
Aangezien het vorige topic al even over de houdbaarheidsdatum is ben ik maar even zo vrij geweest om deeltje 2 aan te maken *D

Ik ben op het moment druk aan het kijken om een leuk tig lasapparaatje aan te schaffen, ik kan inmiddels goed lassen met een eenvoudig (elektrode) lasapparaat maar vindt het jammer dat ik daar geen dun materiaal kan lassen omdat je er anders meteen doorheen gaat.

Ook ben ik even aan het uitzoeken hoe het nu zit met de gasfles, ik zie dat er diverse bedrijven/webshops zijn die een ruilsysteem hebben en dan kan je je lege fles opsturen.
Daar heb ik echter geen zin in, het liefste heb ik gewoon een fles welke ik hier in de buurt gewoon om kan ruilen zodra deze leeg is.

Het is me alleen een beetje onduidelijk hoe het zit met de eigendomsflessen zit, kan je deze nou bij elke willekeurige "gasboer" omruilen of zitten daar weer allerlei verschillen eisen en regeltjes aan?

Iemand hier die hier wat meer van weet?

EDIT 24-07-2021: Het gebeurt nogal eens dat mensen op dit bericht reageren omdat deze steeds bovenaan de pagina blijft staan, maar inmiddels ben ik al geruime tijd voorzien van cilinder van supergas :t
 
Laatst bewerkt:
Jouw foto is met lage stroom gelast ongeveer n 120 amp. Schat ik en rvs. Mijn foto is ook rvs halve V-naad en gelast met 200 amp. Bij lage stroom krijg je die verkleuring met hoge stroom wordt hij uiteraard warmer. En de mijne is erna niet behandeld

er komt nog wel meer kijken dan puur ''lage stroom gelast''

@Wrakhout
verkleuring duidt gewoon aan dat de lasnaad bij het afkoelen actieve elementen heeft opgenomen ( minder of geen bescherming van het gas )
dit is bij rvs geen ramp omdat alleen de ''huid'' het opneemt in tegenstelling tot Titaan waarbij de las gewoon zilver of stro geel moet zijn anders wordt de las bros en is totale afkeur voor het hoogwaardig werk ( voor een uitlaat etc zou ik er persoonlijk niet wakker van liggen)
boven de 350 graden zal rvs/titaan zonder volledige gas bescherming actieve elementen uit de lucht opnemen wat de verkleuren aangeeft ( test het maar uit met een stuk rvs , maak 2 smeltbaden met evenveel amp waarbij je bij ene smeltbad de toorts gelijk weg trekt en je zult zien dat deze gelijk kleur/grijs wordt terwijl je de andere laat afkoelen met gasbescherming en gewoon blank blijft.
waar ik heb gelast was voor de voeding industrie een donkere/grijze las een no go ivm met de corrosie weerstand van de las zelf.
gekleurde/blanke lassen zijn een combinatie van amp , loop snelheid , materiaal , gas soort , gas cup.
meer amp is sneller lopen wat ook minder plaatselijke hitte betekent , nadeel is dat je minder gas bescherming hebt als de las aan het afkoelen is.
minder amp is langzamer lopen wat meer plaatselijke hitte betekent , voordeel is dat je langer gas bescherming hebt.
als je ergens tussen de 2 gaat zitten dan zit je aardig goed :+
en de foto wat je plaatst is van een lasser die ''walking the cup'' goed meester is want je ziet de sporen van de cup naast de lasnaad.
 
Ik heb als vakantiebaan een tijd RvS lassen mogen schoonmaken met een potje zooi, een kwastje en een hogedrukspuit. Was volgens mij een zuuroplossing. Stond ik mooi buiten te doen, niks milieu gewoon het grondwater in. De stelconplaten waren ook heel mooi schoon daar.
Als het dan pauze was mocht ik oefenen/spelen met het RvS lassen. Was geloof ik mn laatste jaar school, mavo. Eenendertig jaar geleden.
 
Hahahaha, dat waren nog eens tijden. Ik ben opgegroeid in een slagerij en groene zeep was het meest chemische wat we hadden. Volgens mij is een loog basisch. De andere kant op van de PH schaal. Zooi is het absoluut. We schieten hier in NL wel aardig door, maar veiligheid, gezondheid en milieu had wel wat aandacht nodig. Ik laste zonder enige bescherming standaard door verf en zink. Als ik weer met kouwe koorts ging slapen had het die dag niet hard genoeg gewaaid
39EE2B44-1D06-4BB4-A7E6-871778F89DB5.jpeg
 
Hahahaha, dat waren nog eens tijden. Ik ben opgegroeid in een slagerij en groene zeep was het meest chemische wat we hadden. Volgens mij is een loog basisch. De andere kant op van de PH schaal. Zooi is het absoluut. We schieten hier in NL wel aardig door, maar veiligheid, gezondheid en milieu had wel wat aandacht nodig. Ik laste zonder enige bescherming standaard door verf en zink. Als ik weer met kouwe koorts ging slapen had het die dag niet hard genoeg gewaaidBekijk bijlage 1405500
Dockshelters herstellen?
 
Je kan beter iets goed doen dan half of slecht
Klopt en toch heb je die gasten nodig. Ik vloog in m’n uppie de halve wereld over om een lokaal team mijn trucjes te leren. Ik ben niet de beste monteur. De helft valt echter al af omdat ze van hun vrouw niet weg mogen. Dan komt je talen, niet alleen willen, niet kunnen beslissen, niet langer dan 2 weken, etc. Alles met volle overtuiging doen en niet bang zijn om op je bek te gaan. Ik ben blij dat ik alles redelijk goed kan (en mag) wat ik daarin nodig heb.
 
Argon waterstof toevoeging kan je alleen bij rvs gebruiken. Het enige voordeel is dat je ampères iets omlaag kunnen.

staat er toch ook ?
en bij argon-waterstof moet je juist niet met lager amp lassen maar hetzelfde als puur argon , door de waterstof heb je een hogere boogenergie en een kleinere smeltbad en zo kun je een stuk sneller lassen met minder warmte inbreng.
 
staat er toch ook ?
en bij argon-waterstof moet je juist niet met lager amp lassen maar hetzelfde als puur argon , door de waterstof heb je een hogere boogenergie en een kleinere smeltbad en zo kun je een stuk sneller lassen met minder warmte inbreng.
Klopt het dat je daarmee ook minder spanningen in je werkstuk krijgt?
Wat ik me altijd afgevraagd heb is hoe de spanningen uit een motorframe worden gehaald. Wordt zo’n frame na het lassen nog een keer kompleet opgewarmd?
 
Klopt het dat je daarmee ook minder spanningen in je werkstuk krijgt?
Wat ik me altijd afgevraagd heb is hoe de spanningen uit een motorframe worden gehaald. Wordt zo’n frame na het lassen nog een keer kompleet opgewarmd?

het is vrij simpel eigenlijk , hoe sneller je kunt lassen hoe minder je last van spanningen krijgt.
stalen frames worden niet behandeld omdat het verschil minimaal is voor en na de behandeling , chroommolybdeen kun je wel een hoop winnen aangezien deze frames ''makkelijker'' scheuren zonder behandeld te zijn.
en dan heb je nog aluminium , als je dit niet behandeld ben je gewoon levensmoe.
 
Thanks!! Een alu frame wordt dan kompleet opgewarmd?

Ter nutteloze info:
Het is een tijd geleden dat ik de naam Molybdeen heb gehoord. De schrotprijs ligt rond de €50,00 per kilo.

het is geweldig materiaal , ontzettend sterk waardoor je erg licht kunt bouwen.

bij aluminium verschilt per legering maar ik weet een aantal legeringen die tot wel 12 uur in de oven gaan met een bepaalde opwarm en afkoel tijd, dit is dan ook echt specialisten werk waar niet veel mensen verstand van hebben.
 
Terug
Bovenaan Onderaan