Lekker zittende winterjas

TA68

MF veteraan
22 apr 2013
1.524
612
Mokum
Ben op zoek naar een lekker zittende winterjas.
Heb nu een IXS Clermont GTX Motorjas:
1605569289085.png



Maar vind het eigenlijk een stugge rotjas.
Zoek dus een wat soepelere.

Is zoiets wat (REVIT AVENUE 3 GTX):

1605569450265.png


Is eigenlijk meer een scooterjas en die capuchon kan er vast vanaf.
Maakt me niet zoveel uit, als het maar lekker soepel en warm zit.

Iemand ervaringen met deze jas?

En uiteraard zijn alle tips voor andere winterjassen welkom als de jas maar soepel, warm en droog zit :+

Budget is max €600.
 
Heb zelf al tijden een Rev'it neptune motorjas.. lekker soepel, droog (goretex) en warm :P
Of zoek je een meer "casual" jas?
 
Casual is zeker geen voorwaarde. Zoek een winterjas die lekker zit.
Eigenlijk is die scooterjas een fractie te lang, maar als die lekker zit geen probleem.
 
Voor dat bedrag heb je 3 goede jassen..
Eens buurten bij lokale motorzaak misschien een idee?
 
Ik kan je aanraden om eens naar Rukka te kijken. Ze zijn wel wat duurder maar super kwaliteit en draagcomfort, met een beetje mazzel vind je regens een uitlopend model in de aanbieding.
 
Motorjassen zijn meestal niet echt soepel, zeker in het begin niet.

Verder voldoet elke motorjas.
Voor het warm gewoon een trui er onder, of een verwarmd vest.
 
Allen dank voor de input.
Binnenkort maar eens wat jassen gaan passen.

IXS is zeker geen slechte jas (warm en waterdicht), voelt wel als een harnas vergeleken met mijn soepele leren jackie (Revit Steward) en doorwaaijackie (Furygan Mistral).

Rijdt het lekkerst in het leren jack, gekocht op lekker zitten zonder voering erin met alleen een t-shirt aan.
All in one concepten is niet mijn ding.
Voor alle seizoenen een aparte jas.

Revit Poseidon lijkt een goede kanshebber, deze maar eens gaan passen op een regenachtig weekend.


1605643092942.png
 
Als ik het goed zie is die ixs jas een laminaat jas, die zijn volgens mij altijd wat stugger.
Voordeel zou moeten zijn dat de buitenlaag geen water opneemt.
De genoemde soepele jassen, zijn geen laminaat jassen voor zover ik kon vinden. Die zijn soepeler, maar hebben als nadeel dat de buitenlaag hooguit waterafstotend is, en niet waterdicht.
De waterdichte laag is een aparte binnenjas, of een zogenaamde Z-liner.
 
Misschien moet je eerst je gebruikseisen wat beter formuleren. Nu roept iedereen maar wat.
welk budget heb je, hoeveel km wil je er mee rijden per rit, rij je door inde winter of is het voor semi winter, zit je recht op of gebogen, wat ga je er onder dragen, mag de jas water opnemen ja/nee, korte jas/lange jas etc.
 
Misschien moet je eerst je gebruikseisen wat beter formuleren. Nu roept iedereen maar wat.
welk budget heb je, hoeveel km wil je er mee rijden per rit, rij je door inde winter of is het voor semi winter, zit je recht op of gebogen, wat ga je er onder dragen, mag de jas water opnemen ja/nee, korte jas/lange jas etc.

Heb wel redelijk inzicht gekregen in welke richting ik het moet zoeken.

@nampus
Dank voor je uitleg over wel geen laminaat jas.
 
Ik heb zelf deze van REV'IT! echt een aanrader.


edit: jas zit erg fijn, beschermt goed tegen water/regen en kou, bij mij heeft de jas een goede pasvorm en fijne zithouding.

Ook merk je dat de jas gewoon kwalitatief goed in elkaar zit.
 
Laatst bewerkt:
Ik heb zelf deze van REV'IT! echt een aanrader.


Bikeroutfit is ook mijn favoriete kledingwinkel :Y
Goed advies en altijd korting aan de kassa :+

IXS jas er ook gekocht (pasvorm prima ondanks wat irritatie puntjes die je pas merkt als je ermee gaat rijden).
Na tevoorschijn halen en aantrekken omdat de winterperiode er aan komt kwamen de irritatiepuntjes ook weer naar boven.
Stug en niet lekker zittend op de polsen en nek. Ook op de ritsen van de zakken is bezuinigd. Overige ritsen wel in orde.

Kan beter en heb er best 600-800 euro voor over om een lekkerder zittend winter touringjacket aan te schaffen ondanks dat de IXS jas nog lang niet op is.
 
Aanrader? Op basis van wat dan?
Gebruikseisen zijn zo ontzettend verschillend. Voor jou is dit een prima jas. Voor mij een waardeloos stuk textiel dat na een maand in de vuilnisbak verdwijnt. (doet dus niks af aan jouw gebruik, laat dat duidelijk zijn)

Daarom is het belangrijk om aan te geven wat je er mee gaat doen en wat het mag kosten.
Dat TS redelijk inzicht heeft gekregen waar die moet zoeken zegt mij dus nog steeds niks. Kan namelijk ook zijn dat je iets kiest waar je op langere termijn niet blij van wordt. Om zo goed mogelijk te helpen moet je dus iets meer over je gebruik vertellen :)
 
Aanrader? Op basis van wat dan?
Gebruikseisen zijn zo ontzettend verschillend. Voor jou is dit een prima jas. Voor mij een waardeloos stuk textiel dat na een maand in de vuilnisbak verdwijnt. (doet dus niks af aan jouw gebruik, laat dat duidelijk zijn)

Daarom is het belangrijk om aan te geven wat je er mee gaat doen en wat het mag kosten.
Dat TS redelijk inzicht heeft gekregen waar die moet zoeken zegt mij dus nog steeds niks. Kan namelijk ook zijn dat je iets kiest waar je op langere termijn niet blij van wordt. Om zo goed mogelijk te helpen moet je dus iets meer over je gebruik vertellen :)
Heb wel een redelijk goed beeld gekregen in welke richting ik het moet zoeken:
  • Danaise
  • Dane
  • Revit
  • Rukka is rukduur
Prijsklasse ook duidelijk: 600 - 800
En letten op gelamineerd Goretex of Z-liner

@SystematicChaos
Ook jouw input wordt gewaardeerd.
Kwam zelf met zo'n lange scooterjas en of dit was is.

Revit Poseidon gaat als eerste getest worden, nek / polsen / ritsen van voorzakken lijken op de foto's beter/ comfortabeler dan van de huidige IXS winterjas.
 
Rrukka is niet duur. Rukka is veel geld voor veel kwaliteit. Dat is dus precies waarom ik zo doorzaag over wat je er mee gaat doen.

Een laminaat jas is stugger dan een liner jas. Voordeel is dat die geen water opneemt en dus niet zwaar wordt. Een laminaat jas voelt in het begin van een bui wat kouder aan maar droogt na de regen zeer snel terwijl een liner jas lang nat blijft, zwaar wordt en koud blijft. Een laminaat jas wordt wel iets soepeler maar niet veel.
Als je op een tourfiets of all road zit, heb je weinig last van de stugheid omdat je relatief stil en rechtop zit op zo'n fiets. Op langere ritten in de regen is een goede kraag ook erg fijn. Eigenlijk zijn alleen Rukka en Stadler daar goed in. Halfuurtje in de regen met wat druppels in je nek is irritant, van Amsterdam naar Maastricht met water dat je nek in loopt is killing voor je humeur.

Het aantal kilometers dat je per jaar rijdt is ook van wezenlijk belang. Net als het soort kilometers (fun of woon werk). Ik rij met een Stadler pak van 2 mille. Daar rij ik 20-25k per jaar mee vooral woon werk. Er zit 10 jaar garantie op. Dan kost dat pak mij 200 euro per jaar. Ik kan altijd op dat pak vertrouwen. Dat is zijn dus andere eisen dan wanneer je voor het plezier 6k per jaar rijdt.
 
Rrukka is niet duur. Rukka is veel geld voor veel kwaliteit. Dat is dus precies waarom ik zo doorzaag over wat je er mee gaat doen.

Een laminaat jas is stugger dan een liner jas. Voordeel is dat die geen water opneemt en dus niet zwaar wordt. Een laminaat jas voelt in het begin van een bui wat kouder aan maar droogt na de regen zeer snel terwijl een liner jas lang nat blijft, zwaar wordt en koud blijft. Een laminaat jas wordt wel iets soepeler maar niet veel.
Als je op een tourfiets of all road zit, heb je weinig last van de stugheid omdat je relatief stil en rechtop zit op zo'n fiets. Op langere ritten in de regen is een goede kraag ook erg fijn. Eigenlijk zijn alleen Rukka en Stadler daar goed in. Halfuurtje in de regen met wat druppels in je nek is irritant, van Amsterdam naar Maastricht met water dat je nek in loopt is killing voor je humeur.

Het aantal kilometers dat je per jaar rijdt is ook van wezenlijk belang. Net als het soort kilometers (fun of woon werk). Ik rij met een Stadler pak van 2 mille. Daar rij ik 20-25k per jaar mee vooral woon werk. Er zit 10 jaar garantie op. Dan kost dat pak mij 200 euro per jaar. Ik kan altijd op dat pak vertrouwen. Dat is zijn dus andere eisen dan wanneer je voor het plezier 6k per jaar rijdt.
Alleen pretkilometers, maar wel het hele jaar door.

Voor snelwegen zijn auto's uitgevonden.
 
Klinkt als dat je niet gaat rijden met slecht weer maar wel een buitje wilt overleven. Kijk dan eens naar een Dane jas met liner. In combi met goed technisch ondergoed.
 
Revit trench, gelamineerde goretex (maar nog soepel) en daar een Revit donsvestje onder.
 
Terug
Bovenaan Onderaan