materiaal van een draadstang

hansvaller

Rookie
6 mrt 2005
12
0
Ik heb een cilinder van een Yamaha XT500 kunnen bemachtigen. Echter zit er 1 niet originele draadstang in (M10-draadstang ipv M10 fijne draad. Er kan geen originele draadstang in omdat het draadgat opnieuw getapt is). Deze draadstang is volgens mij gewoon van pisbakkenstaal (wordt een beetje langer naar verloop van tijd) en wil deze vervangen door een draadstang van een ander staalsoort, dezelfde als de originele draadstangen.
Wie weet van welk staalsoort de draadstang moet zijn ? (bijv: C45 ?)
 
Laatst bewerkt:
meeste draadstangen zijn van een veel slechtere kwaliteit dan originele cilinderkopbouten. deze zijn meestal kwaliteit 10.9 of 12.9.
Bij de praxis of zo hebben ze zowieso niks fatsoenlijks.
courante draadstang wel in 10.9 te verkrijgen. is waarschijnlijk wel goed genoeg. jeveka, borstlap, goede gereedschapswinkel.
 
Deze draadeinden zijn echt niet te vervangen met normaal in de handel verkrijgbare spullen. Cilinderkopbouten van automotoren (en motorfietsen waarschijnlijk ook) moeten altijd worden vernieuwd als ze gebruikt zijn geweest. Dit zijn dan ook speciale bouten, en niet zomaar pisbakkestaal. Als je dat wel zou gebruiken loop je toch dikke kans dat binnen de kortste keren je kop gaat lekken...

Originele kopen...al moet je dan wel de draad oplappen waarin ie vast zit...

Dat denk ik ervan...
 
In principe ben ik het met bovenstaande eens, maar een helicoil is ook een onding, zeker als je blok nu in elkaar zit. Als je een helicoil erin zet moet je opnieuw boren en tappen en dan moet je blok uit elkaar.
Om zonder al te veel geprul je kop dicht te houden kun je een goede staalsoort draadstang gebruiken (of een kopbout laten maken met een stuk normale m10 draadeind op het eind, een stuk onbewerkt in het midden en aan de bovenzijde weer een stuk draadeind m10 zodat je er een moer op kunt draaien). Als je een snij-ijzer hebt kun je het nog zelf maken ook. Een goede maat stafmateriaal van een 12.9 treksterkte is dan ook prima en hoeft niet onder te doen voor een kopbout die er normaal inzit.
Voordeel is dat je blok niet uit elkaar hoeft en je dus redelijk snel de boel weer goed vast hebt zitten.

Mocht je je blok eens uit elkaar halen, kun je er later altijd een helicoil inzetten. (als je er mee kunt leven dat je blok niet helemaal origineel is tenminste..)
 
Als ik jou was zou ik even langs de plaatselijk smid of
constructie bedrijf gaan.
Die hebben meestal wel een stuk goed staal en als je
dan die M10 draadeind even meeneemt dan draaien zij dat
zo even na op de draaibank.
Kost je mischien een €20,- maar dan weet je wel zeker dat
het sterk genoeg is.

succes Zeldzame
 
Als je een helicoil erin zet moet je opnieuw boren en tappen en dan moet je blok uit elkaar.
:?
Waarom zou je je blok uit elkaar halen?
Toch gewoon een kwestie van draadeind eruit, boren, tappen, helicoil erin, nieuw draadeind erin.
Dat deed ik altijd even in de pauze op m'n werk, waar ik met de motor gewoon heen was gereden.

Tom
 
ik zou even naar tom rijden :)

verder over vervangen kopbouten/draadeinden: alleen echte rekbouten moet je vervangen, deze rekken ook echt, zijn na gebruik een stuk langer dan een nieuwe

Ik zou me wel een beetje zorgen maken over die M10 grof die door M10 fijn is heengetapt. Hopelijk is daar voldoende materiaal blijven staan.Loctite?
 
ik zou even naar tom rijden :)

:+

Kijk, ik deed dat op mijn werk omdat ik daar helicoils had. Als je er goed bij kan (geen framebuis in de weg of zo) is het zo gebeurt. Toch zelf weer eens een setje aanschaffen.

Loctite... waarom niet, ik heb twee jaar geleden zo'n draadeind in mijn blok gelijmd (bij gebrek aan helicoil dus) met Bisonite 2K lijm en dat zit nog steeds vast.

Tom
 
Terug
Bovenaan Onderaan