Mijn nieuwe BMW R1150R EZS combinatie

Heb je geen ruimte onder het stoeltje om gemakkelijk een plak lood of staal neer te leggen?

:^ heb ik ook gedaan, kilootje of tien.

Hoewel ik er aan zit te denken deze er maar weer eens uit te halen. Aangezien ik eigenlijk weer een beetje moeite heb de bak omhoog te gooien. Mijn bak is ook breder natuurlijk.

De zitting ligt gewoon geklemt, zit niet vast oid
 
Laatst bewerkt:
De zitting ligt er ook los in en eronder ligt een dunne plaat schuimrubber. Ik zou inderdaad een plaat daaronder kunnen leggen. Ik wilde schijf gewichten van een halter gebruiken en dat wordt niet comfortabel denk ik. Vanavond heb ik eerst met 20 kg onder tegen de rugleuning gereden en toen zonder. Dat laatste bevalt veel beter; de bak is wel iets gemakkelijker los te krijgen, maar geen reden tot ongerustheid. Het rijdt veel soepeler. Ik ga dit weekend wel met bagage in de bak heen en terug, maar zal de lokale ritten eens 'leeg' rijden.
Mijn verbruik na drie keer tanken komt op 1 op 13 a 1 op 13,5 uit. Iets meer dan verwacht, maar hij heeft dan ook flink op z'n falie gehad dit weekend. Mijn R1100RS doet tussen de 18 en 19 km/l
PeterD
 
Laatst bewerkt:
Gefeliciteerd met je span en welkom bij de zijspanners. Kan je de snelle Beemers van je club nu bijhouden?
 
Met zijspan is 1:13 rijden (vooral als je hem op zijn kloten geeft) nog heel acceptabel.
Er zijn er zat die heel normaal rijden en toch 1:10 rijden.
 
Met zijspan is 1:13 rijden (vooral als je hem op zijn kloten geeft) nog heel acceptabel.
Er zijn er zat die heel normaal rijden en toch 1:10 rijden.

Met mijn slakkerwegen rijstijl, die ik zelf heel normaal vind, haal ik meestal de 1:12 wel.
 
@JFJ,
Kan je de snelle Beemers van je club nu bijhouden?
Pijnlijke vraag. De meeste wel, maar de snelsten niet. Nu was het ook druk op de weg zondag en fietsers blijven bvb naast elkaar rijden als ze motoren horen. Ik moet er dus wat rustiger voorbij en ook voor de vele vele drempels moet ik wat meer afremmen en soms kiezen of de motor of de bak erover gaat. Ook auto's geven op smalle weggetjes niet genoeg ruimte, ik cross dan maar door de berm er voorbij (maar eerst weer afremmen en even afwachten natuurlijk).
Op rotondes win ik zelfs iets, in lange onoverzichtelijke bochten naar rechts moet ik wat inhouden totdat ik de uitgang zie, dan kan het gas er op. Het is redelijk vermoeiend, dat jagen. maar ik leer veel op het moment.
PeterD
 
Laatst bewerkt:
@kwastert en JFJ,
benzine verbruik: ik maakte me ook nog geen zorgen, maar toch blij dat hij in jullie ervaring 'zuinig' is. Dit weekend in het Sauerland rijd ik wat meer met toerrijders, eens kijken wat dat voor verschil maakt. Alhoewel....als er een paar mooie links rechts combinaties opduiken....
PeterD
 
Met het laatste slakkertreffen reed de mijne 1 op 44
Per cillinder dat dan weer wel
 
Mijn Sportster met de vrouw als bakkenist komt maar aan 1 op 16.
Heb lang ge-aarzeld om de BMW-EZS te verkopen en was ook tamelijk ongelukkig toen ik hem verkocht. Maar nu rij ik dus op die Sportster en die kan met zijn 50 pk alles wat ik nodig heb en gebruik. Wat de BMW meer kan had ik niet nodig, gebruikte ik niet. Nu kan ik zonder gewetensbezwaren rijden zonder ieder keer te denken aan die ärme" andere combinatie die ongebruikt, alleen, eenzaam en verlaten in de garage moest blijven. En het vele geld dat daar maar staat te staan. Doet mij ook werkelijk plezier te lezen dat ie Popopeter goed bevalt.

Morgen een toerrit door Zuid Limburg met de Harley rijders, van totaal zo een 200 km voor mij. Hopelijk niet te druk met al die fietsploegen, vaak met eigen volgauto. Wat een ellende die fietsers.
Hoeven die fietsers trouwens geen bel, licht en spatborden en zo meer te hebben. En met maximaal 2 naast mekaar te rijden, en dan op het fietspad. Vroeger dus wel!
 
Laatst bewerkt:
@Jastul,

Ik ben net terug van vier dagen Sauerland met mijn BMW club. Ik heb veel kunnen leren over zijspan rijden. Donderdag heen in de motregen de grip van het achterwiel kunnen testen, zowel remmend als accelererend. Ik durf nu ook in rechter bochten eerder en meer gas te geven en kan gewoon meekomen met de solo rijders. De linker bocht in neem ik meer snelheid mee, uiteraard trekken de 1200's iets weg bij het uit accelereren.
Met een zijspan moet je inderdaad wat vaker in de remmen voor fietsers en ander verkeer op de smallere weggetjes. Dit is in Nederland vele malen erger door de wielrenners en de drempels etc. dan in bvb Duitsland.
Ik ben heel erg onder de indruk van de soepelheid van de motor, we waren gewaarschuwd voor politie controles op zaterdag en hielden ons dus netjes aan de 50 in de bebouwde kom. Dit kan gemakkelijk in de 5 of 6 met rond de 2000 toeren. Er is dan zelfs nog een redelijke gas respons, en de motor voelt nooit gestrest (geeft niet de indruk een last mee te zeulen) Ik heb ook alles zonder scherm gereden, dit had ik overigens wel mee in de bak. Bij rustig rijden (op de heen en terug weg een grotere groep, lokaal met de twee snellere gereden) haal ik ook 1 op 15. De top is ongeveer 160 op de teller (145 gps) in zes. Ik ga ook nog eens kijken in de vijf en met gedemonteerd zijspan scherm.
Kortom, een heel leerzaam zijspan weekend en veel plezier gehad van de bagagemogelijkheden. Ook complimenten aan EZS, de combinatie geeft geen krimp ondanks mijn pogingen de grenzen op te zoeken.
PeterD
 
Laatst bewerkt:
@Jastul,

Ik ben net terug van vier dagen Sauerland met mijn BMW club. Ik heb veel kunnen leren over zijspan rijden. Donderdag heen in de motregen de grip van het achterwiel kunnen testen, zowel remmend als accelererend. Ik durf nu ook in rechter bochten eerder en meer gas te geven en kan gewoon meekomen met de solo rijders. De linker bocht in neem ik meer snelheid mee, uiteraard trekken de 1200's iets weg bij het uit accelereren.
Met een zijspan moet je inderdaad wat vaker in de remmen voor fietsers en ander verkeer op de smallere weggetjes. Dit is in Nederland vele malen erger door de wielrenners en de drempels etc. dan in bvb Duitsland.
Ik ben heel erg onder de indruk van de soepelheid van de motor, we waren gewaarschuwd voor politie controles op zaterdag en hielden ons dus netjes aan de 50 in de bebouwde kom. Dit kan gemakkelijk in de 5 of 6 met rond de 2000 toeren. Er is dan zelfs nog een redelijke gas respons, en de motor voelt nooit gestrest (geeft niet de indruk een last mee te zeulen) Ik heb ook alles zonder scherm gereden, dit had ik overigens wel mee in de bak. Bij rustig rijden (op de heen en terug weg een grotere groep, lokaal met de twee snellere gereden) haal ik ook 1 op 15. De top is ongeveer 160 op de teller (145 gps) in zes. Ik ga ook nog eens kijken in de vijf en met gedemonteerd zijspan scherm.
Kortom, een heel leerzaam zijspan weekend en veel plezier gehad van de bagagemogelijkheden. Ook complimenten aan EZS, de combinatie geeft geen krimp ondanks mijn pogingen de grenzen op te zoeken.
PeterD
Ik zie het al, reddeloos verloren..................... :+
 
Maar word niet overmoedig he, daar kan het ook goed mis gaan. Mooi dat het je zo bevalt.
 
Vandaag eens met de hele familie op pad (na een weekend solo moto): dochter met hondje in de bak (75 +10 kg), moeders achterop (52 kg) en handtassen + sigaren achterin (ik doe er zelf een ruime 120 kg bij ). Ik voel het gewicht natuurlijk wel in de bochten, maar wat sleept die motor al dat gewicht toch gemakkelijk mee !! Soms bij 60 a 70 km/u al in de 6 en dan toch nog goed meekomen met het file verkeer. Ik ontdekte dat er ook nog een 'cruise control' (variabele frictie op het gas handle) op zat.
Ik had moeite om met mijn laarzen onder het versnellingspookje te komen, zelfs in de hoogste stand. Er blijken voetsteun verlagers gemonteerd te zijn, maar deze brengen de voetsteunen ook schuin naar voren en niet alleen naar beneden. Ik heb deze links er nu tussen uitgehaald (schakelt nu prima), kan deze eventueel doorsnijden en 40 graden verdraaid weer op laten lassen (dus dan alleen verlaagd ipv ook naar voren). Alternatief is om te bekijken of de variabele zithoogte verstelling van een RS of RT ook onder de buddy past.
PeterD
 
Ik heb nu de variabele reactiestang onder het cardan van mijn R1100RS naar het EZS span overgezet. Ik had deze ongeveer 1 cm korter ingesteld. Het cardan ligt nu (onbelast) mooi in lijn.
full

Op de foto kun je naast het achterste slangetje de moer van de verstelling (op een18mm bout) zien. Deze reactiestang is op mijn verzoek aangepast door Ad Donkers van LBS in Elsendorp.
PeterD
 
Grappig, gewoon een originele reactiestang doormidden geslepen.
En de zadels van alle BMW's zijn toch in hoogte verstelbaar? Heb je jouwe al los gehad?
 
Grappig, gewoon een originele reactiestang doormidden geslepen.
Inderdaad, net als een schoorstang van een zijspan een doorgezaagde buis is en door een zijspan specialist op dezelfde manier voorzien van een verstelling. Ze zijn ook nieuw te koop bij Wunderlich en co voor ongeveer 120 Euro.
En de zadels van alle BMW's zijn toch in hoogte verstelbaar? Heb je jouwe al los gehad?
Nee, het was blijkbaar een optie: mijn RS uit '93 heeft een zadel uit een stuk en is niet verstelbaar. De 1150 R heeft een deelbaar zadel, maar is niet verstelbaar. Het zadel zit overigens wel een cm hoger nu (ik zal maar niet zeggen hoe) en is nog steeds niet verstelbaar.
PeterD
 
Ik heb nu de variabele reactiestang onder het cardan van mijn R1100RS naar het EZS span overgezet. Ik had deze ongeveer 1 cm korter ingesteld. Het cardan ligt nu (onbelast) mooi in lijn.
[afbeelding]
Op de foto kun je naast het achterste slangetje de moer van de verstelling (op een18mm bout) zien. Deze reactiestang is op mijn verzoek aangepast door Ad Donkers van LBS in Elsendorp.
PeterD

Waarom wil je het cardan in lijn hebben met de achterbrug? Nu draait je achterwiel toch oneenparig?
Je 'Z' hoek klopt niet meer
 
@DAF400,
Ik ben het met je eens, ik bedoel ook dat als ik op de motor zit, de beide hoeken hetzelfde maar zo klein mogelijk moeten zijn. Het is met een zijspan eraan moeilijk te zien, maar ik denk dat de hele trein onder belasting nagenoeg in lijn ligt. Eventuele afwijkingen hebben dan ook minder effect. Het voelt op dit moment allemaal heel soepel aan.
Peter
 
Terug
Bovenaan Onderaan