Ik ben wel fan van Lithium. Maar zoals ik eerder deze week al schreef, ze hebben één groot nadeel: wanneer het erg koud is, geven ze een beduidend lager voltage. Afhankelijk van motorfiets tot motorfiets kan dat voor problemen zorgen.
Bij mijn Honda CB Sevenfifty kan dat geen kwaad. Dat is een oude jap, die start altijd.
Bij mijn ex KTM 1190 ging de startmotor amper nog rond onder de -2 °C.
Bij mijn huidige Moto Guzzi Norge wil de startrelais niet aantrekken onder de 11V. En die haal je niet bij stevige vrieskoude. Maw, toen het paar weken terug -8 en -9°C was kreeg ik de Guzzi niet gestart. Ook niet als je de batterij een hele dag aan de lader hebt gehangen of een half uur met de haarddroger op de batterij zat. Die wou niet starten... Eens de vorst voorbij was, startte die met de minste druk op de knop.
Maar als je zelden tot nooit met vorst rijdt, dan is Lithium wel leuk. Uiteraard wel ongeveer 14 keer meer kans op brand.