Mijn ervaring met Optitune Bike Performance

Amateuristisch geneuzel van Optitune. Begin geen webshop als je moeite hebt met de wet kopen op afstand.
 
Aangezien TS hier nog wel heeft gekeken maar niet de OP aangepast heeft heb ik mijn post aangepast. Is het voor een volgende die hier kijkt iig duidelijk.

Wat een enorm flauw mailtje zeg :r

Maargoed, de keutel is ingetrokken en alles is opgelost, iedereen blij. *O*

Ik zie het flauwe er niet in eigenlijk? Lijkt mij een correct en net geformuleerde mail?
Ze gaan nu gewoon de letter van de wet volgen zoals TS dat zou willen. TS mag daarom nog blij zijn dat ze niet moeilijk doen over het niet volgen van de juiste werkwijze.
 
Laatst bewerkt:
Zot, ik snap je invalshoek, en ik kan me ook wel vinden in die argumentatie.

Maar ik denk dat het wel van belang is dat er een wet is die je tegen algemene voorwaarden beschermt. Ook omdat er in sommige gevallen niet door die tekst heen te komen is.

Verder zal de gemiddelde consument de voorwaarden niet eens lezen maar een vinkje zetten omdat anders de bestelprocedure niet begint.
 
Laatst bewerkt:
de wet beschermt in deze een flapdrol die op zijn afspraken die hij gemaakt heeft terug komt. Afspraak is: voorwaarden bedrijf.

Ik snap je punt, maar in deze zijn de voorwaarden niet rechtsgeldig, dus die afspraken zouden nooit zo geformuleerd moeten zijn.
Daarbij snap ik óók dat je reactie voortkomt uit het feit dat jij als ondernemer zelf misschien regelmatig tegen dit soort wettelijke beperkingen aanloopt, die jou als (klein?) bedrijf geld kosten. Het voorbeeld van Bolski op de vorige pagina is wel treffend... Helaas is de wet nu eenmaal zo en zul je daar rekening mee moeten houden, net als het feit dat je BTW moet afdragen en bepaald garantievoorwaarden zal moeten naleven hoe krom die ook zijn.
 
Laatst bewerkt:
Het is maar goed dat dat geen zak boeit als het om onwettelijke voorwaarden gaat Zot, anders zouden voorwaarden heel snel heel lelijk worden.

Stel jij spreekt met aannemer bladiebla af iets zonder bon te laten doen en contant te betalen voor prijs x.

hou je @#$% aan je afspraak en ga niet achteraf toch een bon vragen voor diezelfde prijs.

mijn woord is mijn wet
 
Laatst bewerkt:
Aangezien TS hier nog wel heeft gekeken maar niet de OP aangepast heeft heb ik mijn post aangepast. Is het voor een volgende die hier kijkt iig duidelijk.Ik zie het flauwe er niet in eigenlijk? Lijkt mij een correct en net geformuleerde mail?
Ze gaan nu gewoon de letter van de wet volgen zoals TS dat zou willen. TS mag daarom nog blij zijn dat ze niet moeilijk doen over het niet volgen van de juiste werkwijze.
Zeker correct maar met een hoop gelul in de ruimte dat van 0,0 toegevoegde waarde is maar puur om nog even een statement te maken.

"Wij deden alles geweldig klantvriendelijk maar omdat jij zeurt gaan we het voor iedereen minder makkelijk maken want dit kost ons centjes'.

Hoeveel centjes deze werkwijze heeft opgeleverd zullen we nooit weten, maar vast een hoop ;)
 
Ja maar als je dat zoals het hoort leest voor je de bestelling plaatst dan bestel je toch überhaupt niet?
Jij en ik weten beiden dat heel veel mensen dit niet lezen. Als ze het al lezen weten ze vaak niet of dit wel/niet in strijd is met de wet. Volgens mij wist TS dit ook niet maar werd hij er in dit topic op gewezen.

Maar dan nog, waarom zou je als webshop het risico willen lopen?
 
De TS heeft helemaal gelijk dit is voor mij ook een van de redenen geweest om mijn eigen webshop af te bouwen omdat ik nu als verkoper verantwoordelijk ben voor het verzenden naar de klant. Dus als de TNT het het pakket laat vallen etc dan is het mijn kosten post en niet de klant dat was tot 2 jaar geleden anders. Tevens moet je als iemand iets terug stuurt die kosten volledige terug betalen dus ik snap hun houding heel goed maar de wet is de wet dus deal with it dus dat moet je gaan mee berekening in de kosten dus iedereen moet een stukje mee betalen om de verzendkosten van retour orders te coveren. Als ondernemer moet je dit gewoon incalculeren.

Maar het is zeker een slechte zaak dat ze er vanaf weten en willens en wetens dus de wet aan hun laars lappen en dat getuigt niet van goed ondernemerschap. Dat is wat het grootste probleem hier is niet de kosten maar hoe er mee omgegaan wordt.

Ik ben blij voor de TS dat het opgelost is maar het is wel een beetje meh opgelost het is nu een uitzondering en de rest van de klanten lopen hier ook tegenaan omdat de meeste niet eens weten dat ze het gewoon terug krijgen de verzendkosten.

Helaas voor hun is het zodat deze webwinkel bij mij nu op de zwarte lijst staat waar ik dus nooit zou kopen. Mijn korte zoektocht op het internet geeft een slecht beeld van deze webwinkel het krijgt bij de meeste review sites een mager zesje met veel klachten en dit topic kom op plaatsje 7 in google terug dus voor mij is dat gelijk een no go hoe goedkoop het ook is.

Maar zelf ben ik meer de laatste tijd niet meer aan het gaan voor het aller goedkoopste maar gewoon de betrouwbaarste met normale omruil regelingen waarbij deze webshop al gelijk was afgevallen.
 
Aangezien TS hier nog wel heeft gekeken maar niet de OP aangepast heeft heb ik mijn post aangepast. Is het voor een volgende die hier kijkt iig duidelijk.Ik zie het flauwe er niet in eigenlijk? Lijkt mij een correct en net geformuleerde mail?
Ze gaan nu gewoon de letter van de wet volgen zoals TS dat zou willen. TS mag daarom nog blij zijn dat ze niet moeilijk doen over het niet volgen van de juiste werkwijze.
Ik ben het helemaal met je eens Roy.
 
Laatst bewerkt:
Stel jij spreekt met aannemer bladiebla af iets zonder bon te laten doen en contant te betalen voor prijs x.

hou je @#$% aan je afspraak en ga niet achteraf toch een bon vragen voor diezelfde prijs.

mijn woord is mijn wet


Dit is natuurlijk een andere vorm van een afspraak, hiebij houdt zowel aanbieder als klant geen rekening met de wet, en mag je (de klant) zowiezo niet zeiken ;)
 
De wet koop op afstand stamt uit 2001 (toen er vaak nog niet eens foto's bij een product stonden). Maar al is hij uit 2001, veel passages die er in staan zijn gewoon uit oude andere regels en wetten gepakt, die eigenlijk toegespitst waren op o.a colportage verkoop en postorder uit een papieren gids. Sommige regels zijn dan ook meer te betrekken op de bescherming van Oma die ongezien een veel te dure stofzuiger besteld, met de opdringerige verkoper naast zich.

In 2014 heb je bij de meeste producten op Internet nog meer informatie voor handen, dan wanneer je het in de winkel vast houdt. Gewicht, exacte afmetingen, meerdere hele goede foto's, toepassingenlijsten, etc.

Ik begrijp de opstelling van Optitune daarom ook wel, ook al is het (zoals al door iemand vermeld) ook een vorm van oneerlijke concurrentie. Ik (een kleine ondernemer notabene) geef al meer dan €3000,- per jaar uit aan het vergoeden van de verzendkosten aan klanten die iets terug sturen.

Maar de andere kant van de medaille: Van die retour zendingen is driekwart van mensen die uit pure laksheid een product bestellen "voor het geval ik het nodig heb" of "omdat het misschien past, al staat mijn model er niet bij" en "ff kijken of ik het wat vindt".

Deze wet is achterhaald.
 
Laatst bewerkt:
Dit is natuurlijk een andere vorm van een afspraak, hiebij houdt zowel aanbieder als klant geen rekening met de wet, en mag je (de klant) zowiezo niet zeiken ;)

pffff, een andere vorm van een afspraak. Ik begrijp dat ik een dinosaurus ben die nog geleerd heeft dat afspraak, afspraak is, maar dat dat in Nederland niet meer opgaat :')
 
Ik heb zovaak dingen terug gestuurd naar diverse online winkels, maar het is nog NOOIT in me opgekomen te ZEUREN over verzendkosten die ik betaald heb..

Je kiest zelf persoonlijk om het te bestellen, je kan het ook om de hoek bij je algemene motorboer kopen?
 
Zelf heb ik met optitune geen ervaring maar wel met een heleboel andere webshops. En waar ik spullen retour stuur heb ik nog nooit mijn verzendkosten terug gehad (als het geen gratis retour service was). Toch wel raar eigenlijk, zeker als dit bij wet wel verplicht is.
 
Jij en ik weten beiden dat heel veel mensen dit niet lezen. Als ze het al lezen weten ze vaak niet of dit wel/niet in strijd is met de wet. Volgens mij wist TS dit ook niet maar werd hij er in dit topic op gewezen.

Maar dan nog, waarom zou je als webshop het risico willen lopen?

Zelf wil ik het risico niet lopen (en houd mij voor zover ik weet ook aan de wet die dit jaar nogmaals word aangescherpt in het nadeel van de ondernemer) maar begrijp het standpunt wel goed.

Alleen als ik vanuit mijzelf kijk bij aanschaf van een product online dan vind ik het niet belangrijk of de shop aan de wet voldoet maar of ik het eens ben met de voorwaarden.
Ik neem toch aan dat je dan namelijk al besluit af te haken.

Ik weet helaas dat er weinig mensen zijn die de voorwaarden lezen en vind het jammer dat daar zo makkelijk mee omgegaan word. Stukje onderzoeksplicht zeg maar.

Vanuit de OP te lezen wist hij al dat hij recht had op de verzendkosten van het heenzenden daar is hij in dit topic niet op gewezen. (alleen de precieze wetsartikelen) Dus na het lezen van de voorwaarden en überhaupt de website had hij echt wel geweten dat de webshop daar een andere mening over had.
 
de wet beschermt in deze een flapdrol die op zijn afspraken die hij gemaakt heeft terug komt. Afspraak is: voorwaarden bedrijf.

komt puntje bij paaltje, gaat ts voor 6.75 ja, maar de afspraak die ik gemaakt heb mag niet van blablabla doen.

Joh, dan moet je die afspraak niet doen, hokje afvinken of wat dan ook.

Nee hoor, die afspraak is nooit gemaakt aangezien de voorwaarden nietig verklaard worden, ze komen namelijk niet overeen met de wet. Voor de wet bestaat die voorwaarde die Optitune geplaatst heeft dus niet, dus heeft TS ook nooit een afspraak gemaakt. Je kunt namelijk niet instemmen met iets dat niet bestaat.

Misschien niet volledig juridisch correct geformuleerd, maar dit is wel waar het op neer komt.
 
De TS heeft helemaal gelijk dit is voor mij ook een van de redenen geweest om mijn eigen webshop af te bouwen omdat ik nu als verkoper verantwoordelijk ben voor het verzenden naar de klant. Dus als de TNT het het pakket laat vallen etc dan is het mijn kosten post en niet de klant dat was tot 2 jaar geleden anders. Tevens moet je als iemand iets terug stuurt die kosten volledige terug betalen dus ik snap hun houding heel goed maar de wet is de wet dus deal with it dus dat moet je gaan mee berekening in de kosten dus iedereen moet een stukje mee betalen om de verzendkosten van retour orders te coveren. Als ondernemer moet je dit gewoon incalculeren.

Maar het is zeker een slechte zaak dat ze er vanaf weten en willens en wetens dus de wet aan hun laars lappen en dat getuigt niet van goed ondernemerschap. Dat is wat het grootste probleem hier is niet de kosten maar hoe er mee omgegaan wordt.

Ik ben blij voor de TS dat het opgelost is maar het is wel een beetje meh opgelost het is nu een uitzondering en de rest van de klanten lopen hier ook tegenaan omdat de meeste niet eens weten dat ze het gewoon terug krijgen de verzendkosten.

Helaas voor hun is het zodat deze webwinkel bij mij nu op de zwarte lijst staat waar ik dus nooit zou kopen. Mijn korte zoektocht op het internet geeft een slecht beeld van deze webwinkel het krijgt bij de meeste review sites een mager zesje met veel klachten en dit topic kom op plaatsje 7 in google terug dus voor mij is dat gelijk een no go hoe goedkoop het ook is.

Maar zelf ben ik meer de laatste tijd niet meer aan het gaan voor het aller goedkoopste maar gewoon de betrouwbaarste met normale omruil regelingen waarbij deze webshop al gelijk was afgevallen.
Laten we eerlijk zijn.

Afgezien van dit geval is het waarschijnlijk gewoon een prima winkel. Er gaat overal wel eens iets fout en niet iedereen is nu eenmaal altijd tevreden. Mensen openen eerder een topic met een slechte ervaring dan dat ze een zaak een pluim geven d.m.v. een apart topic. Zo zijn wij mensen nu eenmaal, jammer maar helaas.
 
Stel jij spreekt met aannemer bladiebla af iets zonder bon te laten doen en contant te betalen voor prijs x.

hou je @#$% aan je afspraak en ga niet achteraf toch een bon vragen voor diezelfde prijs.

mijn woord is mijn wet
Je vergelijking is natuurlijk compleet onzinnig.

Stel dat ik, als koper, een extra document met vaak meer dan 1000 woorden aan voorwaarden stel. Niet makkelijk leesbaar, makkelijk weg te klikken. En jij hebt als verkoper daarop akkoord geklikt. En ik ga je vervolgens eraan houden, ook al is het compleet tegen de wet?

artikel 99 lid 100000393 - Wanneer Zot een product te laat levert, betaalt hij DualDevil per dag 1000 euro boete.

Vervolgens komt er volledig buiten jouw schuld om vertraging in de bestelling en moet je dokken. Want ja, afspraak is afspraak. :z
 
Nee hoor, die afspraak is nooit gemaakt aangezien de voorwaarden nietig verklaard worden, ze komen namelijk niet overeen met de wet. Voor de wet bestaat die voorwaarde die Optitune geplaatst heeft dus niet, dus heeft TS ook nooit een afspraak gemaakt. Je kunt namelijk niet instemmen met iets dat niet bestaat.

Misschien niet volledig juridisch correct geformuleerd, maar dit is wel waar het op neer komt.
Prima, maar je bent wel akkoord gegaan met hún voorwaarden, je weet dat hun er dus anders over denken. Dan moet je achteraf niet de bijdehante flaptoeter gaan uithangen en gaan smijten met je wetsartikeltjes e.d., maar gewoon een webshop uitzoeken waarvan de Algemene Voorwaarden wel direct aan de wet voldoen (oh nee, dat doe je natuurlijk niet, want die webshop was waarschijnlijk 3 euro duurder). Om nog maar te zijgen om een rechtszaak aan te spannen voor 6,75 euro om een ondernemer te gaan dwarsliggen 'omdat het kan'
 
Laatst bewerkt:
Laten we eerlijk zijn.

Afgezien van dit geval is het waarschijnlijk gewoon een prima winkel. Er gaat overal wel eens iets fout en niet iedereen is nu eenmaal altijd tevreden. Mensen openen eerder een topic met een slechte ervaring dan dat ze een zaak een pluim geven d.m.v. een apart topic. Zo zijn wij mensen nu eenmaal, jammer maar helaas.
Dat klopt klagers hebben meer de neiging om iets te plaatsen dan mensen die tevreden zijn. We hebben ooit een test gedaan met feedback waarbij als je het altijd na de acties vroeg de feedback 80% positief was en 20% negatief maar toen we het vroegen als extra stap (dus op verzoek) was het opeens omgedraaid iedereen die happy was liet het niet meer weten en de klagers die klikte wel om hun ongenoegen te laten blijken. Maar wat veelal wel is dat er wel een aantal positieve reviews zijn en er is niet veel van die te vinden voor deze store.

Maar er zijn meer plekken waar geklaagd wordt over deze winkel en niet alleen dit topic maar de houding is ook niet goed van de eigenaar dus daar keur ik ze dan op af. Misschien helemaal on terecht hoor maar het mooie is voor hun 10 anderen en iedereen is vrij om te kiezen.
 
Prima, maar je bent wel akkoord gegaan met hún voorwaarden. Dan moet je achteraf niet de bijdehante flaptoeter gaan uithangen en gaan smijten met je wetsartikeltjes e.d., maar gewoon een webshop uitzoeken waarvan de Algemene Voorwaarden wel direct aan de wet voldoen (oh nee, dat doe je natuurlijk niet, want die webshop was waarschijnlijk 3 euro duurder).
Wat een onzin. Eis 1 is dat mensen wettelijk handelen, wanneer dat niet gebeurt moeten ze tot de wettelijke orde geroepen worden. Verbaast mij hoeveel mensen niet begrijpen hoe belangrijk dat is.

Als er geen wettelijke eisen aan voorwaarden gesteld werden, liep je ten alle tijden een enorm risico. Bij ongeveer alles wat je doet op financieel / handelsgebied. Gelukkig wonen we niet in een bananenrepubliek waar dat het geval is.
 
Terug
Bovenaan Onderaan