LPG op GL1000 met EML zijspan van 1977

marcskedv

Die hard MF'er
12 sep 2007
268
11
vrienden motorrijders,

ben een beetje nieuw op dit forum en heb al wat info kunnen opduiken maar zit nog met de nodige vragen.

De GL1000 met zijspan heeft ooit op LPG gereden dat is te merken aan enkele aanpassingen die nog op het zijspan en de motor te vinden zijn :
- vuldop voor gas op het zijspan
- elektrisch bediende klep op het zijspan, weet ook niet waar ze voor dient
- vierkant gat in het luchtfilterhuis boven de carburateurs

is het veel werk en loont het de moeite om terug om te bouwen op LPG. Heeft er iemand een adres waar dit kan gebeuren of is het echt zelfbouw.
 
vrienden motorrijders,

ben een beetje nieuw op dit forum en heb al wat info kunnen opduiken maar zit nog met de nodige vragen.

De GL1000 met zijspan heeft ooit op LPG gereden dat is te merken aan enkele aanpassingen die nog op het zijspan en de motor te vinden zijn :
- vuldop voor gas op het zijspan
- elektrisch bediende klep op het zijspan, weet ook niet waar ze voor dient
- vierkant gat in het luchtfilterhuis boven de carburateurs

is het veel werk en loont het de moeite om terug om te bouwen op LPG. Heeft er iemand een adres waar dit kan gebeuren of is het echt zelfbouw.


Eerst een Welkom hier *D

Ik weet wel een Adres waar het gedaan kan worden, en wel daar waar ik het gedaan heb!
Het loont zeer zeker om haar weer omte bouwen op LPG.
Ik weet niet waar je vandaan komt maar kan je wel in contact brengen met diegeene die het bij mij heefd gedaan.
Het zelfbouwen heefd een grote funfactor, net als het gaan tanken als het eenmaal goed loopt.
 
Eerst een Welkom hier *D


Ik weet niet waar je vandaan komt

zijn E-mail eindigt op .be ik ben bang dat het nogal ver van Alkmaar is -O-

maar evengoed welkom :W
als je er niet uitkomt helpen we je wel, er zijn er hier meer die zich in lpg verdiept hebben.

maarre? plaatjes van de wing?
 
zijn E-mail eindigt op .be ik ben bang dat het nogal ver van Alkmaar is -O-

Wie woont er dan in Alkmaar :? Zoetje niet :N


maar evengoed welkom :W
als je er niet uitkomt helpen we je wel, er zijn er hier meer die zich in lpg verdiept hebben.

:Y :Y
maarre? plaatjes van de wing?

Wat moet jij nou met plaatjes van een GL :?
Jij houd toch alleen van V-Twins O-)
 
kep ook een gl1200 met zijspan op lpg ,en het loont zeker ik rijd ongeveer1:10 op gas
reken dat maar eens uit op benzine.
voor mij is het ideaal omdat ik al minimaal 15000km per jaar woon/werk verkeer rijd en daar komen dan nog de nodige andere km's bij

mzzl john
 
Woon inderdaad in Belgie op zo'n 10km van de Nederlandse grens. Afstand is voor mij niet echt een bezwaar.

Wat ik me wel afvraag is of er met standaard onderdelen kan gewerkt worden, ik ben wel handig maar heb enkel maar sleutel materiaal ter beschikking. Als er echt las- en draaiwerk aan te pas komt moet ik iemand opzoeken.

full
 
Woon inderdaad in Belgie op zo'n 10km van de Nederlandse grens. Afstand is voor mij niet echt een bezwaar.

Wat ik me wel afvraag is of er met standaard onderdelen kan gewerkt worden, ik ben wel handig maar heb enkel maar sleutel materiaal ter beschikking. Als er echt las- en draaiwerk aan te pas komt moet ik iemand opzoeken.

[afbeelding]


Mooie Kleur :Y

Je kunt gewoon de zelfde Materialen gebruiken die ook in een Auto zitten, heb ik ook gedaan.

Zoetje, die de mijne ook gedaan heefd wil het wel voor je doen.
Ik heb hem al op dit Toppic gewezen!
Er moet inderdaad gedraaid worden, maar Zoetje heefd alles in zijn Werkplaats,
en lassen kan hij ook!!
 
het e-mail adres van Zoetje is altijd handig voor informatie over het installeren en eventuele aanpassingen voor ombouw.

ben momenteel bezig met wat opzoekwerk om LPG injectie toe te passen met behoud van de carburators. Er bestaat een injectie systeem Megasquirt, dat hiervoor kan gebruikt worden. Het is een zelfbouw injectiesysteem dat kan toegepast worden voor zowel benzine als LPG injectie. Hiervoor dienen natuurlijk de nodige aanpassingen gedaan te worden zoals het plaatsen van een aantal sensoren. In een verder stadium kan zelfs de ontsteking overgenomen worden door de computer. Voordeel hiervan is dat er verschillende mappings kunnen gebruikt worden om te rijden op benzine of LPG, deze mappen kunnen tijdens het rijden en omschakelen naar LPG veranderd worden. LPG heeft een hoger octaan gehalte en kan dus meer voorontsteking gebruiken. Groot voordeel hiervan is dat het geheel zuiniger wordt en zelfs meer vermogen leverd dan met carburatie.

Alles staat nog in zijn kinderschoenen en vergt wel wat onderzoek. Voordeel is dat ik hier nog een compleet GL1000 blok en extra carburators en ontsteking systeem heb liggen. Kan dus vooraf wat experimenteren met plaatsing en bekabeling enz.
 
het e-mail adres van Zoetje is altijd handig voor informatie over het installeren en eventuele aanpassingen voor ombouw.

ben momenteel bezig met wat opzoekwerk om LPG injectie toe te passen met behoud van de carburators. Er bestaat een injectie systeem Megasquirt, dat hiervoor kan gebruikt worden. Het is een zelfbouw injectiesysteem dat kan toegepast worden voor zowel benzine als LPG injectie. Hiervoor dienen natuurlijk de nodige aanpassingen gedaan te worden zoals het plaatsen van een aantal sensoren. In een verder stadium kan zelfs de ontsteking overgenomen worden door de computer. Voordeel hiervan is dat er verschillende mappings kunnen gebruikt worden om te rijden op benzine of LPG, deze mappen kunnen tijdens het rijden en omschakelen naar LPG veranderd worden. LPG heeft een hoger octaan gehalte en kan dus meer voorontsteking gebruiken. Groot voordeel hiervan is dat het geheel zuiniger wordt en zelfs meer vermogen leverd dan met carburatie.


Alles staat nog in zijn kinderschoenen en vergt wel wat onderzoek. Voordeel is dat ik hier nog een compleet GL1000 blok en extra carburators en ontsteking systeem heb liggen. Kan dus vooraf wat experimenteren met plaatsing en bekabeling enz.

Dit vind ik heeeeeeeel interessant! dat ga ik volgen.
Ik haat electronica op voertuigen maar als er een alternatief beschikbaar is wil ik er wel over denken, zuiniger en meer vermogen zijn natuurlijk wel punten die van belang zijn.
 
Laatst bewerkt:
Ben weeral wat verder met het LPG verhaal. Heb vandaag de nodige elektronika en onderdelen besteld in de VS.

Heb nog enkele problemen om het triggerwiel van de ontsteking kwijt te geraken op de GW. Het zou ergens op de krukas moeten gemonteerd worden en dat kan dus alleen vooraan ergens voor, tussen of achter de poelie van de distributieriemen. Een andere mogelijkheid is een triggerwiel plaatsen op de plaats van de onderbrekers op de nokkenas maar daar is nog minder plaats. Misschien dat er nog iemand een goed idee heeft ?
 
Ben weeral wat verder met het LPG verhaal. Heb vandaag de nodige elektronika en onderdelen besteld in de VS.

Heb nog enkele problemen om het triggerwiel van de ontsteking kwijt te geraken op de GW. Het zou ergens op de krukas moeten gemonteerd worden en dat kan dus alleen vooraan ergens voor, tussen of achter de poelie van de distributieriemen. Een andere mogelijkheid is een triggerwiel plaatsen op de plaats van de onderbrekers op de nokkenas maar daar is nog minder plaats. Misschien dat er nog iemand een goed idee heeft ?


Bij de 1000 zit de Ontsteking toch op de Nokkenas :?
Heefd Zoetje al contact met jou gezocht?
 
Terug
Bovenaan Onderaan