Lassen TIG / MIG / Boog / Autogeen (Tips & Truuks) DEEL 2

Joep

Uilskuiken !
22 jun 2008
13.200
8.054
Druten
Aangezien het vorige topic al even over de houdbaarheidsdatum is ben ik maar even zo vrij geweest om deeltje 2 aan te maken *D

Ik ben op het moment druk aan het kijken om een leuk tig lasapparaatje aan te schaffen, ik kan inmiddels goed lassen met een eenvoudig (elektrode) lasapparaat maar vindt het jammer dat ik daar geen dun materiaal kan lassen omdat je er anders meteen doorheen gaat.

Ook ben ik even aan het uitzoeken hoe het nu zit met de gasfles, ik zie dat er diverse bedrijven/webshops zijn die een ruilsysteem hebben en dan kan je je lege fles opsturen.
Daar heb ik echter geen zin in, het liefste heb ik gewoon een fles welke ik hier in de buurt gewoon om kan ruilen zodra deze leeg is.

Het is me alleen een beetje onduidelijk hoe het zit met de eigendomsflessen zit, kan je deze nou bij elke willekeurige "gasboer" omruilen of zitten daar weer allerlei verschillen eisen en regeltjes aan?

Iemand hier die hier wat meer van weet?

EDIT 24-07-2021: Het gebeurt nogal eens dat mensen op dit bericht reageren omdat deze steeds bovenaan de pagina blijft staan, maar inmiddels ben ik al geruime tijd voorzien van cilinder van supergas :t
 
Laatst bewerkt:
Als je het mij vraagt is het een beetje een flauwe reactie naar @scorp en @subtoon.

Zij hadden laatst wat kritiek op jouw laswerk en ik denk dat dat niet geheel onterecht is.
Ondanks dat was dat niet bedoeld om jouw werk af te zeiken maar goed bedoeld dat het misschien allemaal niet zo heel degelijk was wat je gemaakt had.

Ik snap dat het niet leuk is om dat te lezen maar je kan er ook gewoon lering uit trekken en nog een keer kritisch kijken naar je laswerk.

Misschien heb ik niet alle recht van spreken want zelf ben ik ook geen expert op het gebied van lassen, maar heb hier (en door het nodige te oefenen) een hoop dingen geleerd door degenen die bereid waren om hier tips te geven en kritiek te leveren :t
 
Flauw, ja
Wat geleerd ja
Lopen kutten ja

Maar om een complete aanhanger als levens gevaarlijk schroot te bestempelen op basis van 1 mislukte las, waarvan ik heb aangegeven dat deze niet constructief is. Sterker nog, de hele bodem raakt de betreffende ligger geen eens.
Daarbij is het weldegelijk hersteld.

Dan kan er wat mij betreft best een flauwe reactie af.

Ze mogen komen beoordelen ter plaatse hoe goed/slecht hij is
 
als je voor de voeding/chemische industrie last dan word alles gewoon gebeitst hoor ;)
vaak als je reparaties of kleine aanpassingen moet lassen dan nemen wij een kleine beits apparaat mee en kun je op locatie nog wat bij werken.
schuren,slijpen oid doen wij niet aan.
en als je aan fatsoenlijk apparaat koop hebt je niet ''te veel rotzooi van''.
Sluit ik mij bij aan. Die ervaring heb ik ook
 
Flauw, ja
Wat geleerd ja
Lopen kutten ja

Maar om een complete aanhanger als levens gevaarlijk schroot te bestempelen op basis van 1 mislukte las, waarvan ik heb aangegeven dat deze niet constructief is. Sterker nog, de hele bodem raakt de betreffende ligger geen eens.
Daarbij is het weldegelijk hersteld.

Dan kan er wat mij betreft best een flauwe reactie af.

Ze mogen komen beoordelen ter plaatse hoe goed/slecht hij is

Je bent zelf degene geweest die de foto's hier geplaatst heeft en dus kan je ook reacties verwachten op deze foto, zowel positief als negatief ;)

Maargoed, just my 2 cents verder hou ik erover op ;)
 
Er was gevraagd om een foto van een mislukte las, ik plaats een foto van een mislukte las, en direct is mijn aanhanger schroot..........

Commentaar prima, terecht kan ik er best tegen. Maar een compleet project verhuizen op basis van 1 detail foto, dat heeft niets te maken met tips of advies

Maar goed project klaar case closer :t
 
  • Leuk
Waarderingen: Joep
Zo, gisteren een ac/dc tig gekocht. Ik twijfelde tussen een gebruikt a-merk en chinees en het is het laatste geworden, simpelweg omdat ik nergens slechte ervaringen van de betreffende machine kon vinden. Qua lassen hoef ik gekukkig niet bij het begin te beginnen, ipv een lascursus volg ik nu een 20 weken durende opleiding en ben ruim over de helft. Afgelopen week voor het eerst aluminium gelast, ik dacht dat wel even te kunnen doen maar dat viel toch tegen. Na een uurtje ging het echter al heel mooi. Ik zal proberen mijn lasjes en projecten hier ook wat te laten zien.
 
Er was gevraagd om een foto van een mislukte las, ik plaats een foto van een mislukte las, en direct is mijn aanhanger schroot..........

Commentaar prima, terecht kan ik er best tegen. Maar een compleet project verhuizen op basis van 1 detail foto, dat heeft niets te maken met tips of advies

Maar goed project klaar case closer :t
beste,
zelfs als die las niet functioneel was blijft het een slechte las,
van de andere (goede) lassen hebben we geen beeld gekregen, dus daar kunnen we niet veel over zeggen,
je zegt ook dat wij uw aanhanger afkraken omwille van één slechte las, begrijp ik niet goed, meer slechte lassen heb je in een constructie ook niet nodig om een ramp te veroorzaken, (wat die constructie dan ook is, het spreekwoord zegt "de ketting is maar zo sterk als de zwakste schakel")
maar goed, je geeft toe dat je iets geleerd hebt, en dat je project geslaagd is, iedereen blij dus.

(en ik ben de laatste die beweerd dat ik nooit geklooid heb, en nog zal klooien, maar ik bedoelde het positief)
 
daily_picdump_3260_640_high_53.jpg
 
Is niet verplicht, zit er niet op.

Zou hem er wel op kunnen zetten,maar weet niet of deze draad in de steker is aangesloten.en stekker kan niet open. Dat betekend alle draden opnieuw trekken.
Misschien ooit, heeft nu even meer gekost dan gepland, daarom worden spatborden en wielen niet nu vervangen,maar wellicht later.

Gebruik is ook incidenteel, bij slecht weer hoef k niet weg ofzo. Kan me niet heugen mistachterlicht bij de auto te hebben gebruikt
 
Is niet verplicht, zit er niet op.

Zou hem er wel op kunnen zetten,maar weet niet of deze draad in de steker is aangesloten.en stekker kan niet open. Dat betekend alle draden opnieuw trekken.
Misschien ooit, heeft nu even meer gekost dan gepland, daarom worden spatborden en wielen niet nu vervangen,maar wellicht later.

Gebruik is ook incidenteel, bij slecht weer hoef k niet weg ofzo. Kan me niet heugen mistachterlicht bij de auto te hebben gebruikt

Ligt er aan wat de toegestane maximum massa is.
Aangezien ik geen gele kentekenplaat zie ga ik er maar even van uit dat de max 750 kilo is.
Dan is een mistlamp in Nederland wel verplicht.

Verder ziet hij er netjes wel zo.
 
Zal er naar kijken :t

Ik zou even goed kijken bij wat de eisen zijn er veel verandert de laatste jaren bij rdw
ik heb zelf een splinternieuwe gebouwd na de eisen van nu 2019 dacht goed aan te doen lekker nieuw geen oude troep

En wilde hem laten keuren bij rdw voor de legaal werking maar moet nu een aanvraag indienen voor chassis nr inslag met keuring mag dus officieel niet de weg op :( je kunt dus beter bij een oude houden en dan ombouwen
 

Hoeft niet, is ouder dan 1997, maar er zit geen typeplaatje op, dus zou discussie kunnen worden.
Zal kijken dat ik er wat op fabriek, heb wel een idee. Maar niet nu direct.

Zijkant heb ik reflecterende sticker geplakt, is rood, dat mag dus aan de voorkant niet :( achter wel.

De amber heb ik nog liggen, schroef ik er ook wel op.

Voor 2 witte, maar voor 1997 dus hoeft niet, maar geen type.......... -O- zucht.....
Plak er wel reflectors op.........
 
Terug
Bovenaan Onderaan