Op Woensdag 9 juli 2003 kocht ik een Suzuki Katana na de restauratie van mijn GS1000S voltooid te hebben, kwestie van weer wat te doen te hebben. Dit is de foto die bij de advertentie stond.
Bouwjaar 1981, het 1e jaar van de Katana, 1074 cc 16 v, circa 100 pk (als gevolg van tijdelijk Europees gentlemens agreement, normaal ongeveer 110 pk) 232 kg en 87000 km. Klein deukje in de tank en hier en daar wat krasjes, nette prijs voor betaald, de bedoeling was om hem weer 100% netjes te krijgen en dan door te verkopen...
Hier samen met de 1000S die nog even stond te wachten op z'n nieuwe baasje.
Tijdje later naar de testbank geweest om te kijken of het vermogen er nog een beetje inzit, resultaat is ongeveer volgens de opgave, 87.6 pk aan het achterwiel, ongeveer 100 aan de de krukas.
Later bleek ik toch (weer) van de 'hou hem standaard' theorie af te wijken, de standaard lollies van knippers, de grote standaard spiegels zijn er hier af, dit was het eerste ritje van het jaar, beetje frisjes maar de wegen waren droog!
Ook de taartschep achteraan is verwijderd, de hoek van zowel het achterlicht als de kentekenplaat zijn vergroot en ik heb een beugel gemaakt achter de plaat voor de nieuwe knippers.
Ondertussen werd het tijd om de bij stationair rammelende koppeling aan te pakken, dit was een mooi afdingpunt toen ik hem kocht dus heel erg vond ik het niet. . Bouthes van het deksel netjes op volgorde, als deze verkeerd gemonteerd worden kan één van de bouten een groef slijpen in de koppeling.
Ik heb de complete koppeling verwijderd om de dempingsveren aan de achterkant van de koppeling te controleren, hier zit ook wel eens speling op maar die van mij waren prima, nu hebben we ook een prima inkijkje naar de krukas, deze is rollengelagerd en bijna bullitproof, word nu nog in de dragrace toegepast.
Toen dat gedaan was tijd voor een OBT. Tempo was alleen wat lager dan wat ideaal is op een Katana, de stepjes zitten vrij hoog, hij heeft clip-ons onder de kroonplaat die ook nog eens een eind weg zitten van het zadel, daardoor hang je over de tank heen, als ik met de Kat rij is het blèren over binnenwegen of lange snelwegritten, ideale kruissnelheid is 140 maar 200 kan ook.
[edit] dit is blijkbaar wat eerder gezien de originaliteit van de Big Kat op de foto. [/edit]
Daarna werd het tijd de startmotor te vervangen alsook de rubberen o-ring die het startmotorcompartiment olievrij houdt, dit kan ook zonder het dynamodeksel eraf te schroeven maar de dynamopakking lekte toch al een een beetje.
Mooie foto tussendoor, ondertussen heb ik ook de voorveren vervangen door progressieve van WP en de olie door 20W30, de standaard achterveren (met instelbare demping) zijn weer op de voorveren afgesteld, ik heb de voorvork 2.5 cm door de kroonplaat laten zakken voor sneller insturen, het WP stickertje op de luchthapper pastte perfect bij de kleuren van het Katana logo op het zijdeksel.
Het ruitje is ondertussen ook donker geworden, subtiel detail.
En met goed afgestelde vering kan je de Bridgestone BT45's bijna tot op het randje oprijden voordat het frame gaat slingeren. GSX en Katana zijn niet de meest perfecte stuurfietsen maar er is genoeg ruimte voor verbetering.