vliegwiel reparatie

gewoon ikke

Rookie
8 jun 2016
19
14
goedendag allemaal,

helaas stond ik vandaag met pech, accu leeg, deze werd niet meer bijgeladen.
na hulp van de wegenwacht thuis kunnen komen en daar begonnen met het een en ander te controleren.
zo kwam ik bij het vliegwiel uit, hierin zaten diverse magneten los en verschoven en 2 ernstig beschadigd.
nu heb ik al wat lijntjes uitgezet voor een ander vliegwiel.
maar als die niet verkrijgbaar is of voor heel erg veel geld wil ik ze opnieuw gaan vastlijmen.
nu is mijn vraag heeft iemand hier ervaring mee? wat werkt wel en niet ?

deel 2 van dit feestje 😢
het betreft een Kawasaki KLV 1000 bouwjaar 2006 volgens kenteken.
dit model is een samenwerking geweest met Suzuki, volgens mij is de DL 1000 2006 hetzelfde of dit ook 100% is weet ik niet.
als Suzuki dit onderdeel op meerde modellen heeft gebruikt verruimt dat het zoekgebied hopelijk een beetje.
alle input hierbij is welkom.

tot nu toe heb ik gevonden:
de site van MSP onderdeel nummer : 3210206G10 voor 585 euro
de site van black hawk japan : rota assy magneto 32102-06G10 voor 180 euro (235 met verzenden)
bovenstaand zijn Suzuki nummers bij Kawasaki kan ik niks vinden.

nu is 180 euro voor mij nog steeds aardig geld maar nog te overzien heeft iemand ervaring met deze zaak?


 
Laatst bewerkt:
Lijm besteld die hoop ik woensdag binnen te krijgen.
Morgen nog een rondje bellen of er ergens wat ligt.
Zo niet wordt het lijmen.
Wat er nu beschikbaar lijkt te zijn is erg aan de prijs maar vooral de levertijd is een puntje, ik hoop over 2 weken ermee op vakantie te kunnen anders moet bij de auto instappen 🫠

Stator is waarschijnlijk wel geraakt dat vermoed ik omdat er magneten beschadig zijn.

Stator gaf 60 volt bij 5000 toeren,
heeft een weerstand van 0,3 ohm en geen zichtbare beschadiging.
Ga er daarom van uit dat deze nog heel is.
 
Ik heb mijn vliegwiel al eens aan iemand anders gegund maar heb nog wel een stator liggen van een TL1000, staat geen onderdeelnummer op en moet ff zoeken.

Ik wil er wel 1 als reserve houden voor mijn DL1000 dus als je nu niets kan vinden en hem wel nodig hebt moeten we even vergelijken of het inderdaad dezelfde is. Dan regel je later in alle rust een tweedehandsje voor mij zodat ik hem heb liggen, just in case.
 
Maten van de magneten
 

Bijlagen

  • IMG_20230719_221304_176.jpg
    IMG_20230719_221304_176.jpg
    128,1 KB · Weergaven: 37
  • IMG_20230719_221202_460.jpg
    IMG_20230719_221202_460.jpg
    218,7 KB · Weergaven: 34
  • IMG_20230719_221132_468.jpg
    IMG_20230719_221132_468.jpg
    132,1 KB · Weergaven: 32
  • IMG_20230719_221039_962.jpg
    IMG_20230719_221039_962.jpg
    157,7 KB · Weergaven: 39
Een magneet kan je fysiek wel in elkaar lijmen maar de magnetische velden worden niet meer zoals toen het nog een stuk was, je verliest dus laadvermogen.
Klopt
Het was geen nette breuk.
Als ik de stukken ertegenaan plakte (magnetisch)
Dan was die zijde duidelijk minder sterk. Getest met een schroevendraaier eraan te laten hangen.

Hoeveel volt minder dat zou zijn is moeilijk te zeggen.
Ik had een meting van 60 dat is 15V minder dan het handboek aangeeft, maar dat was dan ook met verschoven magneten
Geen idee hoe de spannings regelaar van binnen opgebouwd is maar 1fase 60V en 2fasen 75V+ geeft mogelijk een grote dip dat je alsnog net niet 14.4V laadt.
Zeker als je lage toeren snelweg zit is dat een puntje. Nu kan ik niet helemaal goed inschatten wat het effect is van verlichting aan voordat je start (kan niet uit bij mij) maar ja alles telt door denk ik dan maar.

Foto's en maten van de rotor volgen nog.

En heb zojuist via het Strom forum een rotor en losse magneten aangeboden gekregen. Die hoop ik van het weekend te ontvangen. 🎉🎉
 
Ik heb tzt wel interesse in het losse vliegwiel zonder magneten als je daar niets mee doet :) dan kan ik eens zoeken naar vervangende magneten van een ander formaat en eens experimenteren wat dan de opbrengst nog is.
 
Terug
Bovenaan Onderaan