Losmaken vliegwiel

EL GRINGO

MF'er
3 apr 2003
145
0
Den Haag
Hallo,
ik heb een gsxr400rr en de dynamo is stuk, nu wil ik het vliegwiel eraf halen maar, die is niet los te krijgen. Weet iemand of deze met een spiebaan of op een konische as zit. Misschien op een andere manier????????? Heb het al met een slagtrekker geprobeert maar tevergeefs. :X
 

PLR

MF Fossiel
23 jan 2003
7.994
371
Twente
De rotor van de dynamo zit meestal met een conische asverbinding vast.
De centrale bout losdraaien en een lichte aanmoediging met een kunststofhamer moet voldoende zijn...
 

EL GRINGO

MF'er
3 apr 2003
145
0
Den Haag
Heb ik reeds geprobeert en zelfs met een slagtrekker. Maar dit was tevergeefs, ik heb er twee staan en omdat het niet bij de een ging ben ik het ook bij die ander gaan proberen. Ook dit lukte niet.
Kan het vliegwiel nit op een andere manier vastzitten??????????
 

GT 750J

MF veteraan
20 mei 2004
1.693
1
Zoetermeer
Er zit waarschijnlijk nog schroefdraad in het vliegwiel, (ook in de krukas ja...!) als je hier een bout indraaid druk je hem tegen de krukas aan en komt hij vanzelf los. Kan erg vastzitten op het conische gedeelte.
 

Honda VF400 F

Die hard MF'er
6 jun 2004
513
0
Twente
Die krengen kunnen echt gruwlijk vast zitten. Laatste vliegwiel wat ik heb getrokken kosten me bijna mijn hoofd :) Was met een flinke poelietrekker en het vliegwiel knalde er echt af, flak langs me hoofd :o

Zover ik weet is het doorgaans alleen een conische as. Correct me if wrong.
 

EL GRINGO

MF'er
3 apr 2003
145
0
Den Haag
Er zit waarschijnlijk nog schroefdraad in het vliegwiel, (ook in de krukas ja...!) als je hier een bout indraaid druk je hem tegen de krukas aan en komt hij vanzelf los. Kan erg vastzitten op het conische gedeelte.

Ga het zodadelijk proberen, hoop dat het lukt, moet vrijdag rijden en het is kort dag :?
er zit inderdaad schrioefdraad in het vliegwiel........
 

buikschuiver

Die hard MF'er
12 feb 2003
940
1
Nijverdal
Vooral niet warm stoken!!! Magneten verliezen hun magnetische eigenschap bij hogere tempraturen, zover ik het weet iig.

Gewoon een poelietrekker gebruiken zoals iedereen het doet. Je kan er BTW eventueel zelf 1 maken als je handig bent.

Een vliegwiel zit vast met een spie & een conisch passing. De spie is er om de magneet niet perongeluk op de verkeerde tijd te zetten
 
Laatst bewerkt:

EL GRINGO

MF'er
3 apr 2003
145
0
Den Haag
Vooral niet warm stoken!!! Magneten verliezen hun magnetische eigenschap bij hogere tempraturen, zover ik het weet iig.

Gewoon een poelietrekker gebruiken zoals iedereen het doet. Je kan er BTW eventueel zelf 1 maken als je handig bent.

Een vliegwiel zit vast met een spie & een conisch passing. De spie is er om de magneet niet perongeluk op de verkeerde tijd te zetten
Maar moet je dan eesrt die spie eruit halen, want vanaf de buitenkant kan ik die niet zien???? Heb al een stalen plaat gemaakt en een moer erop gelast maat als ik die aandraai, draai ik de spoet kapot. Jaha, zo vast zit ie!!!!! :X

Weet niet wat nu te doen, ga denk ik Suzuki maar even bellen of zij een oplossing weten :?
 

Neonlampje

MF veteraan
16 okt 2002
2.443
1
Groningen
Even kijken wat voor een draad er in je vliegwiel zit (bij honda weet ik toevallig dat de bout van je achteras, of oliefilter ook past) en er een passende bout goed in vast draaien. Vervolgens op die bout een tik geven, en hij springt er dan vaak wel af..

Poulietrekkers enzo wil ook wel, maar soms wil het wel eens zijn dat je hem niet helemaal recht pakt, en dan gaat hij alleen maar vaster zitten!
 

EL GRINGO

MF'er
3 apr 2003
145
0
Den Haag
Nou ik heb vandaag weer eens van alles geprobeert maar het mocht niet zo wezen dat ie eraf is, DIT IS NIET NORMAAL!!!!!! Ga maandag maar eens met suzuki bellen. Er zit geen spie in, kan ik niet zien en in de nokkenas zit alleen schroefdraad.
Heb een plaat gemaakt en die op het vliegwiel vastgezet met drie bouten. en dan met een centrale bout in het midden van de plaattegen de bout van het vliegwiel draaien. Heb een luchttol gebruikt maar echt geen sjoege.
Ik geef het op :X
 

eigenwijs

Die hard MF'er
17 feb 2004
844
0
uitgeest
bij het vervangen van een fuseekogel bij een auto,rammen ze aan de zijkant met een bankhamer tegen de plek waar de conische persverbinding zit,dat werkt best!
maar voor een vliegwiel waar magneten inzitten is dat niet best geloof ik,gebruik je een bout met fijn draad ipv metrischdraad dan kun je veel hogere trekkracht halen,ik denk dat je hiermee in de fout gegaan bent,ga maar na,alle vliegwielen zijn vaak al voorzien van dit draad zodat je enkel met een bout met dit zelfde draad zonder speciaal duur gereedschap de klus kunt klaren ;)
 
Bovenaan Onderaan