Je zegt het zelf al: Mayonaise, een mengsel van olie & vocht.
Is je carterventilatie nog wel open en schoon? Als het er niet uit kan wil het ook niet weg.
Misschien is isolatie ook een optie? Dan daalt de temperatuur tenminste niet zo ver op het punt waar die mayo ontstaat.
zoals ik al zei rij ik in 1week 10 keer 2km enkelLaatste tijd veel korte ritten gemaakt waarbij het blok niet goed opwarmt? Een keertje een flinke rit maken waarbij het hele blok goed warm wordt lost het 'white sludge' probleempje op....
Volgens mij komt het toch door die korte stukkies, als die mayo eenmaal gevormd is verdampt het niet vanzelf weer lijkt me
Water en olie vormen een emulsie voor zover ik me kan herinneren, en dat is die witte zooi. Dus voortaan maar op de fiets voor dat korte stukkie.
Je blok gaat er niet perse slechter van lopen, waarschijnlijk houdt ie er gewoon een keer helemaal mee op.
zoals ik al zei rij ik in 1week 10 keer 2km enkel
maar ook enkele keren 40-50km aan 1stuk, dus dan zou blok toch goed genoeg moeten opwarmen ?
Check je koppelingskabel eens. Bij mijn Buell (sterk staaltje van Amerikaanse techniek) zit bij de overgang van de binnenkabel naar de buitenkabel zo'n "harmonica" mof tegen indringend vocht. Prachtig, behalve dat die mof niet goed tegen de kabel aansloot. Gevolg: De mof was een opvangbekken voor water ipv een afscherming, wat uiterst effectief om water langs de binnenkabel naar binnen te laten druipen. De transmissie leek wel een frietkraam, zoveel mayo zat er in. Kabelstripje deed de truc. Jappen bouwen hun fietsen meestal netter maar misschien toch kijkje waard? Succes!
Met een lager oliepeil heb je de olie eerder op temp. Bij een drysump kan dat makkelijk.
Ik begrijp je verhaal uiteraard wel, belangrijkste reden dat ik olie op pijl hield is idd dat de oliepomp niet droogloopt. ik vul in het vervolg wel af op iet meer dan het min. Doch vraag ik me af of dit wel 'nut' heeft op 2km rijden.Maarja alle beetjes tellenDe olievooraad in het frame is om af te koelen. Het frame werkt als een oliekoeler. Minder olie in het frame = hogere olietemp. Zolang je oliepomp niet droog komt te staan maakt het peil verder geen ruk uit. Het minimum nivo is erg veilig genomen bij de meeste drysumpers, maar hou er rekening mee dat koude olie er lang over doet om terug te zakken in het blok, waardoor je oliepeil met draaiende motor heeeeeeeel laag kan komen staan. Als je dit verhaal begrijpt kun je hiermee experimenteren. Begrijp je het niet, hou je dan aan de voorschriften van de fabrikant.
Ik begrijp je verhaal uiteraard wel, belangrijkste reden dat ik olie op pijl hield is idd dat de oliepomp niet droogloopt. ik vul in het vervolg wel af op iet meer dan het min. Doch vraag ik me af of dit wel 'nut' heeft op 2km rijden.Maarja alle beetjes tellen
Welke olie zou jij adviseren Ro (omdat ik weet dat je ervaring hebt met honda xr600, "vergelijkbare" motor volgens mij, al draaien die wel minder toeren...)
En hoe krijg ik de sludge uit mijn frame ?
Ik reed met castrol superbike, maar 2 km met een motor rijden is moord. Rij lekker een blokje om en maak er minimaal 8 km. van.
De sludge uit je frame krijgen is erg makkelijk. Warm rijden en aftappen, nieuwe olie erin, heet rijden en aftappen, nieuwe olie erin en klaar. Niet spoelen met iets anders als olie.
Best kans dat het oliegebruik na deze behandeling en door het goed warm rijden ook een stuk minder is.
aloha,
Ik heb ook ooit eens zo'n probleem gehad, oorzaak een lekkende cylinderbus,(vloeistof-koeling), maar om die witte zooi uit je blok te halen heb ik toen
moto-flush van het merk forté gehaald, dat kieper je bij je olie, moet je hem een tijdje(ik dacht 10 min) versneld stationair laten draaien en dan de carterplug eruit(denk om je handjes met die hete olie!), dit verwijdert alle narigheid uit je blok.
Dan nieuwe olie erin en hoppa opgelost!
Succes,
Flush is bagger. Niet aan te raden. Troep, rommel, blokslopend vergif
Peewee.
hallo,
troep,rommel,blokslopend vergif; leg uit: jij hebt een labaratorium thuis waarin je getest/aangetoond hebt dat dit zo is????
Als het werkelijk zulke bagger is als jij omschrijft, waarom wordt het dan verkocht door o.a motorzaken??? lijkt me onlogisch> verklaar u nader beste zot.
2 km is natuurlijk ook een tering end...ik ben idd zo niet voor al die toevoegingen aan olie.
school is 2km verder, en ik ga no way fietsen
kan die sludge uberhaubt kwaad ? hangt gewoon bovenin frame, zit niet in de olie die ik afliet
en martijn; 1liter op 1000km vind acceptabel genoeg om hem niet te reviseren
als ik 200km rond toer verbruikt hij niets
maar een sm heb je niet om te toeren