Mening gevraagd waardes klepspeling Street Triple R 2009.

DPP

Die hard MF'er
10 apr 2009
601
11
Nijmegen
Hoi,

Zojuist de klepspeling opgemeten van mijn Street Triple R 2009. De motor heeft 39K gelopen. Volgens Haynes zou de Inlaat - 0.10 ~ 0.20 moeten zijn en de Uitlaat - 0.275 ~ 0.325.

Ik twijfel of ik de speling aan moet passen aangezien het toch wat extra gedoe is. Aan de uitlaatzijde staan ze allemaal op 0.30 en voelt de voelermaat wat strak aan, de 0.25 voelermaat voelt wat losser aan, dus ik denk dat ze of op 0.275 staan (het minimale). De uitlaatzijde was wat lastig meten. Bij sommige was de voelermaat 0.30 strak als ik vanaf de buitenkant van het blok naar binnen mat. Bij sommige kon ik wel vanaf het midden van het blok naar buiten toe meten en dan voelde de 0.30 net iets losser.

Aan de inlaatzijde staan ze allemaal goed, maar staat er ook één op de bovenste waarde (0.20).

Ik twijfel dus of ik ze moet laten staan. Wat zouden jullie doen?

Om een totaalbeeld te geven:

IMG_6967.JPG
 
Laatst bewerkt:
Oplossing
0.20 is niet de onderste waarde. Kleppen kunnen beter ietsje te ruim staan dan te krap. Vooral aan de uitlaat kant, kunnen ze langer koelen. Wanneer had je voor het laatst gemeten? Het gaat erom hoeveel de speling verandert over het aantal bedrijfsmuren of km’s. Lijkt me niet nodig er nu meteen iets aan te doen. Meet ze over een paar duizend km nog eens. Dan heb je twee ijkpunten.
0.20 is niet de onderste waarde. Kleppen kunnen beter ietsje te ruim staan dan te krap. Vooral aan de uitlaat kant, kunnen ze langer koelen. Wanneer had je voor het laatst gemeten? Het gaat erom hoeveel de speling verandert over het aantal bedrijfsmuren of km’s. Lijkt me niet nodig er nu meteen iets aan te doen. Meet ze over een paar duizend km nog eens. Dan heb je twee ijkpunten.
 
Oplossing
lijkt me prima zo.
je kan misschien wat eerder dan voorgeschreven opnieuw controleren zodat je voor jezelf wat beter een idee hebt hoe het verloop is., wat hamamatsu al zegt, maar dan op de helft vd km's die het wphb voorschrijft.
 
0.20 is niet de onderste waarde. Kleppen kunnen beter ietsje te ruim staan dan te krap. Vooral aan de uitlaat kant, kunnen ze langer koelen. Wanneer had je voor het laatst gemeten? Het gaat erom hoeveel de speling verandert over het aantal bedrijfsmuren of km’s. Lijkt me niet nodig er nu meteen iets aan te doen. Meet ze over een paar duizend km nog eens. Dan heb je twee ijkpunten.
Je hebt gelijk, de bovenste waarde. De laatste keer heeft de vorige eigenaar bij 24500km (15000 km geleden) het bij de dealer laten doen. Echter zie ik op de factuur geen kosten voor shims staan (er staat een 0) staan, dus ik denk dat er destijds niets is aangepast.

Ik twijfel een beetje over de uitlaatzijde omdat ik niet overal goed kan meten. Zoals ik aangaf gaat de 0.30 er redelijk strak in bij sommige vanaf de buitenkant, maar als ik dezelfde nok vanuit de binnenkant meet minder strak.
 
Ja precies. Ik check het volgende winter nog een keer.
even uit mn hoofd, maar bij een tiger uit 2011/2010 (zelfde blok denk ik) moest je een wig gebruiken om de ketting strak te houden, dat kwam voor mij niet zo duidelijk uit het werkplaatshandboek en heeft mij nogal wat extra tijd en nokkenasboutjes los en vastdraaien gekost ;) (vanwege een los schietende distributieketting ) .

en rechts naast de reacties, of eronder op mobiel, kan je met een plus of min aangeven welk antwoord waardevol is en als topic starter kan je ook aangeven welk antwoord 'het'correcte is (volgens jou) .
 
Niks aan doen. Ze staan op de waardes waarop ze moeten staan bij het afstellen. Dat betekend dat dit goed genoeg is tot de volgende beurt dat je ze weer moet meten. Het verloop tijdens de kms tot de volgende beurt valt binnen de toloranties.
 
  • Leuk
Waarderingen: DPP
even uit mn hoofd, maar bij een tiger uit 2011/2010 (zelfde blok denk ik) moest je een wig gebruiken om de ketting strak te houden, dat kwam voor mij niet zo duidelijk uit het werkplaatshandboek en heeft mij nogal wat extra tijd en nokkenasboutjes los en vastdraaien gekost ;) (vanwege een los schietende distributieketting ) .

en rechts naast de reacties, of eronder op mobiel, kan je met een plus of min aangeven welk antwoord waardevol is en als topic starter kan je ook aangeven welk antwoord 'het'correcte is (volgens jou) .
O ok. In het handboek (Haynes) staat dat je het achterwiel moet draaien, maar dat ging voor geen meter. Tilde hem eerder van de paddockstand af. Heb toen gewoon aan de krukas gedraaid (met de NAKS erin) met een ratel, dus zonder wig. Hij staat nog op tijd en is niet versprongen voor zover ik kan zien. Het viel me wel op dat de streepjes op de nokkenas niet 100% tegenover elkaar staan als ik hem bij de krukas op de markering zet, maar ik denk dat dit gewoon zo hoort.

A kijk, allemaal nieuwe features zo'n 6 jaar later :).
 
O ok. In het handboek (Haynes) staat dat je het achterwiel moet draaien, maar dat ging voor geen meter. Tilde hem eerder van de paddockstand af. Heb toen gewoon aan de krukas gedraaid (met de NAKS erin) met een ratel, dus zonder wig. Hij staat nog op tijd en is niet versprongen voor zover ik kan zien. Het viel me wel op dat de streepjes op de nokkenas niet 100% tegenover elkaar staan als ik hem bij de krukas op de markering zet, maar ik denk dat dit gewoon zo hoort.

A kijk, allemaal nieuwe features zo'n 6 jaar later :).

ik had ook net iets duidelijker moeten zijn, op het moment dat de nokkenassen er uit moeten voor het stellen stond er een blokkeer/wig voorgeschreven. er stond ook gewoon dat je iets kon maken uit hout, dat heb ik ook gedaan. maar dat heb je nu niet nodig gehad. je had wel de bougies eruit toen je ging ronddraaien ?
 
Ik twijfel een beetje over de uitlaatzijde omdat ik niet overal goed kan meten. Zoals ik aangaf gaat de 0.30 er redelijk strak in bij sommige vanaf de buitenkant, maar als ik dezelfde nok vanuit de binnenkant meet minder strak.

Aangezien het allemaal om heel kleine marges gaat...zou ik er eerst voor zorgen dat ik metingen had waar ik niet over zou hoeven twijfelen.
 
Aangezien het allemaal om heel kleine marges gaat...zou ik er eerst voor zorgen dat ik metingen had waar ik niet over zou hoeven twijfelen.
Het punt is dat het niet zo eenvoudig als goed of fout is. Het is ook een stukje gevoel. 0.25 past, 0.30 ook maar gaat stroef en 0.35 past niet. Ik denk dus dat het op de rand zit van de toegestane waardes (0.275). Maar wat het precies is weet ik dus niet en ik kan dit ook niet meten.

Voor nu laat ik het hierbij en ipv het over 20K pas weer te checken, doe ik dit ergens tussen de 5 en 10K.
 
Het punt is dat het niet zo eenvoudig als goed of fout is. Het is ook een stukje gevoel. 0.25 past, 0.30 ook maar gaat stroef en 0.35 past niet. Ik denk dus dat het op de rand zit van de toegestane waardes (0.275). Maar wat het precies is weet ik dus niet en ik kan dit ook niet meten.

Voor nu laat ik het hierbij en ipv het over 20K pas weer te checken, doe ik dit ergens tussen de 5 en 10K.
Natuurlijk is het heel eenvoudig.
Leer hoe je klepspeling meet, gebruik fatsoenlijk gereedschap. Geen idee wat daar 'niet zo eenvoudig" aan is :?

Blijft mijn opmerking: Als je over zulke kleine marges moet gaan beslissen, dan zul je die toch fatsoenlijk moeten meten, anders steek je beter je vinger in de uitlaat en doet dan een schatting. Dat heeft dan toch net zoveel nut.
 
Inderdaad, uitlaatkleppen staan aan de krappe kant. In die zin was mijn algemene opmerking over ruime klepspeling als veilige zijde wat verwarrend. Het gaat er naar mijn idee om uit vinden hoe de speling wijzigt over de tijd. Vond de aanvulling van MBM om nauwkeuriger voelermaten te gebruiken goed.
 
Laatst bewerkt:
Natuurlijk is het heel eenvoudig.
Leer hoe je klepspeling meet, gebruik fatsoenlijk gereedschap. Geen idee wat daar 'niet zo eenvoudig" aan is :?

Blijft mijn opmerking: Als je over zulke kleine marges moet gaan beslissen, dan zul je die toch fatsoenlijk moeten meten, anders steek je beter je vinger in de uitlaat en doet dan een schatting. Dat heeft dan toch net zoveel nut.
Ik probeer het toch te leren. Ik wist niet dat er voelermaten zijn die 0,01mm verspringen, zal deze zeker bestellen voor de volgende keer. Ik heb het altijd met een voelermaat gedaan die 0.05 verspringt en er eigenlijk nooit problemen mee gehad. Vandaag nog een keer nagemeten en voor nu is het prima.

Ik check ze volgende winter nog wel een keer (met een preciezere voelermaat).
 
Koop

Inderdaad,koop eens voelermaatjes die met 0,01mm verspringen,zo kan je tenminste nauwkeurig meten.
@Bastognekoek Volgens mij bestaan die niet in de range die TS nodig heeft. Ik kon ik ze in ieder geval niet vinden toen ik ze zelf nodig dacht te hebben. De kleppen van mijn Speed Four stonden minstens 100.000k allemaal tegen de ondergrens, vanaf aankoop bij 10.000 of zo. De klepspeling verliep dus niet bij mijn motor, maar ik werd er wel zenuwachtig van en mat (te) vaak.

Toen ik dit 'probleem', inclusief het vinden van voelermaatjes die met 0,01 oplopen, aan Hans van Rijn van KAT motoren voorlegde, was zijn droge antwoord dat ik niet op zulke kleine verschillen/afwijkingen hoefde te letten. (Hans heeft ook 2 decennia voor de Triumph importeur gewerkt.)
 
Ik meen dat Prox shim kits heeft welke nog tussenmaten hebben ipv enkel de stappen van 0,05. Kan je nog meer precies stellen als je dat beter ligt.
 
Terug
Bovenaan Onderaan