Een vuistregel is voor elke 10Ampère 1mm2. Ik gebruik dan voor de meeste draden van 1mm2 en een zekering van 10Ampère.
Daarbij probeer ik dat slechts ca. 70% van de maximale vermogen wordt aangesloten. Dus op een 10 Ampère zekering zorg ik dat constant slecht 7 Ampère stroomt. Zo hou je rekening met pieken en afwijken in gegevens.
Vaak kun je ook kijken naar de draden die op onderdelen zitten. Als je minimaal dezelfde aderdikte gebruikt zit je goed. Je moet dat wel de zekering ook op aanpassen.
Wat ik vaak zie is dat de massa kabel te zwak of slecht is. Dat zie je bijvoorbeeld als een knipperlicht knippert het achterlicht of varieert en sterkte. Bij de meeste originele bekabeling wordt een deel de massa van een punt van het frame gepakt, maar bij verse gelakte frames en after-market materiaal zijn sommige metalen onderdelen niet of slechts elektrische verbonden met andere metalen delen en heb je een slecht massa verbinding. Daarom sluit ik niet alleen de min van de accu aan op het frame of motorblok, maar gebruik ik ook een massa kabel die ik rechtstreeks aansluit op de accu. De dikte hiervan is ook weer afhankelijk wat je op deze kabel aansluit. Als je 3 groepen die 10 ampère gezekerd zijn op aansluit dan moet de dikte geschikt zijn voor 30 ampère (3mm2).
De CDI gebruik niet heel veel stroom. Ik zou hiervoor kijken naar de originele dikte van de bekabeling, maar meestal is dit ook 1mm2.
Wat wel meestal een dikkere draad nodig heeft zijn spanningsregelaars. Vaak wordt hier 2,5mm2 voor gebruikt.
Ik kom geregeld originele kabelbomen tegen waar 0,75mm2 gebruiken is i.c.m. een 10 Ampère zekering. In het ontwerp verwachten ze niet dat de continu stroom zal toenemen, maar dat bij een defect een kortsluiting hebt. De zekeringen zijn zo ontworpen dat bij kortsluiting deze eerder zullen doorsmelten dan een draad. Het ontwerp is dan ook zo dat de gebruiker niet zomaar het vermogen kan verhogen. Het is niet dat je een stopcontact hebt waar je een waterkoker op kunt aansluiten.
Bij twijfel kun je natuurlijk ook dikkere kabel toepassen dan nodig, maar 1,5mm2 is incl. de mantel ca. 30% dikker dan een 1mm2. En als je een dikker kabelboom hebt dan is 30% een groot verschil.
Waar je ook op moet letten zijn de mechanisch sterkte van de draad. Een 0,25mm2 zal sneller kunnen afbreken dan een 1mm2.
Ik heb geen simpel enkelvoudige antwoord, maar hopelijk is het zo duidelijk.