Aprilia4fun
MF veteraan
- 11 sep 2002
- 8.829
- 426
Als het zilverkleurige deeltjes in je olie zijn dan helpt een magnetische aftapplug niet, want dan zijn het waarschijnlijk aluminium splinters ...
metaaldeeltjes kunnen natuurlijk niet van een lagerschaal komen.
die deeltjes zijn natuurlijk wel bezwaarlijk als je in je glijlagers komen.
Ik had ook zulke lagerschalen.. en kan je vertellen, daar komt een hoop extra troep bij los, stukjes krukas, drijfstang, etcLagerschalen zijn bedekt met babix. Dat bevat geen ferrometalen. Is dus niet magnetisch. Wanneer er metaal op de aftapplug zit zijn het meestal staalschilfers uit de versnellingbak. Meestal niet schadelijk.
Gr.
Ik gebruik op mijn motoren een "Magnaforce". Dat is een hele sterke magneet die de vorm heeft van de onderkant van een oliefilter cartridge. Deze zit aan de onderzijde van het oliefilter "geplakt". Ik heb voor de lol eens een filter doorgeknipt en stond versteld van de hoeveelheid ijzer in het filter. De idee is dat deze magneet volledig "in" de oliestroom wordt geplaatst en dus ruecksichtlos alle ijzerdeeltjes eruitpakt en in de onderkant van het oliefilter opslaat. Een aantal jaren geleden werden deze dingen door Conrad verkocht, maar die zijn er een tijd terug mee gestopt. Ik heb toen collectief wat van die dingen in Amerika - direct van de fabrikant- gekocht.
.. en heb er nog één of twee liggen
Het bigend van een ktm is een naaldlager.Alle krukas lagers (bigends) zijn toch glijlagers. De solex heeft naaldlagers, een deux-chevaux ook, (in de big-ends). Voor de rest zijn het allemaal glijlagers.
Dus de dikte van de olie heeft denk ik niet te maken met rol of glijlagers.
Het metaal voor bigend lagers heet babit.
De oliedikte heeft meer te maken met lagerspeling en warmteafvoer van het lager.
Een rol of kogellager heeft maar zeer weinig olie nodig, zeker niet de hoeveelheden die zich in het karter bevind.
Verder zorgd de olie ook voor smering van de tandwielen. in principe is een dikke olie beter voor tandwielen dan een dunne. De dikke olie zorgd iets beter voor een drukverdeling over de tand dan de dunnere.
De olie is verder ook nodig voor smering van de cylinders. Gek genoeg is er altijd een dun laagje olie aanwezig dat de zuiger en zijn veren van de cylinderwand weet te houden. Meestal tenminste.
Gr,
Henk