Met/zonder windscherm?

Met/zonder windscherm?

  • Yep, altijd!

    Stemmen: 24 30,4%
  • Welnee.. da's voor watjes

    Stemmen: 51 64,6%
  • Alleen bij lange stukken

    Stemmen: 4 5,1%

  • Totaal aantal stemmers
    79

TheAceOfSpades

MF veteraan
23 aug 2002
1.603
0
Ik ga begin mei 4 dagen naar de Ardennen :] Ik heb alleen geen windscherm. Nou rij ik bijna geen snelwegen, en op de snelwegen die ik heb gereden heb ik er geen last van gehad... maar misschien wordt dit na 4 dagen een ander verhaal. Zo'n schermpie kost zo'n 100 euro, een hoop geld als ik em niet nodig heb (en ik vind het geen porum op m'n fiets)...

Wat raden jullie aan? Ik snap wel dat het relaxter rijdt, maar is het het geld waard?
 
Ik heb geen goede ervaringen met een windscherm. Ik heb een vrijwel nieuwe Givi in de schuur liggen, omdat ik anders toch gebulder rond de helm heb. Ik heb zowel een laag als een iets hoger scherm geprobeerd. Mijn ervaring is dat eerlijke rijwind minder belastend is. :]
 
Kijk uit met de hoogte van het scherm. Ik werd gek vd turbulentie rondom m'n helm. Het scherm had ik dus al na 1 maand verwijderd. Rijd een stuk rustiger nu, ook op de snelweg.

Ik las hier ergens dat het te maken heeft met de hoogte van het scherm, maar ik laat het zo (staat ook veel stoerder)


Btw, hoe zit dat eigenlijk op een SS of zo'n BMW cruiser? Heb je daar door de andere zitpositie geen last van dit alles? Ik heb gelest op een Bandit met kuip en zelfs daar merkte ik het.
 
Heb er wel 1, maar vind het ook geen kijk gelijk, ik gebruik m alleen voor lange afstanden op snelweg, dan scheelt het wel
 
Ik heb er een waarbij ik maar 2 boutjes hoef los te draaien om 'm er op te zetten/af te halen en hij komt er alleen op bij lange stukken snelweg omdat ik dan meestal redelijk doorrij (150-160) en dat is niet grappig meer zonder scherm.Maar verder lekker naked.
 
Ik rijd al jaren met een scherm. Je hebt wel iets meer windgeruis, maar echt last heb ik niet van. De plekken waar je onbezorgd aan je gas kunt hangen en waardoor je onmenselijk veel turbulentie krijgt, zijn door die :( -flitsers op de vingers van 1 hand te tellen. Bij "normale" snelheden heb ik er weinig last van

:] Bigbrother :}
 
ik heb pas een klein windschermpje erop gedaan, een enorm verschil. 't is even wennen, maar daarna ziet het er best mooi uit. deze:
10006508_810_LBKL.JPG

kosste maar 24 euro, bij louis in duutsland.
 
Op de snelweg is een scherm wel comfortabeler maar het ziet er niet uit. Zonder scherm rijdt vooral op de B wegen veel fijner. Komt je snelheid niet boven de 110 uit dan is het zonder scherm goed te doen, ook de wat langere ritten
 
Ach, hij gaat toch niet harder dan 145. Zo te lezen is het dan nog redelijk goed te doen... Ik denk dat ik het er maar op ga wagen om zonder te rijden.. nu nog hopen op mooi weer :]

Bedankt voor de adviesen :}
 
Ik ben het niet eens met de luitjes die zeggen dat een motor met windscherm er niet uit zien. Dit is persoonlijk. Ik vind dat mijn Vulcan er met windscherm er wel goed uitzien. Maar zoals gezegd: het is persoonlijk.

:] Bigbrother :}
 
Ik vind het er zelf nogal lomp uitzien... alhoewel het wel een kwestie van wennen is denk ik. En inderdaad, dat is nogal persoonlijk.
 
Ikzelf vind het geen gezicht, en wil er zo'n ding ook niet op hebben, maar ieder het zijne. Als je het fijn vind moet je het er gewoon op zetten, dan geef ik je nog groot gelijk ook :)
 
Voor mij geen scherm...shift-F7/Nee/Ja (voor onze oude WP gebruikers) dat ding eraf, ziet er niet uit.
 
Je gaat een aantal dagen weg dus zal je toch een tentje en slaapzak meenemen neem ik aan. Als je die dus voorop bind net boven je koplamp. Dan gaat de wind precies onver je heen en zit je dus uit de wind. En je hebt meteen je rommel deels opgeborgen. En het is natuurlijk een stuk stoerder dan een windscherm.

Succes
 
Je gaat een aantal dagen weg dus zal je toch een tentje en slaapzak meenemen neem ik aan. Als je die dus voorop bind net boven je koplamp. Dan gaat de wind precies onver je heen en zit je dus uit de wind. En je hebt meteen je rommel deels opgeborgen. En het is natuurlijk een stuk stoerder dan een windscherm.

Succes


Nope, we hebben met 15 man een herberg afgehuurd..kan evengoed wel een tent meenemen als windscherm (Vooral opgezet lijkt ie me veel wind tegen te houden :P ) maar da's redelijk zinloos he.. maar bedankt voor het idee
 
Eerst wilde ik niet aan een windscherm..ondingen dacht ik en het staat niet.
Maar na veel ritten en na 3 jaar zonder scherm rijden, toch maar een scherm aangeschaft ""even voor de vakantie en daarna gaat ie er weer af!!"" dacht ik.
Het grote toerscherm voor de vulcan 800 (police scherm) kwam er dus niet meer af.
Het kostte enige moeite om de juiste afstelling tegen de turbulentie te vinden. Het scherm was gelukkig veelvoudig instelbaar.
Hoe dichter je op een scherm zit, hoe minder groot de turbulentie is. Mijn scherm stond bijna gelijk aan de schuinte van mn voorvork van de vn800, en dan iets lager dan ooghoogte.
Ik heb wel dik zitten balen met afstellen want het kostte mij 10x los en vastschroeven van alle aanwezige boutjes.
Maar uiteindelijk merkte ik het verschil...meteen al eigenlijk... je armen kunnen relaxed aan het stuur hangen zonder schrap te zetten tegen de wind.

Denk je dat je er niet moe van word om je schrap te zetten tegen de wind...?dus wel. Rijd maar eens 100km met een scherm en je wilt niet anders meer.
Echt waar...
Maar koop niet zo'n laag schermpje dat de wind van je bovenlichaam houd. Dat is half werk, en meer kans op windruis.
Een groot toerscherm helpt!! Je zult uitgeruster van je trip thuiskomen.

Degene die zo'n ding voor mietjes vinden komen maar moe thuis dan.

Neem de tijd om het scherm op jouw persoonlijke afstelling af te stellen.
Een police scherm is duur. 250 euro was een nieuwe. Ik kon een gebruikte krijgen voor toen nog 140 gulden, die deed het ook, wat maakt een beetje oxidatie nu uit. Die krasjes op de ruit poetsen met autowax...en klaar.
 
Het hangt vooral heel erg van de motor. Op een Intruder 1500 en dergelijk klassiek gelijnde motoren staat het niet lelijk vind ik zelf. Op mijn Intruder 800, en motoren met zo'n lijn, is het erg lelijk.
 
Op mijn vulcan 800 classic met leren tassen en een uitgebreide lichtpartij in front past het windscherm m.i. erg goed.

:] Bigbrother :}
 
Bij sommige motoren ziet het er wel uit, andere weer niet.
Daarbij komt ook nog hoe de zit sowieso is. Ik heb 2 jaar op een kawa EN500 gereden, en daar werd je bij 120 gewoon uit het zadel gelift, terwijl ik daar op mijn huidige shadow 750 ACE bij 150 zelfs nog geen last van heb.

Qua uiterlijk zou ik het op en VLX niet doen, maar als je hierdoor uitgeruster op je eindbestemming aankomt, zou ik het zeker overwegen voor de langere afstanden.
En misschien wen je zelfs wel aan het uiterlijk.

Qua geld: als je vaker lange afstanden gaat rijden valt dat misschien dan wel weer mee.

Your choice :)
 
Ik heb zelf zo'n klein windschermpje gekocht, een F18 windscherm. Dit scherm houdt de wind van mijn bovenlichaam tot aan mijn schouders. Ik heb daardoor geen extra turbulentie aan mijn helm, en toch scheelt het een hoop wind, ik zit een stuk rustiger (behalve met een vrachtwagen of zo'n lelijke MPV voor je, dan gaat mijn helm alle kanten op).
Het ziet er trouwens erg mooi uit! Het schermpje komt net een paar centimeter boven mijn tellers uit! super! Heb alleen nog geen foto (geen digicam)
 
Terug
Bovenaan Onderaan