Marokko 2023

Chrisbebop

Rookie
29 dec 2018
22
22
Wij, 2 motoren BMW Gs, zouden graag Marokko bezoeken rond april2023. Reiservaring meer dan voldoende, van Gibraltar tot Griekenland met tochten van 6000 km telkens secundaire wegen maar niet echt off road..
Kan er iemand ons wat informeren over het reilen en zeilen in Marokko?
 
Wij zijn afgelopen mei naar Marokko geweest. Hadden de motors met de trailer naar zuid Spanje gereden en daar de veerboot gepakt. Iedere nacht een hotel, 's middags boeken via booking.com en 's avonds inchecken. Ging altijd goed eigenlijk. Ook een prima ontbijt erbij in de ochtend.

Marokko is echt een cash land, zorg er dus voor dat je altijd voldoende op zak hebt. Onze passen werkten alleen bij Banque Populair, automaten van andere banken weigerden al onze passen (maestro, mastercard en visa). Een simkaart bleek ook erg praktisch te zijn.

Ik vond Marokko ten noorden van de Atlas erg vergelijkbaar met Spanje, in ieder geval qua landschap. Ten zuiden van de Atlas kom je natuurlijk echt in een woestijngebied, precies waarom wij daar heen reden. Daar en in de Atlas zelf kun je erg mooi offroad rijden, hebben wij ook de nodige stukjes van gereden. De moeilijkheidsgraad varieert van simpele gravel wegen tot de duinen. Uit je openingspost kan ik niet op maken of je enige offroad ervaring hebt, maar bedenk dat het losse duinzand niet alleen in de duinen te vinden is en dat enige ervaring er mee aan te raden is. Zeker als je van plan bent echt de woestijn in te gaan.

Overigens heb je in de omgeving van Merzouga genoeg tourguides die je mee willen nemen de woestijn in. Ik was daar eerst scepties over (vertrouw niet zomaar iemand die mij mee wil nemen de woestijn in) dus vroeg bij de receptie van het hotel of de beste man te vertrouwen was. Mijn vraag werd niet erg gewaardeerd, maar ze gaven aan van wel. De volgende dag hadden we een hele dag echt een gave tour door de woestijn. Eigenlijk een grote ronde om de populaire duinen bij Merzouga. Het kostte een behoorlijke smak geld, maar persoonlijk zou ik zonder nooit zo ver de woestijn in zijn gegaan. Onze tour guide vertelde dat hij ook wel eens trips organiseerde door heel Marokko en ook meerdere dagen trips de woestijn in.

Over het algemeen rijden er maar weinig echte motoren rond. Je ziet ze nog wel eens rond de grote steden en natuurlijk de toeristen hotspot Merzouga. Let er dus op dat reserveonderdelen lastig tot niet verkrijgbaar zijn. Zorg dus dat de motoren tip-top in orde zijn, voor je die kant op gaat.

Oh ja, er zijn echt bizar veel politie controles. Meestal kun je gewoon doorrijden, maar doe je iets fout, ben je aan de beurt. Wij waren de klos toen we een truck (die 20 km/h reed) inhaalden over een doorgetrokken streep. Een preek (uiteraard in het Frans) en een boete van €40 was het resultaat. Netjes een bon gekregen en er moest cash betaald worden.

Het is echt de moeite waard om er heen te gaan, zeker ook het offroad rijden daar is geweldig. Het is alleen zo ver rijden om er te komen...
 
Wij zijn afgelopen mei naar Marokko geweest. Hadden de motors met de trailer naar zuid Spanje gereden en daar de veerboot gepakt. Iedere nacht een hotel, 's middags boeken via booking.com en 's avonds inchecken. Ging altijd goed eigenlijk. Ook een prima ontbijt erbij in de ochtend.

Marokko is echt een cash land, zorg er dus voor dat je altijd voldoende op zak hebt. Onze passen werkten alleen bij Banque Populair, automaten van andere banken weigerden al onze passen (maestro, mastercard en visa). Een simkaart bleek ook erg praktisch te zijn.

Ik vond Marokko ten noorden van de Atlas erg vergelijkbaar met Spanje, in ieder geval qua landschap. Ten zuiden van de Atlas kom je natuurlijk echt in een woestijngebied, precies waarom wij daar heen reden. Daar en in de Atlas zelf kun je erg mooi offroad rijden, hebben wij ook de nodige stukjes van gereden. De moeilijkheidsgraad varieert van simpele gravel wegen tot de duinen. Uit je openingspost kan ik niet op maken of je enige offroad ervaring hebt, maar bedenk dat het losse duinzand niet alleen in de duinen te vinden is en dat enige ervaring er mee aan te raden is. Zeker als je van plan bent echt de woestijn in te gaan.

Overigens heb je in de omgeving van Merzouga genoeg tourguides die je mee willen nemen de woestijn in. Ik was daar eerst scepties over (vertrouw niet zomaar iemand die mij mee wil nemen de woestijn in) dus vroeg bij de receptie van het hotel of de beste man te vertrouwen was. Mijn vraag werd niet erg gewaardeerd, maar ze gaven aan van wel. De volgende dag hadden we een hele dag echt een gave tour door de woestijn. Eigenlijk een grote ronde om de populaire duinen bij Merzouga. Het kostte een behoorlijke smak geld, maar persoonlijk zou ik zonder nooit zo ver de woestijn in zijn gegaan. Onze tour guide vertelde dat hij ook wel eens trips organiseerde door heel Marokko en ook meerdere dagen trips de woestijn in.

Over het algemeen rijden er maar weinig echte motoren rond. Je ziet ze nog wel eens rond de grote steden en natuurlijk de toeristen hotspot Merzouga. Let er dus op dat reserveonderdelen lastig tot niet verkrijgbaar zijn. Zorg dus dat de motoren tip-top in orde zijn, voor je die kant op gaat.

Oh ja, er zijn echt bizar veel politie controles. Meestal kun je gewoon doorrijden, maar doe je iets fout, ben je aan de beurt. Wij waren de klos toen we een truck (die 20 km/h reed) inhaalden over een doorgetrokken streep. Een preek (uiteraard in het Frans) en een boete van €40 was het resultaat. Netjes een bon gekregen en er moest cash betaald worden.

Het is echt de moeite waard om er heen te gaan, zeker ook het offroad rijden daar is geweldig. Het is alleen zo ver rijden om er te komen...
Ik heb geen ervaring in offroad rijden ,lees klein beetje maar het lijkt me handig bepaalde bassis vaardigheden te kennen
Zoals hoe krijg je je motor weer op 2 wielen als je valt.
Met tassen op een motorvallen is veiliger kan alukoffers.

Wellicht kan je hier wat tips over geven
Banden repareren zonder dat er iemand in de buurt is dat soort dingen .
 
Ik heb geen ervaring in offroad rijden ,lees klein beetje maar het lijkt me handig bepaalde bassis vaardigheden te kennen
Zoals hoe krijg je je motor weer op 2 wielen als je valt.
Met tassen op een motorvallen is veiliger kan alukoffers.

Wellicht kan je hier wat tips over geven
Banden repareren zonder dat er iemand in de buurt is dat soort dingen .
Offroad rijden leer je door het te doen en voor zo'n trip naar Marokko is het wel handig om daar al enigszins ervaring mee te hebben.. Echter wat mij ook veel geholpen heeft is Bret Tkacs volgen op Youtube. Anderen zien doen helpt mij in ieder geval iets te leren.

Hij heeft ook een filmpje over hoe je banden kunt repareren/vervangen met een paar lepels van Motion Pro. Heb die set ook en wissel dan ook altijd zelf mijn banden. Zo kan ik onderweg dus ook altijd mijn banden repareren indien nodig. Heb nu tubeless banden, dus dan hoeft de band er eigenlijk ook niet vanaf bij een lek. Daar heb je andere reparatiesetjes voor. Heb je binnenbanden, dan zal dat altijd nodig zijn. In tubeless banden kun je natuurlijk ook een binnenband stoppen in geval van nood.

Of je een reparaties uit kunt voeren onderweg ligt ook aan de persoon natuurlijk. Ik voer voornamelijk mijn eigen onderhoud uit. Het gereedschap dat ik daarvoor gebruik heb ik ook standaard bij me. Echter, ook als je geen idee hebt hoe je je motor moet fixen, is het wel handig om in ieder geval iets van gereedschap te hebben. Dan kan iemand anders in ieder geval nog wel iets proberen. Of dat nu iemand is die met je mee reist of een voorbijganger.

Motor rechtop krijgen is ook genoeg van te vinden op Youtube. Zelf zet ik mijn borst tegen het zadel aan en pak ik die verder zo laag mogelijk vast. Dan pik ik hem zo op (ook met 50 kg bagage), maar ik kan mij voorstellen dat niet iedereen dat kan. Er zijn meerdere manieren, maar als je samen bent moet het sowieso wel lukken.

Koffers vs tassen, die bierput wil hier niet open gaan trekken 😅
 
Hey hey
Allemaal alvast bedankt voor reacties.
We brainstormen verder....
 
Wij, 2 motoren BMW Gs, zouden graag Marokko bezoeken rond april2023. Reiservaring meer dan voldoende, van Gibraltar tot Griekenland met tochten van 6000 km telkens secundaire wegen maar niet echt off road..
Kan er iemand ons wat informeren over het reilen en zeilen in Marokko?
 
@MotoRobin Ik ben zelf ook orienterende naar optie auto/trailer. Waar heb je deze gestald in Spanje? En is dit veilig genoeg om bij terugkomst ook je trailer weer terug te zien?
Heb enkele transporteurs benaderd, maar de prijzen gaan zeker over de 2000 euro...

@Chrisbebop Wij zijn ook aan het plannen voor April 2023. Houdt er rekening mee dat er dan Ramadan gaande is, en dus overdag het e.e.a. gesloten kan zijn in de rustigere dorpjes. s'Avonds daarentegen gaat het helemaal los en zal alles opengaan. Andere ervaring dus.
Welke route willen jullie gaan rijden?
 
@MotoRobin Ik ben zelf ook orienterende naar optie auto/trailer. Waar heb je deze gestald in Spanje? En is dit veilig genoeg om bij terugkomst ook je trailer weer terug te zien?
Heb enkele transporteurs benaderd, maar de prijzen gaan zeker over de 2000 euro...
Ik heb simpelweg ieder hotel dat enigszins een parkeerplaats heeft in een straal van 100 km van Gibraltar aangeschreven met de vraag of we de auto + aanhangwagen daar mogen stallen voor de periode die we gingen met daarbij natuurlijk dat we de eerste en laatste nacht in dat hotel zouden overnachten. Eventueel een vergoeding voor het parkeren moet je natuurlijk ook niet meteen uitsluiten. Ook kun je natuurlijk campings proberen. Eventueel met een separaat hotel en een vergoeding voor de camping natuurlijk.

Wij hadden nog de pech dat er meerdere congressen waren in de omgeving, waardoor nog aardig wat hotels volgeboekt waren. Uiteindelijk kwamen we uit bij een klein hotel/restaurant in Istán. Een klein plaatsje een stuk het natuurgebied in.

Eigenlijk zou ik mij er niet zo druk maken over diefstal tenzij je echt in een of andere stad bent. Heb op deze manier inmiddels al een paar keer de auto gestald en nooit problemen gehad. Goeie afspraken maken en een goed slot voor de aanhangwagen. Let op dat je waarschijnlijk niet aangekoppeld kunt parkeren en de aanhangwagen dus aan een paal moet proberen vast te zetten met bijvoorbeeld een ketting. Heb ook wel eens een ketting door de velg van de auto gehaald om alles vast te zetten.

Let natuurlijk wel even op dat je het hebt over 5000 km op en neer. Dat kost natuurlijk ook het nodige aan brandstof en tol.
 
Voor transport : Nordcargo Breda
We betalen enkele reis 300 + btw tot Málaga.
Ondertussen ook een route aangemaakt.
 

Bijlagen

  • map_2023-03-05_08-35-48.jpg
    map_2023-03-05_08-35-48.jpg
    131,4 KB · Weergaven: 37
ik mag in oktober deze route rijden, op wat verharde liaison na,voornamelijk offroad.

Maar ik begreep dat ze dit jaar, ook een route voor een aantal GS1200 hebben gemaakt. de BMW's gaan op de vrachtwagen en staan klaar in Marrakesh. Dan vliegen we met ze allen, om dan in marrakesh ieder letterlijk z'n eigen weg te gaan. De zware allroads hebben een route van een week, maar mogen ook extra dagen blijven om dan met ons mee terug te vliegen... En als ik hierboven lees wat transport al kosten, dan is de gehele georganiseerde reis (waar je (voor de BMW's) wel volledig zelfstandig een week gaat rijden) helemaal geen gek idee!
Schermafbeelding 2023-01-14 om 11.55.03.png
 
Laatst bewerkt:
En wat kost zo.n georganiseerde week dan als de prijs je echt meevalt?
Mijn opmerking, was doordat ik de opmerking van motoRobin zag, over de transporteur alleen al 2000 euro.

Voor de allroads (zo noemende ze het) was het 1600 euro.
Dan heb je transport van je motor en bagage, vliegticket voor jezelf, alle hotels met diner en ontbijt zijn voor je geboekt en de routes zijn geregeld...
Blijft natuurlijk nog altijd 1600 eurootjes maar ik vond voor wat je kreeg erg schappelijk (men toets de routes vooraf door lokale gidsen, er kunnen verschillende routes worden gereden. Afhankelijk van je zelf denkt aan te kunnen qua hoeveelheid rijden en welke bezienswaardigheden je wilt aandoen op de routes enz..
Maar goed ik heb tijdens de presentatie maar met een half oor geluisterd... ik ging niet voor de allroad, mijn deel was de Offroad ;-)

Maar dacht misschien een tip voor de mannen die juist qua BMW / gs1200 zochten.
 
Laatst bewerkt:
Dat is inderdaad een hele schappelijke prijs.
Voor mezelf vindt ik niet helemaal meer in verhouding.
Transport 600
Boot 400
Vliegticket 150
Net te gek voor 2 weken.
Zou wel weer willen maar dan wat langer.
Gewoon week rond Erg chebbi.
En niet half dagje.
Tis een mooi land ben er nu 4 x geweest met motor.
Het leukste vindt ik wel op eigen gelegenheid.
 
ik mag in oktober deze route rijden, op wat verharde liaison na,voornamelijk offroad.

Maar ik begreep dat ze dit jaar, ook een route voor een aantal GS1200 hebben gemaakt. de BMW's gaan op de vrachtwagen en staan klaar in Marrakesh. Dan vliegen we met ze allen, om dan in marrakesh ieder letterlijk z'n eigen weg te gaan. De zware allroads hebben een route van een week, maar mogen ook extra dagen blijven om dan met ons mee terug te vliegen... En als ik hierboven lees wat transport al kosten, dan is de gehele georganiseerde reis (waar je (voor de BMW's) wel volledig zelfstandig een week gaat rijden) helemaal geen gek idee!
Bekijk bijlage 1855105
Tof! Ga je met Dutch Dakar? Ben tijdje geleden nog naar de info avond geweest van ze, inderdaad ook de All road tour gehoord die ze aanbieden. Heel stoer.
Ga in de toekomst zeker een keer met die mannen mee. Heb aantal dagen offroad gereden met ze en dat was helemaal top.
 
@ Haring, ik wil de topic niet kapen van de TS. Maar was jij er toen samen met je vriendin /partner? (ik zat links achterin, klein mannetje grijs haar ;-) ) Maar inderdaad ik ga weer. Is nu 3de keer Marokko (2de keer met Dutch Dakar). Het is zo mooi rijden daar.
 
@ Haring, ik wil de topic niet kapen van de TS. Maar was jij er toen samen met je vriendin /partner? (ik zat links achterin, klein mannetje grijs haar ;-) ) Maar inderdaad ik ga weer. Is nu 3de keer Marokko (2de keer met Dutch Dakar). Het is zo mooi rijden daar.
Klopt! Wij zijn flink geïnspireerd toen 😉
Echte offroad werk ga ik nog een keer alleen doen, daar is vrouwlief niet zo van …
 
Leuk Topic!
Wij vertrekken over pak m beet 3 weken richting Marokko! Mensen tips om onze bus ergens "Veilig" achter te laten in Algeciras??
 
Camping opzoeken en overleggen of je hem daar mag parkeren.
Maatje van me is er momenteel.
Hij vond het er toeristisch druk.
Echt jammer.
Had al paar dat alles vol zat om te slapen.
Hebben we in februari eigenlijk nooit last van gehad.
Veel plezier alvast.
 
Camping opzoeken en overleggen of je hem daar mag parkeren.
Maatje van me is er momenteel.
Hij vond het er toeristisch druk.
Echt jammer.
Had al paar dat alles vol zat om te slapen.
Hebben we in februari eigenlijk nooit last van gehad.
Veel plezier alvast.
Dank Propje,
Dat is inderdaad het idee. maar als ik iets van te voren kan regelen is wel relaxter :P

Dank in iedergeval!
 
Terug
Bovenaan Onderaan