mijn CB 350 F

hij wil dus nog steeds niet lopen dus ga ik het maar ineens goed aanpakken
ik wilde al een tijdje een caferacerlook en nu gaat hij die eindelijk krijgen.

ik doe het in 2 stappen, de voor en de achterkant en tussen beide "stappen" maak ik een nieuwe kabelboom

ik begin met de voorkant:


hier de kabelboom, netjes met nummertjes op alle stekkertje zodat ik weet welke waar terug moeten
in de koplamp zaten wel een stuk of 5 stekkertjes los en een paar gestripte draden die nergens naartoe gingen, dat moet nog eens uitgezocht worden


dan de voorvork gedemonteerd


nog eentje


en opnieuw


hier de voorvorkpoten, zoals ik verw8te met vrij veel roest op
iemand enige hints hoe dit eraf te krijgen? belgom gebruiken? staalwol?
bij een vluchtige inspectie lijkt er maar 1 plek of mss 2 echt hardnekkig geroest te zijn, en die zit(ten) dan nog bijna perfect waar eventueel clip-ons gaan komen



de bedoeling is om de voorrem eens te bekijken, deze is leeggelekt bij het stilstaan, een stalen remleiding te monteren misschien een andere rempomp met aansluiting voor remlicht zodat de kabel uit 1 stuk kan worden gemaakt
de schijf ga ik perforeren, er komen clip-ons op en tomaselli koplamporen
en als alles meezit en ik heb de mogelijkheid zou ik graag een kroonplaat maken of laten maken zoals die van Natass ( ik hoop dat ik de juiste persoon bedoel )
er zullen hopelijk vlug nieuwe updates komen en heel waarschijnlijk een heleboel vragen voor jullie

groeten Dennis
 
ik heb nog een hele domme vraag ...
wet iemand hoe de gaskabels losmoeten? ik heb al met vanalles geprobeerd mar die willen maar niet loskomen ...
de hele motor is nu uit elkaar gehaald, alleen dat stuur ligt ernog op omdat ik de gaskabels maar niet loskrijg :')
was ook een hels karwij om die luchtfilterbox/batterijsteun eruit te krijgen ...
vanavond nog een fotoupdateje !

ik denk trouwens dat ik andere voorvorkpoten zal nodig hebben, de roest is hardnekkiger dan ik dacht
 
Laatst bewerkt:
Drastisch bezig Dennis.
In mijn tijd startte die altijd goed.
Laat de carburarteurs maar eens helemaal leeglopen en darna zoals al gezegd nieuwe bougies proberen.

Overigens vind ik het vreemd dat hij geen enkele plof geeft ook niet met de deo.

Het is dat je maar een paar honderd km verder woont...anders.....

Persoonlijk zou ik eerst proberen om 'm lopend te maken alvorens je 'm verder uit elkaar gaat halen. Immers alles wat uit elkaar gaat kan weer extra storingen opleveren en dan weet je helemaal niet meer waar je het moet zoeken.
Gaskabels losmaken. Kun je ze niet bij de carburateurs loswippen? Als er stelmechaniekjes tussen zitten, ervoor zorgen dat je zoveel mogelijk ruimte krijgt door deze terug te draaien en dan ze er dus uitwippen.
 
Laatst bewerkt:
mss heb je wel gelijk
maar ik ga nu idd eerst de kabelboom restaureren, want die zag er eerlijk gezegd in de koplamp echt niet meer goed uit, die losse draden aansluiten waar nodig en alles eens terug goed opkuisen en spuiten ( koplamp en luchtfilterbak ) en kijken of ik die voorvorkpoten ontroest krijg.
Dan 4nieuwe bougies en de carburatoren eens reinigen ( eventueel ultrasoon ) en dan zou hij weer als een zonnetje moeten rijden en hopelijk alle elektra eens werken ;) ( pinkers en hoofdlicht werkten niet )
 
geen half werk dus,
al leek het mij logischer om hem eerst te laten lopen
en dan pas de kabelboom aan te passen.
Op elektronisch gebied kan ik geen meerwaarde betekenen,
maar als je nog iemand zoekt om die gele bakken op de achtergrond weg te werken ben je wel aan het juiste adres.
 
als je op " ikhebeenachterbandliggenenwilikjewelgeven-vlak" een meerwaarde kan betekenen kom ik heel graag richting jou met ze een gele bak ^^.
even serieus, moest ik problemen hebben met de carburatoren en dergelijke, zou ik eens mogen komen langsfietsen?

en ik heb de toch maar ineens eruit gehaald omdat deze volgens mij niet de oorzaak is van het slecht rijden. Maar ik moet vooralleer ik wil gaan toeren er lichten op hebben!
het zal volgens mij niet zo heel moeilijk werk zijn om die kabelboom wat te restaureren ...
en ondertussen is mooi alles eraf om schoon te maken en de carburatoren kan ik er nu ook zo afhalen ( als ik die gaskabel loskrijg :p )

normaal staat hij tegen 2 weken weer rijdend ineen met de nodige documenten :)

ik zal vanavond nog wat fototjes posten
 
Dennis,

Ik weet niet hoe het bij een 350 zit maar bij een 550 kun je het deel op het stuur waar de gashendel aan vast zit, splitsen. Dan kun je daar de binnenkabels losmaken.

Wel eerst de kabelspanners "ontspannen" zodat je ruimte krijgt om de binnenkabels los te maken bij de gashandel en de carbs.
 
hij wil dus nog steeds niet lopen dus ga ik het maar ineens goed aanpakken
ik wilde al een tijdje een caferacerlook en nu gaat hij die eindelijk krijgen.

ik doe het in 2 stappen, de voor en de achterkant en tussen beide "stappen" maak ik een nieuwe kabelboom

ik begin met de voorkant:

[~[url="http://img38.imageshack.us/img38/4715/dsc04691u.jpg"]afbeelding~][/URL]
hier de kabelboom, netjes met nummertjes op alle stekkertje zodat ik weet welke waar terug moeten
in de koplamp zaten wel een stuk of 5 stekkertjes los en een paar gestripte draden die nergens naartoe gingen, dat moet nog eens uitgezocht worden

[~[url="http://img38.imageshack.us/img38/842/dsc04692u.jpg"]afbeelding~][/URL]
dan de voorvork gedemonteerd

[~[url="http://img38.imageshack.us/img38/7222/dsc04690j.jpg"]afbeelding~][/URL]
nog eentje

[~[url="http://img38.imageshack.us/img38/5625/dsc04688w.jpg"]afbeelding~][/URL]
en opnieuw

[~[url="http://img38.imageshack.us/img38/1926/dsc04689z.jpg"]afbeelding~][/URL]
hier de voorvorkpoten, zoals ik verw8te met vrij veel roest op
iemand enige hints hoe dit eraf te krijgen? belgom gebruiken? staalwol?
bij een vluchtige inspectie lijkt er maar 1 plek of mss 2 echt hardnekkig geroest te zijn, en die zit(ten) dan nog bijna perfect waar eventueel clip-ons gaan komen



de bedoeling is om de voorrem eens te bekijken, deze is leeggelekt bij het stilstaan, een stalen remleiding te monteren misschien een andere rempomp met aansluiting voor remlicht zodat de kabel uit 1 stuk kan worden gemaakt
de schijf ga ik perforeren, er komen clip-ons op en tomaselli koplamporen
en als alles meezit en ik heb de mogelijkheid zou ik graag een kroonplaat maken of laten maken zoals die van Natass ( ik hoop dat ik de juiste persoon bedoel )
er zullen hopelijk vlug nieuwe updates komen en heel waarschijnlijk een heleboel vragen voor jullie

groeten Dennis

zou gewoon es een fatsoenlijk electrisch schema erbij pakken. dat gekloot met plakkertjes gaat je niet redden vrees ik....
 
Na een hele poos niks meer te laten horen ben ik toch opnieuw begonnen met de Cb350f en is het nieuwe doel tegen maart er mee te rijden.
hij wordt dus definitief omgebouwd naar caferacer. Ik heb momenteel nog geen enkel idee of het zitje en tank een beetje bij elkaar gaan passen, en belangrijker nog, op de motor gaan passen. ook hoop ik dat de motor niet te "dik" gaat lijken door het redelijk brede zitje en brede tank (380mm)

Als zitje heb ik een sportbuddy ( verneukte ) overgekocht van omer en er een stukje afgezaagd. vanaf ik de tank binnen heb ( wordt een CX tank denk ik ) ga ik de grondplaat verder aanpassen en gaat het naar de bekleder

hpim0391t.jpg

hpim0395.jpg

hpim0396j.jpg

hpim0402s.jpg

hpim0405v.jpg

hpim0392k.jpg

hpim0404y.jpg


wat vinden jullie ervan? te groot? te klein (er komt nog een dikkere achterband in 110/90 bt45) ? ....?

ik ben ook verder gegaan met het uiteen halen van de motor:
hier zie je de carbs die nog worden gereinigd en gepolijst
en de voorvork met kaalgemaakte kroonplaat en reeds geschuurde t-stuk ( moet nog overspoten worden )
hpim0401o.jpg

hpim0397q.jpg


Ook heb ik daarnet een uurtje gezwoegd en heb ik het blok eruit genomen ( man, wat een karwei om op je eentje te doen :o )
het frame is nu klaar om volledig schoongemaakt te worden en bij te verven waar nodig ( ik ga het frame niet geheel overspuiten, daar is de lak/powdercoat nog te mooi voor )

hpim0409s.jpg

hpim0411f.jpg

hpim0412.jpg



En hier zie je mijn moeder haar ergste nachtmerrie: ons tuinhuis. een grote chaos van cb onderdelen. Ik begin als ik het zo zie zelf te vrezen of ik alles nog terugvind of weet wat op welke plaats moet ( maar ik ga ervan uit dat dit zichzelf wel uitwijst )

hpim0413.jpg

hpim0414t.jpg


Het is dus de bedoeling om eerst het frame weer netjes te maken. dan het motorblok weer netjes te maken en verenigen. dan komt de hele voorpartij erop. Ik krijg namelijk maandag hopelijk een pakketje van rocket met daarin:

-clip-ons
-koplamporen
-rond achterlicht voor in het zitje te bouwen
-bar-end spiegel

wanneer de gehele voorkant naar wens is ( poten polijsten, remklauw reviseren, voorwiel opkuisen en dergelijke ) gaat die erop en begin ik aan het achterwiel ( niet veel werk )
dan ga ik de tank en zit pas maken en spuiten. en dan de rest er rond bouwen.

groeten Uit België en tot de volgende update
 
dat zadel is inderdaad wat aan de brede kant,
misschien beter doormidden slijpen, stuk vantussen halen
en beide helften terug aan elkaar lassen (wil ik wel voor je doen mocht je dat zelf niet lukken)
 
Hey omer
daar heb ik ook al aan gedacht maar ik ga er mee wachten tot ik de definitieve tank binnen heb. dan kijk ik hoe veel smaller het zitje moet
een vriend van mij heeft namelijk een automaat lasaparaat en ook wat ervaring met het lassen ermee.
daarom dat het zitje bekleden 1 van de laatste dingen zal zijn :)
maar als ik het op de motor zie en eens proefzit is de lengte en het zitcomfort perfect, dus buiten versmallen is het een ideaal zitje
 
sorry voor de dubbelpost maar ik heb nog een vraagje
kan ik de carterpan gewoon verwijderen zonder dat er iets uit het blok valt? en is de pakkig dan nog te hergebruiken? idem voor het koppelingscarter.
Ik ben namelijk bezig om het motorblok op te knappen maar heb nog nooit het blok opengehad.

Ook vroeg ik me af hoe de achterbrug van het frame gaat, is dat gewoon de moer eraf draaien? want zelf met mijn 85 kila en een serieuze ratel beweegt de moer geen milimeter

en als laatste krijg ik de middenbok/staander er niet af: het lijkt alsof er 2 busjes langs iedere kant zijn geperst en dat ik die langs beide kanten eruit moet halen. maar de ene zit muurvast en de andere krijg ik 1mm omhoog, kan ronddraaien, maar gaat er echt niet uit

alvast bedankt!
 
Uit mijn hoofd, carter kun je gewoon loshalen, koppelingshuis, opletten dat je kickstarteras niet naar buiten trekt, als je niet weet hoe het zit is het lastig terugzettten.

Achterbrug is steekas net zoals achterwiel vastziet.

De middenbok kan inderdaad gruwelijk vast zitten, soms moet je met veel geweld de boel losmaken, heetstoken en dergelijke acties.
 
Laatst bewerkt:
De middenbok wordt op zijn plaats gehouden door een holle pen die vast zit geklemd met twee moeren (en boutjes). Moeren en boutjes lossen, en dan kan de holle pen er (naar één kant) worden uitgetikt. Dat gaat meestal niet zonder de nodige krachttermen...

Als het zo niet lukt kun je ook een grote platte schroevendraaier zetten tussen de twee helften die door de boutjes op elkaar worden geklemd, en deze een beetje open wrikken. Klinkt ingewikkeld, wellicht dat onderstaande afbeelding het wat duidelijker maakt.

detailmiddenbokua6.jpg
 
bedankt voor de afbeelding !
zo ziet het er inderdaad uit
die moeren zijn eraf, boutjes eruit en heb alles wat opengeworngen
maaaaar, buiten dat er nu wat speling op is gekomen doet het nog niet erg veel
ik dacht dat die chromen holle busjes eruit moeten ... is dat ook zo?
ik heb iig 1 ervan al wat eruit kunnen wringen maar verder dan 1mm omhoog ( als het frame op zijn kant ligt ) ben ik niet geraakt
 
sorry voor de dubbelpost maar ik heb nog een vraagje
kan ik de carterpan gewoon verwijderen zonder dat er iets uit het blok valt? en is de pakkig dan nog te hergebruiken? idem voor het koppelingscarter.
Ik ben namelijk bezig om het motorblok op te knappen maar heb nog nooit het blok opengehad.

Ook vroeg ik me af hoe de achterbrug van het frame gaat, is dat gewoon de moer eraf draaien? want zelf met mijn 85 kila en een serieuze ratel beweegt de moer geen milimeter

en als laatste krijg ik de middenbok/staander er niet af: het lijkt alsof er 2 busjes langs iedere kant zijn geperst en dat ik die langs beide kanten eruit moet halen. maar de ene zit muurvast en de andere krijg ik 1mm omhoog, kan ronddraaien, maar gaat er echt niet uit

alvast bedankt!

ps doe jezelf een plezier en ga niet klooien met oude pakkingen....anders mag je straks alles dubbel doen :+
 
ik vroeg het me gewoon af of die pakkingen herbruikbaar waren, bij vele motoren en brommer moet je de pakking aan de koppelingskant niet steeds verwisselen bij het losmaken van het koppelingscarter ...
 
zo, achterbrug eruit, middenbok eraf
en een leuk pakje van de heer Rocket ontvangen :)
Ik moet hier geen reclame maken voor hem wellicht, maar toch even vermelden dat ik nog nooit een pakje vanuit nederland zo snel heb ontvangen, zo keurig ingepakt, en zo'n vriendelijk service heb gehad ! echt top !

hier wat foto's

hpim0416r.jpg

hpim0417.jpg

hpim0418a.jpg

hpim0419p.jpg

hpim0420.jpg


sorry voor de onduidelijke foto's, maar het is een selchte camera, en ik sleutel voornamelijk 's avonds
 
de toerenteller hangt er trouwens maar voor de sier op, daar wordt nog een mooie rvs beugel voor gemaakt
 
zo:

frame, achterbrug en middenbok schoongemaakt, de lak is origineel, en afgezien van enkele plekken, zit die er nog te goed op om te overspuiten.

de tank moet nog vervangen worden door een langer exemplaar en het zitjes moet nog steeds minder breed worden gemaakt.
koplamp moet trouwens ook nog ff naar beneden, maar krijg zo al een goede indruk wat het gaat worden :)



 
Terug
Bovenaan Onderaan