LED Spiegels en Kuipknippers aansluiten samen?

Yuhan

Die hard MF'er
19 jan 2007
277
0
Assen
Beste tipgevers!

Heb een set mooie led spiegels binnen gekregen. Nou is mijn vraag hoe gaan we dat nou aansluiten? Aangezien er buiten de led spiegels ook kuip knipperlichten op zitten die ik werkend wil blijven houden!

Het is misschien een beetje dubbel op, maar het is wel zichtbaar ;)

(Motor is een SV650S K3)
 
Zowel de spiegels als de kuipknipperlichten worden van LED.

Relais is al besteld, en aansluitkabel voor achter LED knippers ook. Het gaat mij dus om de vertakking?
 
Kan iemand dit in een schema uitleggen? En wat ik moet aanschaffen. Er lopen dus twee kabels van de spiegel en de kuip knipperlicht naar een aansluiting op elektra. Houd dit in dat ik een soort splinter moet kopen?
 
met een splinter kom je niet zo ver ben ik bang. ;)
als je een splitter bedoeld dat ga een een heel stuk verder komen.

maar dat kan idd, iedere led heeft 2 draadjes, + en - beide + draadjes moet je bij elkaar solderen oid, en beide - draadjes ook en dan moet het werken. :)
Let wel goed op de polariteit want als je de boel verkeerd om doet, dan werkt het niet.
 
Laatst bewerkt:
images


turnsignals.jpg


dit zijn eenvoudige voorbeelden van hoe je iets parallel schakelt.
weerstanden, voltage's e.d. kunnen verschillen per toepassing.
 
Zou het dan ook werken als ik beide +-en en beide -en in een knijpkabel vastzet met aan het eind een goede stekker. Daarmee bedoel ik de volgende kabel:

10032168-1.jpg
 
Dat is een kabel om de nieuwe ledknipperlichten die zonder aansluiting worden geleverd vast te kunnen knijpen en aan de originele kabel aan te sluiten. Zou het problemen geven als ik op elke kabel twee knipperlichten op vast maak?
 
Niet dat ik zo nodig de moraalridder wil uithangen, maar ik wil TS toch even waarschuwen dat 4 knipperlichten vóórop formeel niet volgens de uitrustingsregels is...

Technisch kan het inderdaad goed werken, aan elke kant de dan 3 LEDs parallel (dus de plussen aan elkaar en de minnen aan elkaar). Bovendien hetzij een lastonafhankelijk knipperrelais monteren (dit kán echter problemen opleveren met het controlelampje, als het er maar 1 is - oplossing bestaat uit een 4tal diodes op de juiste manier aangesloten) hetzij met de beroemde - ook parallel met de LEDs aangesloten - "kachel"weerstanden (min. 25 W, om 2 gewone 21W gloeiknipperlichten per kant te vervangen is een weerstandje van - meen ik even uit mijn hoofd - ongeveer 3,8 ohm nodig) om de afwezigheid van stroomvretende gloeilampen te compenseren - nadeel: geen stroombesparing, extra stroom wordt als hitte afgegeven (dus weerstanden niet op plastic schroeven).

Meer details nodig? Gebruik de zoekfunctie! Trefwoorden: LED en knippers of knipperlichten.
 
Terug
Bovenaan Onderaan