Beste
Ik ben al een heel eind met inlezen over een turbo op motorfiets.Nu wil ik deze graag op een cbr 954rr hebben met max 0.5 bar zodat ik geen nieuwe internals hoef te installeren. Ik ben goed technisch maar dit word mn eerste grote project. Verder doe ik al jaren al het onderhoud zelf. Ik heb het boek van corky bell al en heb een werktuigbouwkundige als broer.
Heel veel is me al redelijk duidelijk maar ik heb voor nu 2 vragen ; betreft compressie, de std compressie is 11.5/1 . Moet ik de compressie verlagen? of is het met Euro 98/ron 110, intercooler en oliekoeler en evt verlate ontsteking te doen om pingelen op 0,4/0,5 bar te voorkomen?
De fireblade heeft vast cilinderblok en anders moet ik andere (verstelbare)nokkenastandwielen en bijkomende spacer zien te krijgen/fabriceren.ook geen onoverkomelijk probleem maar ik wil het 1e project zo basic mogelijk houden
Las ook ergens dat de effectieve compressie minder is als de fabrieksopgegeven 11.5/1 als je een aantal gegevens incalculeerd, ik citeer van een site;
Mechanical Considerations: Modern (1987 up) 4 valve/5 valve combustion chambers are generally not prone to detonation for brief excursions to 12 psi. Do not confuse boost psi with airflow in CFM. Turbo nozzle discharge @ 12 psi from a small turbo IS NOT the same as 12 psi from a larger turbo. RB Racing supplies only large CFM turbos that will produce more power at a given level of boost than will less efficient turbos without custom designed compressors. Your modern 16/20 valve engine is designed to breathe in the narrow window of 10,000+ rpm and, as such the effective compression ratio is less than the stated 11.0 to 12.0:1 manufacturer's static compression ratio. When you factor in camshaft duration necessary to allow sufficient inlet/exhaust overlap @ 10,000+ rpm your effective compression is much less.
Wat vinden jullie hiervan?
Over de smering van de turbo zelf,
Ik ben voornemens deze boven het olieniveau te plaatsen zodat ik gebruik kan maken van de zwaartekracht betreft te smering, de retour is me volledig duidelijk, ook de gunstige plek om het terug het carter in te brengen, maar de aanvoer, moet de aanvoer onder druk staan? En wat is daar een gunstige plek voor? De cilinderkop? Of de plek waar de std oliedrukwaarschuwingslampsensor ( hahaha mond vol) zit) aangezien hij daar ook druk langs meet moet daar dus ook oliedruk zijn, en verstoor ik niet de flow in het blok.
En ik vind echt nergens echte duidelijke druk die de smering van turbo moet hebben. Ik wil een ko3(s) hebben en vind er echt bar weinig van op het www. Wel het belang van smering etc maar geen duidelijke info.
Ik hoor het graag.
Gr
Michael