Levensduur Tsubaki Racing Pro

Nijenhuis

MF'er
23 aug 2009
176
0
Weet iemand wat de levensduur van een tsubaki racing pro ketting is.
Of liever gezegd: hoe meet of zie je slijtage van de ketting?

Mijne ligt er ongeveer 2500 circuitkm's op en ziet eruit als nieuw evenals de kettingwielen.

Alvast bedankt voor de reacties!
 
Denk dat het van meerdere zaken afhankelijk is. Buiten de kilometers denk ik aan:

- heeft de ketting (veel) in slechte weersomstandigheden gewerkt
- altijd voldoende in het vet gestaan
- trekt er 100 of 200pk aan
- ketting nooit te strak gestaan
- regelmatig schoon gemaakt/ingevet
- veel op verschillende tandwielen
- wheelie-ende bestuurder :)
- etc

Is een beetje een open deur.
Zelf rij ik op een 1000 met een DID 520 ERV3 race ketting. Sommige vervangen deze jaarlijks. Kijk zelf of deze nog soepel loopt zonder harde stukken erin.

Meen me te herinneren dat je op de site van DID de afstand van 10 schakels kan meten met een bepaalde marge.
Zal bij Tsubaki niet anders zijn of dat je de waardes van DID kan gebruiken?
 
Laatst bewerkt:
Ik houd zelf zo’n 3000km aan, wat overeenkomt met circa 15 circuitdagen, dit is met een 1000cc motor. Ik merk ook dat wanneer een ketting (DiD erv3) begint te slijten de o-ringen kapot gaan en steken dan tussen de schakels uit. Let op dat de ketting en tandwielen goed in lijn staan. Ik zie nog weleens dat dit scheef staat en dit kun je goed herkennen aan de manier van slijtage van de tandwielen. In zo’n geval kan je nieuwe tandwielen, maar ook een nieuwe ketting kopen. Ook wordt het voortandwiel weleens verkeerdom gemonteerd. Makkelijk is een reserve ketting bij je te hebben of je oude bewaren als noodoplossing. Ook is een extra klinkschakel altijd makkelijk en deze zijn los te koop. En niet met WD40 je ketting poetsen voor de bling bling, want dit tast de o-ringen aan. Ik heb goede ervaring met DiD kettingen en Afam tandwielen en nooit iets kapot gehad, uiteraard heeft goed preventief onderhoud hier invloed op. Je kan ook met een oem ketting rijden, het nadeel hiervan is dat wanneer er iets kapot gaat, niemand op het circuit je kan helpen. Je kan dan wel een 520 ketting kopen/overnemen, maar een set 520 tandwielen scoren wordt lastig.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan