Leren pak afkoelen

freon

MF veteraan
19 dec 2006
3.937
1.510
Ik heb morgen een circuitdag en er is 32 graden voorspeld. Ik kan me voorstellen dat het nat maken van mijn leren pak of onderkleding verkoelend werkt met de rijwind.
Maar het zou ook broeierig kunnen worden.
Heeft er iemand ervaring met het nat maken van een leren pak of onderkleding om af te koelen?
 
Ik draag meestal een leren broek met een textieljas. Het werkt wel goed om wat koud water over het leer te gooien, daar koel je van af. Natte onderkleding lijkt me niet handig, want ik vermoed inderdaad dat dat gaat broeien omdat het vocht niet goed weg kan.

Meestal doe ik het als ik in Zuid Europa 's morgens mijn tent heb in gepakt en het al warm heb gekregen.
 
Ik heb morgen een circuitdag en er is 32 graden voorspeld. Ik kan me voorstellen dat het nat maken van mijn leren pak of onderkleding verkoelend werkt met de rijwind.
Maar het zou ook broeierig kunnen worden.
Heeft er iemand ervaring met het nat maken van een leren pak of onderkleding om af te koelen?
Koelvest op de kop tikken?
 
3 stemmen voor een koelvest. Dat lukt niet meer voor morgen, maar ga ik zeker kopen voor een volgende keer.
 
Vrijdag op mettet gereden... eigenlijk niets speciaals gedaan...
Thermisch ondergoed (om het pak nog aan/uit te krijgen) vlak voor begin van de sessie even met planten spuit in 't gezicht sproeien, helm op en wegwezen...
tijdens het rijden niet echt ongemak gehad van de hitte...

Tussendoor wel 6tal liter water en 3tal liter aquarius naar binnen gewerkt...
 
Ver voor de tijd van de koelvesten heb ik eens mijn pak in een beek gegooid en daarna weer aangetrokken. Lekker koel, maar na een half uur was het weer droog.
 
Wel beluchting, maar niet volledig geperforeerd.

Als je het je kan veroorloven, zou ik daarin investeren. Tijdens de hittegolf van vorig jaar gingen mijn broer en ik een paar dagen naar de Eiffel om bochtjes te rijden, hij in zijn volledig geperforeerde pak en ik in mijn Alpinestars met beluchting. Hoewel ik echt veel beter tegen hitte kan dan hij, was ik degene die erg moest afzien terwijl hij nergens last van had. In het verleden moest hij met een conventioneel pak een paar keer afstappen om in een beekje te gaan liggen (!) terwijl ik niks merkte, zo groot kan het verschil zijn.
 
2 stemmen voor een geperforeerde overall. Dat wordt een beetje duur, maar ik kan marktplaats in de gaten houden.
Als iemand iets in de aanbieding heeft: ik zoek een slanke maat 56 of een lange maat 54 :)
 
2 stemmen voor een geperforeerde overall. Dat wordt een beetje duur, maar ik kan marktplaats in de gaten houden.
Als iemand iets in de aanbieding heeft: ik zoek een slanke maat 56 of een lange maat 54 :)
Een shirt dat je natmaakt werkt net zoals een koelvest en kost je bijna niets.
Net voor elke sessie namaken en beetje uitwringen.
Kan je later nog kijken voor een koelvest of geperforeerde overall.
 
2 stemmen voor een geperforeerde overall. Dat wordt een beetje duur, maar ik kan marktplaats in de gaten houden.
Als iemand iets in de aanbieding heeft: ik zoek een slanke maat 56 of een lange maat 54 :)
Met deze temperaturen maakt het allemaal weinig uit denk ik. Zeker op het circuit niet. Vol in de zon op die open baan. Met 30 dragen is het gewoon bloed heet.

Een koelvest zou kunnen werken, maar ik heb daar geen ervaring mee. Een thermo onderpak is wel aan te raden, maar meer voor het opvangen van de zweet. Je hebt ook van die " Dry fit" T-shirts. Die werken hetzelfde, maar goed, dat zijn T-shirts en die bedekken dus het grootste deel van het lichaam niet. Beter iets dan niets.

Je shirt nat maken lijkt mij hetzelfde effect te hebben als een shirt nat van de zweet. Wat maakt het dan nog uit.
 
Een shirt dat je natmaakt werkt net zoals een koelvest en kost je bijna niets.
Net voor elke sessie namaken en beetje uitwringen.
Kan je later nog kijken voor een koelvest of geperforeerde overall.
Ik heb mijn oude leren pak nog en ook wel een dubbele set onderkleding. Ik neem alles dubbel mee, dan kan ik een beetje experimenteren.
 
... Dry fit... thermo onderpak...

Je shirt nat maken lijkt mij hetzelfde effect te hebben als een shirt nat van de zweet. Wat maakt het dan nog uit.
Ik heb dat spul van het skiën. Echt veel beter dan een klef katoenen t-shirt.

Daarom zit ik ook te twijfelen aan onderkleding nat maken.
Ik denk dat ik droog begin en als het te warm wordt eerst het leren pak van buiten nat maak.
 
Vrijdag op mettet gereden... eigenlijk niets speciaals gedaan...
Thermisch ondergoed (om het pak nog aan/uit te krijgen) vlak voor begin van de sessie even met planten spuit in 't gezicht sproeien, helm op en wegwezen...
tijdens het rijden niet echt ongemak gehad van de hitte...

Tussendoor wel 6tal liter water en 3tal liter aquarius naar binnen gewerkt...
Dank. Ik had 3 liter koud gelegd. Daar heb ik 6,5 liter naast gelegd :)
 
Ik had ook schrik voor de warmte vrijdag, en moeilijkste momenten voor mij waren vooral tussen de sessies...
op track zelf niet zoveel last gehad misschien de sessie na de middagpauze (14u starten) was vrij warm, maar toch...
 
Ik heb 34,1 graden in de schaduw gezien. Met een zuchtje wind was dat in de schaduw wel uit te houden. Op de motor in leren pak met beluchting was een sessie van 20 minuten goed vol te houden. Daarna gauw het pak uit en natte onderkleding laten drogen.
Geperforeerd leren pak en/of koelvest is ongetwijfeld comfortabeler, maar niet noodzakelijk.
 
Terug
Bovenaan Onderaan