Ik werd dus helemaal ziek van de brandstof kosten voor mijn woon-werk verkeer.
Al drie jaar zat het idee van LPG in mijn kop te zoemen.
En nu is het dan toch zover gekomen.
Mijn BMW K75RT is nu een LPG motorfiets.
Het is nog niet klaar, maar hij rijd er al wel goed op.
Het hoe en wat kun je lezen op:
bifuel.steenvoorden.biz
Heb je nog vragen, wil ik ze hier zo goed en kwaad als ik dat kan beantwoorden.
Wat mij opvalt als ik hier zo eens op het forum lees is dat er nogal negatief gedaan wordt over de gastank. Tja, het is niet mooi. Ja, als hij vol is, is dat 30 kilo extra. Ja, dat merk je wel als je stuurt omdat het dood gewicht is (niet mee beweegt met de motor, maar een massa traagheid heeft). Echter, het is 30 kilo en geen 80 kilo (wat een duo rijder toch al gauw is). En als je net als ik zo eens per jaar met gehandicapten gaat rijden, is een gastank een makkie.
Ook qua veiligheid kan ik je melden dat ik liever op een gecertificeerde gastank zit die van 5mm plaatstaal is gemaakt, dan op mijn benzinetank die van 3mm aluminium is.
Bij een ongeval weet ik wel welke er eerder stuk is.
Om maar niet te spreken van benzine lekkage als de motor op zijn zijkant ligt.
Zaken waar je rekening mee moet houden:
- Gas verbrand heter! (inzakken kleppen en algehele koeling)
- Voertuigenwet 2008. (ja, daar staat ook een motorfiets op lpg in)
- RDW keuring. (daar moet ik nog naar toe)
- Best wel veel spullen om kwijt te raken op je motor!
* LPG Tank
* Verdamper
* Afsluiter
* Koperen leiding
* Verdamper
* Koelwater slangen voor de verdamper
* Gas Slangen
* Gas computer
* Heleboel draden
* Gas Injectoren
* Lambda Sensor plus meter (hoeft niet maar is wel aan te raden)
* Koelwater temperatuur meter (twee in mijn geval)
* Bedieningspaneeltje
* Flashlube setje om de kleppen heel te houden
Mijns inziens kun je elke motor ombouwen op gas alleen is het de vraag of jij dan nog vind dat ie goed rijd en of ie er nog acceptabel uit ziet.
Ik heb gekozen voor een LSI systeem omdat dat het dichtsts bij de originele uitvoering van brandstof toevoer komt voor mijn motor en het minste kans heeft op kapotte onderdelen en omdat de software voor het afstellen vrij voor handen is.
LPI had beter geweest, echter zit de brandstof pomp dan in de tank en wordt die pomp ook gekoeld door de LPG in diezelfde tank. Daar de tank op de motor altijd klein zal zijn is dus de kans op een defecte pomp door oververhitting veel groter en die pompen zijn duur. Ook kon ik de software om de gas computer voor het LPI systeem af te stellen nergens krijgen. Deze systemen worden door de fabriek ontwikkeld, afgesteld en geleverd voor het type auto waarvoor je hem gekocht hebt.
Een conventioneel LPG systeem met een meng-ring in het inlaat traject heeft als nadeel dat je backfires kunt krijgen. Dit systeem lijkt mij ook moeilijker af te stellen voor kleine motoren.
Ik heb dus een LSI setje gekocht (origineel voor een auto) en een multivalve LPG tank 30 liter (25 liter vulling) met bijbehorende multivalve. Twee maanden ben ik best wel intensief bezig geweest met de in/ombouw. Nu moet ik nog wat kleine aanpassingen en modificaties doorvoeren en dan kan de motor naar de RDW voor een keuring.
Je kunt mijn wandel volgen op mijn website.
Vragen mag je hier stellen.
Ik hoop dat ik met dit verhaal anderen geholpen te hebben.
Corne
Al drie jaar zat het idee van LPG in mijn kop te zoemen.
En nu is het dan toch zover gekomen.
Mijn BMW K75RT is nu een LPG motorfiets.
Het is nog niet klaar, maar hij rijd er al wel goed op.
Het hoe en wat kun je lezen op:
bifuel.steenvoorden.biz
Heb je nog vragen, wil ik ze hier zo goed en kwaad als ik dat kan beantwoorden.
Wat mij opvalt als ik hier zo eens op het forum lees is dat er nogal negatief gedaan wordt over de gastank. Tja, het is niet mooi. Ja, als hij vol is, is dat 30 kilo extra. Ja, dat merk je wel als je stuurt omdat het dood gewicht is (niet mee beweegt met de motor, maar een massa traagheid heeft). Echter, het is 30 kilo en geen 80 kilo (wat een duo rijder toch al gauw is). En als je net als ik zo eens per jaar met gehandicapten gaat rijden, is een gastank een makkie.
Ook qua veiligheid kan ik je melden dat ik liever op een gecertificeerde gastank zit die van 5mm plaatstaal is gemaakt, dan op mijn benzinetank die van 3mm aluminium is.
Bij een ongeval weet ik wel welke er eerder stuk is.
Om maar niet te spreken van benzine lekkage als de motor op zijn zijkant ligt.
Zaken waar je rekening mee moet houden:
- Gas verbrand heter! (inzakken kleppen en algehele koeling)
- Voertuigenwet 2008. (ja, daar staat ook een motorfiets op lpg in)
- RDW keuring. (daar moet ik nog naar toe)
- Best wel veel spullen om kwijt te raken op je motor!
* LPG Tank
* Verdamper
* Afsluiter
* Koperen leiding
* Verdamper
* Koelwater slangen voor de verdamper
* Gas Slangen
* Gas computer
* Heleboel draden
* Gas Injectoren
* Lambda Sensor plus meter (hoeft niet maar is wel aan te raden)
* Koelwater temperatuur meter (twee in mijn geval)
* Bedieningspaneeltje
* Flashlube setje om de kleppen heel te houden
Mijns inziens kun je elke motor ombouwen op gas alleen is het de vraag of jij dan nog vind dat ie goed rijd en of ie er nog acceptabel uit ziet.
Ik heb gekozen voor een LSI systeem omdat dat het dichtsts bij de originele uitvoering van brandstof toevoer komt voor mijn motor en het minste kans heeft op kapotte onderdelen en omdat de software voor het afstellen vrij voor handen is.
LPI had beter geweest, echter zit de brandstof pomp dan in de tank en wordt die pomp ook gekoeld door de LPG in diezelfde tank. Daar de tank op de motor altijd klein zal zijn is dus de kans op een defecte pomp door oververhitting veel groter en die pompen zijn duur. Ook kon ik de software om de gas computer voor het LPI systeem af te stellen nergens krijgen. Deze systemen worden door de fabriek ontwikkeld, afgesteld en geleverd voor het type auto waarvoor je hem gekocht hebt.
Een conventioneel LPG systeem met een meng-ring in het inlaat traject heeft als nadeel dat je backfires kunt krijgen. Dit systeem lijkt mij ook moeilijker af te stellen voor kleine motoren.
Ik heb dus een LSI setje gekocht (origineel voor een auto) en een multivalve LPG tank 30 liter (25 liter vulling) met bijbehorende multivalve. Twee maanden ben ik best wel intensief bezig geweest met de in/ombouw. Nu moet ik nog wat kleine aanpassingen en modificaties doorvoeren en dan kan de motor naar de RDW voor een keuring.
Je kunt mijn wandel volgen op mijn website.
Vragen mag je hier stellen.
Ik hoop dat ik met dit verhaal anderen geholpen te hebben.
Corne
Laatst bewerkt: