marcskedv
Die hard MF'er
- 12 sep 2007
- 268
- 11
- Onderwerp starter
- #26
Heb nog geen kontakt gehad met Zoetje, of ik moet het gemist hebben.
De ontsteking (onderbreker) zit op de nokkenas maar voor het omschakelen naar elektronische brandstofinjectie (benzine of LPG) wordt de ontsteking door de EFI computer aangestuurd. Het eenvoudigste is gebruik te maken van een EDIS ontstekingsmodule van FORD doch om deze aan te sturen dient er een 36-1 tanden triggerwiel op de krukas gemonteerd te worden. Andere opstellingen kunnen ook maar dat vergt meer onderzoek en instelling van de EFI computer.
Ben nu aan het onderzoeken of ik het geheel kan opsplitsen, een triggerwiel met sensor voor plaatsbepaling en een eenvoudige opstelling op de nokkenas om het TDC van cylinder 1 aan te geven. Met deze beide gegevens werkt het geheel perfect. Voor het triggerwiel op de krukas ga ik een van de poelies gebruiken voor de distributieriemen. Door het plaatsen een VR sensor die goed is afgesteld wordt er om de (360graden/20tanden) 18 graden een puls gegenereerd. Een sensor die TDC aanduidt van cylinder 1 per nokkenas omwenteling is genoeg om de ontsteking tot op 0,5 graden nauwkeurig aan te sturen. De ontsteking op de GW is toch van het wasted spark type dus cylinder 1 en 3 ontsteken tesamen en 2 en 4.
De eerste stap in dit projekt is om de ontsteking om te bouwen en te sturen met de EFI computer. Dit om er zeker van te zijn dat dit gedeelte werkt en om al een beter idee te krijgen over het gedrag van de voorontsteking bij belasting en verschillende toerentallen. Ga misschien ook al een TPS (Throttle Position Sensor) monteren en een MAP (manifold air pressure) sensor. Met de gegevens van deze sensoren kan ik dan gaan goochelen om te kijken hoe de ontsteking nu wordt geregeld. Bij de 1000 wordt de voorontsteking geregeld dmv van een centrifugaal mechanisme dat de voorontsteking regelt afhankelijk van het toerental. Bij de 1100 is dit al geavanceerder, deze werkt al op het vacuum. Heb hier nog zo'n systeem liggen en ga eens kijken over welke hoek er geregeld wordt. De 1100 heeft ook al elektronische ontsteking ga ook nagaan of ik de pickup en de magneet niet kan gebruiken op de plaats van de ontsteking van de 1000 om de trigger voor het TDC van cylinder 1 te bekomen.
Het project loopt maar zal nog wel even duren. Voor meer technische zaken ivm met de EFI computer die ik ga gebruiken (Megasquirt) bestaat er ook een nederlandstalig forum "http:\\BS-AutoTune.nl". Heb hier een project geopend onder Megasquirt en LPG.
De ontsteking (onderbreker) zit op de nokkenas maar voor het omschakelen naar elektronische brandstofinjectie (benzine of LPG) wordt de ontsteking door de EFI computer aangestuurd. Het eenvoudigste is gebruik te maken van een EDIS ontstekingsmodule van FORD doch om deze aan te sturen dient er een 36-1 tanden triggerwiel op de krukas gemonteerd te worden. Andere opstellingen kunnen ook maar dat vergt meer onderzoek en instelling van de EFI computer.
Ben nu aan het onderzoeken of ik het geheel kan opsplitsen, een triggerwiel met sensor voor plaatsbepaling en een eenvoudige opstelling op de nokkenas om het TDC van cylinder 1 aan te geven. Met deze beide gegevens werkt het geheel perfect. Voor het triggerwiel op de krukas ga ik een van de poelies gebruiken voor de distributieriemen. Door het plaatsen een VR sensor die goed is afgesteld wordt er om de (360graden/20tanden) 18 graden een puls gegenereerd. Een sensor die TDC aanduidt van cylinder 1 per nokkenas omwenteling is genoeg om de ontsteking tot op 0,5 graden nauwkeurig aan te sturen. De ontsteking op de GW is toch van het wasted spark type dus cylinder 1 en 3 ontsteken tesamen en 2 en 4.
De eerste stap in dit projekt is om de ontsteking om te bouwen en te sturen met de EFI computer. Dit om er zeker van te zijn dat dit gedeelte werkt en om al een beter idee te krijgen over het gedrag van de voorontsteking bij belasting en verschillende toerentallen. Ga misschien ook al een TPS (Throttle Position Sensor) monteren en een MAP (manifold air pressure) sensor. Met de gegevens van deze sensoren kan ik dan gaan goochelen om te kijken hoe de ontsteking nu wordt geregeld. Bij de 1000 wordt de voorontsteking geregeld dmv van een centrifugaal mechanisme dat de voorontsteking regelt afhankelijk van het toerental. Bij de 1100 is dit al geavanceerder, deze werkt al op het vacuum. Heb hier nog zo'n systeem liggen en ga eens kijken over welke hoek er geregeld wordt. De 1100 heeft ook al elektronische ontsteking ga ook nagaan of ik de pickup en de magneet niet kan gebruiken op de plaats van de ontsteking van de 1000 om de trigger voor het TDC van cylinder 1 te bekomen.
Het project loopt maar zal nog wel even duren. Voor meer technische zaken ivm met de EFI computer die ik ga gebruiken (Megasquirt) bestaat er ook een nederlandstalig forum "http:\\BS-AutoTune.nl". Heb hier een project geopend onder Megasquirt en LPG.