LED puzzel

Knetterbak

MF'er
31 okt 2012
45
7
In de zijkoffers van mijn ST1100 heb ik, om beter op te vallen, universele led rem/achterlichten (12V/2W) ingebouwd.

Universeel LED mini rearlight.jpg


Uiteraard eerst beide leds met een losse accu getest en werken zoals ze moeten werken. Echter, na aansluiten op de ST gaat e.e.a. niet goed.

< Ter info: het originele achterlicht is nog voorzien van de standaard gloeilampen. Dit blijft ook zo.>

Wanneer de leds zijn aangesloten, branden bij licht ingeschakeld de beide leds niet. Het originele achterlicht brand wel gewoon. Bij remmen branden zowel beide leds (rem deel) en het originele remlicht. Als ik de kabels van de led remlichten loskoppel, gaan beide leds (achterlicht) wél branden. Ook het originele achterlicht blijft netjes branden. Bij gewoon licht branden de leds dus niet, maar wel het originele achterlicht.

Gecontroleerd en getest:
  • Bekabeling vanaf leds naar aansluiting bij achterlichtunit: is oké
  • Juiste aftakking achterlicht (kleurcode conform schema): is oké
  • Juiste aftakking remlicht (kleurcode conform schema): is oké
  • Alle verbindingen zijn gesoldeerd en gecontroleerd
  • Accu is goed
  • Origineel rem/achterlicht werkt naar behoren
Het lijkt er op dat wanneer de rem wordt gebruikt het led achterlicht geen stroom krijgt… Waar moet het ik het probleem zoeken?
 
Laatst bewerkt:
Bij mij was het altijd een storing in de aarding als ik dit soort problemen had.
Je kunt proberen om die aarding eens bewust los te maken en dan kijken of er iets veranderd.
Maar het blijft een pain in your head
 
Heb ik geprobeerd, maar er veranderd niets. Hoe ik het ook aansluit, het blijft niet willen. Helaas hebben de leds voor zowel rem als licht een massa aansluiting, waardoor ik het niet gescheiden kan aansluiten. Zodra ik de led remdraad aansluit, wil het gewone led licht niet meer branden.
 
Ach ik las het verkeerd, ik dacht dat je 2 massa draden had en dat vond ik vreemd, mijn fout...

Dan nog zal ik proberen om bijv. de Gele draad los te laten en kijken wat er dan gebeurt, of geel en rood omdraaien (gewoon een gevoel).
Ik heb er al vaak mee gekl**t en dan met een papiertje erbij alles nog eens opschrijven en nergens meer vanuit gaan.
Je hebt maar 3 draden dus ongeveer 6 mogelijkheden, de lamp zal niet snel kapot gaan.
En als het zo is dat hij op de accu wel werkt, dan denk ik nog steeds dat de aarding niet goed is en die krijgt hij dan via je normale lamp bijv.
 
Als je het lampje er uit haalt, branden ze dan wel? Als je motor wat toeren maakt, oen ze het dan ook niet? Ik denk dat je teveel spanning verliest over de bedrading
 
@ Superg2: Ik heb zo’n beetje alle combinaties geprobeerd, helaas zonder succes.

@ v.d.v: Ik heb het nog niet geprobeerd met een lopende motor. Dat zal ik morgens eens uitproberen. Stel dat er inderdaad teveel spanning verloren gaat, hoe is dat op te lossen/te voorkomen?
 
@ Superg2: Ik heb zo’n beetje alle combinaties geprobeerd, helaas zonder succes.

@ v.d.v: Ik heb het nog niet geprobeerd met een lopende motor. Dat zal ik morgens eens uitproberen. Stel dat er inderdaad teveel spanning verloren gaat, hoe is dat op te lossen/te voorkomen?
Eerst even testen, daarna de spanning meten. Zo nodig de bedrading aanpassen of het gloeilampje vervangen voor een ledlampje.
 
Voor rem en sluitlicht worden wrsch dezelfde leds gebruikt die voor sluitlicht zwakker branden omdat de plus via meer weerstand gaat dan bij remlicht. Je kan ze fucken door een bypass te maken.
 
led-verlichting zijn de + - aansluiting belangrijk .
gloeilamp niet.
zoek het daar eens in.
achterlicht gloeilamp + -
remgloeilamp + va remschakelaar naar -
Ik neem aan dat die motor een duplo achterlamp heeft . Deze heeft een gemeenschappelijke min. Als hij zijn massa aan de min van de led heeft gemaakt kan de polariteit dan nog fout?
 
Mannen, bedankt voor jullie input. Maar uhhh jullie gaan me iets te snel. Ik ben namelijk geen ster in elektronica. De leds zijn universeel, dus moeten mijns inziens plug&play zijn. Dan toch geen diode benodigd?

Het is correct dat de originele verlichting van duplolampen (dubbel uitgevoerd) zijn voorzien.
 
Terug
Bovenaan Onderaan