Legging of broek volledig van kevlar?

Gompieman

Die hard MF'er
5 jan 2013
737
22
Baarn
Zoals de titel al aangeeft ben ik benieuwd of dit iets is wat bestaat.

Ik zie heel vaak als je door de alinea met materialen kijk er altijd wel nylon of gewoon katoen bij staan.
Zijn er broeken of misschien zelfs leggings die volledig van kevlar gemaakt zijn? Zo ja zijn er mensen die hun ervaring willen delen?

Of mij wellicht wat advies kunnen geven op het gebied van met namen de leggings van 100% kevlar.
Of ze bestaan en natuurlijk als ze bestaan hoe ze zijn?
 
die is geen 100% keflar samenstelling is "Base Layer: 55% Dupont™ Kevlar®, 25% Protex-M, 20% Coton" volgens de site en alleen op gevoelige stukken 100% kevlar.
 
Ik denk dat 100% kevlar kleding ongeschikt is om te dragen.

Het zit her en der tussen, en vaak op de kritieke plekken.
 
Ik heb jeans van Evolution (weet 't type ff niet), maar die zijn volledig van kevlar of iig verweven met kevlar, niet alleen bij de knieën, heupen en je kont. En ze hebben bij de knieën en heupen "vakjes" voor protectors aan de binnenkant.
Kostte me iets van €150, maar ze gaan al jaar of 3 mee. Schuivertje mee gemaakt nadat k was aangereden en op een klein streepje in de stof die niet meer blauw, maar een beetje groenig is geen enkele schade aan de broek of aan mij :t
Wordt in de zomermaanden wel stuk warmer dan normale jeans en ze zijn wat zwaarder, zeker met de protectors, maar nooit echt ongemakkelijk
 
die is geen 100% keflar samenstelling is "Base Layer: 55% Dupont™ Kevlar®, 25% Protex-M, 20% Coton" volgens de site en alleen op gevoelige stukken 100% kevlar.

Ja dat zag ik ook al staan. Gewoon standaard katoen is wel beetje een ding aangezien het echt 0 bescherming biedt.
Het lijkt verweven of gemixt te zijn met die Protex-M wat voor zover ik tot nu toe kan vinden.

Al kan ik alleen vinden dat het katoen minden brandbaar maakt en dus ook ja hitte weg kan houden door bijvoorbeeld wrijving.
Maar of het katoen met de Protex-M daardoor nou meer resistent is tegen schuring bij bijvoorbeeld een val.

Lijkt er wel op na wat nader lezen door de stofeingenschappen van de Protex-M
 
Laatst bewerkt:
Wat betreft broeken, Rev'it heeft/had de Rockefeller broek. Het is inmiddels een uitlopend model maar deze heeft wel een hele laag aramide in de broek. Dat is dan geen Kevlar, wat volgens mij een merknaam is van Dupont, maar hun eigen variant waar nagenoeg dezelfde vezel in zit. Naar mijn weten is die laag 100% en dus niet verwoven met iets anders. Ze zullen vast nog wel zo'n type broek in het assortiment hebben.
 
We (meissie en ik) zijn ook uitgekomen bij John Doe. Al die merken weten best wel waar ze mee bezig zijn en die weten ook dat jij in bijvoorbeeld de knieholte echt geen bescherming nodig hebt tegen schuifschade en zal je dus met compromissen aan de slag moeten. Tenzij je aan zo'n ronddraaiende schijf in een messenwerpact gespijkerd word ben ik benieuwd waarom je ondanks het goede aangebodene voor volledig kevlar wilt kiezen??
Nou??
Buiten dat zal 100% Kevlar kleding 100% in de vorm van je zithouding ontworpen moeten worden vanwege het ontbreken van rek, iets dat bij de kevlar-versterkte kleding opgelost wordt door het toepassen van polyester (einerseits pflegeleicht, andereseits angenehm) en katoen
 
Laatst bewerkt:
een motorjeans is meer iets voor ijdele mensen
bij 33+ zijn ze net zo ruk als een "gewone" motorbroek
bij regen of kou leggen ze 't af
oke, ik geef toe 't staat cooler :Y
 
100% kevlar/aramide is niet mogelijk, o.a. vanwege het totaal ontbreken van rek, zoals al eerder aangegeven en ook de gevoeligheid voor UV licht. bij langdurigere blootstelling aan UV/zonlicht gaat de sterkte (hard) achteruit. het zal dus altijd ergens in/onder verwerkt moeten worden.
 
Tenzij je aan zo'n ronddraaiende schijf in een messenwerpact gespijkerd word ben ik benieuwd waarom je ondanks het goede aangebodene voor volledig kevlar wilt kiezen??
Nou??

Omdat als het er los in is genaaid, kan het bij een goede schuiver losscheuren en heb je alsnog geen bescherming (extreem geval, maar toch).
Als het 1 doorlopend stuk is zijn er geen aparte stukken die los kunnen scheuren:t
 
Hoe zijn die motorjeans eigenlijk qua temperatuur? Mijn zwarte leren broek is nogal erg warm bij 30+, waaien die dupont/kevlar jeans een beetje door of is het vrijwel net zo warm als leer?
 
Er zit per broek verschil in. Ik heb een esquad die wat koeler is en een difi die wat warmer is, want gevoerd. Bij 30+ zijn ze beiden niet lekker meer. Ik kan het niet met leer vergelijken want dat heb ik niet. Mijn goretex textielbroek is dan vies warm. Voor die temperaturen heb ik een doorwaaibroek.

Qua bowtex legging ben ik wel benieuwd hoe zich dat houdt als je er de hele dag in rond moet lopen op je werk. Iemand daar ervaring mee?
 
Mijn draggin is behoorlijk dik en warm, veel dikker dan een gewone jeans. Ik ben er weer wat vanaf gestapt bij heet weer en draag gewoon mijn leren broek met elastische inzetstukken die lekker doorwaaien.
De jeans ziet er wel heel goed uit en ik gebruik hem dan wel weer naar het werk, zodat ik me niet hoef te verkleden. Juist in deze tijd van het jaar.
 
Wat betreft broeken, Rev'it heeft/had de Rockefeller broek. Het is inmiddels een uitlopend model maar deze heeft wel een hele laag aramide in de broek. Dat is dan geen Kevlar, wat volgens mij een merknaam is van Dupont, maar hun eigen variant waar nagenoeg dezelfde vezel in zit. Naar mijn weten is die laag 100% en dus niet verwoven met iets anders. Ze zullen vast nog wel zo'n type broek in het assortiment hebben.

Rockefeller. Heb ik al 2 seizoenen. Bevalt goed.
Vrijwel gehele jaar door bruikbaar, maar szomers nogal warm zodra je stil staat.
Voor regen en/of wat extra warmte: regenbroek er overheen en alle woon-werk binnen NL kan je hiermee doen, alle seizoenen.

Is bij hele dag dragen (kantoor, werk, whatever) aan de warme kant.
dus rustig met trappenklimmen en geen lange wandelingen maken.

Na twee jaar intensief: de voering slijt door op het zitvlak. ingeleverd bij naaiatelier, krijg m volgende week terug. Benieuwd.

Heb ook wat van die leggings gepast, maar dat beviel mij niet.
Leggings zaten nooit lekker, en vanaf 1e minuut benauwd, verstikkend gevoel.
Leggings lijken mij daarom ongeschikt voor een werkdag.

Na tijdje motorpak-broek (met bretels) gedragen, ben ik nu voor 95% op motorjeans teruggevallen.
Alleen bij koude winter en lange ritten nog de motorbroek.
Voor de rest: motorjeanzen. Soms met regenbroek, soms met thermo-ondergoed eronder.

Meest gedragen jeanzen: Rockefeller (dik, warm) en een Held-jeans (dunnner, beter voor de zomer en lekkerder voor een kantoordag)
De oudere jeans met harde plastic protectoren op de knie heb ik ook nog, maar als je eenmaal zonder die ballast gelopen hebt wil je dat niet meer.
ik heb voor mn andere jeanzen wat van die blauwe protectoren gekocht zoals ze in de Rockefeller zitten, maar nog niet mee rondgelopen.

Pats-alert: Dit bv is geheel met de rockefeller gereden, midzomer:
RDD BgOUG and RoOUG tour spring 2018

s avonds bij eten wel eens warm... maar een koud bier maakt veel goed, en ik maak op reis toch geen lange avonden.
 
Het is hier in Vietnam bijna altijd warm tot heet. Niettemin heb ik een standaard aanpak die niet van het weer afhankelijk is.

Altijd handschoenen.

Kort ritje (< 5-10 km) en langer verblijf op de plaats van bestemming: lange tropenbroek en T-shirt..

Idem maar kort verblijf bv. boodschap doen: kevlar jeans en T-shirt.

Langere rit (> 5-10 km). Altijd jeans en vaak mesh jack.
 
Qua bowtex legging ben ik wel benieuwd hoe zich dat houdt als je er de hele dag in rond moet lopen op je werk. Iemand daar ervaring mee?
Ik draag zelf de Bowtex legging, ook op het werk(Kantoor). En moet zeggen dat dit prima bevalt, het ligt er wel aan welke protectoren je er in hebt zitten. Ik draag zelf de D3O variant, deze voel je af en toe wel zitten maar de broek zelf is prima. Ook niet overdreven warm oid.

EDIT: Ligt er ook aan welke broek je er overheen draagt, ik draag meestal skinny/slim fit broeken. Hier zul je het wat meer voelen dan bij wat lossere broeken.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan