Mijn CR500 ombouwproject

ook mijn cr500 was niet stil te krijgen.
had de standaard demper verlengt met nog een stuk demper en daartussen een kamertje.en nog brullen ook bij half gas.
beste werk nog voorbocht inpakken in glaswol maar dat ziet er niet uit

idd, ik heb ook een erg lange demper... (geen idee wat voor een maar iig geen originele) en hij maakt een teringherrie (positief) maar dr komt ook enorm veel herrie door de carburateur... en dat kan je niet echt dempen..

fox.jpg

rechts.jpg


de demper loopt tot het einde van het kapje door zoals je ziet.....

-edit-

ja mn spatbord staat scheef door de demper :+
 
ik had e binnenkant van de luchtfilterkast met schuimrubber bekleed.
scheelt zeker 1 db..
het is echt onbegonnen werk om een cr goed stil te krijgen.
als je hem te veel afknijpt loopt tie veel te heet en kost het je blok en vermogen.
gewoon gaan met dat ding en hopen dat je niet aangehouden wordt door de veldwachter is het beste
 
ik had e binnenkant van de luchtfilterkast met schuimrubber bekleed.
scheelt zeker 1 db..
het is echt onbegonnen werk om een cr goed stil te krijgen.
als je hem te veel afknijpt loopt tie veel te heet en kost het je blok en vermogen.
gewoon gaan met dat ding en hopen dat je niet aangehouden wordt door de veldwachter is het beste

laatst al weggescheurd voor een verdachte jeep die met hoge snelheid aan kwam rijden over t veldweggetje waar ik toevallig ook reed... die heb ik niet meer terug gezien 8-)

ik rij btw niet door velden waar gezaaid of geplant is ofzo dus eigenlijk had ik niets te vrezen maarja.. k vond het wel leuk })
 
Ik zal binnenkort wat foto's maken van de CR van de topicstarten en hier online ketsen (inclusief wat hi-res detailfoto's).
 
Ik zal binnenkort wat foto's maken van de CR van de topicstarten en hier online ketsen (inclusief wat hi-res detailfoto's).

Waar blijven ze dan? :)

Graag wat mooie detail shots, ook van de bestickerde tank!

(whaaaa ik had de Forum Oma en die lijkt echt sprekend op mijn eigen oma!)
 
Waar blijven ze dan? :)

Graag wat mooie detail shots, ook van de bestickerde tank!

(whaaaa ik had de Forum Oma en die lijkt echt sprekend op mijn eigen oma!)
Duderuud heeft nu andere prioriteiten.

Het geluid van een CR500 is trouwens inderdaad erg irritant voor mede wegbruikers.
En ik bedoel het allemaal niet zo slecht mensen. '( :+
Vanmiddag kwam de overbuurman al verhaal halen toen ik aan het starten was. O-)
 
:r Vanmiddag 2.5 uur staan trappen op een verlaten landweggetje.

Ik was met een motormaatje toeren, en hij mocht even op mijn fiets stappen.
Gaf nog aan dat hij moest opletten om hem niet af te laten slaan.
Hij zou erop letten ..
Affijn hij gaf best wat gas maar te weinig koppelingslip en de motor sloeg af. O-) 3
Vette bougie. :?

Na 2.5 uur reed er een automobilist langs die veel crosservaring heeft.
(reed zelf 250 cc wedstrijden)
En die kreeg hem na een kwartier en tussendoor wisselen van zijn Nikeys voor legerlaarzen aan het reng deng dengg. :} Waarvoor mijn dank.
Het was anders nog zeker 2 uur lopen geweest naar huis. :+

Voortaan maar een schone bougie en sleutel meenemen voor onderweg?
Ik ga ook wat minder vet smeren. 1:30 inplaats van 1:20/1:25. O-)
 
:r Vanmiddag 2.5 uur staan trappen op een verlaten landweggetje.

Ik was met een motormaatje toeren, en hij mocht even op mijn fiets stappen.
Gaf nog aan dat hij moest opletten om hem niet af te laten slaan.
Hij zou erop letten ..
Affijn hij gaf best wat gas maar te weinig koppelingslip en de motor sloeg af. O-) 3
Vette bougie. :?

Na 2.5 uur reed er een automobilist langs die veel crosservaring heeft.
(reed zelf 250 cc wedstrijden)
En die kreeg hem na een kwartier en tussendoor wisselen van zijn Nikeys voor legerlaarzen aan het reng deng dengg. :} Waarvoor mijn dank.
Het was anders nog zeker 2 uur lopen geweest naar huis. :+

Voortaan maar een schone bougie en sleutel meenemen voor onderweg?
Ik ga ook wat minder vet smeren. 1:30 inplaats van 1:20/1:25. O-)


1:30 :? zou het gewoon op 1:40 houden (doe ik altijd met me crossers)
 
Kee, en ik heb hem pas een week. Toch rookt de motor niet als hij warm is. :)
En ik ga ook even de bougie lezen en de carb afstellen op rijker of minder.
Zal ook wel helpen?
 
Kee, en ik heb hem pas een week. Toch rookt de motor niet als hij warm is. :)
En ik ga ook even de bougie lezen en de carb afstellen op rijker of minder.
Zal ook wel helpen?


Vetslaan heb je ook veel meer last van als je zo vet smeert. Ik zou uitkijken dat je hem niet te arm zet want dan loopt hij ondanks dat je 1:30 oid smeert alsnog vast ;9
 
:) Inderdaad, maar ik heb nu het idee dat hij gewoon veel te rijk loopt.
Dat samen met de olie zal wel niet helemaal meewerken met vetslaan. O-) :?

Ik had hem gisteren in eerste instantie gestart met de choke erop.
Dat deed de vorige eigenaar nooit. Direct na het aanslaan uit gedaan.
En toen 10 kilometer gereden, waarna met overstapen dat maatje hem af liet slaan..

Ik vind het toch nog wat lastig dat kicken. :+
Vooral omdat hij niet stationair loopt en je dus een beetje gas moet geven op het juiste moment.

Hopelijk wordt dat idd beter met afstellen, nieuwe bougie en vooral minder olie mixen. 8-)
 
Als je er voor zorgt, dat de afstelling goed is ( koffiebruin bougietje ) dan is een smering van 1:35 meer dan voldoende.

Zoals ik het nu hoor, krijgt hij teveel benzine. Vandaar dat moeilijke starten en het snelle afslaan. Stel hem gewoon goed af en zorg dan dat hij net niet stationair loopt. Let oed op, dat als je de motor een tijdje niet gebruikt, dat benzine verdampt en olie niet. Heel langzamerhand, zal de smering dus vetter worden. daarnaast zijn er een antal oliesoorten die zich willen scheiden van de benzine, zeer zeker bij kou wil dat gebeuren. Omdat olie zwaarder is dan benzine, krijg je onderin de tank iets meer olie. Al met al slaat hij dus heel snel vet en start moeilijk. Modellen van 1985 t/m 1988 hadden hier heel veel last van.
 
Ik ga straks eens kijken. De bougie is een week oud, en hij heeft 2 liter op 1:20 gelopen, en nu 3 liter op 1:30. Ik ga er een liter benzine bijgooien zonder mengsmering, (er zit nog iets van 7 liter in) en dan gooi ik er als laatste 1 liter bij met 1:35.

Wat ik net zag na het verwijderen van de zijkap is dat de uitlaat uit 4 delen bestaat, de voorbocht, 2 keer een pijpje van 15 centimeter en uiteindelijk de uitlaat.

Bij alle overgangen zitten veren om het spul bij elkaar te houden, en er is bij iedere overgang wat olie aan de buitenkant. Dat dicht dus niet helemaal perfect af. "naked" foto zonder zijkap volgt, hopelijk heeft iemand hier iets over op te merken uit ervaring. (of dit een normaal systeem is, en of ik er iets aan kan doen qua afdichting want het lijkt alsof die pijpjes moeten kunnen bewegen ivm het uizetten door warmte)

(zie de foto, bij de stippellijnen zitten de overgangen en veren)

uitlaat.jpg


Ik krijg de demper helaas niet open om te kijken of er iets van dempingspul inzit, 2 schroefjes gaan gemakkelijk los, 2 helemaal niet (imbusje draait dol :X )en ik wil zo graag wat minder geluid. :+ Hoopte op een open demper die ik kon vullen..

Btw: moet ik eigenlijk een eigen topic openen? Ging ergens anders over hier eigenlijk. :o
 
Laatst bewerkt:
je kunt ook van die rubberen afdichtings ringen over de uitlaat heen schuiven bij de aansluitstukken. dit houd ook best veel olie/gassen tegen...

+ dat 1;40 meer dan genoeg is voor een cr500 denk ik zo.
 
mn tsx kotste er ook altijd troep uit...mn MT nog meer...(die spoot water uit de uitlaat ofzo)....sindsdien nog meer schurfthekel aan tweetakt gekregen.

worldbeater (ik neem aan dat je Frederik heet), die uitlaat is een opmaatuitlaat, zelfgemaakt dus. Dus of het normaal is dat het uit zoveel delen bestaat is onwaarschijnlijk. Maar het zou goed kunnen dat het nog enigszins op een normale uitlaat moest lijken qua constructie.

Die kieren kun je beter wel afdichten anders krijg je een vieze puinzooi op je velgen/banden/remmen enz...wor je niet blij van. Intapen werkt niet, fietsband erom tiewrappen werkt niet ehhhh...ik weet het verder ook niet...zoals barry zei, je hebt speciale soort rubberen stukken die erover kunnen...vond het zelf een soort keerringen lijken...maar dan groot.
 
:) Inderdaad, maar ik heb nu het idee dat hij gewoon veel te rijk loopt.
Dat samen met de olie zal wel niet helemaal meewerken met vetslaan. O-) :?


Ik vind het toch nog wat lastig dat kicken. :+
Vooral omdat hij niet stationair loopt en je dus een beetje gas moet geven op het juiste moment.

Kun je de choke niet verdraaien (linksom/rechtsom)om de motor stationair te laten lopen. Ik heb een aantal cr 250,s gehad waarbij dit mogelijk was.
 
Ik monteer mijn uitlaat (husky 610) met een speciale zwarte siliconenkit, deze is hitte vast en makkelijk te verwijderen als je hebt gedemonteerd.
Het voorkomt trillingsslijtage en dicht redelijk goed af (bij gas-dicht geen klappende uitlaat )
 
Kun je de choke niet verdraaien (linksom/rechtsom)om de motor stationair te laten lopen. Ik heb een aantal cr 250,s gehad waarbij dit mogelijk was.
Staat ook in het boekje dat er 66 klikstanden(?) zijn, maar ik mij al helemaal leip lopen draaien zonder resultaat. :+
Er zit wel een brandnieuwe Mikuni op, maar zal nog eens opnieuw goed checken.
En in je uppie is het lastig afstellen zo snel slaat'ie af. (met name als je niet zo handig bent ;) )


worldbeater (ik neem aan dat je Frederik heet)
Nope. :P

, die uitlaat is een opmaatuitlaat, zelfgemaakt dus. Dus of het normaal is dat het uit zoveel delen bestaat is onwaarschijnlijk. Maar het zou goed kunnen dat het nog enigszins op een normale uitlaat moest lijken qua constructie.
Een collega van mij heeft hetzelfde eindstuk. :?

Maar die buis is over de gehele lengte hetzelfde materiaal, maar wordt dus 2 keer onderbroken met een overgang, en een dikke veer erboven op.

De vorige eigenaar zei ook nog dat de voorbocht speciaal voor deze motor door een expert gelast is, dus waarom zouden ze het dan zo raar afwerken.. toch met uitzetting te maken denk ik.

Die kieren kun je beter wel afdichten anders krijg je een vieze puinzooi op je velgen/banden/remmen enz...wor je niet blij van.
Zoveel komt er nou ook weer niet uit, schat in dat het hoogstens iets spettert.

Ik werk in de rubberhandel, dus een paar bussen kan ik zo uit ons magazijn pakken. :} Tnx all.
 
Terug
Bovenaan Onderaan