Mijn Honda Cb 750 Boldor

Don't worry... het geluid neem je erbij. Bij de stoplichten hoor en voel je dan heel goed of ie loopt. Het is inderdaad de koppeling die zo los trilt, hebben ze allemaal en het hoort zo. Ik heb me er ook wel eens druk over gemaakt, maar iedereen vertelt hetzelfde verhaal.

...of ik luister heeeeeel slecht :)
 
ja ik weet dat meer van deze motoren hier mee kampen,maar is hier niks aan te doen?je hoort bij de stoplichten het motorgeluid eigenlijk niet meer en ik vindt het een knap irritant geluid!!graag even een reactie terug


groeten honda CB 750 boldor!
 
Het geluid wat je hoort is waarschijnlijk het klapperen van de koppeling doordat er ruimte zit op de primaire aandrijvingsketting. Dit kun je meestal verminderen door de fiets netjes synchroon te stellen en ietsje hoger stationair. Als je er echt vanaf wil zul je het blok moeten opereren en ofwel de ketting of de kettingspanner vervangen. Dan is het een tijdje over.
 
Bedankt voor je bericht,maar heb nog een raar verschijnsel,namelijk de bovenste distributieketting spanner komt niet uit als ik hem span,betekent dat dat hij al strak staat?
 
I weet ff niet meer precies hoe dat zat. Lijkt mij dat je 3 mogelijkheden hebt:
1- De ketting staat op spanning. (je hoort de ketting ook niet)
2- De spanner zit vast.
3- De spanner is op zijn eind (je hoort de ketting wel) en dus zijn de ketting, kettingspanner of ,waarschijnlijker, beide versleten.
 
Aan het klapperen van de koppeling kan je wel iets doen. Schijnt vast te zitten met twee bouten die telkens los trillen. Kan geen kwaad, kunnen er nl. niet uit vallen. Heb een keer op een forum in de usa gelezen dat iemand ze zelfs met locktite (schrijf ik goed zo?) niet tegen kon houden. Omdat het geen kwaad kan en slechts voor meer geluid zorgt... don't worry!

Ik zit zelfs te denken om een droge koppeling te gaan bouwen:
- nog meer herrie! *D
 
Ziet er erg mooi uit, die motor!!

Ik rij zelf op een CB650C, een ex-ratbike...
Hij rijdt, remt en verbruikt olie. (1,3liter per 1000km...)
Lekt op de kop (denk dat de koppakking z'n beste tijd heeft gehad en lekt op de olie-overdruk klep (rubbere ring op een groot boutje.)...




Groetjes.

Een ploatie? :Y
 
Je kunt wel op 't juiste spoor zitten, maar het is wel de start'koppeling' dan. ;)
(die zit achter de ontsteking)

:+ als het maar rammelt!

-> ik denk dat je gelijk hebt. Maar doordat ik er heel wat over gelezen heb toen ik de bol kocht, heb ik me er daarna nooit meer druk om gemaakt, het hoort erbij...
 
Ik wil iedereen even bedanken die op mijn vraag heeft gereageerd.
Hartstikke bedankt allemaal,maar als ik iets terug kan doen voor een Honda Boldor
dan hoor ik het graag.
Ben in het bezit van een compleet werkplaatsboek dus als jullie wat zoeken vraag het me.
 
Ik wil iedereen even bedanken die op mijn vraag heeft gereageerd.
Hartstikke bedankt allemaal,maar als ik iets terug kan doen voor een Honda Boldor
dan hoor ik het graag.
Ben in het bezit van een compleet werkplaatsboek dus als jullie wat zoeken vraag het me.


Die van mij "rammelt" ook (boven in het blok), als hij warmer wordt (op bedrijstemperatuur is) is het (bijna) weg.
Ik heb me laten vertelen dat dit te maken heeft met je distributie-ketting en "normaal" is bij een Bol, ik wil de spannning toch "ff checken". Weet jij hoe je dit controleerd en stelt??
Ik heb me laten vertellen dat dit vrij eenvoudig is :?

Als je dit weet, hoor ik dit graag...
:}

Groetjes,
Hondad
 
Beste hondad,

jawel,ik weet wel hoe je de distributieketting spanning kan testen.
dat gaat als volgt,ga aan de uitlaatkant,dus voorkant motorblok,boven aan de contramoer los halen en draai de bout los (sleuteltje 10) dan zie je aan de onderkant bout een rond pengat en die komt als je spanning te slap is naar voren,draai dan de bout weer vast en draai de contra moer aan (met twee sleutels werken voor het gemak)en hij is weeer op spanning!


groet honda CB 750 boldor
*O*
 
Beste hondad,

jawel,ik weet wel hoe je de distributieketting spanning kan testen.
dat gaat als volgt,ga aan de uitlaatkant,dus voorkant motorblok,boven aan de contramoer los halen en draai de bout los (sleuteltje 10) dan zie je aan de onderkant bout een rond pengat en die komt als je spanning te slap is naar voren,draai dan de bout weer vast en draai de contra moer aan (met twee sleutels werken voor het gemak)en hij is weeer op spanning!


groet honda CB 750 boldor
*O*


Bedankt :}
Ga ik binnekort ff testen....

Groet :W
Hondad
 
hello ik heb ook een honda boldor staan van 1981 met 4 in 1 supertrappuitlaat met al de papieren en geraak hem niet kwijt ik vraag maar 500€ ervoor vind het wel mooie machines maar ga er toch niet mee rijden dus tja!!!
full
 
op zich mooi beestje,jammer dat ik m dan weer eerst in moet voeren, gaat me net wat te ver voor dat beestje, anders had ik mischien wel interesse gehad!
 
Beste hondad,

jawel,ik weet wel hoe je de distributieketting spanning kan testen.
dat gaat als volgt,ga aan de uitlaatkant,dus voorkant motorblok,boven aan de contramoer los halen en draai de bout los (sleuteltje 10) dan zie je aan de onderkant bout een rond pengat en die komt als je spanning te slap is naar voren,draai dan de bout weer vast en draai de contra moer aan (met twee sleutels werken voor het gemak)en hij is weeer op spanning!


groet honda CB 750 boldor
*O*

Ik heb ook last van een rammelende nokkenas ketting en gekeken naar bovenstaand verhaal maar ik begrijp het niet helemaal. Ik krijg de contramoer ook niet los van de bout, die heb ik met wat kruipolie behandeld nu. Maar wat moet er gebeuren als ik de contramoer losdraai, en dan de dunste bout vast draai?
Of is dit stel mechanisme bij mij al op zijn einde?
full

(wazige foto, vieze vingers en een gsm...)
Het lijkt alsof er een busje tussen het m10 boutje en de contra moer zit. Ik weet niet hoe dit systeem zou moeten werken :? Iemand die me dit uit kan leggen?
 
Ik heb ook last van een rammelende nokkenas ketting en gekeken naar bovenstaand verhaal maar ik begrijp het niet helemaal. Ik krijg de contramoer ook niet los van de bout, die heb ik met wat kruipolie behandeld nu. Maar wat moet er gebeuren als ik de contramoer losdraai, en dan de dunste bout vast draai?
Of is dit stel mechanisme bij mij al op zijn einde?
(Afbeelding)
(wazige foto, vieze vingers en een gsm...)
Het lijkt alsof er een busje tussen het m10 boutje en de contra moer zit. Ik weet niet hoe dit systeem zou moeten werken :? Iemand die me dit uit kan leggen?

De bout die je vast hebt die staat haaks op een as van het span mechanic. Als je de bout vast draait dan zet die as vast. Je klemt deze eigenlijk vast in je cilinderkop. De moer is een contra moer, deze zorgt ervoor dat de bout niet los kan trillen. Onder aan de moer zit als het goed is een o-ring die de olie binnen houd. Dus eerst de contramoer lossen, vervolgens bout ff lossen. Dan de bout weer vast zetten, niet te vast want je draait zo de draad in jekop verrot!!!!!!!!!!! Dan je contramoet weer vast zetten, ook niet te gek aan gaan draaien want anders trek je de bout weer te hard aan en dus je draad weer kapot.
 
De bout die je vast hebt die staat haaks op een as van het span mechanic. Als je de bout vast draait dan zet die as vast. Je klemt deze eigenlijk vast in je cilinderkop. De moer is een contra moer, deze zorgt ervoor dat de bout niet los kan trillen. Onder aan de moer zit als het goed is een o-ring die de olie binnen houd. Dus eerst de contramoer lossen, vervolgens bout ff lossen. Dan de bout weer vast zetten, niet te vast want je draait zo de draad in jekop verrot!!!!!!!!!!! Dan je contramoet weer vast zetten, ook niet te gek aan gaan draaien want anders trek je de bout weer te hard aan en dus je draad weer kapot.

Dan denk ik dat het stellen op zijn einde is. De contramoer en de bout zitten al zo goed als tegen elkaar aan. Dat houdt dus in dat er niet meer druk op het spanmechanisme uitgeoefend kan worden dan er nu gedaan wordt. --> nokkenasketting en spanner aan vervanging toe :?
 
Hoe ver de bout naar binne zit zegt niets over de slijtage van de spanner of ketting. Zoals ik eerder schreef zorgt de bout alleen dat de stift van de spanner op zijn plaats blijft. Je kunt misschien beter het wphb eens bekijken om de werking van de spanner te zien en dan begrijp je het wel.
 
Als je de bout en contramoer verwijderd kun je in het draadgat kijken. Indien je de stift van de spanner niet meer ziet dan kun je gevoegelijk aannemen dat de ketting op zijn eind is.

Suc6,

Rob.
 
Terug
Bovenaan Onderaan