Levensduur Husqvarna 701 enduro

OgriUK

MF veteraan
7 jul 2009
12.649
2.520
Cruquius
Heeft iemand hier ervaring mee? Twijfel tussen een Honda CRF250l (licht, goedkoop, maar ondergemotoriseerd), Yamaha Tenere 700 (erg zwaar en duur) en de Husky (ideale enduro maar duur en mogelijk snel versleten).
 
Wat wil je ermee doen :? De motoren die je noemt zijn alledrie een compleet ander segment :?
CRF250: echte crosser voor de crossbaan, categorie "trappen met dat hok" en flink toeren maken
Tenere 700: goeie gezellige allroad
Husky: Rammer voor op de weg met wellicht wat noppenbandjes, niet de ideale enduro :N Als je een ideale enduro zoek zal je meer in de categorie 350/450CC moeten zoeken.
 
je zoekt een crf450L, elke 10k een beurt; 25pk bijna niet kapot te krijgen..

(en ook niet vooruit te branden)


en anders een yamaha kopen...wr450
👍🏼
 
De Husky is een kloon van KTM. Het motorblok zal (vrijwel) gelijk zijn, met een lange levensduur.
 
Wat wil je ermee doen :? De motoren die je noemt zijn alledrie een compleet ander segment :?
CRF250: echte crosser voor de crossbaan, categorie "trappen met dat hok" en flink toeren maken
Tenere 700: goeie gezellige allroad
Husky: Rammer voor op de weg met wellicht wat noppenbandjes, niet de ideale enduro :N Als je een ideale enduro zoek zal je meer in de categorie 350/450CC moeten zoeken.

Heb geen auto, dus ook geen trailer, wil met de motor op zijn minst naar de Ardennen rijden (over de snelweg) om daar sommige van de trails te rijden die ik ken uit mijn mountainbiketijd. Later misschien verder naar het zuiden.

De Honda CRF250l die ik bedoel is de dual purpose fiets met slechts 24 pk.

Ik heb ervaring met een Honda XR600R en een Kawa KLR250.
 
je zoekt een crf450L, elke 10k een beurt; 25pk bijna niet kapot te krijgen..

(en ook niet vooruit te branden)


en anders een yamaha kopen...wr450
👍🏼

Volgens mij heedt de CRF450 hele korte ('hard enduro') service intervallen (bron: Das Motorrad).
 
Als je geen technische trails wil rijden, denk ik dat een 690 / 701 / swm rs650 ideaal is voor wat jij zoekt.

Maar! ter info.. In Wallonië is boscrossen volledig verboden. Er zijn streken waar je perfect zonder nummerplaat kan rondhossen en niet te veel problemen verwachten (Walen zijn best een verdraagzaam volk), maar als je pech hebt wordt je motor verschroot en krijg je er een leuke boete bovenop.

Met een 'rustige' 600+ op de bredere paden kan je wel op wat meer begrip rekenen.
 
Als je geen technische trails wil rijden, denk ik dat een 690 / 701 / swm rs650 ideaal is voor wat jij zoekt.

Maar! ter info.. In Wallonië is boscrossen volledig verboden. Er zijn streken waar je perfect zonder nummerplaat kan rondhossen en niet te veel problemen verwachten (Walen zijn best een verdraagzaam volk), maar als je pech hebt wordt je motor verschroot en krijg je er een leuke boete bovenop.

Met een 'rustige' 600+ op de bredere paden kan je wel op wat meer begrip rekenen.

Ik wil juist wel behoorlijk technische trails gaan rijden, bv die ik eerder met mijn mountainbike reed (o.a rond La Roche en Ardenne). MBM en anderen hebben me al op de wettelijke risico's gewezen, bedankt dat jij dat ook noemt.
 
Toevallig heb ik een 701 enduro.
De eerste paar bouwjaren hadden wel wat problemen, tenminste de Amerikaanse varianten.
Vanaf 2017 heeft de 701 een beter blok dan de 690. Vanaf volgend jaar 2020 gaat dit gelijk getrokken worden.
Hierbij krijgt de 701 de technische snufjes van de 690, maar ook de lagere vering.
Vanaf halverwege 2018 heeft de 701 een nieuwe nokkenasspanner gekregen aangezien deze problemen gaf.

2019 is het laatste "pure" model van de 701 aka geen foefjes.

ik vond persoonlijk de 250L ruk, geen vermogen en als je dan het pk kit er op knalt heb je gelijk de kortere onderhouds intervallen.

Het zadel van de 701 is wel echt naar, na anderhalf uur ben ik blij als ik er af ben. Zelfs vergeleken met mijn WRF is dit zadel een plank.

De L range van honda is de tammere variant dus ja de L is geen hardcore enduro, dat is de R.

persoonlijk vind ik het pakket van de 701 het best. 7500km intervallen en 75pk.
 
Toevallig heb ik een 701 enduro.
De eerste paar bouwjaren hadden wel wat problemen, tenminste de Amerikaanse varianten.
Vanaf 2017 heeft de 701 een beter blok dan de 690. Vanaf volgend jaar 2020 gaat dit gelijk getrokken worden.
Hierbij krijgt de 701 de technische snufjes van de 690, maar ook de lagere vering.
Vanaf halverwege 2018 heeft de 701 een nieuwe nokkenasspanner gekregen aangezien deze problemen gaf.

2019 is het laatste "pure" model van de 701 aka geen foefjes.

ik vond persoonlijk de 250L ruk, geen vermogen en als je dan het pk kit er op knalt heb je gelijk de kortere onderhouds intervallen.

Het zadel van de 701 is wel echt naar, na anderhalf uur ben ik blij als ik er af ben. Zelfs vergeleken met mijn WRF is dit zadel een plank.

De L range van honda is de tammere variant dus ja de L is geen hardcore enduro, dat is de R.

persoonlijk vind ik het pakket van de 701 het best. 7500km intervallen en 75pk.

Elders lees ik onderhoud om de 10.000? Hoeveel km heb je al gereden met je Husqvarna?

Met je mening over de Honda 250 ben ik het eens, ik had eerder een Kawa 250 van net iets meer dan 100kg en ongeveer 25 pk en dat was niet zo spectaculair. Mijn Honda XR600R (ruim 40pk bij 140kg) was dat overigens ook niet.
 
Technische trails? Dan zou ik je toch echt een 'echte' enduro aanraden, daarvoor zijn die 600's toch enigszins vrachtwagens. Maar het kan.
Als ik je trouwens met m'n mtb tegenkom op iets wat smaller is dan anderhalve meter, zal ik dat zelf ook slechts zeeeer matig appreciëren.
Ga dan liever naar Bilstain.
 
Elders lees ik onderhoud om de 10.000? Hoeveel km heb je al gereden met je Husqvarna?

Met je mening over de Honda 250 ben ik het eens, ik had eerder een Kawa 250 van net iets meer dan 100kg en ongeveer 25 pk en dat was niet zo spectaculair. Mijn Honda XR600R (ruim 40pk bij 140kg) was dat overigens ook niet.
Nee de 701 is echt 7.5K ik heb er nu een hele 1000 opzitten, dat zijn ook zijn enige kilometers.
Een 701 weegt iets meer dan de XR600R maar heeft dan wel meer vermogen en draagt zijn gewicht wat beter.

Realiseer jij je wel dat als je daar rijdt en mensen over je gaan klagen je het voor iedereen verpest?
Dat jij je motor kwijt bent boeit mij echt 0,0
Maar dat ik er straks niet meer kan mountainbiken wel
 
Nee de 701 is echt 7.5K ik heb er nu een hele 1000 opzitten, dat zijn ook zijn enige kilometers.
Een 701 weegt iets meer dan de XR600R maar heeft dan wel meer vermogen en draagt zijn gewicht wat beter.

Realiseer jij je wel dat als je daar rijdt en mensen over je gaan klagen je het voor iedereen verpest?
Dat jij je motor kwijt bent boeit mij echt 0,0
Maar dat ik er straks niet meer kan mountainbiken wel

Op mijn mountainbike kwam ik de laatste 15 jaar , zelfs midden in de zomer, haast nooit andere mtbers tegen op die parcours, ook niet als ik tegen de richting reed...
 
Ik zou het niet doen, je bent echt te lomp en zwaar voor dat soort dingen. :X :] _O- :X
 
  • Haha
Waarderingen: RR.
Je zoekt wel een schier onmogelijke combinatie: een motor die goed uit de voeten kan op zowel de snelweg als single track. Op wat voor banden wil je dat doen?
 
Je zoekt wel een schier onmogelijke combinatie: een motor die goed uit de voeten kan op zowel de snelweg als single track. Op wat voor banden wil je dat doen?

Valt wel mee!

Op een echte enduro mag je niet zomaar aan het verkeer deelnemen, maar er zijn misschien 5 of 8 modellen te koop in ons land waarop dat wel mag en waar je ook het terrein mee in kan zonder meteen 250kg mee te zeulen. De 3 door mij genoemde zijn mijn favorieten. Eigenlijk vind ik de nieuwe Yamaha Tenere al te zwaar, maar daar kan je weer beter mee naar een verre bestemming zoals de Alpen. Vroeger reden we op een Honda XR600R met Continental TKC80's zowel op als naast de weg, maar tegenwoordig hebben alle grote fabrikanten zo'n band, bv. Michelin Anakee Wild. Zelfs echte modderbanden als de Metzeler MC360 zijn voor straatgebruik toegelaten.
 
Wat die tenere betreft.. voor wat het waard is. Ik heb (nog) geen 700 getest, maar met mn oude 660 (met ohlins achter, kayaba voor en wat extra poeier in de poep) was het heerlijk offroad rijden, waarbij alles wat je nog enigszins een weg kan noemen probleemloos ging, maar de meer technische zaken voor mijn skills echt wel eh.. klooien, vloeken en tillen waren. Ik bomde er alle dagen door de velden mee naar het werk.
Dat ding kon even goed rustig met vrouw en bagage achterop 2 weken naar zuid Frankrijk, en onderweg offroad door de alpen.
Maar het is geen enduro motor, eigenlijk ook geen highway beast en al helemaal geen trialmotor.

Anderzijds ben ik ook al met de dr350 naar de alpen geweest, en dat is ook leuk.

p6pb13020966.jpg
 
Laatst bewerkt:
Valt wel mee!

Op een echte enduro mag je niet zomaar aan het verkeer deelnemen, maar er zijn misschien 5 of 8 modellen te koop in ons land waarop dat wel mag en waar je ook het terrein mee in kan zonder meteen 250kg mee te zeulen. De 3 door mij genoemde zijn mijn favorieten. Eigenlijk vind ik de nieuwe Yamaha Tenere al te zwaar, maar daar kan je weer beter mee naar een verre bestemming zoals de Alpen. Vroeger reden we op een Honda XR600R met Continental TKC80's zowel op als naast de weg, maar tegenwoordig hebben alle grote fabrikanten zo'n band, bv. Michelin Anakee Wild. Zelfs echte modderbanden als de Metzeler MC360 zijn voor straatgebruik toegelaten.
Op zich is elke enduro toegelaten op de openbare weg, maar ik snap wat je bedoelt. Er zijn ook genoeg noppenbanden beschikbaar, maar zo’n MC360 is na twee uur snelweg behoorlijk kaal, als de noppen al niet afgescheurd zijn. En de TKC80 of Anakee Wild vind ik geen fijne banden in uitdagende omstandigheden. Zowel motor als band zullen toch een compromis worden en dan lijkt me de 701 een heel goede keuze.

In de offroadwereld is iedereen op zoek naar de ideale motor:
Licht
Genoeg vermogen
Betrouwbaar
Weinig onderhoud

In de praktijk blijkt dat toch een onmogelijke combinatie te zijn.
 
Terug
Bovenaan Onderaan