Deze week gingen we met schoonvader/vrouw en ik/vriendin met de motor 2 dagen toeren in duitsland.
Ik heb de FJR 1300 gehuurd in een zaak in Bergen op Zoom ik haalde hem zondag avond op en zou hem in originele staat donderdag ochtend om 9:00 terug brengen.
Dit liep iets anders dan gepland, om weer terug gevoel te krijgen met de motor reed ik naar Roosendaal en op het terein van de Daf service plaats stopte ik.
Ik ging hier ff mijn bijzondere verichtingen uitvoeren.
De motor had een vrij platte achterband dit na 10000 kilometer met een metzler band.
Ik merkte dat het rijden van snelle circels de motor ging zoeken hij liep gewoon niet lekker rond, hij richte zich op waarna hij zich weer in de bocht liet vallen, maar ja hier niet te veel aandacht aan besteed.
Ik ben daarna lekker wat kilometer gaan maken en heb zondag en maandag iets meer als 250 a 300 kilometers gereden, dit liep lekker en ja het is echt een hele mooie/goeie machine.
Ik heb dezelfde tocht 2 weken eerder gereden met een bmw R1150RT en je kan ook met die machine super sturen, de beugels van de cilinders reden we aan de grond.
De eerste dag reden we naar aachen en begonnen we de toer.
De eerste dag verliep vlotjes, het plaatsje scheuren noch even aan gedaan en lekker verder gereden.
De machine reed niet heel lekker maar ik dacht dat dit aan mijn bijrijder lag. In de bochten leek of het achterwiel zocht en zich op richte.
Ik zei tegen haar dat ze beter moest meehangen en anticiperen.
Na 700 Kilometer zijn we gestopt en hebben in hotel Maes geslapen.
Voor 28 euro kan je daar met 2 personen goed vertoeven en lekker ontbijten.
We vertrekken om 8:30 en gaan binnendoor richting viande om het was die dag regenachtig het regende niet echt door maar het miezerde.
Om 13:00 gaat het mis we rijden met 60 km waar 90 is toegestaan een hele flauwe bocht door. En voor ik het wist zat ik op mijn knieen aan mijn meisie te vragen of ze pijn had.
Het achterwiel glijd achter me weg ik val en ze valt boven op mij we glijden verder en ik denk *** vangrail. We komen tegen de vangrail tot stilstand mijn vriendin heeft de klap opgevangen met haar schouder en hoofd.
Mijn schoonvader reed voor me op zijn gl1800 deze heeft niks gemerkt en toen er bij ons een aantal auto gestopt waren en vroegen of alles ok waren reden deze door en brachten mijn schoonvader die in de bocht aan het wachten was op de hoogte, deze kwam dus snel terug.
De motor lag 25 meter in de vangrail en zag er niet prettig uit. De vooruit ontbrak en bijde spiegels. Rechterzij kuipen en koffer waren beschadigd.
Ik heb toen gebeld met de KNMV internationaal hulpdienst maar ik had geen europees hulp formulier dus dat ging niet door. Toen maar de motor zaak gebeld en schakelde mij door met de verzekering. Ik moest zelf zorgen dat de motorterug kwam daar teken je voor als je hem huurt.
Toen mijn eigen verzekering gebeld. Ik heb 2 jaar geleden mijn pakket aangepast omdat ik vaker met motor naar het buitenland gaat. Dus ik belde en toen zij ze ja maar je reisverzekering heeft geen motorvoertuigen dekking terwijl ik dit wel gevraagd had die tijd. De polis waren ze dus vergeten aan te passen. Oke toen de sos centrale (overkoepelend orgaan reisverzekeringen) deze gingen alles regelen en zouden mij in 5 minuten terug bellen. 45 minuten later heb ik ze nog maar een keer gebeld: O sorry meneer ik zal nog alles is nalopen ik ben U zo terug. In het eerste gesprek vroegen ze waar de dichtbijzijndste plaats was dat was menningen en dat ze dan daar een sleper gingen bellen die contact met mij zo opnemen waar precies ik stond. Ik bel dus 45 minuten in totaal dus 1,5 uur later nog eens na sos ik kreeg een heel onvriendelijke vrouw aan de foon. Deze zei dat ze me niet konden bereiken en dat de sleper in menigen aan het rond rijden is geweest en deze kosten aan mij berekend zouden worden.
Ze hadden mijn telefoon nummer dus verkeerd ingevoerd!!
Er kwam geen logica uit het gesprek tot ik kwaad werd en zei dat ik na 1,5 nog niets wist en nog steeds in de regen stond. En dat ik wel is geholpen wou worden en de motor naar nederland wou vervoeren. Dat ging allemaal niet. De motor ging naar een expert waarna er een diagnose gesteld zou moeten worden. Als deze bepaalde dat binnen 4 dagen de motor gerepareerd kon worden ik daar zou moeten wachten op de motor. De overnachtingen ed zouden dan wel vergoed worden.
Dit kon dus niet en we zorgen dus zelf dat we vervoer hadden. Mijn schoonvader reed naar huis en haalde een motor aanhanger op deze reed terug en stond 7 uur later weer in duitsland. We hebben al die tijd in een hotel in ralingen gewacht waar we uitstekend geholpen zijn we mochten zelf in hun huiskamer naar de tv kijken.
Om 4:30 stonden we thuis voor de stoep en konden we beurs maar wel naar bed.
Om 9:30 brachten we de motor door naar de zaak waar we hem gehuurd hadden deze vroeg als eerste wat is je ervaring.
Ik zei:
Diversion 600
FJR 1300
GL 1800
R1150RT
Hij zei ja een FJR heeft wel veel meer vermogen dan een goldwing.
Ik vertelde dat de band waarschijnlijk slecht was (vanwege dat zoeken) dit was volgens hem te wijten aan de FJR dit was de motor. De eerdere FJR model 2003 wat ik gereden had stuurde als een mes.
We handelden het financiëel af 3500 euro schade ( ik betaalde 900 euro eigen risico) en hij zei dat het hem meer zou kosten want hij ging dit niet claimen vanwege de premie.
Oke dat is zijn keuze.
De volgende dag spreekt hij op mijn voicemail in of ik hem wil bellen ivm dat het toch te veel ging kosten. Ik kom daar aan en vul het schade formulier in. Hij verteld ook dat er schade was aan voorvork deze was krom???? Deze had helemaal geen klap gehad. Er kwamen gelijk vragen boven zoals was dit al reed hij daarom zo bagger.
Verder waren alle kuip frames krom en moesten alle beugels spiegels rem assen ed vervangen worden het carter deksel was lek.
Totaal 7000 euro schade zonder arbeids uren.
We hebben gelukkig verder zelf niks behalve een beurs gevoel en een gekneusde schouder.
Mensen dit eerder meegemaakt met deze motor of band?
Ik heb de FJR 1300 gehuurd in een zaak in Bergen op Zoom ik haalde hem zondag avond op en zou hem in originele staat donderdag ochtend om 9:00 terug brengen.
Dit liep iets anders dan gepland, om weer terug gevoel te krijgen met de motor reed ik naar Roosendaal en op het terein van de Daf service plaats stopte ik.
Ik ging hier ff mijn bijzondere verichtingen uitvoeren.
De motor had een vrij platte achterband dit na 10000 kilometer met een metzler band.
Ik merkte dat het rijden van snelle circels de motor ging zoeken hij liep gewoon niet lekker rond, hij richte zich op waarna hij zich weer in de bocht liet vallen, maar ja hier niet te veel aandacht aan besteed.
Ik ben daarna lekker wat kilometer gaan maken en heb zondag en maandag iets meer als 250 a 300 kilometers gereden, dit liep lekker en ja het is echt een hele mooie/goeie machine.
Ik heb dezelfde tocht 2 weken eerder gereden met een bmw R1150RT en je kan ook met die machine super sturen, de beugels van de cilinders reden we aan de grond.
De eerste dag reden we naar aachen en begonnen we de toer.
De eerste dag verliep vlotjes, het plaatsje scheuren noch even aan gedaan en lekker verder gereden.
De machine reed niet heel lekker maar ik dacht dat dit aan mijn bijrijder lag. In de bochten leek of het achterwiel zocht en zich op richte.
Ik zei tegen haar dat ze beter moest meehangen en anticiperen.
Na 700 Kilometer zijn we gestopt en hebben in hotel Maes geslapen.
Voor 28 euro kan je daar met 2 personen goed vertoeven en lekker ontbijten.
We vertrekken om 8:30 en gaan binnendoor richting viande om het was die dag regenachtig het regende niet echt door maar het miezerde.
Om 13:00 gaat het mis we rijden met 60 km waar 90 is toegestaan een hele flauwe bocht door. En voor ik het wist zat ik op mijn knieen aan mijn meisie te vragen of ze pijn had.
Het achterwiel glijd achter me weg ik val en ze valt boven op mij we glijden verder en ik denk *** vangrail. We komen tegen de vangrail tot stilstand mijn vriendin heeft de klap opgevangen met haar schouder en hoofd.
Mijn schoonvader reed voor me op zijn gl1800 deze heeft niks gemerkt en toen er bij ons een aantal auto gestopt waren en vroegen of alles ok waren reden deze door en brachten mijn schoonvader die in de bocht aan het wachten was op de hoogte, deze kwam dus snel terug.
De motor lag 25 meter in de vangrail en zag er niet prettig uit. De vooruit ontbrak en bijde spiegels. Rechterzij kuipen en koffer waren beschadigd.
Ik heb toen gebeld met de KNMV internationaal hulpdienst maar ik had geen europees hulp formulier dus dat ging niet door. Toen maar de motor zaak gebeld en schakelde mij door met de verzekering. Ik moest zelf zorgen dat de motorterug kwam daar teken je voor als je hem huurt.
Toen mijn eigen verzekering gebeld. Ik heb 2 jaar geleden mijn pakket aangepast omdat ik vaker met motor naar het buitenland gaat. Dus ik belde en toen zij ze ja maar je reisverzekering heeft geen motorvoertuigen dekking terwijl ik dit wel gevraagd had die tijd. De polis waren ze dus vergeten aan te passen. Oke toen de sos centrale (overkoepelend orgaan reisverzekeringen) deze gingen alles regelen en zouden mij in 5 minuten terug bellen. 45 minuten later heb ik ze nog maar een keer gebeld: O sorry meneer ik zal nog alles is nalopen ik ben U zo terug. In het eerste gesprek vroegen ze waar de dichtbijzijndste plaats was dat was menningen en dat ze dan daar een sleper gingen bellen die contact met mij zo opnemen waar precies ik stond. Ik bel dus 45 minuten in totaal dus 1,5 uur later nog eens na sos ik kreeg een heel onvriendelijke vrouw aan de foon. Deze zei dat ze me niet konden bereiken en dat de sleper in menigen aan het rond rijden is geweest en deze kosten aan mij berekend zouden worden.
Ze hadden mijn telefoon nummer dus verkeerd ingevoerd!!
Er kwam geen logica uit het gesprek tot ik kwaad werd en zei dat ik na 1,5 nog niets wist en nog steeds in de regen stond. En dat ik wel is geholpen wou worden en de motor naar nederland wou vervoeren. Dat ging allemaal niet. De motor ging naar een expert waarna er een diagnose gesteld zou moeten worden. Als deze bepaalde dat binnen 4 dagen de motor gerepareerd kon worden ik daar zou moeten wachten op de motor. De overnachtingen ed zouden dan wel vergoed worden.
Dit kon dus niet en we zorgen dus zelf dat we vervoer hadden. Mijn schoonvader reed naar huis en haalde een motor aanhanger op deze reed terug en stond 7 uur later weer in duitsland. We hebben al die tijd in een hotel in ralingen gewacht waar we uitstekend geholpen zijn we mochten zelf in hun huiskamer naar de tv kijken.
Om 4:30 stonden we thuis voor de stoep en konden we beurs maar wel naar bed.
Om 9:30 brachten we de motor door naar de zaak waar we hem gehuurd hadden deze vroeg als eerste wat is je ervaring.
Ik zei:
Diversion 600
FJR 1300
GL 1800
R1150RT
Hij zei ja een FJR heeft wel veel meer vermogen dan een goldwing.
Ik vertelde dat de band waarschijnlijk slecht was (vanwege dat zoeken) dit was volgens hem te wijten aan de FJR dit was de motor. De eerdere FJR model 2003 wat ik gereden had stuurde als een mes.
We handelden het financiëel af 3500 euro schade ( ik betaalde 900 euro eigen risico) en hij zei dat het hem meer zou kosten want hij ging dit niet claimen vanwege de premie.
Oke dat is zijn keuze.
De volgende dag spreekt hij op mijn voicemail in of ik hem wil bellen ivm dat het toch te veel ging kosten. Ik kom daar aan en vul het schade formulier in. Hij verteld ook dat er schade was aan voorvork deze was krom???? Deze had helemaal geen klap gehad. Er kwamen gelijk vragen boven zoals was dit al reed hij daarom zo bagger.
Verder waren alle kuip frames krom en moesten alle beugels spiegels rem assen ed vervangen worden het carter deksel was lek.
Totaal 7000 euro schade zonder arbeids uren.
We hebben gelukkig verder zelf niks behalve een beurs gevoel en een gekneusde schouder.
Mensen dit eerder meegemaakt met deze motor of band?