mager vrouwtje zoekt motor

Bijvoorbeeld:

Front wheel travel 130 mm / 5.1 in
Front brake 2 x 300 mm discs, 2-piston caliper => daar weet ik dus niks mee
Front wheel 3-spoke light alloy 3.50 x 17 => daar weet ik dus niks mee
Type L-twin cylinder, 2 valves per cylinder Desmodromic; air cooled
Bore x Stroke 88 x 57.2 mm
Compression Ratio 10.5:1
Exhaust 2 aluminium mufflers
Emissions Euro3
Ratios 1st 32/13, 2nd 30/18, 3rd 28/21, 4th 26/23, 5th 22/22, 6th 24/26
Primary drive Straight cut gears; Ratio 1.85:1
Final drive Chain; Front sprocket 15; Rear sprocket 42
Clutch APTC wet multiplate with hydraulic control

Ik zou me niet te druk maken om deze technische termen in het begin. Veel belangrijker is hoe de motor rijdt en hoe jij je er bij voelt. Als je uit nieuwsgierigheid wilt weten wat het allemaal inhoud is dat best uit te leggen hier, maar ik zou het in jouw situatie niet gebruiken om te bepalen welke motor 'de betere' is

gewoon lekker gaan proefzitten/-rijden!
 
I wish... Nene, helaas genoeg niet. Maar ben dus aan het twijfelen of ik eerst mijn motor of eerst mijn autorijbewijs zou doen... Snap je?
 
VFR400, ZXR400, allemaal leuke lage motoren

als je meer van de nakeds bent, mijn Hawk is een perfecte motor, 168 kg droog, 52 pk aan t wiel, 184 kg rijklaar, en een goede zit voor minder grote persoontjes ;)

de Monster 695 is ook gewoon een goede motor om mee te beginnen, niks zwaar of lomp, juist een scheermesje
 
*O* Welkom op MF, Walking, *O*

Zoveel mensen, zoveel smaken. Duc monster ziet er qua smaak misschien een tikkie apart uit, maar met 200kg toch niet echte een onhandige fiets.(rijklaar gewicht wel te verstaan)
Als je echt een fan van de Duc bent,zul je daar wel weer bij uitkomen.
Ook de Honda 600 klasse schijnt voor hele volksstammen een niet te versmaden fiets te zijn. Prettig berijdbaar, betaalbaar en een leuke fiets om ervaring mee op te doen.
Maar als je van "echt naked" houdt, zou ik voor de Duc gaan.

Een ander kan je wel advies geven (in een motorzaak), maar uiteindelijk is een motorkeuze
toch voor een heel groot deel een emotionele keuze.

Maarre, ga eerst maar eens voor dat roze papiertje en kijk dan maar eens verder.
 
Echt naked, kleine lichte, maar toch krachtige fiets:

Honda CB1 ;)

Oh edit: En niet te duur, ooknogeens :)

En over eerst auto- of eerst motorrijbewijs: De zomer komt er weer aan (hoop ik) en zeker in de zomer is motorrijden gewoon véél beter 8-)
 
Laatst bewerkt:
Ik ben zelf nog lessende (CB500) en vind 120 op de snelweg een behoorlijke klus om erop te blijven zitten, die winddruk is gewoon stevig op zo'n (semi) naked.
Ik vind naked's ook erg gaaf maar toch wel echt minder om snelweg km's mee te doen.

Dus het advies blijft: zoek wat modellen uit (let op de hoogte) en dan proefrijden
Want je kan er kort en lang over discussieren, proefrijden is een must.

Overigens kan ik je wel vermelden dat sommige mensen (vooral dames) hun zadel nog wel eens laten verlagen, dat is altijd nog een optie dus.
 
Laatst bewerkt:
Je gewicht maakt niet veel uit.
Lengte is bepalender.
Toen ik echt serieus licht was reed ik ook gewoon op mijn 1100S.
(1.83 en destijds 58 kilo, nu weer 65 kilo)
 
voor je lengte/gewicht hoef je het niet te laten hoor, ik ben niet veel groter (1.76 en 62kg) als je gaat lessen krijg je door hoe die motor aanvoelt, en kan je eventueel een lichtere/zwaardere kopen dan je lesmotor (vaak een kawa of honda 500cc)
 
Bijvoorbeeld:

Frame Tubular steel trellis frame
Wheelbase 1440 mm / 56.7 in
Rake 24°
Front suspension Marzocchi 43 mm upside-down fork
Front wheel travel 130 mm / 5.1 in
Front brake 2 x 300 mm discs, 2-piston caliper => daar weet ik dus niks mee
Front wheel 3-spoke light alloy 3.50 x 17 => daar weet ik dus niks mee
Front tyre 120/60 ZR 17
Rear suspension Progressive linkage with preload and rebound Sachs adjustable monoshock
Rear wheel travel 148 mm / 5.8 in
Rear brake 245 mm disc, 2-piston caliper
Rear wheel 3-spoke light alloy 4.50 x 17
Rear tyre 160/60 ZR 17
Fuel tank capacity 14 L (of which 3 L reserve)/ 3.6 US gal (of which 0.8 US gal reserve)
Weight * 168 kg / 370 lbs
Seat height 770 mm / 30.3 in
Instruments Electronic panel: speedometer, rev counter, warning light for low oil pressure, indicators for high beam, fuel reserve, turn signals, LCD clock immobilizer
Warranty 2 years unlimited mileage
Body colours (frame/wheels) Red (red/black); Matte black (matte black/black); Black (red/black)
Versions Dual seat
* = The weight excludes battery, lubricants and, where applicable, cooling liquid.
ENGINE
Type L-twin cylinder, 2 valves per cylinder Desmodromic; air cooled
Displacement 695 cc
Bore x Stroke 88 x 57.2 mm
Compression Ratio 10.5:1
Power* 53.7 kw - 73 hp @ 8500 rpm
Torque* 61 Nm - 6.2 kgm @ 6750 rpm
Fuel injection Marelli electronic fuel injection, 45 mm throttle body
Exhaust 2 aluminium mufflers
Emissions Euro3
TRANSMISSION
Gearbox 6 speed
Ratios 1st 32/13, 2nd 30/18, 3rd 28/21, 4th 26/23, 5th 22/22, 6th 24/26
Primary drive Straight cut gears; Ratio 1.85:1
Final drive Chain; Front sprocket 15; Rear sprocket 42
Clutch APTC wet multiplate with hydraulic control
* = Data calculated using an inertia dynamometer
close

De dingen die in het vet staan versta ik dus niet. In dit geval gaat het om een Ducati Monster 695.

Prachtig toch, die lijstjes?? :+
Je kunt er echter niet aan zien hoe de motor rijdt, of je er lekker op zit, of hij zenuwachtig stuurd of juist niet.. Ikzelf heb iets tegen "desmodromische klepbediening",
want dan staat er voor mij: lastig af te stellen, dus duur en niet zelf te doen.
Maar ik heb geen Ducati, dus weet er niks van :z

Het gaat bij een motor om het gevoel dat de motor jouw geeft als je erop zit. Wat de specificaties zijn boeit niet. Het kan er op papier allemaal heel mooi uitzien, maar het zegt niks over hoe de motor rijdt.

Wat snelle uitleg: een balhoofdshoek/ naloop zegt iets over de wendbaarheid. Hoe groter deze getallen, hoe beter de motor rechtuit blijft rijden en dus hoe goedmoediger de motor is.
Het aantal zuigers in de remklauw zegt iets over de kracht en de doseerbaarheid, maar het belangrijkste laten ze achterwege, het soort remblokjes en schijven. De combinatie van de blokjes en schijven bepaald hoe goed het remt, het aantal zuigertjes maakt weinig uit.
Qua motor; hoe meer cylinders, hoe rustiger de motor loopt. Een ééncylinder schudt en hobbelt, een viercylinders zal hooguit wat vibraties hebben. (al zitten er soms aanpassingen in die de motor rustiger laten draaien.)

Dan je rijbewijs; wat je eerst doet moet je zelf weten, maar motorrijden is wat goedkoper dan autorijden, dus als je na het behalen van het eerste rijbewijs nog een 2e wilt doen voor een ander voertuig is het handig als je er geld voor hebt..
 
Wat ook een leuke fiets is om mee te beginnen is een SV 650. Die heeft vemogen zat en is vrij licht van gewicht.
Ik zou gewoon eens naar een dealer gaan een aantal motoren proberen. En waarbij je zoiets hebt van dit zit lekker en ik kan goed bij de grond met platte voeten dan neem je die eens mee voor een ritje.
En je kan bij de meeste motoren de vering ook verlagen mocht de motor iets te hoog zijn. Mijn vrouw is 1.75 en kan op mijn motor met haar voeten goed bij de grond.

Succes met shoppen.
 
Dacht dat je in belgie geen motorijbewijs kunt halen zonder begeleiding. Moet altijd via een rijschool gaan.
Ik zou het toch zo ie zo doen, rij-instructeurs hebben ten eerste het materiaal waarmee ze kunnen testen (bv snelheidsmeter voor de remtest) en ze geven je toch een pak nuttige tips.

alleszins succes
 
Kortom:

Als jij die duc mooi vindt
èn hij is voor jou betaalbaar (denk ook aan onderhoud, stalling en verzekering)
èn je bent er na een (langere) proefrit van overtuigd dat hij lekker rijdt....

koop dat ding dan.
Zo extreem is een Ducati Monster nu ook weer niet dat je Swarchenegger moet heten om dat ding de baas te kunnen.


Waarom moet je dan weten wat de balhoofdshoek is, hoe groot de wieltjes zijn en dat hij tongbrekende klepbediening heeft? Rijdt mijn brommer lekkerder omdat ik weet hoeveel koppel het torretje heeft? Eerlijk gezegd zal dat koppel van mijn brommer wel met cijfers achter de komma afgedrukt worden......
 
gewoon testritjes op maken ( of ff 3 motoren huren ) voor een week. ( wel ff in de zomer en niet met dit weer )

dan kan je een 1000 checken als je wilt ( of daar kan je mayb al niet op stappen dus dat gaat nie door )

en een 600 en zo kan je afbouwen naar wat voor soort lekker zit en hard genoeg is voor jouw ( 600 cc sport gaat al tot 265 en 280 km per uur )

en als dit te klein is kan je nog omhoog...

gewoon lekker veel proberen bij vrienden en vriendinnen of bij instructeur op motoren...

en iedereen begint als leek ^^
 
who cares about specs . enige wat je kan doen is zitten en rijden veel proefrijden op allerlei machines en allerlei manouvres uithalen , acheruit lopen ( garage in en uit , draaien op straat ) op de bok zetten, op de jiffy, draaien etc dan weet je op hij te "zwaar "is en dan lekker rijden en als hij bevalt kopen, zie veel ( tengere ) vrouwen op een monster 600 rijden
 
Laatst bewerkt:
wat je dus nooit moet doen is als je ziet dat er nieuwe banden opzitten een noodstop maken zoals je dat leert bij je bijzondere verrichtingen dat gaat schuiven. been there, done that

mijn mening is eerst rijbewijs, daarna pas de motor. anders staat ie daar in een hoekje te glimmen en dan wil je maar 1 ding.....
 
Ik krijg de indruk dat je zo zwaar mogelijk wil rijden. Dat willen de meeste motorrijders niet. De meeste motorrijders willen in de eerste plaats een zo licht mogelijke fiets (kwa gewicht) met relatief veel vermogen (let op relatief)

Ik ben 1,95 en tegen de 95kg en pas daarom moeilijk op een kleine lichte fiets en moet om nog confortable te kunnen rijden op een wat grotere en dus zwaardere fiets.

Dus als ik jou was zou ik gaan zoeken naar kleine/lichte fietsen met relatief veel vermogen. Relatief want met een lager totaal gewicht (jij zelf met je motor) ben je sneller of even snel met minder vermogen.

Vergelijk jij 60kg motor 140 kg is 200 kg
Ik 100 kg motor 200 kg is 300 kg
Grofweg heb jij dan 100 pk nodig en ik 150 pk om gelijk waardig te zijn.

Daarbij lichter gewicht en korte wielbasis stuur sneller.

Kijk eens in de 400cc sectie dat zijn vaak relatief kleine sportieve motoren.
 
Hoi Walking,

Ik bezit zowat dezelfde specs als jij, behalve dat ik man ben :p
Ik ben 26, 1m72 en tussen de 55 en 60 kilo. Ik kan perfect met beide voeten op de grond bij mijn CB500S (Honda).
Ik ben ook van België dus indien je in de buurt zou wonen van Maldegem (tussen Brugge en Gent) mag je altijd eens komen proefzitten (nee, niet -rijden :p ).

Kan je met een motor leren rijden zonder rijlessen (België)? Ik bedoel, met persoonlijke begeleiding bv.

En nee, je moet minimum 6 uur les volgen bij de rijschool
 
Laatst bewerkt:
Dus als ik jou was zou ik gaan zoeken naar kleine/lichte fietsen met relatief veel vermogen. Relatief want met een lager totaal gewicht (jij zelf met je motor) ben je sneller of even snel met minder vermogen.
Volgens mij moet de dame in kwestie haar rijbewijs nog gaan halen.

Dan doen 100 of 105 paardjes of 150 of 200 kg er minder toe. Circuitrijden is geen aktie die je aan beginnende motorrijders moet overlaten.

Ik zou toch echt gewoon de andere zaken (krijg je hem op de bok, kan je hem overeind houden voor het stoplicht, hoe reageert hij op het gas, hoe gaat de brommer de bocht door) controleren met een langere proefrit.
Bijkomend nadeeltje is wel dat je dan het rijbewijs al moet hebben.....


P.s. De motor van je keuze een dag (paar dagen) huren is een goed idee. Als dat kan, want verhuurders hebben vaak slechts een paar modellen onder het motto: die is gelijkwaardig met....
 
Gewoon gaan proefzitten en rijden.

Wat vooral het belangrijkste is, is dat je je voeten plat op de grond kunt zetten om de motor stabiel te houden als je stil staat. Verder maakt het gewicht van de motor of van jezelf niet uit :)
 
Ge-p.nis Gelul. Zo een luchtgekoelde Duc is gewoon een goed ding.

Enne..... lengte en gewicht. Wel eens gekeken naar Dani Pedrosa? Doet het toch ook niet echt verkeerd voor een liliputter met anorexia. ;)
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan