Je gebruikt een verouderde webbrowser. Het kan mogelijk deze of andere websites niet correct weergeven. Het is raadzaam om je webbrowser te upgraden of een browser zoals Microsoft Edge of Google Chrome te gebruiken.
Apparaatje wat ervoor zorgt dat de bak in de versnelling 'klikt', lijkt nu groot maar dat vierkante dingetje is ongeveer zo groot als de nagel op m'n wijsvinger, als deze gedemonteerd wordt en je weet het niet dan doen meerdere kleine onderdeeltjes "PJOENG!!!" en schieten meerdere kanten de werkplaats in, gelukkig wist ik dit!
Het uiteinde van de schakelwals waar het vorige onderdeeltje inzit, deze zorgt er samen met de schakelvorken voor dat de op- en neergaande beweging van de schakelpook wordt omgezet in het inleggen van een versnelling.
Kleppendeksel, cilinderkop, cilinderblok, zuigerds, ontsteking, koppeling, schakelmechanisme, oliepomp, dynamo, startmotor. Al deze onderdelen en nog meer grut zijn verwijderd om het mogelijk te maken de carters te kunnen splitsen en zo bij de krukas te kunnen komen.
Hier het onderste deel van het carter met de versnellingsbak er nog in, hier kan je goed zien waar aan de rechterkant de ingaande as word aangedreven door de krukas, via de koppeling, via de uitgaande as het voortandwiel en zo het achterwiel om met gezwinde spoed aan de horizon te verdwijnen onder begeleiding van een fraaie vierpitter-brul.
dit is de krukas, rollengelagerd dus drijfstangen uit één stuk en een samengestelde krukas, deze is later nog doorgelast in de fabriek om torderen onder zware omstandigheden te voorkomen, de EF drijfstangen hebben 20 mm small-ends ipc 18 mm van de eerdere GSX types.
Links ziet u het vliegwiel (rotor) wat om de dynamo heendraait om zo stroom op te wekken, tussen drijstang 2 en 3 het tandwiel van de nokkenasketting en tussen 3 en 4 het schuinvertande tandwiel wat de koppeling aandrijft.
Maar waarom gaat het hele blok nu uit elkaar? Het was niet versleten, slechts 40.000 km gelopen en verder geen rare geluiden... Nou hierom!
Andere nokkenassen
Verstelbare nokkenastandwielen
Dyna bobines maar die waren al bekend, ik kon dus niet wachten met monteren tot het andere blok klaar was.
Heavy Duty nokkenasketting
Nieuwe versterkte gevoerde koppelingsplaten
En vier nieuwe Wiseco Big-bore zuigers waardoor de cilinderinhoud op een prettige 1230 cc komt met een compressie van 10.25 op 1. Ook zichtbaar zijn het cilinderblok wat door Jan Smit Power Parts is uitgeboord, gehoond en gevlakt, ook zijn er weer nieuwe schuine randjes aan de onderkant van de de cilinderbussen gemaakt, dit maakt het monteren van de zuigers makkelijker maar die verdwijnen als je de bussen de nodige 3 mm uitboort. Verder nog nieuwe pistonpennen en circlips, zuigerveren en kop- en voetpakking.
Set nokkenassen uit een Parijs-Dakar GSX1100 zijspancombinatie die uiteindelijk het nooit gehaald heeft omdat het financieel stukliep, deze heb ik in bruikleen van een dragraceteam als dank voor een onderdeeltje, uiteindelijk heb ik ze niet gebruikt, ik heb ook nog een set Yoshimura nokkenassen gekocht op Ebay maar de nokken waren te versleten dus uiteindelijk toch maar standaard assen erin.
Oude nokkenasketting en de nieuwe, je hoorde hem nog niet maar wil de motor gewoon goed hebben, daarom heb ik het blok gesplitst, zo kan ik alles controleren, ook de versnellingsbak maar het zag er allemaal perfect uit.
Schoongemaakt ondercarter met de bak er weer in, daar hoefde niets aan gedaan te worden dus kon er zo weer in, dun laagje vloeibare pakking tussen de helften.
Hier zitten de carters weer op elkaar, krukas er weer in met daar omheen de nieuwe extra sterke nokkenasketting, hier zie je de onderdelen achter de koppeling, eigenlijk hetzelfde als wat terug bij het 1100 blok. Schakelmechanisme met schakelasje en de oliepomp zijn hier alweer gemonteerd.
Ik heb die vraag van je al een keer beantwoord in een ander topic, en nu niet meer tussendoor posten!
Blok op z'n kop om de carterpan weer te monteren, de aanzuigtrechter zie je eruit piepen, als dit open is altijd de zeef schoonmaken die daarin zit! Hier zt bijna geen vuil in en gelukkig geen vloeibare pakking. Het uiteinde van de krukas met de inbusbout eruitstekend is waar de ontsteking komt.
Hier is de koppeling gedeeltelijk gemonteerd, verder de ontsteking, aardedraad, versnellingsindicatordraden, startmotor en deksel, nokkenaskettinggeleider, oliedruk en olietemperatuursensor en de voetpakking, de nieuwe ketting hangt in een lullig boogje over de geleider heen.
Linkerkant, hier zie je ook de vertanding van de startmotor naar de krukas, deze zijn altijd in aanraking, op de krukas achter de rotor zit een vrijloopkoppeling.
De koppelingsplaten lekker badderend in verse olie voor montage, enkele van de stalen platen zijn ook vervangen omdat deze blauw uitgeslagen waren, waarschijnlijk omdat ik in de laatste 2 levensdagen van de EF alleen maar rubbersporen aan het trekken was, de achterband moest en zou op!!!
Ook worden er nieuwe koppelingsveren gemonteerd.