LPG op GL1000 met EML zijspan van 1977

Heb nog geen kontakt gehad met Zoetje, of ik moet het gemist hebben.

De ontsteking (onderbreker) zit op de nokkenas maar voor het omschakelen naar elektronische brandstofinjectie (benzine of LPG) wordt de ontsteking door de EFI computer aangestuurd. Het eenvoudigste is gebruik te maken van een EDIS ontstekingsmodule van FORD doch om deze aan te sturen dient er een 36-1 tanden triggerwiel op de krukas gemonteerd te worden. Andere opstellingen kunnen ook maar dat vergt meer onderzoek en instelling van de EFI computer.

Ben nu aan het onderzoeken of ik het geheel kan opsplitsen, een triggerwiel met sensor voor plaatsbepaling en een eenvoudige opstelling op de nokkenas om het TDC van cylinder 1 aan te geven. Met deze beide gegevens werkt het geheel perfect. Voor het triggerwiel op de krukas ga ik een van de poelies gebruiken voor de distributieriemen. Door het plaatsen een VR sensor die goed is afgesteld wordt er om de (360graden/20tanden) 18 graden een puls gegenereerd. Een sensor die TDC aanduidt van cylinder 1 per nokkenas omwenteling is genoeg om de ontsteking tot op 0,5 graden nauwkeurig aan te sturen. De ontsteking op de GW is toch van het wasted spark type dus cylinder 1 en 3 ontsteken tesamen en 2 en 4.

De eerste stap in dit projekt is om de ontsteking om te bouwen en te sturen met de EFI computer. Dit om er zeker van te zijn dat dit gedeelte werkt en om al een beter idee te krijgen over het gedrag van de voorontsteking bij belasting en verschillende toerentallen. Ga misschien ook al een TPS (Throttle Position Sensor) monteren en een MAP (manifold air pressure) sensor. Met de gegevens van deze sensoren kan ik dan gaan goochelen om te kijken hoe de ontsteking nu wordt geregeld. Bij de 1000 wordt de voorontsteking geregeld dmv van een centrifugaal mechanisme dat de voorontsteking regelt afhankelijk van het toerental. Bij de 1100 is dit al geavanceerder, deze werkt al op het vacuum. Heb hier nog zo'n systeem liggen en ga eens kijken over welke hoek er geregeld wordt. De 1100 heeft ook al elektronische ontsteking ga ook nagaan of ik de pickup en de magneet niet kan gebruiken op de plaats van de ontsteking van de 1000 om de trigger voor het TDC van cylinder 1 te bekomen.

Het project loopt maar zal nog wel even duren. Voor meer technische zaken ivm met de EFI computer die ik ga gebruiken (Megasquirt) bestaat er ook een nederlandstalig forum "http:\\BS-AutoTune.nl". Heb hier een project geopend onder Megasquirt en LPG.
 
moet het nu zo moeilijk?
de meeste goldwings rijden met een gewone verdamperinstallatie.
die koop je voor een paar tientjes op de autosloop.
kleine tank in het zijspan, verdamper op de waterkoeling tussen de bak en het span monteren.
onder het luchtfilter een mengstuk monteren met de diameter van een carburateur.
dit laatste is vaak het meeste geknutsel bij een motorfiets.
je start op benzine.
als de motor warm is doe je de benzinekraan dicht en als de motor afsteft doe je de gaskraan open.
hier heb je ook een omschakelrelais voor.
dan rijdt je vrolijk verder op gas.

je kan wel proberen een G3 installatie in te bouwen maar dat heeft geen toegevoegde waarde en is verschrikkelijk veel werk op een analoge fiets -O-
 
moet het nu zo moeilijk?
de meeste goldwings rijden met een gewone verdamperinstallatie.
die koop je voor een paar tientjes op de autosloop.
kleine tank in het zijspan, verdamper op de waterkoeling tussen de bak en het span monteren.
onder het luchtfilter een mengstuk monteren met de diameter van een carburateur.
dit laatste is vaak het meeste geknutsel bij een motorfiets.
je start op benzine.
als de motor warm is doe je de benzinekraan dicht en als de motor afsteft doe je de gaskraan open.
hier heb je ook een omschakelrelais voor.
dan rijdt je vrolijk verder op gas.

je kan wel proberen een G3 installatie in te bouwen maar dat heeft geen toegevoegde waarde en is verschrikkelijk veel werk op een analoge fiets -O-


Hier is niets aan toe te voegen :N
 
je hebt wel gelijk maar het is wel een uitdaging. Het is ook een manier om mijn kennis van hardware en software op peil te houden en het onderste uit de kan te halen. Voor zover ik weet is er nog niemand aan begonnen om LPG injectie toe te passen tesamen met carburatie.

het hele systeem is ook milieuvriendelijker en zuiniger. indien goed afgesteld geeft het zelfs vermogenwinst. en vooral het is en blijft een uitdaging. ben zowat 2 jaar op brugpensioen en moet toch iets om handen hebben om van die verveling af te komen.

het is ook wel een luxe project. heb mijn auto laten ombouwen op een gas installatie met injectie en alles gaat hier volledig automatisch. geen probleem meer met omschakelen naar gas en terug. wil dit gebruiksgemak ook wel op de goldwing.

zoals geschreven dus, het is vooral een projekt om kennis te vergaren op gebied van LPG injectie en de megasquirt EFI. heb een aantal vrienden die met oldtimer autos rijden en die best wat minder willen verbruiken en dan is een injectie systeem of het nu gas of benzine is, altijd leuk. je kan er natuurlijk ook het vermogen mee gaan verhogen met turbo's en blower's en weet ik wat nog meer. ik vind deze zaken heel interessant en de GW is een uitdaging om het geheel van scratch om bouwen op LPG injectie.
 
je hebt wel gelijk maar het is wel een uitdaging. Het is ook een manier om mijn kennis van hardware en software op peil te houden en het onderste uit de kan te halen. Voor zover ik weet is er nog niemand aan begonnen om LPG injectie toe te passen tesamen met carburatie.

het hele systeem is ook milieuvriendelijker en zuiniger. indien goed afgesteld geeft het zelfs vermogenwinst. en vooral het is en blijft een uitdaging. ben zowat 2 jaar op brugpensioen en moet toch iets om handen hebben om van die verveling af te komen.

het is ook wel een luxe project. heb mijn auto laten ombouwen op een gas installatie met injectie en alles gaat hier volledig automatisch. geen probleem meer met omschakelen naar gas en terug. wil dit gebruiksgemak ook wel op de goldwing.

zoals geschreven dus, het is vooral een projekt om kennis te vergaren op gebied van LPG injectie en de megasquirt EFI. heb een aantal vrienden die met oldtimer autos rijden en die best wat minder willen verbruiken en dan is een injectie systeem of het nu gas of benzine is, altijd leuk. je kan er natuurlijk ook het vermogen mee gaan verhogen met turbo's en blower's en weet ik wat nog meer. ik vind deze zaken heel interessant en de GW is een uitdaging om het geheel van scratch om bouwen op LPG injectie.

dat maakt het voor mij in ieder geval begrijpelijk.
ik denk dat je dan eerst de onsteking aan moet passen naar electronisch door middel van een hall sensor of een lichtsluis.
je zou bijvoorbeeld de onsteking van een subaru boxer kunnen adopteren.
dan heb je alvast de aansturing voor je injectiesysteem
 
ga de FORD VR sensor gebruiken voor detectie van het toerental en als trigger om de 18 graden. de sensor ga ik plaatsen tegen de poelie op de krukas van de distributieriem, deze telt 20 tanden vandaar de 18 graden. heb echt wel triggerpulsen nodig om de injectie en de ontsteking te kunnen sturen. de puls die nodig is om het TDC van cylinder 1 te bepalen komt van een sensor op de nokkenas op de plaats waar nu de ontsteking zit. heb nog een magneet en opnemer van een GL1100. ga eerst de VR sensor monteren dan kan ik dmv een eenvoudige schakeling de pulsen al bekijken. de volgende stap is dan het plaatsen van de opnemer op de nokkenas en deze beide met elkaar synchroniseren. als dan de EFI computer geleverd wordt kan ik deze al gebruiken om de ontsteking te regelen afhankelijk van het toerental.

Dan volgt natuurlijk de inbouw van alle andere sensors, inlaat temperatuur sensor, koelwater sensor, MAP sensor om de onderdruk in het inlaatkanaal te meten, de breedband O2 sensor, de gasklepstand sensor enz. De metingen van al deze sensoren kan ik dan loggen en kijken hoe de GL1000 zich gedraagt met de carburatoren. Met behulp van deze gegevens kan ik al wel het een en ander uitzoeken hoe ik alles moet afregelen voor de injectie met LPG.

heb er ook al aan gedacht om het geheel eerst om te bouwen naar benzine injectie, dat maakt de stap naar LPG injectie een stuk kleiner. de kennis die ik hiermee op doe kan ik dan gebruiken op mijn andere GL1000 (zonder zijspan). Dan zou ik toch de carburateurs en ontsteking veilig kunnen opbergen, deze onderdelen worden zeldzaam. Kan ik ze terug monteren als ik de GW terug in originele toestand wil brengen.
 
ga de FORD VR sensor gebruiken voor detectie van het toerental en als trigger om de 18 graden. de sensor ga ik plaatsen tegen de poelie op de krukas van de distributieriem, deze telt 20 tanden vandaar de 18 graden. heb echt wel triggerpulsen nodig om de injectie en de ontsteking te kunnen sturen. de puls die nodig is om het TDC van cylinder 1 te bepalen komt van een sensor op de nokkenas op de plaats waar nu de ontsteking zit. heb nog een magneet en opnemer van een GL1100. ga eerst de VR sensor monteren dan kan ik dmv een eenvoudige schakeling de pulsen al bekijken. de volgende stap is dan het plaatsen van de opnemer op de nokkenas en deze beide met elkaar synchroniseren. als dan de EFI computer geleverd wordt kan ik deze al gebruiken om de ontsteking te regelen afhankelijk van het toerental.

Dan volgt natuurlijk de inbouw van alle andere sensors, inlaat temperatuur sensor, koelwater sensor, MAP sensor om de onderdruk in het inlaatkanaal te meten, de breedband O2 sensor, de gasklepstand sensor enz. De metingen van al deze sensoren kan ik dan loggen en kijken hoe de GL1000 zich gedraagt met de carburatoren. Met behulp van deze gegevens kan ik al wel het een en ander uitzoeken hoe ik alles moet afregelen voor de injectie met LPG.

heb er ook al aan gedacht om het geheel eerst om te bouwen naar benzine injectie, dat maakt de stap naar LPG injectie een stuk kleiner. de kennis die ik hiermee op doe kan ik dan gebruiken op mijn andere GL1000 (zonder zijspan). Dan zou ik toch de carburateurs en ontsteking veilig kunnen opbergen, deze onderdelen worden zeldzaam. Kan ik ze terug monteren als ik de GW terug in originele toestand wil brengen.

Heb je niks aan een inlaat gebeuren van een GL1500? Ok je hebt twee kanalen teveel maar daar valt wel wat aan te doen denk ik.
Ik blijf het een heel interessant project vinden, vooral blijven posten over de voortgang
 
is al weer een tijdje geleden dat ik nog gepost heb. de elektronica is aangekomen, ga nu alles bestukken en uittesten en dan is het tijd om de mechanische zaken aan te pakken.

heb op internet informatie gevonden over VR sensoren (variable reluctance, opnemer voor ontsteking via een triggerwiel) en deze zijn in veel kleinere afmetingen (7,4mm x 25mm) te verkrijgen dan het ding dat ik van een Ford gesloopt heb. moet nu enkel nog plaats vinden in de buurt van de krukaspoelie voor het plaatsen van een 36-1 triggerwiel. heb al wel ontdekt dat de tanden maar 3mm dik moeten zijn dus zou het moeten lukken om het rondsel tussen de poelies te vervangen door het triggerwiel, dit is namelijk 3mm.

volgende stap is het plaatsen van de sensoren voor de koelwatertemperatuur, dit is een vervanging van de standaardsensor; de inlaat temperatuur sensor, deze komt in het luchtfilterhuis; de throttle position sensor, dit moet ik nog uitzoeken.

als dit alles geplaatst is kan ik beginnen testen en meten of alles werkt.

volgende stap is dan het plaatsen van de LPG installatie, LPG tank, gasklok, de nodige leidingen voor aftakking van koelwater en toevoer gas en als laatste de LPG injectoren.

hoop dat ik het dit jaar nog allemaal gemonteerd krijg, het zou mooi zijn.
 
is al weer een tijdje geleden dat ik nog gepost heb. de elektronica is aangekomen, ga nu alles bestukken en uittesten en dan is het tijd om de mechanische zaken aan te pakken.

heb op internet informatie gevonden over VR sensoren (variable reluctance, opnemer voor ontsteking via een triggerwiel) en deze zijn in veel kleinere afmetingen (7,4mm x 25mm) te verkrijgen dan het ding dat ik van een Ford gesloopt heb. moet nu enkel nog plaats vinden in de buurt van de krukaspoelie voor het plaatsen van een 36-1 triggerwiel. heb al wel ontdekt dat de tanden maar 3mm dik moeten zijn dus zou het moeten lukken om het rondsel tussen de poelies te vervangen door het triggerwiel, dit is namelijk 3mm.

volgende stap is het plaatsen van de sensoren voor de koelwatertemperatuur, dit is een vervanging van de standaardsensor; de inlaat temperatuur sensor, deze komt in het luchtfilterhuis; de throttle position sensor, dit moet ik nog uitzoeken.

als dit alles geplaatst is kan ik beginnen testen en meten of alles werkt.

volgende stap is dan het plaatsen van de LPG installatie, LPG tank, gasklok, de nodige leidingen voor aftakking van koelwater en toevoer gas en als laatste de LPG injectoren.

hoop dat ik het dit jaar nog allemaal gemonteerd krijg, het zou mooi zijn.

ik ben benieuwd naar de plaatjes, zo is het een beetje te abstrakt voor mij.
 
heb eindelijk tijd om weer wat verder te werken aan dit project. Heb van iemand in Maastricht een volledig LPG systeem gekregen dat gemonteerd was op een GL1000 K0 van 1976 met EML zijspan. Het is nog in redelijke staat dus ga ik proberen om dit eerst aan de praat te krijgen. De gastank heeft een inhoud van 40 liter en past maar net in de bagageruimte van het zijspan. Moet het frame voor de tank nog aanpassen maar dit is niet al te moeilijk. Volgende stap is verhuis van de batterij naar het zijspan, ga ik gelijk voor een zwaarder model. Op de plaats van de batterij komt dan de gasklok, zit ze kort bij de luchtfilter en koelwatercircuit. Dan alles aansluiten en uittesten. Voor het aansluiten ga ik wel langs een erkende gasinstallateur in de buurt, heeft mijn auto ook voorzien van een gasinstallatie. Hoop dit nog voor het motorseizoen in orde te krijgen zodat ik ook zuiniger (in de geldbeugel dan toch) en milieuvriendelijker kan gaan toeren.

ga ook nog de nodige sensoren monteren om toch al gegevens te kunnen krijgen over het gedrag van de motor. deze kan ik dan gebruiken om in de toekomst over te schakelen op de LPG injectie. heb hiervoor al de nodige hardware ontwikkeld, nu de software nog en dan moet het lukken. :)
 
:^

Ik moet niets hebben van al dat electronische Gedoe :N

Tja je hebt wel gelijk maar soms heeft het toch wel voordelen.

Voor TS niet zo'n probleem, het is zelfbouw en als het stuk is pakt ie gewoon de soldeerbout. Controleer wel het temperatuurbereik van de componenten, er bestaan IC's die gespecificeerd zijn vanaf 0 graden. Kun je wel eens problemen krijgen als het gaat vriezen, verder de print beschermen met conformal coating tegen vocht.

Op mijn werk zijn we al een paar keer tegen bovengenoemde problemen aangelopen, kou,vocht en elektrommagnetische velden leveren de meest bizarre storingen op.
 
ben eindelijk gestart met het projekt. vandaag langs gegaan bij installateur van LPG installaties, hij vindt dit ook een leuk projekt en neemt er de tijd voor om me op weg te helpen. heb van hem een nieuwer type gasklok gekregen. het model dat ik had moest aangesloten worden via vacuumleiding om het stationair toerental te regelen. die ik meegekregen heb doet dit via een elektrisch bediende klep (of zoiets), het is ook een veel kompakter model dus kan het zeker worden ingebouwd op de plaats van de batterij. ben al wat aan het meten en sleutelen geweest om de LPG tank te kunnen monteren, is niet al te moeilijk. hopelijk heeft een vriend van de week nog wat tijd om wat kleine laswerken uit te voeren. morgen eens nagaan wat er nodig is om de batterij naar het zijspan te verplaatsen, lengte kabels nameten enz. het moeilijkste gedeelte is het aftappen van het koelwater. heb ergens op internet foto's gevonden hoe ik dit kan oplossen. hoop dat het werkt vooraleer het echte motorseizoen op gang komt, heb zin om kilometers te maken maar dan wel wat goedkoper.
 
heb de fotos op dit forum nog eens doorgenomen. heb deze van een goldwing gevonden denk een 1100cc of 1200cc (in ieder geval geen 1000cc). hierin worden T-stukken uit koper gebruikt om het koelwater af te takken van de cylinders. weet niet wie deze op het forum geplaatst heeft maar heb hier een vraagje bij. is de leiding onderbroken achter de T-stukken zodat het koelwater altijd naar de LPG klok gaat of is het een parallelle aftakking ? ben nu bezig met het uitzoeken hoe alles gemonteerd dient te worden en dit is toch wel belangrijk.

deze week gaat de gastank erin en wordt de batterij verplaatst naar het zijspan. ga tevens voor een zwaardere 32Ah ipv 20Ah dan start hij beter en heb ik meer reserve. dan komt de LPG klok op de plaats van de batterij, als ik dan het koelwater aftak van de linker cylinder is de afstand heel kort en de verliezen minimaal. ook de afstand naar het mengstuk is dan niet te groot. ga van elke fase wat foto's nemen, kunnen deze ook op de downloadsite.
 
heb vandaag de bevestigingsbeugel van de gastank gekregen, nieuwe laten maken de oude was iets te breed en paste niet in het zijspan. morgen schilderen en dan kan de gastank geplaatst worden. ook het mengstuk aangepast zodat het netjes in de luchtfilter behuizing past, moet het enkel nog aanwerken met siliconen. vraagje : kan de siliconen tegen het gas/benzinemengsel of moet ik iets anders zoeken. ben ook al bezig met de aftakking van het koelwater, enkel de koperen T-stukken nog iets afdraaen en klaar. ga toch de originele 20Ah batterij behouden, zwaardere nemen teveel plaats in in het span. ga morgen al wat foto's nemen.
 
de tank is geplaatst,

de eerste foto's zijn binnen.
full
 
nu de volgende stap. aftakken van het koelwater. ben hiervoor uitgegaan van de konstruktie van Bacchus. ga hieraan nog iets veranderen, ga een kraantje plaatsen tussen de 2 T-stukken. het koelwater dat anders naar de LPG klok gaat wordt parallel afgetakt. denk dat deze tak anders niet warm genoeg wordt. met het kraantje kan ik dan de doorvoer van het originele (rechtstreekse) koelcircuit regelen zodat het debiet in het parallelle circuit verhoogd kan worden.

ga de LPG klok ook naast de motor hangen en niet op de plaats van de batterij. de aanpassingen hiervoor zijn nu te groot. bij de definitieve versie met LPG injectie ga ik dan de nieuwe klok op de plaats van de batterij voorzien.
full
 
nu de volgende stap. aftakken van het koelwater. ben hiervoor uitgegaan van de konstruktie van Bacchus. ga hieraan nog iets veranderen, ga een kraantje plaatsen tussen de 2 T-stukken. het koelwater dat anders naar de LPG klok gaat wordt parallel afgetakt. denk dat deze tak anders niet warm genoeg wordt. met het kraantje kan ik dan de doorvoer van het originele (rechtstreekse) koelcircuit regelen zodat het debiet in het parallelle circuit verhoogd kan worden.

ga de LPG klok ook naast de motor hangen en niet op de plaats van de batterij. de aanpassingen hiervoor zijn nu te groot. bij de definitieve versie met LPG injectie ga ik dan de nieuwe klok op de plaats van de batterij voorzien.
[afbeelding]

Sorry voor mijn late Reactie, heb je PBtje gelezen maar er ging iets mis met het beantworden.
In die Leiding zit tussen de 2 Aftakkingen een Vernauwing om het Water langs de Klok te leiden.
 
Sorry voor mijn late Reactie, heb je PBtje gelezen maar er ging iets mis met het beantworden.
In die Leiding zit tussen de 2 Aftakkingen een Vernauwing om het Water langs de Klok te leiden.


hoe groot (of eerder klein) is die vernauwing. het is allemaal te berekenen maar dat kost me weer een hoop extra energie om de nodige technische boeken weer op te snorren.

wat heb je gebruikt voor de vernauwing, een plaatje met een gat erin of iets gedraaid en er dan mee ingeklemd.

de konstruktie die ik aan het maken ben is afwijkend van die van jou, in Belgie kan je de gegoten koperen T-stukken niet meer vinden. heb een ander model, de aftakking is voorzien van 3/4 schroefdraad. hierin kan ik dan een schroefstuk monteren waarop ik een 15mm buis kan solderen.

heeft iemand een idee of de schroefverbinding met teflon kan dichten, kan dit tegen de temperatuur en de chemische samenstelling van het koelwater of moet ik het oude susteem met koord en pasta gebruiken (op zijn Belgisch, kemp en mastique).

het leuke is dat ik het soldeergedeelte van de schroefverbinding ook kan gebruiken om 3/8 NPT in te tappen. heb een temperatuur sensor die van deze schroefdraad voorzien is en die ik later wil gebruiken voor de LPG injectie. dus een extra T-stuk ertussen en ik kan de sensor plaatsen.

zal nog wel wat foto's plaatsen zodat iedereen weet wat ik hiermee bedoel.
 
warm water kan je prima met teflon tape afdichten.
teflon zit tenslotte ook in je anti aanbak-tefal pannetjes, dat wordt wel iets heter.
ik heb ook wel dolgedraaide olievulpluggen met teflontape gezien.
 
hoe groot (of eerder klein) is die vernauwing. het is allemaal te berekenen maar dat kost me weer een hoop extra energie om de nodige technische boeken weer op te snorren.

wat heb je gebruikt voor de vernauwing, een plaatje met een gat erin of iets gedraaid en er dan mee ingeklemd.

Ik geloof dat de vernauwing de halve Pijp is en het is een onderlegringetje, wel erin gesoldeerd!!
 
hier een foto van mijn konstruktie voor de extra temperatuur sensor. deze is nodig indien ik later omschakel naar LPG injectie, het is een 2 draads sensor dit om eventuele aardlussen te vermijden samen met de elektronika.

heb hiervoor een 22mm T-stuk met aftakking 3/4 genomen. dan een gasstuk voor snelkoppeling van 15mm. het draadstuk voor de snelkoppeling afgezaagd en dan 5/8 NPT schroefdraad getapt in het restant.

ga dit T-stuk plaatsen tussen de 2 andere en heb dan een extra sensor.
full
 
Terug
Bovenaan Onderaan